Uncategorized

رواية ضي القمر الفصل السابع والعشرون 27 بقلم مني عبد العزيز

 رواية ضي القمر الفصل السابع والعشرون 27 بقلم مني عبد العزيز
رواية ضي القمر الفصل السابع والعشرون 27 بقلم مني عبد العزيز

رواية ضي القمر الفصل السابع والعشرون 27 بقلم مني عبد العزيز

اليوم ولاده ريحانه ومريضه جدا بالفعل  الحب ليس  لبني البشر فهناك حيوانات يعشقون اكثرعاصف كاد يتجنن دموع عينيه تزرف بغزاره يصهل عاليا ليستنجد بأحد استيقظ السايس الخاص به وجده يضرب بقدمه علي أخشاب الباب المغلق عليهم كاد يكسرة صهيل مرعب ذهب إليه بسرعه يحاول إخراجه من جوارها كاد عاصف يقتله استغاث السايس بزميله وساعده علي إخراج عاصف بصعوبه حاول مع ريحانه مساعدتها بالولاده لم يستطع فهيا تتالم وصهيل عاصف وضرباته بقدمه في الحائط ارعبه ارسل زميله لليل  بحث عنه كثيرا وجده قرب العين  يقف مع بعض العمال يشرح لهم ما يريده من تعديلات في البناء الخاص به هو وضي .
السايس : شيخ ليل يا شيخ الشباب .
ليلي : ويش بيك الجدط انفاسك شو صار  .
السايس:ريحانه تولد وعاصف كان هيجتل عبيد  وحاله ريحانه صعيبه.بقلم مني عبدالعزيز ????
جري ليل علي مربط الخيل اسرع شيع للطبيب.
وصل ليل لريحانه اخرج الوشاح وضعه بالقرب من أنفها وعينيها كأنها تستمد قوتها منه.
سكنت ريحانه حضر الطبيب كشف عليها 
البيطري : شيخ ليل حالتها صعيبه ممكن لا جدر الله تروح فيها  علا صهيل عاصف كأنه فهم كلام الطبيب .
ليل أنقذ ريحانه ومش مشكله ولدها .
ذهب الي عاصف ليهدئه وقف جوارة بكي علي بكاه .
همس بإذنه حالي من حالك حبيبتك أمامك وهاد حالك كيف وانا لاارها ال بالمنام وتحرمني جربها حتي بمنامي رفضه ضمها ضاج مضجعي من لهيب قلبي وجسدي لا تتركني أتهنا بمنامي ولا تتركني أنهي الوصالي تلهب الفؤاد والجسد تحرمه الجمع والوصال انت بمعشوقتك تتهنا وقريب ثمرة العشق تزهر بينكم وانا خالي الوصال حتي الوليد حرمته إذا كان من غير ضي لا أبالي .
????????????????????????????????????
بعد قليل الطبيب الحمد لله جدرات ادير ه واجدامه ظهرت وأخيرا يلا ياريحانه ساعدين اه خرج الصغير ولدت ريحانه ومازالت تتالم فجاء ه خرج مهر صغير نزل بدون مساعدة الطبيب وجال سبحان الله اول مرة بحياتي تمر عليا حاله زي دي نادرا ما تولد فرسه توم  .
ليل : سبحان الله   . توم فعلا لي كتير بربي خيل اول مرة فرسه تجيب مهرين .
قامت ريحانه بمساعدة ولديها علي الوقوف  وتلعقهم بلسانها
هداء عاصف من صهيله    قام الطبيب بحقن ريحانه ببعض العقاقير الطبية حتي لا تصاب باي عدوي .
????????????????????
عند ضي  تقوم من نومها صارخه ريحانه تفزع زينه النائمه بجوارها  
ضي : اعوز بالله من الشيطان الرجيم .
زينه: مالك ياضي خرعتني .
ضي: نامي يا زينه كبوس مرعب ربنا يسترها..جامت وتوضت وفضلت تصلي وتدعي ربها بإنقاذ ريحانه  بكت ضي اشتياق لريحانه وليل فهو أصبح يلزمها حتي بمنامها غفت علي سجاده الصلاه وجدت شخص يضمها من الخلف يهمس بأذنها  ويشتد بضمها أدارها لتقع عينها بعينه متي الوصال فالهجر طال والبعد فاق والقلب والروح في اشتياق .
ضي وهي تضع يدها حول رقبته جرب إلقاء والجمع والافراح فالقلب لا يقوي علي الفراق والروح في اشتياق .
????????????
فاقت علي اذان الفجر قلبها يدق من الفرحه قامت وتوضاءت وصلت وظلت تدعي ربها …بتمام فرحها  .
????????????
عادت الايام والشهور ورجعت ضي للجامعه .
