Uncategorized

رواية عشقت عمياء الفصل الثانى 2 بقلم غادة محمد

 رواية عشقت عمياء الفصل الثانى 2 بقلم غادة محمد
رواية عشقت عمياء الفصل الثانى 2 بقلم غادة محمد

رواية عشقت عمياء الفصل الثانى 2 بقلم غادة محمد

في الصباح
ناهد؛ الفطار جاهز يا حبيبي كويس انك نزلت اومال فين مراتك 
ادهم؛ ماما لو سمحتي الكلمه دي ما تتقالش تاني 
ناهد؛ حاولت تهدأ الجو ماشي يا حبيبي تعالى افطر طيب 
ادهم بعصبيه مش طافح 
ترك المنزل وذهب إلى العمل 
جاء صوت من خلف ناهد يقول لها؛ ماتزعليش منه بكره لما يعرفها هيحبها 
ناهد؛ عارفه يا محمد ساره بنت متربيه ده انا وانت ربنها ع ايدينا وهي صغيره ليه بس يصدقوا عنها كده 
محمد؛ بكره ربنا يكشف الحقيقة 
ناهد؛ يا رب
فجأة تظهر ساره 
ساره انا اسفه يا طنط اسفه يا عمو بس وانا نازله من ع السلم سمعت كلامكوا انا مش كان قصدي والله بس انا كنت نازله براحة لاني لسه مش عارفه الطريقه اقترب محمد من ساره ليجلسها ع أقرب مقعد 
ناهد؛ بس كده ده بيتك يا حبيبتي بكره تحفظيه حته حته 
ساره؛ رسمت ابتسامه ع وجهها وقالت ربنا يخليكوا ليا يا رب 
************************************
في المكتب
تدخل فتاه ذات ملابس فاضح تضع الكثير من المكياج
رانا؛ حبيبي وحشتني 
ادهم؛ رنا كام مره قلتلك بلاش اللبس دا وبلاش القرف ال ع وشك ده 
عقدت حاجبها وقالت؛ انا سوبر ومن عاوزني البس ازاي يعني 
ادهم؛ والله ماليش دعوه بكل ده انتي هتبقى مراتي وانا ماقلبش أن مراتي تلبس كده 
رانا؛ حاولت رضاءه حاضر يا قلبي
ابتسم لها ابتسامته التي تجعل قلب اي فيها يطير ثم قال غمضي عينيكي
اغمضتها وفتحتها فوجدت أمامها اسورا من الذهب بشكل رائع فهي تعشق تلك الأشياء 
رانا؛ ربنا ما يحرمني منك يا قلبي 
***********************************
في الليل ذهب إلى البيت 
ناهد؛ هتتعشي يا حبيبي 
ادهم؛ لا يا ماما انا تعبان وطالع انام
ناهد ؛ ماشي  يا حبيبي 
ذهب إلى غرفه نومه وفتح الباب بقوه وإذا يجد ساره ع سجادة الصلاه تقوم بالصلاة 
انتهت من صلاتها كان يبدل ملابسه كادت تمشي ولكنها عرقلت في السجاده
كادت تسقط الا ان امسكهاادهم ارتمطت في حضنه قليلا ولكن ما هي إلا لحظات حتى 
ابعدها بشده عنه فوقعت ع ظهرها واصدمت بالحائط
لم تفعل شي سوى الذهاب إلى الحمام وحيده لتجلس تبكي حتى انتهت طلعت الغرفه
ادهم؛ كنتي بتصلي ايه
ساره؛ قيام الليل 
ادهم؛ عايزه اتعشي 
اتجهت برأسهاناحيه مصدر الصوت وقالت بدهشه بس انا مش هعرف
ادهم؛ انا زي   زي اي راجل ارجع من الشغل الاقي الاكل جاهز مش ذنبي انك عامية 
تراكمت الدموع في عينها وقالت؛ تحت امرك 
