Uncategorized

رواية الملاك والشيطان والرومانسي الفصل السادس عشر 16 بقلم مريم حسن سليمان

 رواية الملاك والشيطان والرومانسي الفصل السادس عشر 16 بقلم مريم حسن سليمان

رواية الملاك والشيطان والرومانسي الفصل السادس عشر 16 بقلم مريم حسن سليمان

رواية الملاك والشيطان والرومانسي الفصل السادس عشر 16 بقلم مريم حسن سليمان

محمد: وه وه … هو البيت اتملا مزز كده ليه 
اسراء ضحكت 
محمد: اوبااا 
اسراء: احم انا اسراء .. قريبه ملاك 
محمد: اتشرفت ي سوسو والله 
اسراء: شكرا … ممكن يملاك تجبيلي الدوا بتاعي من اوضتي لاني مش قادره اطلع 
ملاك بغيظ: طيب 
ملاك طالعه ع السلم وكان في زيت ع السلم وهوووووب اتزحقلت و وقعت كانت نازله هدي من ع السلم خافت ونزلت براحه 
هدي بلطف: ملاك حصلك حاجه ! 
ملاك بوجع: لا انا تمام 
محمد: اي الصوت ده 
اسراء بخبث: مخابرشي يلا نشوف …
محمد: ملاك اي الل وقعك 
هدي: مين اللي كابب زيت ع السلم !! 
محمد: ايده مش عارف …
ملاك: طب هتفضلو تتكلموا كتير مش هتقوموني 
ضحكت هدي: يوووه اسفه والله 
وقوموا ملاك اللي ايدها ودماغها كانوا بينزفوا ودوها علي الاوضه 
هدي: محمد روح هات الاسعافات الاوليه 
محمد: طياااره 
ملاك: جرح بسيط والله كويس انك لحقتيني شكرا جداا 
هدي: ولا يهمك عادي 
اسراء واقفه بتغلي وبتبصلهم بغيظ وخدت هدي بالها ومحمد جه خدت هدي الاسعافات الاوليه وعقمتلها الجروح 
هدي: نامي انتي بقي وارتاحي شويه … اسراء هاتي ل ملاك كوبايه عصير
اسراء: وانا اجيب ليه
محمد: يعني اي تجيبي ليه … هو ايه البرود ده
اسراء بصتلهم بغيظ وسابتهم وراحت تجيب
محمد: باين عليها بتكرهك ي ملاك
ملاك: ايوه منا عارفه 
محمد: حد يكره القمر ده … بالله قمرر 
ملاك ابتسمت بهدوء: انت اللي عيونك حلوه والله 
هدي: محمد هو انا كيس جوافه … علفكرا انا بغير 
محمد بضحك: وتغيري ليه 
هدي: الاهه اخويا وبغير عليه
محمد: خلاص يستي اني اسف 
هدي: اعتزارك مرفوض لحد متجبلي شوكلاته 
محمد: البت دي طماعه اوي 
ابتسمت ملاك بحزن: ربنا يخليكو لبعض 
هدي: ويخليكي يقمر انت 
ملاك مستغربه من طريقه هدي بس فرحت
اسراء بضيق: خدي 
محمد بتسليه: تو تو اسمها اتفضلي 
اسراء: معلش 
محمد: قهوه بوش نيهاهاهاها 
اسراء بغيظ: ظريف اوي .وسابتهم ومشيت 
هدي: همتتت ضايقت البت يعمم 
محمد: تستاهل والله عشان تتعامل مع ملاك كويس بعد كده 
ملاك ضحكت: والله انتو قمرات اووي 
هدي بغرور: مبحبش اتكلم عن نفسي كتير 
محمد: اومااااال 
فارس: بتعملوا اي ….. جري علي ملاك وقعد جمبها 
فارس بخوف عليها: اي اللي حصل في ايه 
هدي بهدوء: متقلقش هيا اتزحلقت من علي السلم وهيا كويسه 
ملاك: انا تمام متقلقش شويه جروح بسيطه بس هدي عقمتهالي 
فارس: شكرا اوي ي هدي 
هدي بهدوء: ولو العفو … ومشيت هيا ومحمد 
فارس: متاكده انك كويسه … وريني وشك كده 
ملاك: يعم انا فل اووي والله 
فارس: فل اي بس … يلا بس نروح المستشفي عشان انا قلقان 
ملاك بمرح: مقولتلك متقلقش الاهه ومستشفي اي لاء 
فارس: طيب خلاص … نامي وارتاحي 
ملاك: حاضر .. تصبح علي خير 
فارس بحب: وانتي من اهلي…
قعد جمبها فارس وفضل يتأمل ملامحها وهو مبتسم و….
الباب خبط.
فارس:اتفضل 
اسراء: هيا ملاك نامت؟
