Uncategorized

رواية فريق فستق الفصل التاسع عشر 19 بقلم ملك الصباغ

 رواية فريق فستق الفصل التاسع عشر 19 بقلم ملك الصباغ

رواية فريق فستق الفصل التاسع عشر 19 بقلم ملك الصباغ

رواية فريق فستق الفصل التاسع عشر 19 بقلم ملك الصباغ

كانت تنظر للنافذه بشرود وعينيها محتقنه بالدماء أثر بكائها الساعات الماضيه
ربتت ميرڤت علي ظهرها وأردفت قائله:
_ متزعليش هتلاقيه راح عند اخته فمتزعليش ياحبيبتي. 
نظرت كارما بشرود إلي النافذه وهي تقول: 
_ اتمني كلامك يطلع حقيقي. 
قالت ذلك ثم اسندت رأسها علي نافذه  السياره وشردت فيما حدث الساعات الماضيه
                 Flash back ????
هرولت ميرڤت إلي الغرفه علي صوت صراخ كارما 
ميرڤت بقلق: 
_ ايه اللي حصل.. ؟! 
بكت كارما بانهيار وهي تقول بصوت متحشرج: 
_ أركان مش … مش مو… موجود. 
نظره ميرفت الى الغرفه بصدمه ثم اردفت قائله:
_ازاي ا…زاي حصل كده انا مش متصوره ان ده يحصل… معتزززززززز
 صرخت باسم معتز ليهرول معتز إليها بسرعه
كان يتنفس بسرعه وهو يقول: 
_ ايه… في ايه….. اروح شويه اجي  الاقيكم مفرجين المستشفى علينا. 
مهند: 
_ في ايه. 
كارما بصوت متحشرج: 
_ أركان مش موجود.
سلينا:
_ حصل ازاي…. وامته…. وليه
معتز بصدمه: 
_ ازاي….. ازاي ده يحصل. 
ليتابع بصراخ: 
_ دكتوووووووووور 
هرول الطبيب بسرعه علي صوت صراخهم
الطبيب بهدوء: 
_ممكن الانسه تهدي وتبطل عياط وصويت عشان المرضي في المستشفى. 
قالها وهو يشير إلي كارما التي تجثوا علي ركبتيها وهي تبكي بانهيار 
أومأ معتز بتفهم ثم اردف قائلا: 
_ممكن افهم ازاي المريض يخرج كده  من غير اي اجراءات. 
عقد الطبيب حاجبيه بعدم فهم وأردف قائلا: 
_ بس كل الاجراءات تمت والمريض هو اللي عملها بنفسه. 
ميرڤت: 
_بس…. بس ازاي يخرج وهو تعبان. 
الطبيب: 
_بس المريض حالته الصحيه كانا بدأت تتحسن وده كان اختياره وأي ضرر هيتعرض ليه هيبقي هو المسؤل عنه. 
اومأ معتز وميرڤت ليغادر الطبيب بعدما شكره معتز 
سلينا: 
_ طب دلوقتي هتلاقيه راح فين…؟! 
معتز: 
_ مش عارف.. هتصل عليه كده. 
ليخرج هاتفه ويحاول مهاتفه أركان ولكنه لم يجب عليه. 
زفر معتز بضيق ثم هتف قائلا وابتسامه ساخره علي شفتيه: 
_ الباشا قافل تلفونه. 
مهند: 
_ طب هو مش عنده قرايب. 
أجابته كارما باندفاع وهي تجفف دموعها: 
_ ليه اه ليه اخته في مستشفى اورام في اسكندريه  
لتتابع وهي تنهض من مكانها: 
_ يالا نروح يمكن نلاقيه هناك. 
معتز: 
_ يالا يا مدوخني كلكم. 
ضحكت ميرڤت ثم قالت: 
_ تعيش وتدوخ ياحبيبي. 
غمز لها معتز ثم قال: 
_ اهي بعد حبيبي  دي دخت لسنتين قدام. 
سلينا بحنق: 
_ مش وقت المراهقه المتأخره بتاعتكم تظهر. 
معتز: 
_ بس بس هو انتي عشان سنجل هتبصيلنا في الكلمتين الحلوتين اللي بنقولهم. 
نظرت له سلينا  بطرف عينها ثم زفرت بضيق واتجهت إلي سيارتها وركب مهند بجوارها 
بينما ركبت كارما وميرڤت في سياره معتز 
ليقود معتز السياره متجهاً إلي الاسكندريه. 
Back ????
افاقت من شوردها علي يد توضع علي كتفها لتنظر إلي ميرڤت فابتسمت ميرڤت بهدوء وهي تقول: 
_ وصلنا ياحبيبتي ده العنوان اللي كنا بنيجي عليه. 
هتفت كارما بحماس قائله: 
_ يالا هتلاقوها في اوضه رقم**
Malak Ayman, [24 Aug 2021 at 11:27:05 PM]:
…ترجل الجميع من السياره إلي المستشفى وهم يهرولون في الرواق بسرعه
كارما: اهي هي الاوضه دي. 
خرج مهند عن صمته وأردف قائلا: 
_ متأكده. 
كارما بفخر: 
_ ميه في الميه ياباشا. 
سلينا: 
_ انا شاكه انك كنتي بتعيطي من شويه. 
ميرڤت بحماس: 
_ يالا ياجماعه 
دلف الجميع إلي غرفتها دون طرق الباب لتنتفض ميار قائله: 
_ ايه ده انتم ازاي تدخلوا كده 
معتز:……. 
              ***********
كانت تسير في الرواق وهي تتذكر  من ستودع 
لتتوقف بصدمه وهي تهتف لنفسها قائله: 
_ ميار نسيت اقول لميار اني هستقيل واودعها. 
لتتجه إلي غرفه ميار وهي تهدأ خفقات قلبها التي تسارعت فجأه
لتطرق الباب حتي صدح صوت ميار من الداخل وهي  تسمح لها بالدخول 
ابتسمت ألين وهي تقول لها: 
_ جود افترنو……… 
بتر جملتها رؤيتها لمعتز لتهرول باتجاهه وهي تقول : 
_ زومباه حبيبي وحشتني 
قالتها ثم تعلقت بعنقه ليضمها هو الاخر بقوه وهو يقول: 
_ قلب زومباه انتي وحشاني. 
كادت ميرڤت ان تنقض علي تلك الفتاه التي احتضنت زوجها بكل وقاحه 
قبل أن يقبض سنمار علي يدها وهو ينظر لها بتوعد 
هتف سنمار بغضب جحيمي قائلا: 
_ انتي ازاي تسمحي لنفسك يا ٱنسه يا محترمه تحضني راجل غريب. 
نظرت له ألين بغضب أكبر ثم هتفت قائله: 
_ اولا ملكش حكم عليا يابشمهندس وبعدين انت مالك دي حياتي. 
سنمار: 
_ شغل العاطفيات ده مش عايزة في المستشفى اعمليه بره المستشفى. 
تدخل معتز قائلا: 
_ حضرتك بتقول ايه انا اخوها. 
نظر له سنمار بصدمه ليتابع قائلا: 
_ بس حضرتك مين عشان تقولها كده. 
حك سنمار شعره بحرج لينظر حوله ليلاحظ وجود كارما التي كانت لم تنظر أمامها بشرود ولم تلاحظ دلوف سنمار وألين إلي الغرفه 
ليهرول نحوها بخطوات سريعه ويضمها بقوه ويقبل رأسها وهو يقول: 
_ أنا.. تعب… انه….. أوي يا س.. نم.. ار 
(انا تعبانه اوي ياسنمار.) 
ابتعد عنها سنمار ونظر لملامح وجهها المرهقه وأردف قائلا: 
_ ليه ياحبيبتي بتعيطي ليه كده. 
ضمته كارما بقوه واجهشت في البكاء بقوه وهي تقول: 
_ مفيش ياحبيبي مفيش. 
نظرت سلينا إلي ألين التي تنظر إلي سنمار بغضب لتهتف قائلا: 
_ ممكن تقولوا بقي حضراتكم مين عشان انا مش فاهمه أي حاجة. 
تنهد معتز ثم أردف قائلا بهدوء: 
_ دي ألين اختي 
واللي قاعده علي السرير دي ميار اخت أركان 
والبشمهندس ده يبقي اخو كارما. 
نظرت له ميرڤت بصدمه لتردف قائلة: 
_ انت كنت عارف ده كله ومقولتش. 
هز كتفيه بلامبالاه وجلس علي الاريكه ثم قال: 
_أركان اللي كان قايلي مقولش. 
حولت كارما نظرها إلي ميار ثم قالت: 
_ ميار أركان مجلكيش. 
عقدت ميار حاجبيها بتعجب لتردف قائله: 
_ لامجاش خالص. 
جلست كارما بجوار معتز وهي تقول: 
_ ٱخر خيط من الحبل ضاع. 
تجاهلها معتز ثم نهض وقال لسنمار: 
_.تقدر تاخد اختك. 
نظرت له كارما بصدمه لتنتفض قائله: 
_ لا ازاي لا مش هروح غير لما هو يروحني بنفسه. 
سنمار بحده: 
_ كارما احترمي نفسك عيب كده 
ليتابع وهو ينظر لمعتز: 
_ شكرا ليك يا سياده المقدم تقدروا تتفضلوا وبالنسبه لحضرتك كنت محتاج حضرتك في مكتبي في موضوع كده. 
أومأ معتز قائلا: 
_ تمام. 
نظرت كارما لميرڤت وسلينا بترجي وهي تقول: 
_. مش هشوفكم تاني طب…. 
ثم اجهشت في البكاء وهي تراهم يرحلون دون اي رده فعل. 
التفت لها معتز ثم قال:. 
_ تقدري تيجي فرحي ويبقي ٱخر مكان هتشوفينا فيه.
بكت كارما بشده وهي جالسه علي الاريكه ليذهب معتز وميرڤت وسلينا ومهند  وبقت ميار وألين وسنمار. 
نظر سنمار إلي كارما ثم أردف قائلا: 
_ تعالي ارتاحي في اوضتي اوضه المكتب. 
اومأت كارما بصمت لتحاول النهوض ولكنها كانت تسقط لتساعدها ألين لتبتسم لها كارما بامتنان وتساعدها ألين للوصول إلي غرفه المكتب الخاصه بسنمار. 
أدخلتها ألين وكادت ان تخرح ليهتف سنمار قائلا: 
_ شكرآ ليكي. 
ألين بابتسامة هادئه: 
_ ولايهمك عن اذنك. 
وصل معتز إلي غرفه سنمار
ليجد سنمار يقف أمام باب الغرفه
ليتجه له معتز
معتز:خير يا بشهمندس.
تنهد سنمار ثم قال بدون مقدمات:
_ انا طالب ايد اخت حضرتك يا سياده المقدم.
                
                    *******
كانت تجلس بغرفتها شارده فيما حدث 
تذكرت ما حدث منذ عده ساعات
Flash back ????
دلف إلي غرفتها بهدوء 
أركان بابتسامة : 
_حبيبتي عامله ايه
ميار: 
_بخير ياحبيبي 
لتنظر لجرحه ثم قالت بقلق: 
_ ايه ده ايه اللي حصلك ياحبيبي. 
تجاهل أركان حديثها ثم تابع قائلا: 
_ ركزي معايا يا ميار انا هختفي فتره ولو حد جه سألك انا جيت ولا لا عايزك تنكري. 
ميار: 
_ بس ليه. 
أركان: 
_ اعملي كده وخلاص. 
اومأت ميار ليبتسم لها بحب
أثناء حديثهم دلف عمر إلي الغرفه 
عمر برفعه حاجب:
_ حضرتك مين
أركان ببرود:
_ أخوها عندك مانع.
عمر:
_ احم احم ٱسف 
ليتابع وهو ينظر لميار:
_ سياده الرائد انا طالب ايد الانسه ميار.
نظر له أركان بطرف عينيه ليزدرد الاخر ريقه في توتر ثم أردف قائلا:
_ هفكر وارد عليك ابقي اديني رقمك.
نظر له عمر بفرحه ثم قال:
_ بجد شكرا ليك رقمي ٠١٠*****
اومأ أركان ثم غادر بعدما أكد علي ميار عدم البوح عن زيارته أبداً
                  Back????
نظرت إلي عمر وهي تقول:
_ اللي عملته صح.
عمر:
_ اه ياحبيبتي صح.
نظرت له ميار وأردفت قائله:
_ هتندم انك اتجوزتني عشان لو مطلعتش بخلف.
نظر لها عمر بحب وقال:
_ ممكن اندم علي كل حاجه إلا حبي ليكي.
لتبتسم له ميار بحب.
                  *************
بعد اربع شهور. 
دلفت إلي الغرفه بغضب وهي تزفر بضيق لتجلس بجوار كارما  نظرت لها كارما بحاجب مرفوع وهي تقول: 
_ مالك ياختي جايه بزعبينك علينا ليه. 
ألين : 
_ ابقي فكريني كده ايه اللي خلاني اوافق اني اتخطب لأخوكي. 
وضعت كارما قدم فوق الاخري وهي تقول: 
_ يمكن عشان اخويا حليوه وقمور والبنات بتجري وراه.
نظرت لها ألين بحنق وهي تقول: 
_ ياختي عشان انتي جيتي يومها وقوليتلي وافقي عشان اخويا شكله بيحبك وعشان وعشان 
لتزفر بضيق وتكمل قائله: 
_ اخوكي بيقولي وانا طالعه لو لامحت طيفك بيرقص هقص شعرك الجميل اللي انتي فرحانه بيه. 
ضحكت كارما وهي تردد قائله: 
_ طيفك بيرقص اول مره اعرف ان في ناس عندهم طيف قليل الادب. 
نظرت لهم ميرڤت بسخط وهي تقول: 
_ نفسي اعرف جايين تضحكوا ولا جايين تساعدوني  عشان اتههب واتزفت علي عيني اتجوز. 
وقفت كارما بجوارها ونظرت في المرٱه المقابله وأمسكت طرف فستانها وهي ترفعه وتقول: 
_ بقره…. بقره يا كارما 
لتصرخ بصوت عالي وهي تقول: 
_ خدي يا بت خدي. 
لتركض كارما في أنحاء الغرفه وهي تقول: 
_ بس بس برستيجي قدام مرات اخويا بيضيع ياناس ههههههه. 
…نظرت لهم ميار التي كانت تجلس بصمت وهي تنظر إلي خاتم خطبتها من عمر 
جلست بجوارها ألين وهي تقول: 
_ هيجي انهارده ان شاء الله. 
نظرت لها ميار وهي تقول: 
_ يارب يا ألين يجي عشان يحضر معايا الفرح. 
قطع حديثهم صدوح صوت هاتف ألين معلناً عن وصول اتصال لتبتعد عنهم كي  تجيب علي هاتفها. 
ألين:.
_ الو… عايز ايه. 
أتاها صوته من الجهه الاخري وهو يقول: 
_ يعني اعرف لما البنت بترد علي خطبيها بتقول ايوه يابيبي. 
ألين بسخط: 
_ اخلص عايز ايه. 
تنهد سنمار ثم قال: 
_ انا راجل شرقي وبغار احد يلمح ظل من مراتي وحبيبتي عشان كده بلاش تجربي غيرتي. 
تنهد بثقل ثم تابع قائلا: 
_ بس كده كنت عايز اقولك كده…. سلام. 
تنهدت ألين ثم قالت: 
_ سلام. 
اغلقت الهاتف ثم جلست بجوار ميار. 
ميار: 
_ ألين انا سمعتك وانتي بتتكلمي مع البشمهندس مره واتمني تخفي عليه شويه لازم يحس انه متجوز واحده مش جعفر لانه مهما كان بيحبك الكلام اللي انتي بتقولي عليه محن ده هو اللي بيرضي غرور الراجل وكبرياء الانثي فهمتيني. 
أومأت ألين بشرود. 
ثم تابعت وهي تنظر لميرڤت التي تركض وهي ترفع فستانها وتهرول بسرعه لعلها تلحق كارما 
اخرجت كارما لسانها وهي تقول: 
_ مش هتمسكيني بقي….. 
قالت ذلك ثم ركضت. 
لتركض خلفها ميرڤت وهي ترفع فستانها بطريقه مضحكه وتعالت ضحكاتهم هما الاثنين. 
               **********
وصل الثلاثه الي قاعه الزفاف وهم في سياره سنمار
ترجلت كارما من السياره وهي تقول: 
_ ياااه أخيراً ماشي لما اشوف معتز بس بقي يركبني هنا وميركبنيش معاه. 
اردفت ألين بتهكم: 
_ انا اخته مخدنيش معاه
كادت كارما ان تجيب لولا رؤيتها لسلينا تترجل من سيارتها ويترجل بعدها عمر لتفتح فاهها بصدمه
كارما:  
_ ايه ده تعرفيه منين
سلينا: 
_ يا كوكو ده اخويا
كارما: 
_ ايه 
نظر لها عمر ثم ابتسم بسخريه وتركها ودلف إلي قاعه التي سيقام بها الزفاف وتبعه سنمار وألين وميار سلينا وكارما. 
صدح صوت اغنيه (طلي بالابيض ) لتهتف 
كارما قائله بصراخ:
_ ماشي  يامعتز بقي كده اقولك شغل الزين والزينه تعاندني وتشغل اغنيه طلي بالابيض. 
ضحكت ألين لينظر لها سنمار بغضب 
لتهمس لكارما قائله: 
_ اخوكي ده خنيق اوي. 
كارما: 
_ اتعودي ياختي مستغربه ليه. 
 جلس معتز وميرڤت علي المنصه لتتجه كارما باتجاههم وتهمس في اذن معتز قائله: 
_ مفيش اخبار عنه بردو…؟! 
معتز: 
_ مفيش اي حاجه عنه. 
تلألأت الدموع في مقلتيها لتقرر الخروج من القاعه 
لتخرج وتقف في الحديقه اثناء خروجها اصطدمت بشخص ما لم تتتبين وجهه لتري انه اسقط ورقه التقتت الورق وحاولت العثور علي ذاك الشخص لم تجده لتقرر فتح الورقه 
لتجد محتوي الورقه كالتالي(” ستظلين الافضل.     
                                                              فستق”) 
دمعت عينيها بحب لتردف قائله: 
_ هو هنا وبيتهرب مني. 
لتخرج للحديقه وهي تتحسس بيدها الاسوره الفضيه التي اهداها لها وهي تردد جملته وتقول: 
( أركان قالي مبقاش ضعيفه)  
لتتابع قائله: 
_ وكارما هتفضل تحب أركان مهما مر الزمان. 
لتبكي في صمت وتجلس علي مقعد في الحديقه 
اثناء جلوسها  أمطرت السماء لتقول وهي تنظر للمياه التي تتساقط عليها: 
_ يااااه فاكره اليوم ده
                Flash back 
كانت تجلس علي الاريكه وهي تنظر للتلفاز بملل وتجلس ميرڤت بجوارها 
كارما بملل: 
_ انا زهقانه وأركان بره دلوقتي هرخم علي مين. 
ضحكت ميرڤت وأردفت بهدوء قائله: 
_ خدي خدي ازازي لب. 
التقطت منها بعض التسالي وهي تقول: 
_ شكرا لي….. 
لم تكمل حديثها بسبب سماع صوت الامطار لتنتفض قائله: 
_ لازم اروح البحر حالا. 
دلفت إلي غرفتها وارتدت ملابسها بسرعه وخرجت منها 
وكانت ميرڤت تنظر لها بصدمه وهتفت قائله: 
_ راحه فين.؟! 
كارما: 
_. هروح البحر. 
نزلت علي ادراج السلالم بسرعه لتقابل أركان 
أركان برفعه حاجب: 
_راحه فين. 
كارما بترجي: 
_ بالله عليك عايزه اروح البحر دلوقتي. 
أركان: 
_ دلوقتي بس الجو بيمطر. 
كارما: 
_ بليز بليز. 
أركان باستسلام: 
_ يالا قدامي. 
ذهب الاثنان إلي البحر
لتركض كارما علي شاطيء البحر وهي تصرخ بفرحه: 
_ انا فرحانه اوي يا أركان. 
ابتسم أركان لها 
لتكمل قائله: 
_ انت عارف المطر ده جميل اوي وبحب اقف تحته دايما علطول ممكن تجري معايا. 
نظر لها برفعه حاجب لتتابع بترجي: 
_ ارجوك. 
اومأ باستسلام لتمسك يده وتركض يمرح علي الشاطيء بينما هو يضحك علي ضحكاتها. 
              Back ????
اغمضت عينيها  وتحسست أسورتها  وهي تتذكر لكل لحظه كانت معه وهي تقول بهمس: 
**  **** *
عند سلينا
كانت تقف شارده بشيء ما.
لياتي صوت من خلفها قائلا:
_ الجميل سرحان في ايه.
انتفضت قائله:
_ خضتني يخربيتك.
مهند:
_ بقولك ايه ناوليني العلبه اللي هناك دي.
قالها وهو يشير إلي علبه صغير جداً علي الطاوله
التقطتها سلينا وهي تقول:
_ ايه ده
مهند:
_ افتحيه 
فتحتها سلينا لتجد ورقه كتب عليها(بحبك ❤️) 
لتري خاتم أسفل الورقه.
سلينا:
_ ايه ده حد نسي دي هنا.
مهند برفعه حاجب:
_ والله.
سلينا:
_ مش عارفه يمكن.
مهند:
_ وانا اللي بقول عليكي ذكيه فيهم 
ليتابع وهو ينظر لها بحب:
_ بحبك يا سلينا بحبك موافقه تكوني مراتي وحبيبتي وكل حاجه ليا.
نظرت له سلينا لتري صدق مشاعره في عينيه لتومأ بصمت وهي تقول:
_موافقه يا قلب سلينا
              **********
انتهي اليوم وعاد كل منهم إلي منزله
ترجل من السياره وفتح لها باب السياره
لتتحرك ببطيء بسبب فستانها ليزفر الاخر بضيق قائلا:
_ مش هتعدي الليله دي.
ليحملها علي ذراعيه وهو يقول:
_ سبيني اساعدك يا حبيبتي.
ابتسمت له ميرڤت بحب 
ليدلف وهو يحملها إلي المنزل ويغلق الباب بقدمه.
معتز:
_ انتي تخنتي كده ليه.
ميرڤت:
_ والله.
معتز:
_اه وبقي مخك تخين يعني عمال المحلك بعيني في الفرح مترقصيش وانتي نازله هز هز هز.
ميرڤت بدلال:
_ بتغير عليا يا حبيبي.
 معتز:
_ اي واحد بيغار علي حبيبته وخصوصاً لو حبيبته قمر كده.
ميرڤت بهمس:
_ بحبك.
معتز:
_ سمعتك علي فكره ومش هسيبك الليله دي الا لما تقوليها بصوت عالي وبفخر كده تقولي بحبك يا معتز.
وهاهي قصه عاشقان تنتهي بنهايه سعيدن كما يقولون
ثنائي حيينا معه أجمل الاوقات وأصعبها وبكينا كما بكوا وضحكنا كما ضحكوا وهاهي قصه حبهم تتوج لتكون قصه في قصص الخيال والعشق والعشاق.
                        *********
هل انتهت قصه فريقنا ام مازالت البدايه فقد …؟!
يتبع…..
لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!