Uncategorized

رواية ضي القمر الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم مني عبد العزيز

 رواية ضي القمر الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم مني عبد العزيز
رواية ضي القمر الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم مني عبد العزيز

رواية ضي القمر الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم مني عبد العزيز

وكيف بغيابك أن يذيدني تعلقا بيكي احبا هذا أو جنونا
أنا المفتون بكي أنا الذي ضعت بجمالك.من نظرة عين سرت المجنون ببعادكي
أنا اعشقك بعين قلبي جنه يا من ببعد ك الحياة لاتطيب.
ليل بعد ذهاب أخيه خالد ذهب عند العين وجلس أخذته نسمه هواء بارد غفي قليلا راي ضي بمنامه تتلمس شعرة وتنشد اشعارها تتغزل به وبحبها له 
اي ليل قلبي وعشق فؤادي … بك طتيب الحياه .
اي ليلي وياعشقي وفؤادي ….اي ليلي وجنه وحياتي.
ليلي انت وساكن فؤادي بك الوريد ينبض وبك رغد المعاشي
.جنتي انت قلبك لي وقلبي لك هاهنا حبنا وهاهنا طيب المعاشي  .
ليل وهو يقبل يدها انتي آنستي وعشقتي ومحبوبتي بكي ليل اكتمل يا ضي ليلي .
حوطها ليقبلها تلمس سراب فاق من نومه علي مكان اشارتها تلمس شفتاه داعيا ربه بقرب اللقاء وكفي الهجرو قلبي لاينبض الا بها وجسدي حرم النساء بعدها .
بكي ليل طويلا تزكر مكان اشارتها قرر بناء منزل لهم  إذا أذن الله بالقاء يكون مكان زواجهم .
????_______????ضي القمر ????_____????
في واحه الفرافرة 
وصل زايد وعشيرته واولاد أخيه عند شيخ مشايخ القبيله
تحدث  زايد للشيخ وحكي له كل شي وعن تخلي زوجه اخيه عن عيشه القاهرة والتمدن ومكثوها بالوادي الجديد هي واولادها وعملهم في مستشفيات المدينه وعن تمسك اولاد أخيه بالزواج من بنات قبائل وأنهم حضروا طالبين عونه بالذهاب معه هو بعض مشايخ القبيله للذهاب لخطبه بنت الشيخ عبد الماجد الشهباني  والشيخ عبد الله صهر الشيخ الشهباني.
 .
الشيخ وهو ينظر للشيخ عبدالله الهلالي. أنا بعرفك جبل هاي المرة من اي جبيله .
ابتسم الشيخ عبدالله وتحدث انسيتنا يا شيخ سالم وانت  مغوار الأزهر الشريف  وانا عونك المطيعوا والزهايدي كاتم أسرارك الجليل .
نهض الشيخ سالم الشيخ الهلالي هلا وغلا بخليل العلم وانيس الغربه وجليس  السر …
نهض الشيخ عبدالله الهلالي واحتضانه  وتزكرا ايام صباهم ودراستهم في الأزهر الشريف .
تحدث الشيخ لبنه جيم الدبايح واشعل النار اليوم شوي وغدا نقيم الافراح .تحدث المهندس زايد كريم ولد كريم والأصل جوادوا أعطنا موافقتك والشور شورك  ااجبت مطلب أبناء اخي ام هناك اعتراض.
الشيخ سالم  لو جئت وحدك كان الرفض جوابك ..لكن جئت بأولاد اخيك وأبناء العموميه والاخوالي  فلن اخيب طالب الوصالي  وهو بالعزيز  مجاروا اعطيك كلمتي بعد الاكل والعيش والملح والاحتفال بالشيخ العزيز .
الشيخ عبدالله شاكرا الشيخ سالم  وطلب منه إنهاء الخلاف والحقد بين الجبيله.
بعد الغداء اجتمع كبار مشايخ القبيله ومنهم عشيرة الزهايده 
وقف شخص منهم وجال بدنا الجصاص .
وجف زايد :جصاص ليش انت جبلتوا العوض واخدت ا الديه فوج الطاج عشرة .
الشخص سلام الزهايدي : لا لسه نارنا ما بردت لازم بنت من عنيكم وبنيه من عندينا . وكده يكون العدل و.
