Uncategorized

رواية أخوات زوجتي الفصل الثالث 3 بقلم منى عبدالعزيز

 رواية أخوات زوجتي الفصل الثالث 3 بقلم منى عبدالعزيز

رواية أخوات زوجتي الفصل الثالث 3 بقلم منى عبدالعزيز

رواية أخوات زوجتي الفصل الثالث 3 بقلم منى عبدالعزيز

فجاءة روعه قامت من علي سريرها عوزة تهرب من اخواتها وولدها بعد ما اكتشفوا لعبتها قالت أجري ما هو الجري نص الجدعنه .
فجاءه صرخ بصوتها وهي بتقع بعد غامه سوده جات علي عينيها .
روعه صرخ بيها اخواتها وصحبتها جري مراد وحملها وعلي غرفه الكشف دخلها خرج كل الموجودين مفضلش غيره وغيرها والدكتور ال بيعلجها .
مراد،: هامسا ليها روعتي قومي خرجتهم كلهم .
روعه: تسلملي ياعضله يا احلي تؤم روح بالدنيا…نردهالك في خناقه قريب.
مراد : تسلم يا سمعه يا خويا بس بسرعه شوفي هنعمل ايه .
روعه : مقتربه من عبدالله دكتورها مسكاه من لياقته 
منور يا عوبد عارف لو حد من ال بره عرف بالكلام ال هيتقال هنا هعمل فيك ايه .
عبدالله : برجفه من امته ياروعه أسرارك بتطلع برة ومين ال دايما ضربلك تقريرك وغيابك حتي لم عملتي ايدك مجبسه وكتبتي علي الجبس اجابه الاسئله من آل فضل يوم كامل يكتبها مش أنا .
روعه : لا ما كل ال فات كوم وال جاي كوم تاني خالص .
دي هتكون مدعكه بعد مخترع الغبرة مكشفني اكيد هيغير كلمه السر بتاعت المعمل بس علي مين ولا لو دفنها بسابع ارض لازم اجبها هو انا عيشه ال من خيرة ومن اختراعته .
عبدالله :المطلوب مني امري يا زعيمه وانا تحت امرك.
مراد وهو يقف قرب الباب سنده بجسمه خايف لحد يكشفه ويعرف أنه شركها.
روعه:بص يا عوبدهتخرج تقلهم بسبب قومتي فجاءه مع الارتجاج حصل الاغماء وللاسف نظرها راح وكمان نفسيتها إتأثر ت بعد تعرضها للصدمه وخوفها من ال حصل .
مراد : نظرك راح ايه امال طبيب العيون حضرتك هيخيل عليه .
روعه متقلقش ده في جيبي الشمال هينفذ من غير كلام.
خرج مراد ودموعه علي خده أرتمي في حضن ولده روعه يابابا تعبانه قوي خلاص معتشى هتشوف تاني .
الكل أنصدم حتي صحبتها وباقي أعضاء عصابتها.
فجاءة صوت شهقه عاليه انت بتقول ايه مروان يابني روعه حبيبه ابوها لا مش ممكن.
خرج عبدالله راسم الحزن علي وشه .
أنا قلتلها من الاول بلاش تحرك راسها اهو ال خليف منه حصل .
نادر: بسرعه حصل ايه يا دكتور .
عبدالله :وعينه علي مراد صحبه بيدعي عليه هو واخته ال مشغلينه عندهم ويهددوه بسرة ال عرفوة عنه مستغلينه من بخته الاسود اول يوم ليه في المستشفي ا لا طلب نقله ليها عشان يبعد عن روعه وطلبتها تجي لحد عنده وهو ال يكشف عليها .
عبدالله :للاسف الانسه الواقعه كانت شديده وقعت علي الجرح وزاد الارتجاج ودخلت في شبه فقدان جزئي للنظر لان لما فاقت اكتشفت وانا بكشف عليها بتقول من طفي النور ربنا يسطر ويكون فقدان بصر وقتي.
الكل من الصدمه وبكاء مراد بصوت عالي شل تفكيرهم 
مراد اقترب من أعضاء عصبتها وحده وحده تدخل ليها .
دخلت رغده صحبتها ال بيحبهااخوها مازن طبيب العيون عشان تضمن لما يطلب يكشف عليها الكل يقتنع بال حصل ليها .
رغده: وهي تقترب منها وبهمس روعه هو الكلام بجد ولا خطه تانيه .
روعه : بجد ايه ياهبله هو في ارتجاج يخلي حد يتعمي .
رغده:معاكي كل شي جايز .
روعه :ا ول دكتور العيون يجي مش عوزاه يركز معايا فهمه يا سهوكه أنا ثقتي فيكي متوصلكيش لحد الباب .
عوزاكي عينك في عينه ودموعك نزله علي خدك 
شلالات وتصعبي وتتمسكني اخويا اهبل وبيصدقك
دخلت دارين حبيبه اخوها معتز بس بيكابر من صغرة وعنده عقدة من البنات هنحكي عليها بعدين.