قابلت خديجه صدقتها وذهبوا لمدرج محاضرتهم اول ما دخلوا  وجدوا كثير من الطلبه يلتفون حول شخص دخلوا وجلسوا مكانهم بعد قليل. انتهي الجمع وجلس الطلاب بإمكانهم ..ظهر الشخص وكان مازن المصري .
خديجه :ايه ده مش ده صاحب مزرعه الخيول .
ضي التفتت له وجدته هو ويقترب منها بلهفه .
مازن : دكتورة ضي ليه متصلتيش بيا مش متفق معاكي تتصلي بيا.
ضي : مش فكرة حضرتك كان بنا اتفاق حضرتك جلت اي وجت تحتاجي حاجه تتصلي بيا.
مازن :بحرج من كلماتها وطي صوتك انتي متعرفيش انا مين.
ضي :  لا معرفش ولا بدي اعرف .
مازن : مفروض ساعتك وفتحتلك مزرعتي تعملي تجربتك والبحث بتاعك من أشهر الأبحاث ال اتعملت السنه دي فمن الذوق لما اطلب منك طلب تنفيذه.
ضي:  ومن الذؤق تعايرني بمساعدتك علي العموم ما تعوت علي منيه من أحد جول شو بدك وبعون رب العالمين كافيله اني ارد منيتك.
مازن وقد الجمته كلماتها بعد المحاضرة نتقابل في مكتب الدكتور أمجد .
ضي: أن شاء الله أن تذكرت هكون موجوده  .
مازن وقد بلغ الغضب قمته خرج وتوجه الي مكتب الدكتور أمجد .
مازن :بقي أنا مازن المصري بنت تعمل فيا كده وقدام الطلبه 
امجد: وهو يضحك قلتلك قبل كده دي مدب أنا شفت منها العجب .
فلاش .
بعد الانتهاء من اعلان نتيجه البحث طلب امجد من ضي الذهاب الى مكتبه لأمر هام .
ضي : والأمر الهام هاد ما ينفع ال بمكتب حضرتك .
امجد :مستغرب  ردها في بعض زملاتها  بتحججون  للكلام معه…. ايوة الامر مهم ما ينفعش كلام  هنا .
ضي: أن شاء الله  هجي .
ذهبت ضي برفقه خديجه خبطت علي الباب ودخلتا سويا .. السلام عليكم ورحمه الله.
امجد : عليكم السلام ورحمه الله …مستغربا في حاجه يا دكتورة خديجه.
خديجه بحرج: ابدا يا دكتور بس ضي طلبت اكون معاها.
امجد:نعم ليه هو انا هكلك ولا ايه …اتفضلي يا دكتورة.
أتت ضي لتخرج   وقف امجد غاضبا وهواحنا بنلعب ولا ايه .
ضي : ببرود مش حضرتك ال جلت اتفضلي .
امجد :أنا بقول لخديجه  مش ليكي .
ضي: بعد أزنك يا دكتور حضرتك  تجول بديك ايش مني  وخديجه موجوده يا تتركنا نرحل بدنا نام ونستريح  عندنا بحث  لماده تانيه .
امجد : انتي ازاي تكلمي معايا كده  انت مش ملاحظه بتكلمي دكتورك  ال بيدرسلك  ولا تحبي  اعرفك يعني ايه دكتور الماده  يعني ال في أيده ينجحك وبرده يشيلك الماده  ويحولك لمجلس تأديبي وتنفصلي من الجامعه .
ضي: لا بجد ابهرتني  خفت أنا من  تهديد حضرتك  وهتحولني لمجلس تأديبي وتفصلني من الكليه  هتجولهم ايه  رفضت تجعد معاي لحالنا   وتشيلني الماده كمان لا بجد خفت . لو سمحتي يا خديجه أخرجي برة المكتب لان ال هيحصل مش عاوزاكي تتاذي فيه .
امجد بنظرة انتصار قال لها كان من الاول .
ضي : أنا مجروحه من شبيه ليك وكان بدي اطلع عليه وجعي بس هو ما يستهلش ال هيجري ليك وفجاءة قامت ضي  برمي كل ال علي المكتب علي الارض بما فيهم الاب توب   واقتربت منه وهمست له لولا حرام كنت عرفتك مين ضي الجمر أنا لا بتهدد ولا بخاف من أحد أه لو زلم صحيح جول تاني هتحولني لفصل ازاي . رب
 امجد : يخربيتك انتي طلعتي مجنونه وانا ال كنت فكرك هبله ودحيحه طلعتي مجنونه  مش قبل الهبل ده تعرفي أنا عوزك ليه.
ضي:  وهي تجلس اتفضل جول كنت عوزني في ايش .
امجد : لا انا ال اتحكالي عنك ميجيش نص ال شفته .
ضي: احب اجول  حضرتك كنت عاوز تجولي ايش .