وجف اياد بغضب بعد اذن المشايخ الكرام انت حضرتك بتقول ايه بدل ايه وزفت ايه انتم زمان قبلتوا بالعوض قبلتوا بالمال قصاد شرفكم مع أن بنتكم هي ال غلطتت وعمي صلح غلطه  واتجوزها وستر عليها .. احنا جنا عشان نعرف اهلنا وعشرتنا ونزيد شرف بالقبيله  إن كنت عاوز دم وجصاص  رجع الأراضي والمحاجر والاغنام  ال اختوها من عشرين سنه واربحها وبعد كده ابق نتفق علي القصاص .
سلام :بتهتها نرجعوا ايش   مال ده ومال الجصاص ،.
اياد : هو البعيد ايه واحد قبل العوض في عرضه  بالمال جاي يطلب دم يبق ايه  ردوا يا مشايخ القبيله اسمه ايه .
الشيخ سالم : احسنت الجول يا ولد الغامدي سبع  ولد سبع ..
سلام خلاصت الجول بديك ايش ..دم وجصاص يبج تاخده من ال غلطوا وهربوا ..وجتها هترجع كل ال ختوه وجبلتوا بيه عوض.
وجف الشيخ  الزهايدي    سلام هترجع ال أخذته من عشرين سنه واربحها و تاخد الجصاص ولا هتجبل بالعوض ونجفلوا علي ال فات  ويذكر ما ينعاد 
سلام بتهتها ينذكر ما ينعاد يا شيخنا .
تبسم الشيخ الذهايدي ورفع يده وجال نجر  فاتحه الكتاب علي الصلح وجمع الإخوة من الشتات والصفح  علي ال فات.
قراء الجميع الفاتحه  واتفقوا علي معاد الرحيل لواحه الخارجه بعد يومين لطلب بنت الشيخ عبدالماجد الشهباني.
رحل الشيخ عبدالله الهلالي وزياد واياد المزهول من كلام أخيه اياد والقوة الذي تحدث بها  وصلوا الوادي الجديد بست سعات اوصل زياد الشيخ عبدالله لبيته  واتفق أنهم يحضروا مكان لاستقبال أهل جبلته  .
وصل الشيخ عبدالله بيته .. استقبلته بنته غيداء بترحاب شديد  …بعد الراحه والطعام طلب الشيخ عبدالله من بناته الحضور لمخدعه واخبرهم بطلب زياد وأثر ليهن بالزواج .
خجلت الفتيات ونظرت أرضا  
الشيخ عبدالله : رفعنا راسكن  وكل واحدة تجول رأيها بدون خجل  ولاخوف  .
  غيداء : ال تراه خير لي أن موفجه عليه.. الراي رايك والشور شورك يا بيي.
نور العيون: ما بديش ابعد عن اهلي وعشرتي  كيف ارحل لمكان لا لي فيها جريب ولا عم وإذ اشتكيت وجلت ااي مين يغتني ويجولوا لبيك  بدي جوارك والسكن بين عشرتي واخواتي.
الشيخ عبدالله ربنا يكملك بعجلج يا بنيتي الغاليه   فكري وتعملي استخارة وربك يحلها من عنديه.
????عدي يومين وحضر الشيخ  سالم وعشيرته الغامدي والشيخ الزهايدي ونزلوا علي بيت زياد ال استجبلوهم بترحاب واعدت الدكتورة حنان وليمه كبيرة علي شرفهم
الشيخ كرام ولد كرام  يجعل بيت المحسنين عمار
زياد ،:ما يجيش  من خركم  وبعد قليل أنتهوا من الطعام  طلب الشيخ الذهايدي من زياد الاتصال على الشيخ عبدالله وأخباره بالقدوم القبيله علي بيته لنخطبوا بنيته ..وبعديها لصهره لنخطبوا لأخيك .
زياد :قام بالاتصال بالشيخ واخبارة بما قاله الشيخ الذهايدي .
رد الشيخ أن شاء الله تشرفونا وتشرفوا الجبيله والخطبه والاتفاق في مجلس القبيله .
اتفق الجميع واستعدوا للرحيل  استدعت حنان أبناءها واعطت كل واحد منهم علبه كبيرة وبها مجموعه من الذهب وقالت دي هدايه تقدموها بعد الاتفاق على المهر  ومتقلقوش المهر ال يعزوه وفقوا عليه الحمد لله الخير كتير .
