Uncategorized

رواية الفهد العاشق الفصل الثالث عشر 13 بقلم انجي عصام

 رواية الفهد العاشق الفصل الثالث عشر 13 بقلم انجي عصام
رواية الفهد العاشق الفصل الثالث عشر 13 بقلم انجي عصام

رواية الفهد العاشق الفصل الثالث عشر 13 بقلم انجي عصام

فى الشاليه
كان احمد يجلس فى غرفته فمنذ أن تحدث مع والديه عن زواجه وهو لا يجلس معهم وكان يشعر بالقلق من صمت والديه فهو يعلم جيدا والده ويعلم أن صمته يجب أن يكون وراءه امر ما …نظر الى هاتفه وتنهد ثم أخذه وهاتف روما ليطمئن عليها وعلى طفله
احمد:الو ايوه يا روما عامله ايه يا حبيبتي
روما:الحمد لله يا حبيبي واحشنى اوى اوى
احمد:وانتى كمان يا قلبى والله ..ادم عامل ايه
روما:كويس الحمد لله ..بقى يضحك بصوت دلوقتى
احمد:بأبتسامه:يا حبيبي دا واحشنى اوى …انا راجع يا روما …انا مش هقعد هنا
روما:بقلق:ليه …مالك يا احمد ..صوتك ماله يا حبيبي
اغلق احمد عينيه فروما دائمه تستطيع أن تعلم من صوته ما هى حالته النفسيه …ابتلع غصه فى حلقه وتحدث بهدوء
احمد:مفيش حاجه يا حبيبتي انا بس قلقان على هدير من وقت ما جيت وهى مسافره ومشفتهاش خالص
روما:متقلقش يا حبيبي هى اكيد كويسه بس انت عارف ان اختك بتحب تأخد راحتها مع صحابها
احمد:عندك حق فعلا….المهم دلوقتى خلى بالك من نفسك ومن ادم …انت بحبكم اوى
روما:واحنا كمان بنحبك اوى ..علشان خاطرى خلى بالك من نفسك علشان خاطرنا
احمد:حاضر يا حبيبتي متقلقيش ..اهم حاجه خلى بالك من نفسك
روما:حاضر يا حبيبي ..مع السلامه لا اله الا الله
احمد:محمد رسول الله
واغلق هاتفه وهو يفكر أنه لن يرضخ لوالده مهما حدث فروما وطفله هم مستقبله ولن يتخلى عنهم ابدا
بينما فى الاسفل كان محمد يجلس مع فيفى يتحدثون
فيفى:يعنى ايه الكلام ده يا محمد
محمد:الراجل بتاعى سافر امبارح ومش عارف يوصل للعنوان اللى فيه البت اللى اسمها روما ومحدش من جيرانها عارف هى راحت فين
فيفى:ازاى يعنى هتكون فين …انا قولت اكيد هتكون فى شقه احمد اللى هو واخدها هناك
محمد:مطلعتش هناك …انا مش عارف هى هتكون فين دى حتى ملهاش اهل تكون قاعده عندهم
فيفى:على العموم ساهله خلى الراجل بتاعك يفضل يدور واكيد هيلاقيها
محمد:ما انا قولتله كدا …على العموم اوعى ابنك بعرف حاجه انا أمرت الراجل بتاعى يدور عليها كويس واول ما يلاقيها يخلص منها هى وابنها
فيفى:كويس اوى كدا …وهو لا يمكن ابن محمد الاسيوطى تبقى مراتى واحده تربية ملاجئ
حرك محمد رأسه بالايجاب بينما شرد قليلا فيما يريد أن يفعله واقنع نفسه أن ما يفعله هو الصواب
بعد مرور اسبوع
كانت تولان قد اعتادت على العمل واصبحت من أنشط الموظفين فى الشركه بسبب ذكائها وسرعة تعلمها وكان أسر يقوم بنقل اخبارها اول بأول الى فهد
فى خلال تلك الفتره اعتادت زمرده على تعامل أسر معها فقد كان يعاملها كأنها شريكة سكن وليست زوجته وعلى الرغم من ذلك تفعل كل ما تستطيع أن تفعله حتى تلفت نظره فهى على الرغم من زواجها السابق الا أنها لا تعرف شيئا من أمور الدلال أو الحيل الماكره للنساء المحنكات فهو دائما ينظر اليها بلامبالاه مهما فعلت أو ارتدت من ملابس تظهر فتنتها حتى أصبحت تدرك أنه لا ينظر اليها كأمرأه بل كطفله
مازال رجل محمد يبحث عن روما ولا يجدها مما جعل محمد وفيفى يستشيطون غضبا من ذلك وخاصة أن احمد لا يتعامل معهم إلا قليلا ولكن ما لا يعرفه أن احمد منذ أن تحدث معهم عن زواجه وهاجموه فقام بمهاتفة صديقه المقرب وقام بنقل روما إلى مكان آخر أمن حتى يحميها من بطش والديه
فى مكتب فهد
كان فهد يجلس على مكتبه عندما تقدم منه سعيد المبتسم
سعيد:حضرتك طلبتنى يا فهد بيه
فهد:ايوه يا سعيد عملت ايه مع البت حنان
سعيد:ذى ما حضرتك أمرت ربناها شويه وبعد كدا سيبناها تمشى بس انا كنت عايز اعرف حضرتك سبتها ليه كان المفروض نربيها البت دى
فهد :ملوش لزوم يا سعيد انت عارف انها هى اللى بتصرف على ابوها وامها وكمان كفايه حبستها فى المخزن وهى مش عارفه مصيرها هيكون ايه
سعيد:ذى ما حضرتك تؤمر يا فهد بيه
فهد:عملت ايه فى موضوع محمد الاسيوطى
سعيد:عملت اللى حضرتك أمرت بيه والنهارده هيوصله خبر الصفقه اللى خسرها …انا حاسس أنه ممكن يموت فيها
فهد:كويس اوى علشان يعرف هو بيتعامل مع مين قبل ما يعمل اى حركه
سعيد:تمام …بس فيه سؤال كدا يا فهد بيه البنت بنته اللى اسمها تولان عملت ايه معاها سعادتك
نظر فهد إليه بشراسه جعلت سعيد يخطو خطوه لا اردايه الى الوراء
فهد:بصراخ:اياك تجيب سيرتها تانى فاهم … وخليك فى شغلك وبس يا سعيد
سعيد:برهبه :حاضر يا فهد بيه اللى حضرتك تؤمر بيه …بعد اذن حضرتك
فهد:يلا روح
اتجه سعيد إلى خارج الغرفه وفى تلك اللحظه تقدم أسر إلى الداخل
فهد:وهو يقف:اهلا يا اسر عامل ايه
أسر:الحمد لله انت عامل ايه …مالك كنت بتزعق مع سعيد ليه
فهد:ابدا كان بيسأل فى حاجه ملهاش فيها، المهم سيبك منه عامل ايه مع زمرده
يتبع….
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!