دارين ببكاء :, وصوت عالي روعه حبيبتي ايه ال جرالك ياغاليه ياعمت عيالي .
رغده : اقفلي الباب بسرعه وبشويش تعالي جنب 
روعه 
روعه ال مسكتها من لياقته فستانها. .. الواد مخترع الندمه يثبت النهاردة تشقلبيله تتحنجليله مليش فيه اه هو انا حجوزهولك كده لله في لله إياك بس ينطق بكلمه لم يدخل عوزاكي تسبليله وتشغيله الكشفات .
دارين بخوف طيب سيبي الياقه وكل ال بتقولي عليه هيتنفذ .
فجاءة الباب انفتح ودخل اخوها المخترع صارخا .
ليه بس يارب عامتها قبل ما اموتها كان ليا حق أنا مكنتش راضي علي خلفتها كنت سبتني انتقم منها براحتي .
رغده :ببكاء حرام عليك يامفتري انت ناسي الفلوس ال ياما سلفتهالك ومكنتش بتردها .
دارين : وهي تبكي وبتنتحب قربت من معتز ..ونظرت في عيونه نظرة كلها حب 
معتز عشان خاطري مش وقت عتاب روعه يا حرام مش بتشوف …قلتها برقه قاتله وهي تنظر في عينيه 
معتز :متلجلج وهو ينظر إلي عينيها دارين عععجبك ال هي عملته .
دارين مزو سمحها عشاني .
معتز وقد فقد اخر حصونه جري سريعا خارج الغرفه .
روعه :هتموت من الضحك عارفه نقطة ضعفه وأنه بيحب دارين وهيموت ويجوزها بس خايف عنده فبيا من البنات.
رغدة : هههههههههههه ايه الرجاله الورق دي ده ساح من كلمتين خاف و.جري
روعه :أصله رقيق يا قلب أخته يلا خليه يتربا 
بقي مخترع الفنكوش عاوز يموتتي .
دارين بنعومه ورقه احلي مخترع وحياتك.
روعه بصوت شبه صوت ريا وسكينه 
دارين اتعدلي ياقلب خالتك ولا تحبي نريحوكي .
دارين : اتعدلنا يا 
معلمة ريا .
خبط الباب جلست البنات الثلاثه علي السرير يبكون بصوت عالي وهم يضمون بعضهم .
دخل خالها عماد 
روعه حبيبتي الف سلامه عليكي أن شالله الواد معتز ومروان وعمتك لوزه كمان .
فجاءة جه صوت من وراه بتقول ايه يا محامي علي ما تفرج .
عماد : منتفضا لاعلي سلاما قولا من رب رحيم هي بتجي علي السيرة ارفع غضبك ومقتك عنا يارب .
عماد: استاذة لوزه والله ولا ليكي عليا يمين كنت جايب سرتك بالخير … حتي اسالي البت دارين .
لوزة : صادق يا جوز اختي بإمارة إنشاءالله معتز ومروان وعمتك سهي كمان 
عماد: بعد الشر علي يويو حببتي أن شالله انتي واخوكي بلبل والله لو يحصل لفرق شربات وفول نابت عند مقام السيدة.
كل ال سهي حبيبتي مش كفايه البت اتخللت بسبك وبس عقدك .
روعه :اههي اهههي لوزة يا زنت البنات تعالي شفي ال حصلي بتكلم وهي تتحسس الهوي .
لوزه :مين ال حيوان ال عمل فيكي كده دا انا هرفعلك قضيه تجيب أجله .
روعه ايوة هو ده ال أنا عوزاه قضيه والدكتور يعمل التقرير ونوديه فدهيه .
لو زة :تعالي معايا يا محامي نص كوم اهو جه اليوم اليوم ال محتاجك فيه .
عماد:, بقي أنا الاستاذ عماد الطويل ال مرفعتي بتزلزل الرول كله. بتقالي. محامي نص كوم .
نبيل : وهو يدخل الغرفه إلا مرة كسبت قضيه ولا حتي تاجيل ال ياخويا بتجيب اعدام علي طول دا انت اشهر محامي خسر قضايا والمصيبه محامي خلع وبتجيب اعدام للموكلين .
عماد: عشان أنا محامي عندي ضمير فأنا بطريقتي الولبيه وفضل مزكراتي. ودفاعي وحججي القويه القاضي بيديهم الحكم من اول جلسه .
نبيل :, روعه حبيبتي الف سلامه عليكي يا نن عين ابوكي … شفتي اخرت عمايلك … يلا احمدي ربنا انها جات لحد كده … اهو تكفير ذنوب .
روعه :, تضرب صدرها يالهوي يابلبل…. شمتان فيا وانا بقول انت كل ال ليا .
فجاء. صوت عالي وخناق جري عماد عند الباب ..الحق يابلبل ولادك البغال مسكين الضابط بيضربوه .
خرج نبيل مسرعا عندك يا بغل منك ليه قلت ميت مره التفاهم بالعقل مش بالكف .