حضنا امهما وذهبوا مع مشايخ قبيلتهم بعد ارتداء هم  لبس خاص بواحتهم  وصلوا إلى قريه العفيفه ووجدوا في استقبالهم شباب العشرتين الشهابنه والهلاليه بضرب الرصاص احتفالا بقدوم مشايخ واحه الفرافرة تكريما واعتزاز بقدومهم وصلوا المجلس وبعد السلام والترحاب طلب الشيخ سالم شيخ مشايخ الفرافرة طلب بنات القبيله لأبناء قبيلته زياد واياد وافقوا المشايخ وجالوا بعد ما شاروا  علي الشيخ عبدالله والشيخ عبد الماجد عطانكم إذا الله عطاكم .
تم الخطوبه والموافقة على المهر وحضر الشيخ وتم العقد وتزوج كليهم واقيمت الوليمه علي شرف المشايخ والاحتفال وضرب نار وتوجه كل خاطب الي بيت خطبته الجلوس معها لاول مرة.
عند اياد الذي كاد يطول السماء من السعاده دخل الغرفه انتظر قليلا ثم دخلت عليه فتاة لبسه لباس بدوي وعنيها تظهر منه اقترب منها وقلبه سوف يقف من الرعب هذا ليست عيون نجمته التي رآها أيعقل أن تكون أخري وتزوج بنجمه أخري  .
اياد:انتي مين ردت ….الفتاة أنا نجمه .
اياد حس بشي غريب جلبه هيقف من الزعل سمع صوت ضحكات من بعيد نظر للواقفه تضحك عليا أنها هي نجمته التي اثرته من اول يوم راءها ..ذهب اياد مسرعا إليها .
اياد:حرام عليكي يا نجمتي كان قلبي هيقف من الصدمه هونت عليكي تصدميني بالشكل ده.
نجمه وهي ترفع نقابها البدوي التي تعتز به  ليظهر وجهها الجميل ..طلبت من الفتاة الرحيل كنت بدي أتأكد هتعرف علي ولا لا.
اياد :دانا قتيل العيون دي ال جبوني علي ملا وشي اطلب ايد ك وانا ال لعمري تخيلت  البس كده ولا اعيش في الوادي الجديد.
نجمه لاباسك زين زادك حلا ورجوله ووسامه .
اياد لا اثبت كلها كام يوم وهتبق في بيتك بدل التهور الا انت فيه .
نجمه فيك شي بتكلم حالك .
اياد اعملك أي من وقت ما شفتك وانا بقيت مجنون نجمه.
امسك يدها واجلسها جوارة والبسها الدهب وقاللها دي هديه أمه وأخرج من جيبه خاتم خطبه جميل كتب عليه أسمائهم وسلسال علي شكل نجمه .
زياد وصل بيت الشيخ وجلس بمجعد صغير دخلت عليه غيداء تمسكها يدها امها لخجلها وقف زياد وتقدم  بعد القاء الام السلام  .
زياد عليكم السلام ورحمه الله ازيك يا امي اخبارك .
الام: زينه يا ولدي مبارك عليكم .
مد زياد يده للسلام علي غيداء وخرجت الام وأغلقت الباب .فورا قام زياد باحتضان غيداء ولف بها بالغرفه انا اسعد شخص علي الارض كلها.
غيداء بحرج تحاول فك حصاره لها بين زراعيه .
زياد انسي انت مش هتخرجي من حضني لحد ما امشي .
غيداء بحرج ما يصحش ال بتعمله ده يا دكتور .
زياد لا دكتور ايه عاوزك تقوليلي زياد زيزو زيادي لكن دكتور ابدا .
جلس علي المربوعه واجلسها علي قدمه وأخرج الدهب والبسهالها واعطاها هديه منه هو سلسال به صورته وتلفون محمول ليتصل بها وقت يشاء.
.
????_______????ضي القمر????________???? 
وليل جالس بالعين اتي اليه فارس ووجه لا يتغير من الحزن .
ليل ويش بيك ليش حزين .
فارس :راحت حبه الجلب ونبضه تزوجت بنت الهلالي غيري .
ليل منو .
