Uncategorized

رواية عشقت عمياء الفصل الثالث 3 بقلم غادة محمد

 رواية عشقت عمياء الفصل الثالث 3 بقلم غادة محمد
رواية عشقت عمياء الفصل الثالث 3 بقلم غادة محمد

رواية عشقت عمياء الفصل الثالث 3 بقلم غادة محمد

صعق ادهم من منظر ساره 
ادهم بغضب مين عمل فيكي كده 
ارتبكت ساره ثم قالت ببكاء شديد؛ الاقوره بتاعه الباب قطعت لي العبايه 
ادهم؛ طب خلاص بطلي عياط
تفاجأت ساره بيد تمسك يدها الممسكه بملابسها المقطعه 
ادهم؛ مالك خايفه كده ليه دا انا  البسي الجاكيت ده حاولت أن تلبس معاه الجاكيت 
ادهم؛ انا هطلعك ع اوضه النوم بس من طريق تاني كله سلالم علشان محمد قاعد بره 
هزت ساره رأسها بإيجاب
فجأءه حملها ادهم 
ساره بخضه ايه فيه ايه 
ادهم لم يستطيع كتم ضحكته فقال لها متخافيش هشيلك علشان الطريق كله سلالم وانتي اول مره تمشي فيه 
صمتت ساره 
اوصلها إلى غرفتها وقام بوضعها ع السرير قامت مسرعة واعطيته الجاكيت الخاص به 
ادهم؛ خليه دلوقت قومي اغسلي وشك وغيرى هدومك اطلعلك حاجه تلبسها 
ساره برفض؛ لالالا
ابتسم ثم اقترب منهامكسوفه اني اشوف هدومك 
شاحت بوجهها بعيدا
ادهم؛ انا نازل خرج ادهم ونزل لمحمد
وساره ظلت تبكي بشده وتتوسل إلى ربها أن يخرجها من هذا المأزق الذي وقعت فيه
لما قامت بتبديل ملابسها دخل ادهم عليها
ساره؛ مييين
ادهم؛ اسف دخلت من غير استئذان 
قامت ساره مسرعة تحاول الوصول إلى شي تداري بيه جسدها 
اقترب منها ادهم وقال؛ المفروض لما تقعي في موقف ذي ده مش تدوري ع حاجه تداري نفسك بيها
كانت ساره تبكي وترجع بشده
اكمل ادهم حديثه وقال؛ المفروض تداري في حضن جوزك هو مش ده المفروض برضه ثم جذبها بشده لحضنه وحضنها بشده 
هي ما زالت تبكي ارجوك ابعد عنك 
ادهم؛ ليه مالك شكلك مبتحبيش الا الحرام مش كده ثم لطمها ع وجهها فسقطت ع السرير
هب عليها وجذبها من شعرها وقال؛ محمد شاف منظرك كده مش كده وظل يضربها
ساره حركت رأسها بالنفي
ادهم؛ ههههههه طب ما انا عارف بس الصراحة من يوم ما جيتي البيت وانتي ماشيه صح مابتغلطيش وانا مش عارف أمد ايدي عليكي واربيكي فعلشان كده قلت امسك ليكي ع ده واضربك شوية بقي
ساره؛ ربنا يسامحك
ادهم؛ اللي يطلب السماح من ربنا انتي مش انا يا ساره ثم تركها وغادر
******************************************
بعد ساعات 
ناهد؛ ساره حبيبتي ما تجي تقعدي معانا شويه
سارة؛ حاضر يا ماما
جلست ساره مع ناهد وبناتها نسمه وبسمه
كانت بسمه لا تحب ساره ودائما تحرجها بكلامها 
لكن نسمه كانت طيبه جدا مع ساره واتخذتها صديقه لها
في المساء 
دخلت بسمه إلى غرفتها للتتحدث في الهاتف متراقبه عيون الجميع خوفا أن يراها أحد 
بسمه؛ حبيبي وحشتني
محمد؛ وانتي كمان يا روحي 
بسمه؛ كنت مبسوطه اوي انك جيت عندنا النهارده
محمد؛ وانا كمان اوي
ظلوا يتحدثوا معا
بينما في غرفه أخرى تملأها الخوف والكره