فارس: انتي شايفه اي !
اسراء بغيظ: تمام 
وسابتهم ومشيت ع اوضتها ترن ع امها 
اسراء: شكي طلع مظبوط يماا 
ساميه: بيحبها فعلا ؟
اسراء: ايوي يماا طلع بيحبها وباين عليه وخايف عليها جوي 
ساميه: اكده تمام انجلي علي الخطه التانيه بجي 
اسراء: مشي يماا لما تخبريني انفذ
ساميه: مشي 
……
في اليوم التاني*
فارس بغمزه: صباح التفاح نا لما بشوفك برتاح 
ملاك بضحك: يجدعع 
فارس بقلق: المهم عامله اي دلوقتي 
ملاك: والله تمام 
فارس: متاكده
ملاك: ايوه بس يلا ننزل نقعد تحت شويه عشان زهقت 
فارس: لا تنزلي اي انتي تعبانه 
ملاك: يعم لا مش تعبانه هو شويه جروح بسيطه كده 
فارس: لا خليكي النهارده بس طيب 
ملاك: عشان خاطري
#الكاتبه_مريم_حسن
فارس: طب يلا 
ملاك جت تقوم معرفتش رجليها بتوجعها 
فارس: هشيلك طيب … هوباااا
ملاك: فارس نزلني هعرف امشي 
فارس: ششش اسكتي 
ملاك: بتعمل اي يفارس نزلني بق 
فارس: شششش 
ملاك اتكسفت جدا ونزلها فارس تحت وقعدوا مع العيال ف الجنينه 
فارس: احم … مالكوا ؟ 
سلوي: هاا .. ولا حاجه .. عامله اي دلوقت يملاك 
ملاك: بخير 
سلوي: الحمدالله
اسراء بغل:ونتي رجليكي اتكسحت لما تنزلي لوحدك
مازن:ونتي مال اهلك اشيلها مشلهاس انتي اي حشرك
كلهم كتموا الضحك وهيا مشيت علي اوضتها بغضب
محمد:يالهوووي هموت يخربيتك اسراء دي باين محبوبه اوي
فارس: اووي يبني والله بنحبها جداا
محمد:ههههه
عدت الايام وفارس بدأ عليه التغيير وبقي طبيعي واسراء مبتبطلش تضايق ملاك وفارس نفس الكلام بيضايق اسراء بالكلام وهدي بدأت تحاول تشوف فارس مجرد ابن عم مش اكتر لاكن مش عارفه بس بتحاول وبدات تتكلم مع ملاك حلو ورحمه متجاهله محمد تماما ومحمد مضايق جدا وملاك بضايق اسراء برضو وبتخليها تعملها طلباتها وتامر وسناء بيحاولوا ينفذوا الخطه 
كانت ماشيه وفجأه حد كان هيخبط فيها بالعربيه  
رحمه: انت حمار مبتشوفش مش تحاسب …. 
نزل م العربيه وقلع نضارته وبصلها.
رحمه: ايداااا … سليم 
سليم: رحمهه … عامله اي 
رحمه: الحمدالله والله انت اخبارك اي 
سليم: بخير والله 
رحمه: انت مش كنت مسافر 
سليم: ايوا منا رجعت 
رحمه: امم تمم 
سليم: خير راحه فين كد 
رحمه: لا انا كنت بتمشي شويه بس ومروحه 
سليم: طب يلا بينا اوصلك 
رحمه: لا انا همشي انا
سليم: يست يلا بق 
رحمه: مينفعش والله هروح انا 
سليم: لسه برضو متغيرتيش عن ايام الثانوي 
رحمه: اممم 
سليم: يلا بس يبنتي متخافيش 
رحمه: تمم 
ركبت معاه ف العربيه ومشي 
سليم: اخبارك اي مع محمد 
رحمه بحزن: ولا حاجه 
سليم: لسه معترفش ! صدقيني بيحبك 
رحمه: بتهيألك.
سليم: افتكري المواقف اللي كانت بتحصل فاكره لما كان بيشوفك بتكلميني كان بيزعق ازاي 
رحمه: كان بيزعق عشان … عشان انا اخته وبيخاف عليا زي مبيقول 
سليم: اسمعي مني والله هو بيحبك بس خايف من فرق السن اكيد 
رحمه: ليه اللي بيحصل ده ! هو الحب بالسن ! 
سليم: في ناس شايفه ان الحب بالسن .. وفي ناس مبيفرقش معاها السن زينا كده 
رحمه: انا شايفه انه مش بالسن وشايفه ان مش كل حاجه بالسن 
سليم: ونا كمان .. خلي عندك امل متيأسيش يرحمه 
رحمه بسخريه: امل وحنان ماتوا فالحرب 
سليم بضحك: يستي لسه مماتوش اهدي انتي بس 
رحمه: باااس نزلني هنا 