امجد ليه بتضربي الوداع ولا بتقرير الطالع .
ضي: لا بس سمعت بأذني وشفت ويش بدك وبتتفج مع سارة علي ايش .
امجد: وهو يبلع ريقه بصعوبه سمعتي ايه.
ضي امس كنت جايه لحضرتك اطلب منك مساعدتي علي معرفه مزرعه خيول إجدر اكمل بحثي عملي .. سمعتك وانت بتكلم سارة وتديها كام  ورجه  تساعدها على كتابه بحثها جصاد أنها تصورني وانا وخديجه في الغرفه بلا حجاب .
امجد : انتي بتقولي ايه لا طبعا انتي فهمتي غلط ده دي .
ضي: ممكن اسالك ليش بدك تشوف وجهي هيفيدك بايش .
امجد : طيب  نقعود نكلم  ونصفي الخلفات  وبعدين اقلك ليه .
ضي،:  اتفضل أنا سمعتك .بقلم مني عبدالعزيز
امجد : بصراحه بقالي اكتر من ٤ شهور بسمع عنك وعن اخلاقك  وتفوقكك الدراسي  وعن أبحاثك  كل يوم تقريبا دكتور اسامه ملوش سيرة غيرك   الفضول غالبني  واول يوم شفتك في  اخرمحاضره  للدكتور اسامه وسمعت صوتك  حسيت قلبي اتخطف صوتك هوسني  … في نفس اليوم شفتك وانتي دخله حمام قريب من المعمل دخلتي بسرعه 
دخلت وراكي من غير ما تخدي بالك كان نفسي اشوف وشك بس للاسف الشديد انتي عدلتي نقابك وخرجتي بسرعه ….
سارة أنا اعرفها من وقت طويل مع الدكتور اسامه  فطلبت مساعدتي  في جه في بالي اقلها تصورك عشان ارضي فضولي .
ضي :  طيب افرض نجحت سارة وصورتني وطلعت بشعه كنت هتعمل ايش أو جميله كنت هتعمل ايش…. ده كلام اوهام خيلهاك شيطانك بس احب اجلك انا متزوجه  وزوجي عزي ومداسه تاج راسي… اخرج الأوهام من دماغك ال سمعته منك لسارة وشفته ما يخليني احترمك  بس صراحتك لي رفعت جدرك شوي عندي  فبالله لا ترغمني علي فعل شئ تندم عليه  واسفه اني كسر تلك مكتبك بس لو سبت شيطاني كنت طلعت كل الاوجاع ال في جلبي فيك .
عوده 
امجد :وكمان لسه مواقف كتير بقلك علمتني الأدب أنا امجد الابراهيمي ال كل يوم مع ست   وبكلمتين تكون زي الملبن في ايديا  ضي دي خالتني ولا حاجه.
مازن :هجنن يا اخي وكلامك ده زود إصراري اني امتلكها  من وقت ما شفتها بالمزرعة  وانا هتجنن عليها قلبت عليها في الإجازة اسيوط كلها ومعرفتش اوصلها .
امجد: شفتها فين وازاي .
فلاش : مازن  كنت  جاي اشوف المزرعه بعد  ما مديرها قلي علي تعب الخيل ومعظم الخراف والعدوي ال منتشرة
 وانا قريب من المزرعه شفت تكتك ونازل منه بنتين واقفين مع الغفير وبعدها دخلوا علي المزرعه  ..أنا روحت للغفير اساله  ازاي يدخل حد غريب المزرعه .بقلم مني عبدالعزيز ????
مازن :انت يابجم  ازاي تخلي اي حد  يدخل المزرعه ايه  تكيه ملهاش صاحب.
الغفير:  حمدالله على سلامتك يا مازن باشا  دول دكاترة بيطريين جين يشوفوا  الخيل العيان ياباشا.
دخلت المزرعه ورقبتهم من بعيد سمعتهم بيكلموا مع الدكتور المسئول عن المزرعه وعن بحثهم وال وصلوا له   انهم عوزين يطبقوا عملي علي بعض الخيل المريض .بقلم مني عبدالعزيز
اقتنع الدكتور  وراح معاهم وشفت اشجع بنت في حياتي 
تخيل تقف مع الخيل وتفتح  بقهم وتدخل ايديها  من غير لجام  تخيل أنا اشطر جوكي مقدرش اعمل كده  .
ا اي تضحي  بايديها وتدخلها  جوه  بق فرس ومريض  تخيل قوتها  هي دي ال بدور عليها من زمان أنا محتاجها  معايا  
جزبتني ليها من عينيها  عليها عيون تسحرك صوتها ولغتها
جرائتها في الكلام ما بيهمهاش حد وال عملته  معاك  خلاني متمسك بيها اكتر .