دخل من باب الغرفة ودفعه بشده
قامت من نومها مفزوعه؛ مييين
ادهم؛ هيكون مين يعني هو فيه حد بيطيق يشوف وشك في البيت ده غيري ولا مستينه راجل تاني غيري
ساره؛ ربنا يسامحك 
ادهم تقرب منها مسرعا وامسكها من شعرها قلتلك بدل المره الف بلاش تلعبي دور البريئه ده مش لايق ع واحده زيك
ساره صامته وتبكي
دفعها ادهم ع الارض وقالها قومي حضر لي العشا 
ذهبت وحضرت كل شي وذهبت له في الغرفه 
ساره؛ الاكل جهز
ادهم؛ كليه انتي انا هنام
صمتت ساره وذهبت تدعي ربها
قام من نومه بقلق بحث عنها في كل الغرفه فلم يجدها
نزل في الفيلا فوجد باب الصالون مفتوح نصف فتحه
وقف أمامها يراها ساجده بخشوع تبكي إلى ربها وتدعي له 
يا رب كلهم ظلموني اتهموني حتى كن غير ما يسمعوا مني يا رب انت قادر تكشف الحق يا رب احميني من ادهم ظالمني كتير اوي بس انا والله ما بكره بس خايفه يعمل فيا حاجة ويروح في داهيه بسببي يا رب جزيه كل خير ع اللي عمله معايا كفايه انه سترني من كلام الناس وعليا وع اهلي اللي كانوا هيقتلوني بسبب اللي طلع عليا يا رب الهمني الصبر 
وقف ادهم وراي كل هذا ثم توجه للخارج وقف في الجنينة يستنشق الهواء ويفكر فيها سمعه
فجأه يجد احد يلف يده حول وسط ادهم 
ويقول بخ وحشتني اوي يا ابيه من زمان مش بنشوفك هي سارة هتاخدم مننا بقى ولا ايه 
ادهم؛ هههههههه خضتني يا جزمة تعالى هنا اخبارك واخبار بسمه ايه
نسمة؛ كويسه 24 ساعه قاعدة في اوضتها 
ادهم؛ هي لسه مش بطلت قاعدتها الانطوائيه دي
نسمه؛ ما انت زيها برده يا ابيه حتى ساره مش بتطلع من اوضتها خالص دايما اما بروحلها الاقيها بتصلي أو بتقرا قرآن 
انتبه ادهم لحديث اخته؛ بتقرا قرآن ازاي وهي عامية 
نسمه؛ ايه ده يا ابيه معقوله ساره مش قالت لك 
ادهم؛ قالت لي ايه 
نسمه؛ يا ابيه ساره حافظه القرآن الكريم كله بالتجويد وحافظه أحاديث كتير اوي ولما بتلغبط في ايه قدامها بتصححها لي ع طول 
ادهم باستغراب؛ بجد 
نسمه؛ طبعا وكمان متكرمه من الدوله ثواني هوريك صورها 
فتحت نسمه هاتفهاو ظهرت صور ساره أثناء تكريمها
لم يصدق ادهم ما راءه
نسمه؛ ابيه عاوزه اخود رايك في حاجه 
ادهم؛ قولي يا نسمه 
نسمه؛ انا قررت اتحجب ايه رايك 
ادهم؛ كان في قمه السعاده موافق طبعا 
نسمة؛ ربنا يخلي لينا مراتك يا ابيه هي اللي اقنعتني وكله بالدليل  من القرآن والسنه
ادهم؛ بجد
نسمة؛ طبعا يا ابيه انا مبسوطه اوي ان ربنا رزقك بواحدة زيها دي ملاك اوعي تضيعها يا ابيه 
ادهم؛ ليه بتقولي كده يا نسمة 
نسمه؛ بلاش تظليمها يا ابيه 
ادهم؛ نسمه ساره حكيت ع اللي حصل يوم الحادثة صح
نسمه؛ ما هو كلنا عارفين ايه اللي حصل 
ادهم؛ لا انا عاوز اعرف ايه الحقيقه انا متأكد ان ساره مظلومه احكي لي ع اللي حصل انا متأكد ان ساره قالت لك ع كل حاجه
نسمه؛ حاضر يا اييه 
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!