مروان ،: بقي اخت الضابط مروان الاسيوطي علي سن ورمح تنضرب ويجها ارتجاج بالمخ .
نبيل :, علي اساس انك ضابط مهم امال لو مكنتش 
ضابط في المطافئ كنت عملت ايه .
مروان :, اميه يابلبل اميه احنا ستر وغطاء علي بعض.
مازن :, وهو يعدل نظارة الطبيه … شورلي عليه يا مروان وانا هجبله ارتجاج في مصرينه .
نبيل :, يشاورلك عليه امال حضرتك لابس نضارة عشان ايه … نفسي اعرف دكتور عيون ازاي .
قال هذا متوجها إلي غرفه ابنته روعه .
يارب لو مصيبه كنت قلت ماشي اتنين ححمد ربنا واشكر فضله لكن خمسه خمسه يارب .
روعه :, سته يا بلبل سته .
عماد :, معلش ياجوز اختي استحمل الباقي لك في الدنيا اهو علي قد صبرك وشكرك هيخف عذاب قبر ك . 
نبيل :, عوض عليا عوض الصابرين يارب انت يابني 
حد مصلتك عليا انا يوم ما طلبت اختك للجواز طلبتها لوحدها ابوك كان عاوز يخلص منك جابك ليه . نفسي اعرف لازق فينا ليه .
عماد :, لا انا جاي مع الجهاز حتي اقري القايمه هتلاقيني قاعد فيها وماسك المقشه.
نبيل : تعال يا دكتور العيون شوف اختك هتعرف تكشف عليها ولا نتصرف ونشوف حد تاني .
مازن :نعم حد تاني وانا موجود اقترب من روعه .
روعه : موزة حبيب أخته شفت ال جراري بقينا انتين ياحرام عوزين نركب كشفات .
مازن وهو يخرج جهاز إضاءة صغير ويحاول فتح عيون روعه فجاءة علي صوت بكاء نظر مازن للصوت لقي رغده حببته بتبكي قلبه انخطف وعيونه مش مركزه مع كل شهقه منه أيده ترتعش .
مازن : بابا أنا هعمل تقرير طبي يودي الضابط ده فدهيه اختي أنا تتعمي والسبب عضه .
نبيل :انت متاكد يا بني اختك معتش هتفتح ولا انت مش شايف وهتودينا في دهيه .
مازن :خلي عندك ثقه فيه ال بقوله .
الدكتور عبد الله: لو سمحتوا معاد الزيارة خلص وحضرتكم كتير والمستشفي فيها مرضه غيرها .
نبيل ممكن تكتب لنا التقرير وروعه تنفع تخرج وترجع البيت ولا المستشفي افضل.
عبدالله مسرعا لا طبعا البيت ثواني والتقرير هيكون بين ايدك .
نبيل يلا يابنات يعدوا روعه تجهز عشان نروح .
بعد شويه جه عبدالله والفرحه مش سيعاه خلاص روعه هتمشي وهيرتاح شويه .
خرج نبيل وجد نادر ضارب ابنه مازن وماسك ابنه الضابط وبيتخنقوا مع بعض بعد معرفوا ال حصل لختهم.
نبيل :مسرعا مش قولنا  بلاش خناق يلا هاتوا اختكم عشان نروح نرتاح ونشوف المصيبه ال حلت علينا 
مروان : ازاي تمشي وهي بالحاله دي مش تفضل هنا احسن  عشان الرعايه .
نبيل :مالهاش لزمه قاعدتها   ولو علي العلاج والرعاية.  دودو في البيت تاخد بالها منها  وانت والتران خواتك  لزمتكم ايه كل واحد فيكم  يساعدها يوم … والشيل والحط اهو خالكم البغل وعضل اخوكم يكون ليهم لزمه بدل  عشتهم عاله عاليا .
نادر: اسف يا استاذ نبيل  علي ال حصل ده كله غصب عني وحضرتك ادري مني كنت بحاول ابعدها عني .
نبيل : الحمد لله علي كل حال المهم لينا مقابله تانيه  وسلم علي سيادة اللواء كتير السلام .
خالد : ايه ده ده بيتصل  ربنا يسطر .
فتح خالد الخط  أتاه صوت اللواء  انتم فين يازفت انت وصحبك بقالي ساعه برن عليه ومش بيرد 
خالد: جنبي هنا اهو  في مشكله حصلت وبنحلها  ربع ساعه ونكون عند حضرتك قفل معاه 
نادر ،:الباشا قال ايه  ومتعصب ليه .
خالد : بيرن علي تلفونك ومش بترد .
نادر ،: يابني ما انا جنبك  من الصبح مجاليش ولا رنه … حتي التلفون اه لم يكمل كلامه وبيدور  علي تلفونه مش لقيه .
خالد : مالك في ايه .
نادر التلفون كان بيجبي بطلعه مش لقيه .
ياتري من ال سرق تلفون نادر ويعمل بيه ايه 
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

‫6 تعليقات

اترك رد