نزلت إلى المطبخ لتحضر الطعام له ظلت تبكي حتى أن انتهت 
نزل ليجلس ع السفره تناول العشاء وانتهى وذهب إلى النوم 
ادهم؛ ايه دا ايه اللي في ايديك ده 
سارة؛ ابتسمت برضاء ابدا الشوربة وقعت ع ايدي
ادهم؛ بعد كده خودي بالك افرضي حد حب يشرب شوربة تاني واكيد وقعتي الحله كلها ع ايديك ما هو مال سايب 
ساره؛ انا اسفه
ادهم؛ يلا اتخمدي
سارة؛ حاضر 
في الصباح
السكرتيره؛ استاذ ادهم في واحد مستني حضرتك بره 
ادهم؛ دخليه
بعد لحظات؛ ادهم مش معقول محمد المنسي  فينك
محمد؛ وحشتني يا باشا
ادهم؛ فينك يابني كده 
محمد؛ ابدا عملت حادثة وراجلي اتأثرت شوية 
ادهم؛ خير حصل ايه 
محمد؛ يابني انت عاوز تشمت فيا ليه ما تخافش رجلي مش مقطوعة زيك ولا هركب رجل صناعيه ذيك ده بس شويه عجز بسيط
اتحرج ادهم كثيرا ثم قال ربنا يشفي الجميع
محمد؛ ها قولي اخبارك ايه
ادهم يعتبر محمد صديق له لذا حكي له كل شئ 
ادهم؛ انت معزوم ع الغدا في البيت يالا جهز نفسك قوم 
محمد؛ بيت بيت
ذهب محمد مع ادهم إلى البيت  
حضرت ساره الطعام ووقفت تنتظر عوده زوجها
ادهم؛ واقفه كده ليه 
ساره؛ مستنية تحضر
محمد؛ مش تعرفنا بقى يا ادهم 
ذلك الصوت جعل نور يشتعل راسها رعبا 
ادهم ؛ بلاش احسن استنى انتي في المطبخ 
ساره في حاله ذهول تركتهم وذهبت إلى المطبخ 
ظل محمد وادهم يتحدثان سويا الا ان استاءذن محمدللذهاب إلى الحمام 
ساره حتى ذهب إلى الحمام وجد ساره واقفه أمام المطبخ 
سحبها وكتم فمها وادخلها إلى الحمام واغلق الباب
ظلت تحاول النطق ولكن دون جدوي
اقترب محمد منها وقال كنت متأكد انك هتعرفيني معقول برضة هو انا اتنسي بس بجد آخر حاجه توقعتها انك تتجوزي المغفل دا وحشتني اوي أقبل عليها يقبلها غصب عنها
أبعدته وقالت؛ حرام عليك ابعد عني كفاية اللي حصل لي من تحت راسك ابعد عني ربنا ينتقم منك
محمد؛ قام بتمزيق لياقة عبايتها كادت أن تصرخ ولكنه كتم صوتها
جاء صوت من ادهم؛ انت يابني كل ده في الحمام 
محمد؛ معلش بقى يا حبيبتي مضطر اسيبك الحمار بتاعك بينادي ثم قبلها بعنف ثم قال خدي دي لحد اما اشوفك تاني واوعدك انك قريب اوي هنبقي في شقتي ثم تركها وغادر………. ظلت تبكي بحرقه حاولت لم جلبابهامن أعلى صدرها حتى لا يراها احد
خرجت إلى المطبخ 
وقفت فيه مره اخري
محمد حاول جعل ادهم يرى شكل ساره فقال لادهم
ادهم ممكن تجيب لي اشرب
كاد ادهم انا ينادي ع ساره لكن محمد اوقفه خلاص يا عم قوم انت مش لازم تجي هي 
ادهم؛ حاضر
دخل ادهم ليسقع من منظر ساره
ادهم بغضب مين عمل فيكي كده 
يتبع ……
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!