فارس من هواها جلبي وشغلت فكري وانا ال تكبرت ورفضت اتجدم ليها ودتست علي جلبي واليوم جلبي في حريجه لما عرفت لخطبتها والعقد .
ليل مالنا نصيب في بنات الهلاليه كان دعوة وانكتبت علينا نعشجهم وما لنا نصيب بهن.
ذهب كل منهم لاحزانه ليل اخرج الوشاح والسلسال وبكي حتي بالمنام مالي نصيب ليش يا ضي تستكتري علي الضمه.
????______????ضي القمر ????_______????أثر 
بعد وصول أثر واروي وعامر .
اروي جرت علي امها تحتضنها سعدت امها  لفرحتها وتبدل حالها .
الاب ماشاء الله ايه سر السعاده دي يا دكتورة اروي.
اروي بابي من غير زعل احنا. كنا بالوادي الجديد وزرنا بلد ضي وأثر خطب اختها نور العيون.
الاب ،: وهو ينظر إلي أثر  بغضب شديد نعم خطب مين .
أثر بابا ده مجرد كلام لسه موفقت حضرتك  وزيارة ماما تشوف العروسه .
عبدالرحمن بغضب حصلني علي المكتب .
دخلا المكتب وأغلقت خلفهم ضرب عبد الرحمن ابنه بالقلم انت فاكر بنات الناس لعبه رايح تخطبلي وانت واعد وحده تانيه بالجواز ولا خلاص بقت عاده فيك تنام كل يوم مع وحده  وتنسي وعدك ليهم خاف علي اختك ايه مش كفايه ال حصلها …عاوز ايه .
أثر بصدمه حضرتك تقصد ايه بنام كل يوم مع وحده ده محصلش .
قطعه والده ليه ودكتوراة  صافي  منمتش معاها ووخداها شقه تتهبب معاها كل يوم . ايه ولا وحده للمتعه ووحدة الجواز بقي ده مبدائك.
أثر اقسم بالله يابابا هي مرة وكان غصب. عني ثارتني ومقدرتش أقاوم كاني كنت تحت تأثير منشط جنسي مقدرتش اقومها ….وكمان مكنتش اول واحد بحياتها .
الاب اهي ورطتك وبلغت كل ال في المستشفي علي جوازكم.
أثر :بس انا موعتهاش بالجواز …دا كده بتاكدلي أنها فعلا حطتطلي منشط في القهوة عشان انام معاها وتورطني .
عبدالرحمن: وتعمل ايه في المصيبه دي .
أثر : بابا ارجوك اسمعني الحل الوحيد  اني اجوز غيرها وبسرعه دي عوزه تورطني  لكن لما تلاقيني اجوزت غيرها هتبعد وترسم علي حد تاني.
عبد الرحمن بس ده مش حل…..ده اسمه تحايل .
أثر : ارجوك يابابا الشيخ عبدالله وافق على طلب الجواز من بنته بيقولي والدك ليه فضل ومنه علينا  لولا حضرتك ومفهمتش قصده ايه مكنش وافق.
عبدالرحمن : اخت رقمه ولا لا .
أثر بسرعه :,ايوه أخدته اهو رقمه .
بكرة أن شاء الله اتصل بيه  وحدد معاه معاد نروح نتقدم لبنته.
الراجل ده يستحق أننا نسافر لحد عنده حتي لو موفقش علي الجواز معرفته كنز.
صباحا اتصل أثر مع الشيخ عبدالله واتفق معاه علي معاد يحضروا فيه لتقدم للخطبه  وتعارف العائلتين.
????________ضي. القمر ????______????في القاهرة
بعد ما ضي وخديجه استريحوا ونهاد   نزل ا من  بيت نهاد متوجهين لجامعه القاهرة  نزلوا سالمان وجدوه نائم بالسيارة .
نهاد : ده نائم شكله مرهق وتعبان .
ضي :كتر خيرة  ملحقش يرتاح سفر من الواحه بأسيوط للقاهرة  اكيد تعبان .
دقت ضي علي زجاج السيارة .
سالمان  صحي من نومه …فتح الباب معلش راحت عليا نومه اتفضل ا اوصلكم .