انتهت ضي من المحاضرة طلبت من خديجه الذهاب معها لمكتب الدكتور  امجد  لمقابله مازن المصري .
 بعد قليل وصلتا المكتب  استئزنوا الدخول   .
ضي :السلام عليكم ورحمه الله.
الجميع  وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
مازن : اتفضلوا اقعدوا يا دكاترة ..ولا هنكلم وانتم واقفين.
جلستا ضي وخديجة  . ضي  اتفضل احكي ال بديك اياه .
مازن : بدون مقدمات أنا محتاج مساعدتكم في المزرعه .
ضي:, كييف يعني محتاجنا .
مازن: اصل الدكتور البيطري ال بالمزرعة تعبان واخد إجازة وكنت محتاجكم تتبعوا الخيول ال بالمزرعة لحد ما يرجع  لثقتي فيكم  بعد ما شفت طريقتكم في علاج الأغنام والوصفات ال استخدمتيها.
خديجه :بفرحه وسرعه اكيد موفقين .
ضي: وهي محرجه من سرعه خديجه ..بس احنا لسه طالبه ومش هنكون  متفرغين  للمزرعه  وكمان احنا ساكنين بالسكن الجامعي وليه وجت مش بنتاخر عنه .
مازن : لا متقلقيش أنا عوزك يومين في الاسبوع كفايه قوي اختاري الايام ال مش مضغوطه فيهم  والمزرعه تحت امرك  وكمان ممكن تستخدمي معمل المزرعه في أي تجارب  تحبي تعمليها .
ضي:باستغراب مش جلت محتاجنا احنا الاتنين .
مازن سريعا ايوة كل وحده يومين  عشان ضغط الشغل ينقسم بنكم ومتتعبوش المزرعه كبير ة  وفيها حيوانات كتير.
خديجه : حيث كده طبعا موفقين .
ضي : بغيظ من افعال خديجه  أن شاء الله نشوف جدول محاضرتنا ونشوف  المعاد المناسب  للشغل في المزرعه.
مازن تمام كده علي خيرة الله.
???????????????????? اتفق مازن وضي علي مقابله أخري تكون بالمزرعة وأخرج كارت جديد … وأعطاه لها 
بعد أيام  ضي بعد ما تحدثت مع والدها عن  عرض شغل مازن نصحها والدها بالعمل بالمزرعة لاكتساب الخبرة  و د الجميل  له 
اتصلت ضي بعد  بما ن المصري واتفقت معه علي عملها عنده بالمزرعة يوني السبت والجمعه.
????????????????????????????????ضي القمر ???? مني عبدالعزيز.
عند أثر طلب من والده التدخل لإقناع الشيخ عبدالله لتحديد
موعد زفافه لرفضه الموافقه كلما طلبا منه تحديد المعاد .
بالفعل اتصل عبد الرحمن بالشيخ وأقنعه بتحديد موعد الفرح 
وأكد له أنه لنفسه سوف يجعل ابنته تزورة كل شهر او شهرين تمكس معه الوقت الذي يريده.
انهي عبدالرحمن الاتصال .
عبدالرحمن: مبروك يا عريس الفرح اول خميس الشهر الجاي.
أثر:لسه الشهر الجاي ليه متفقتش علي الخميس الجاي.
عبدالرحمن :ال هو ازاي يعني بعد بكرة ….الصبر يا رب ..أنا نخرج بدل ما اجنن.
أخبر الشيخ عبدالله زوجته للاستعداد للزفاف وتجهيز ما ينقصها 
????????????????????????????????????????????
ذهب ليل للشيخ عبد الله الجامع  بعد صلاة العصر.
ليل :السلام عليكم ورحمه الله كييف احوالك يا شيخ عبدالله .
رفع الشيخ عبدالله راسها نظرا لاعلي ليري من  وحده ليل الذي زاد جمال ووسامه مع بعض الهلات والضعف الظاهرين علي عينيه .
الشيخ عبدالله :عليكم السلام ورحمه الله وبركاته اهلا شيخ الشباب كييف حالك .
ليل:,  حالي  زين الحمد  بدي اطلب منك طلب ياريت ما ترضني خالي الوفاض.
عبدالله:اتفضل حول ما تريد 
ليل : بدي اطلب يدي ضي القمر علي سنه الله ورسوله.
عبدالله :ليك جواب عندي من سنتين  .
اعطيك إذا الله عطاك واذن بالجا والجمع والوصال  ضي ليل وليل لضي .  
ليل: حضن الشيخ عبدالله وبكي وقال له ميتي الحا والوصال .
عبدالله: باذن الرحمن فور تخرجها من كليتها.
………….
ياترى ايه ال هيحصل لضي من مازن .
وهل سيتم فرح أثر ونور.
ليل و
يتبع ……
لقراءة الفصل الثامن والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد