Uncategorized

رواية أحببت منتقبه الفصل السابع عشر 17 بقلم شهد السيد

 رواية أحببت منتقبه الفصل السابع عشر 17 بقلم شهد السيد

رواية أحببت منتقبه الفصل السابع عشر 17 بقلم شهد السيد

رواية أحببت منتقبه الفصل السابع عشر 17 بقلم شهد السيد

تراجع لتتجنب الحرب ولكن إياك أن تتراجع شبرا واحدًا إذا بدء القتال . . 
عند عدي 
الطبيب: الحمدلله المريضه بخيرر وتقدرو تشوفوهاا بس اما تفووق 
عدي بفرحه: شكرراا يا دكتورر شكراا والله.. عاوز ابوسك دلوقتي????????.. 
سيف: شكراا جداا يا دكتوور.. بس انت بتتكلم مصري ازاي 
الطبيب: اولاا لا شكر على واجب ثانياا انا مصرري اصلاا 
احمد وهو يدخل: اناا مصري وابوياا مصري وسمااري ولوني مصري 
عدي: انا مصري وابوياا مصري وخفه دمي مصرري 
سيف بضحك: تقصد وتقل دمي مصرري 
احمد: يا كسفتك ياا حاازم 
سيف: اناا اقصدك انت 
عدي وهو ينفجرر بالضحك هو والطبيب: ياا كسفتك ياا حاازم 
احمد: يا اخي اتقي الله وكفاايه احراج قدام الناس وخش لداليداا 
عدي بغيرره: متنطقش اسمهاا 
احمد بسخريه: مااشي يا عم النحنوح 
دخل عدي الى داليدا وجلس احمد مع سيف 
سيف: عاامل ايه يا صحبي 
احمد: بخيرر طول ما انت بخيرر
سيف: امي وابوياا عاملين اي وامك وابوك وحور اهم حاجه عامله ايه وعرفت اللي حصل ولا لا 
احمد: اهدى اهدى سؤال سؤال بالنسبه لامك وابوك وامي وابوياا فهم كويسين جدا وهيصين كماان من اسوان لشرم الشيخ وهاتك يا صرف فلوس 
سيف بضحك: بجاااد اسووان وشررم لا اتوروا اووي .. طب وحور 
احمد: ممكن متقاطعنيش تااني 
سيف: حااضر اخلص بقى.
احمد: حور الحمدلله كويسه وبتسلم عليك وبتقولك انك وخشتهاا اووي 
سيف: وهي كماان وحشتني اووي والله 
احمد: النحنوح التااني اهوو 
سيف: تصدق انك عيل فصيل 
احمد: خلاص خلاص.. عندي ليك مفأجاه 
سيف: ايه هياا 
احمد: هتبقاا اب قريب 
سيف: اه تماام….؟ قولت ايه..؟ 
هبقاا اب احلف كده 
احمد: والله.. 
سيف: عرفت ازاي.. اناا لازم انزل حالا مصرر لازم يلاا انا ماشي 
احمد: يا بني اهدى اهدي.. عرفت منين كنت رايح لحور ولقتها وقعه ع الارض فجبناا دكتووره.. دكتوره سامعني وكشفت عليهاا وقالت انها حامل وبالنسبه للمرواح فا احنا هنستنى عدي عشاان ننزل كلناا سواا 
عند عدي 
عدي: حمدلله ع السلامه يا ديدي 
داليدا: الله يسلمك يا عدي.. 
عدي: انا كنت خاايف اووي يحصلك حاجه انا من غيرك معرفش اعيش صدقيني 
داليدا: ولا انا اقدر اعيش من غيرك.. عدي اناا بحبك اووي 
عدي: واناا كماان انا كماان بحبك اووي 
داليدا وهي تناام:  انا ب ح ب ك اووي اووي 
عدي: وانا ك م ا ن ب ح ب ك اوووي وقبل راسها وتركها حتى تناام 
عند احمد جاءه هاتف فاستاذن سيف بالذهاب لكي يتحدث في الهاتف 
احمد: الو مين 
ـــ مش عارف صوتي ولا ايه 
احمد: لا يا ظريف مش عارف صوتك انت مين اخلص 
ـــ دبش اوووي انت 
احمد: مش عاجبك اقفل احسن بدل مكرهك في حيااتك 
ـــ احمد انا سهى ايت الاسلوب ده 
احمد بهياام: سهى 
“دلوقتي سهى تصدق بالله معت عاارفه لك حاجه????” 
