Uncategorized

رواية زواج إجباري الفصل الخامس 5 بقلم حنان صلاح

 رواية زواج إجباري الفصل الخامس 5 بقلم حنان صلاح

رواية زواج إجباري الفصل الخامس 5 بقلم حنان صلاح

رواية زواج إجباري الفصل الخامس 5 بقلم حنان صلاح

جاسر بتفاجيء وصدمه سوزي اي اللي جابك 
سوزي بدموع وبدون اي خجل قربت منه وحضنته قدام الباب الفله وهي بتقول وحشتني يا جاسر هو دا اللي جابني من امريكا لعند هنا 
وعد قامت من النوم وبتلقائيه عنيها كانت بدور عليه فطلعت من الاوضه وتفاجأت من الوضع ده وراحت لعندهم 
جاسر بعد عنه سوزي سوزي  
وعد بصوت عالي مين دي 
جاسر بتهته دي وسكت 
سوزي ببرود ودلع انا حببته اكيد انتي الشغاله الجديده 
وعد ودموع بتنزل من عنيها بتلقائيه حببته 
جاسر بص لوعد اول مره يشوفها مكسوره كده ولسه هيتكلم وعد سابتهم وطلعت جري علي الاوضه بعياط قفلت الباب
جاسر بغضب مسك ايد سوزي ودخلها جوي غرفته وقال اي اللي عملتيه ده 
سوزي اي اللي عملته واللي انت عملته فيا مش حرام تجوز يا جاسر تستغل اني ف امريكا وتروح تجوز وتنسي حبنا 
جاسر انتي عرفتي ازاي اني اتجوزت 
سوزي انا اول ما وصلت اتصلت عليك وفونك كان مغلق اتصلت علي ادهم 
جاسر بعصبيه وطبعآ هو اللي قالك 
سوزي مين غيره اعرفه هنا 
جاسر تب اشوفك يا ادهم 
سوزي انا بكرهك يا جاسر بكرهك بدموع 
جاسر استني يا سوزي انتي مش فاهمه حاجه احنا متجوزين علي الورق وبس وكلها سنه ناخد حقنا وكل واحد فينا يروح لحاله 
سوزي حق اي 
جاسر قال ليها علي كل حاجه 
سوزي وانا لسه هستنا لما باباك وعمك يخدو حقهم وبعدين تطلقها 
جاسر قرب منها وقال يعني احنا بنحب بعض بقالنا سنين مش قادره تصبري سنه واحده بس 
سوزي بحب هستناك العمر كله  بحبك يا جاسر وقربت منه 
جاسر افتكر انه عنده اجمتاع ساب سوزي وخرج بسرعه وسابهم هما لتنين في البيت 
وعد مش عارفه اي اللي بيحصلها ده وليه هي موجوعه بطريقه دي دخلت عليها سوزي وببرود بتوقلها فوقي لنفسك جاسر مش بيحبك هو اجوز ك عشان مجبور كلها ايام ويرميكي بره حياته 
وعد بتمسح دموعها وبغضب انتي وجاسر مش بتهموني انا زعلانه علي نفسي اني موجوده ف مكان مش نضيف 
سوزي حست بغيظ من كلامه وسابتها وراحت علي غرفتها وقفلت الباب علي نفسها وهي بتقول والله لوريكي يا وعد 
جاسر دخل الاجتماع واعتذر علي التأخير 
ادهم حاول انو ميبينش نفسه لجاسر من خوفه لانه قال لسوزي علي موضوعه جوازه واثناء الاجتماع دخل علاء التونسي ومازن مدير اعماله 
جلس علاء التونسي في الكرسي الذي يقابل جاسر وبجانبه مازن وكذالك ادهم من جه الاخري 
مازن مش نسي اللي حصله في الحفله وهو بيقدم الاوراق لجاسر 
جاسر بعدم اهتمام خدهم منه مع انه مضايق من وجوده هو ورايسه وبدأ يقرأ بهدوء وبعدين اداهم لادهم وقال لا الشروط دي متنفعش معايا 
مازن ازاي متنفعش يا استاذ جاسر 
جاسر بصله بغضب وقال مش انا لاسمح لشركتي انها تورد مواد ضاربه ومنتهيه الصالحيه 
مازن بصله بصدمه 
علاء التونسي لا كده كتير يا جاسر انك بتلفق لينا تهمه انت مش قدها بنبرة تهديد 
جاسر قام من علي الكرسي وقال بصوت عالي اللي علي راسه بطحه بيحس بيها 
علاء التونسي فاض غضبه ورحل هو ومازن من الشركه وناويين علي مصيبه 
ادهم اي اللي عملته ده يا جاسر دا علاء التونسي اكبر رجال اعمال ممكن في لحظه يهدلك اللي عملته 