سليم: لسه خطوتين ع الفيلا يعني مفرقوش 
رحمه: لا لا عشان محمد ميزعقليش 
سليم: بطلي خوف منه كد وخلي قلبك جامد يينتي اجمدي كد 
رحمه: حاضر بس نزلني 
سليم: برضو ! طيب يستي انزلي … صحيح هبعتلك ادد م الاكونت بتاعي الجديد نتكلم تاني ونرجع صحوبيتنا يصحبيي 
رحمه: خلصاا يزميلي 
 ” سليم كان صاحب رحمه م الثانوي وبعدين سابها وسافر ومبقوش يتكلموا كانوا اقرب اتنين لبعض كانوا اكتر من اخوات وبيحكوا كل حاجه لبعض”
مشيت رحمه وداخله القصر بتوتر مكنش حد ف الجنينه فجاه لقت حد بيشدها 
محمد بغضب: تاني يرحمه هو مش كان سافر ! 
رحمه بتوتر من قربه: طب طب ممممكن تبعد شويه عشان انت بتوترني..
محمد: انا مرتاح كد .. ومش هعيد كلامي تاني 
رحمه بتوتر: انا … انا والله قابلته ونا راجعه وهو رجع من السفر بس واتكلمنا تاني بببس 
محمد بعصبيه: وتتكلموا تاني ليه … هاااا انا مش قولتلك الواد ده بيضايقني متتزفتيش تتكلمي معاه تاني 
رحمه بعياط وزعيق: طب وانت مالك .. انت اي دخلك اكلم اللي انا عاوزه اكلمه 
وهووووب ضربها بالقلم: اخرسي خاااالص متعليش صوتك علياا انتي فاهمه اقولك انا اي اللي دخلني انتي اختي ولازم اخاف عليكي زيك زي سلوي وهدي 
رحمه مستمره ف العياط وهو مش شايف قدامه من كتر الغضب والعصبيه ونزلت ملاك وهدي وسلوي وسناء واسراء علي صوت الزعيق شافتهم رحمه جريت علي اوضتها وهيا بتعيط وجريت وراها ملاك وهدي وسلوي 
اسراء: احم … ف ايه 
بصلها محمد باستحقار وخرج من الفيلا كلها 
سناء بحقد: اخوات وبيتخانقوا عادي 
ملاك: احكي يرحمه ف ايه 
سلوي: يلا يرحمه وبطلي عياط واحكيلنا 
رحمه بشهقات: ممممحممد زععقىللي ووضرربني بببلقللم عععشان كللمت سلليم تااني 
سلوي: يلهووي هو رجع من السفر اي اللي خلاكي تكلميه قالك مليون مره مش تكلميه 
سلوي: بس هما صحاب من زمان مينفعش يسبوا بعض 
ملاك: طب وهو ماله تكلميه او لا 
رحمه: ققالي بييضايق منه 
ملاك: ونتي مالك ميضايق 
سلوي: انتي واخده الموضوع ببساطه يملاك 
ملاك: يبنتي طب هو ماله تكلمه او لا 
سلوي: مش عارفه بق 
هدي بشك: في ان في الموضوع ده 
ملاك باستغراب: بس انا مستغربه ازاي انتو بتصاحبو عادي والمفروض انتو صعيدين وكد 
سلوي: احنا اصلنا مصريين اصلا جينا الصعيد من تلات سنين لما دخلت رحمه المدرسه مكانتش عارفه تصاحب حد وبعدين اتعرفت علي سليم ده طبعا بعد موافقه فارس لان مكنش عندها صحاب وبس واتصاحبوا ولحد الان ومحمد بيضايق منه جدا مش عارفه السبب بق 
ملاك: اممم 
هدي: جماعه فكوا كد وبطلوا زن يزنانين ويلا نخرج انا زهقانه 
سلوي: فكره حلوه 
ملاك: هروح البس واقول لفارس 
سلوي: تمام 
ملاك راحت اتصلت علي فارس مكنش بيرد بعتتله رساله انها هتخرج هيا وهدي وسلوي ورحمه ولبست دريس لبعد الركبه وفردت شعرها ونزلت 
سلوي: اوعااا ع الجامد اللي معانا 
ملاك: احم مبحبش اتكلم ع نفسي كتير 
سلوي: ايوااا بق يعممم 
وخرجوا التلاته راحوا كافيه وقعدوا الاربعه وطلبوا قهوه موكا سلوي كانت قاعده متوتره وخايفه وباين عليها 
ملاك: مالك يبنتي خايفه كد ليه 
سلوي: هاا .. لا مممش خايفه 
ملاك بتبص وراها اتصدمت م اللي شافته !!!
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!