سهى: اه وانت عمال تكلمني وحش كده الحق علياا يعني عشان بطمن عليك 
احمد: معلشي هو اسلوبي كده مع الكل بس غظب عني مش بعرف اتكلم عادي 
سهى: ازاي يعني 
احمد: بص يا ستي يعني ممكن تلقيني بتكلم بس بطريقه مش مفهومه لبعض الناس او بيستخفوا بيهاا ويقعدوا يقول انت بتقول ايه ويتريقوا وهكذا فبسكت خالص وباخد جانب وده بياثر علياا جامد وعلى نفسيتي فعشاان كده بغتت ع الكل وكده 
سهى: اه بس عاادي انا ممكن اتكلم معااك. ومش هعترض على طريقه كلامك 
“فعلا في نااس كتيرر بتيجي تتكلم تقول كلام مش مترتب او مش مفهوم والكل يبدا يننقدهم وهما لما بيشوفوا كده بيخدوا جانب ويبدوا يبعدوا تدريجياا لحد ميبقوا مش موجودين ودايماا ساكتين اولا لانهم مش عارفين يتكلموا في ايه ثانياا معندهمش حد يتكلموا معااه فده فحد ذاته بياثر نفسياا ع الشخص ده وبذات لو كان وحيد وبيقعد اكترر وقته لوحده او ع السوشيل ميدياا فجماعه حاولوا لما تلقوا انسان قاعد لوحده ومش لاقي حد يتكلم معاه اتكلموا معاه متسبهوش لوحده حاسيسه انه ليه لازمه مش نكره وبالذات لو فيه شله قااعده بتتكلم وهو لوحده بتبقى حاجه صعبه اووي ???? “
نرجع لموضوعناا 
ــ بتكلم مين يا سبع البرومبه 
احمد: وانت مالك مش انت بتتقريق علياا 
عدي: بس انا بهزر  انت زعلت 
احمد بحزن: لا عادي وتركه وذهب. نظر عدي الى سيف قائلا: هو زعل 
سيف: بص يا عدي احمد شخص حسااس جداا وبيتأثر من اقل كلمه واقل كلمه بتفرحه واقل كلمه بتزعله ومتقولش ايه التفاهه دي.. لا دي مش تفاهه دي انسان قلبه نضيف من جواه ابيض لسه.. فحاول على قد ما تقدر وانت بتتكلم معاه اعمل لكلامك كنترول عشاان هو حساس وبيتأثر من اقل كلمه ومش بيبان عليه اصلا بس الحزن ده جواه لانه شخص كتوم ودي عااده وحشه اووي عند معظم الناس الحساسه انهم كاتومين فهمتني 
عدي: اه فهمتك ومش هعمل كده تاانيي
عند سهى 
رحاب: كنت بتكلمي مين 
سهى: مش بكلم حد 
رحاب: كنت بتكلمي مين يا سهى قولت 
سهى: كنت بكلم احمد يا مااما ارتحتي
رحاب:  لا مرتحتش هو انا مش قولت ممنوع تكلمي حد ولا لا 
سهى: ليه يا مااماا 
رحاب: يا حبيتي ده ولد ومحرم عليك مينفعش تتكلم معااه عشان بتطمني عليه او عشان هو قريبك او صاحب اخوكي او…. . او ممنوع لانه محرم عليك فهمتي معدش يحصل يا سهى بدل المره الجايه هيبقى موقفي صعب معاكي سمعتي
سهى: حاضر ياا ماما حاضرر 
في مكاان تاني جديد عليناا 
يجلس هو على كرسي في منتصف القااعه يامر من هناا وهناك يعصب عليهم من اقل طلب او مشكله 
انه غيث زعيم مافياا بريطااني
غيث: عرفتوا هي فين ولا لسه 
ــ لقد اصيبت في مواجهه مع ذلك المغفل عدي التي تحبه 
غيث: اممم احضروهاا واحضروا ذلك المغفل حتى اراه وياخذ عقوبته
ــ امرك سيدي 
في المستشفي 
يجري الناس هنا وهنااك في كل مكاان 
 اتى عدي وسيف واحمد من بعيد 
عدي: هو فيه ايه 
احمد: مش عارف تعالى نسال الدكتور 
عدي: هو فيه ايه يا دكتورر
الدكتور: المريضه قريبتك اختفت من المستشفي فجأه 
عدي بصدمه: داليدداا….. 
يتبع…
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!