نهاد :مش هينفع نروح بعربيتك  هنروح بعربيتي عشان ندخل جوة الجامعه  وكمان حضرتك مرهق ممكن تروح اي فندق ترتاح  عشان اليوم طويل وهنروح الجامعه الامريكيه كمان ودار الكتب والمكتبات الالكترونيه. مش معقوله هتفضل في العربيه كده .
سالمان مبتسما حاضر كلامك صحيح  في فندق متعود انزل فيه كل ما اجي القاهرة  ..بس اول ما تخلصوا بحثكم  والأوراق ال نقصاكم تتصل ا عليا  عشان نلحق نرحل ولا ايه رايكم احجز ليكم اوضه تنام ا فيه كام ساعه ونسافر علي  الفجر .
نهاد : يعني بيتي يكون موجود ويناموا في فندق عيب عليك يا شيخ العرب.
ضي: ما بدنا نتعبك اكتر من كده .
نهاد تعبكم راحه يا ستي وكمان أنا عوزاكي في موضوع بعد ماتخلصي مشاويرك ومش هينفع في الكلام غير في البيت .
فهم سالمان مقصدها واتسعت ابتسامته وتحدث خلاص كلام الدكتورة صحيح  .
مشو ا البنات الي الجامعه وسالمان الي الفندق .
داخل المكتبه توجهت كل من خديجه وضي تبحثان علي المراجع التي ذكرها الدكتور الاستعانه بالبحث .
بعد ثلاث ساعات انتهوا من كتابه جزء كبير من البحث 
حضرت نهاد وتوجهوا الي الجامعه الامريكيه زهلوا من الجامعه ومبانيها والمكتبه وكميه الأبحاث والمراجع العلميه …ظل ا أكثر من أربع ساعات حتي انتهت خديجه من بحثها وهي غير مصدقه وتقول سبحان الله صدفه غيرت مسار البحث ولا كنت افكر اني اكتب بحث بالدقه دي..
ضي. : في كام نقطه لسه ما خلصوش معايا  في مرجع مهم لازم القيه  بحثت عنه ولم تجده سالت المسئول عن المكتبه بعد وقت أحضره لها .
بعد ساعه كامله انتهت ضي من إنهاء بحثها وكتابت اسماء المراجع والمواقع العلميه المتخصصه
 شكرا نهاد كثيرا  لولاها ما كانوا أنهوا بحثهم بهذه الطريقة والسرعه ولم يبق أمامهم ال يوم بكتابته بشكل صحيح وتنظيمه.
انتهوا ولم يذهب ا لي باقي الاماكن طلبت ضي من نهاد اصتحبهم لشراء بعض الملابس الخاصه لأنها من يومين مرتدين ملابسهم وسوف يعدون علي الجامعه ومش هيلحقو ا يغيروا ملابسهم .صحبتهم نهاد لأحد محلات ملابس المحجبات  اشترت ضي ملابس خاصه بالمنقبات وخديجه اكتفت بفستان وحجاب وبعض الملابس الداخليه .
ضي يابنتي اشتري ال بدك اياه سالمان اخي عطيني فلوسات كتير  نشتري كل ال نريده.
خديجه الف شكر كفايه دول  بس .
ضي اشترت اكتر من طقم لأنها من وقت طويل ما أشترت هدوم جديده جمعت الوان متناسقه واحذيه وملابس داخليه وقع عينها علي لباس مخصص للنوم تمنت شراء خجلت  عزمت امرها واشترته وجدت عرض شراء أكثر من قطعه بسعر الاثنين اخذت اكتر من شكل لا تعلم لما قامت بهاذا لكن سعيده بهم كثيرا .
انتهت الفتيات وذهبوا لبيت نهاد واعطت نهاد ضي حقيبه سفر وضعت ملابسها الجديده داخلها .
بعد العشاء والراحة تحدثت نهاد مع ضي في غرفتها وتركوا خديجه ونيرة يتحدثون بالخارج.
سألت نهاد عن كل شي خاص بسالمان وعائلته  وأخبرت ضي بمعاد يحضر فيه لخطبتها من عمها .
ضي سبحان الله قدرا جمعنا لغايه لا يعلمها ال هو سبحان الله 
القادر علي كل شي.
ياتري نور العيون تتوافق علي أثر 
البحث ونتيجته 
يتبع ……
لقراءة الفصل السادس والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!