جاسر بص لادهم بقوه وعدم الامبلاه انا مبخفش ولا هخاف يعمل اللي يعمله هو اللي هيخاف مني لانه اوراقه بقت مكشوفه قدامي 
ادهم بعصبيه لا انت ذودتها يا جاسر وهتودينا كلنا معاك في داهيه 
جاسر بعصبيه اللي عجبه كلامي يفضل واللي مش عجبه الباب مفتوح 
ادهم يااااه يا جاسر انت مستعد تخسرني يا صاحبي عشان خايف عليك 
جاسر دا الكلام اللي عندي يا ادهم 
ادهم سكت و خرج وهو زعلان من جاسر 
فتاه جميله ومعاه كوبايه وسكي وبتديها لعلاء التونسي 
مازن جاسر عايز يتعلم الادب 
علاء وهو بيشرب الوسكي انا عارف هعلمه الادب ازاي 
مازن بتعجب اللي زي ده مبيخفش من حاجه 
علاء لا كل واحد غينا بيخاف علي حد غالي عنده من انه يروح من ايده 
مازن مش فاهم سعدتك تقصد اي 
علاء االلي اقصده………….
وعد قامت خدت شور وتمالكت نفسها ولبست بجامه كرش وحطط ميكب وروج تقيل وحطت عطر وخرجت من غرفتها 
قعدت في الصالون وندهت علي ام محمود 
ام محمود ايوووه ي وعد هانم عيزاكي تجيبيلي مشروب ساخن عشان حاسه بتعب بسيط 
ام محمود راحت جابت ليها مشروب ساخن 
وعد كان قدامها ورق وقلم فضلت ترسم روسومات جميله 
سوزي خرجت من غرفتها وهي لابسه فستان قصير مفتوح الصدر وحاطه كميه ميكب راهيبه وبقصد كبت المشروب الساخن علي ايد وعد وهي بترسم بهدلت الروسومات بتاعتها 
وعد بصويت ايدي 
ام محمود جابت ضفيره وتلج 
وعدحطت ايدها في الميه وبصت لسوزي بغيظ 
سوزي استغربت من صمتها المبالغ فيه 
وعد دخلت اوضتها فضلت تعيط من المها وذلها 
جاسر رجع البيت عادي 
دخل غرفة وعد لقاها قاعده علي السرير وعينيها وارمه من العيط 
جاسر بص ليها بحزن وخوف عليها مالك يا وعد 
وعد بهروب مفيش 
جاسر قومها من علي السرير وبص في عنيها متخبيش عليا مالك 
وعد قلتلك مفيش وبعدت عنه 
جاسر لحظ الضفيره اللي علي ايديها اي اللي في ايدك ده 
وعد خبت عليه وقالت دي كزازه عورتني مخدتش بالي منها 
جاسر مسك ايديها تب ورهالي كده 
وعد حست ان جاسر سكران من رحته وقالت جاسر انت سكران 
جاسر لا مش سكران انا فايق وبدأ يقرب منها ويقول انا بحبك يا وعد بحبك  
وعد حست بخوف منه وحاولت تبعد عنه بس جاسر شدها لصدره وبدأ يلمس شعرها الناعم وياخذ اول قبلاته وعد جت تصده وضربته بالقلم علي وشه 
جاسر مع انه سكران ردلها القلم بشده وقال بصوت عالي واالله لعلمك الادب يا وعد هعرفك ازاي تمدي ايدك علي جاسر توفيق 
وعد مش عارفه هي ليه عملت كده مع انها بتحبه يمكن يكون خوف ولانها عارفه انووو سكران يعني فاقد الوعي 
جاسر بغضب مسك ايد وعد جامد وهي بتعيط وبتقول سبني انت مواديني علي فين جاسر….. جاسر 
جاسر فتح البدرون المظلم ورماها فيه 
وعد وقعت علي وشها وبخوف وعيط لا لا جاسر 
جاسر زي ما يكون اتحول لوحش وغلق عليها الباب لان دي اول واحده ترفضه وتعمل معاه كده 
وعد فضلت تعيط وتنادي 
ام محمود كانت سامعه صرخها بس كانت خايفه تفتح ليها من جاسر يعمل ليها حاجه 
اما سوزي كانت مبسوطه من ده وراحت لعندجاسر وحضنته وبخبث  بتفتح زراير القميص بتوعه وبتقول وحشتني اوي يا جاسر  ودخلووو الغرفه وتتعالي ضحكات سوزي  
وعد كانت في البدرون ومع ذالك سامعه صوت الضحك فوق وقلبها كان بيتمزق الف حته وموجوعه والخوف الذي يحيط بها وقالت بصوت موجوع اللهي تولعوووو انتم لتنين بوجع وغيره…………..وبعدين 
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

‫4 تعليقات

اترك رد