Uncategorized

رواية ضي القمر الفصل الثلاثون والأخير 30 بقلم مني عبد العزيز

 رواية ضي القمر الفصل الثلاثون والأخير 30 بقلم مني عبد العزيز
رواية ضي القمر الفصل الثلاثون والأخير 30 بقلم مني عبد العزيز

رواية ضي القمر الفصل الثلاثون والأخير 30 بقلم مني عبد العزيز

في بيت الشيخ عبدالله قام مخضوص من نومه وينادي علي ضي 
الشيخ عبدالله : اعوز بالله من الشيطان الرجيم.
اللهم اني لا اسئلك رد القضاء ولكن نسالك اللطف فيه.
زوجته : بسم الله الرحمن الرحيم  خير يا شيخ  .
الشيخ عبدالله كبوس  رعيب  ربنا ينيجي ضي منيه .
بدر البدور : بنيتي ربنا ينجيها ويحفظها  هي ما لحجت تفرح 
وتتهنا .
الشيخ عبدالله : امين يارب العالمين يبعد عنها هي واخواتها كل رادي.
بدر البدور :  جص ياشيخ ايش جالجك .  
الشيخ عبدالله: رأيت بالمنام   ضي  وجفه. بمكان  وفي حيه كبيرة وجفه قريبه منها وجنب الحيه. تعبان  وغربان  حولوا يؤذوها  …. لكن في عصفور صغير حاول يساعدها وبعد شويه العصفور بقي كتير  واخدوها  من جنب التعبان والغربان بس الحيه الكبيرة  هربت  وجربت من ضي.
بدر البدور : ربنا  يحميها  وينجيها  ومن كل شر  يعفيها .
قام الشيخ عبدالله يصلي ركعتين لله  ويدعي ربنا  بنجي بنته .
????????????ضي  القمر ???????? بقلم مني عبدالعزيز ????????
في شقه ضي وليل 
ليل :  وهو يقبل  رأس ضي  النائمه  … ضي ليل فيجي  الوقت أزف وموعد الامتحان جرب .
ضي:, تفتح عيونها بكسل   وابتسامتها علي وجهها   صبحك 
الله  بالهنا يا جلب ضي.
ليل :, صباح الهنا والرضي  يا عيون ليل … يالا يا كسوله  فيجي  جرب موعد الامتحان   .
ضي:, أنا الكسوله ولا ما نمت  غير ساعتين  فضلت اذاكر   لجرب الفجر  .
ليل :, الحمد لله انها اخر ماده  وتنهي الدراسه  ونرجع  الواحه 
بدي نرجع  دارنا وأجدر اضمك برحتي  .
ضي،: بخجل شديد يدوب الحق اجهز حالي  .
ليل ضاحكا  : اي اهربي  نرجع دارنا  وما في هروب ابدا .
ضي  بعد قليل خرجت  أنا جاهزة يلا توصلني وتجي تاخد الاغراض وبعد الامتحان  نروح بيت خالي حامد نسلم عليهم ونرحل علي طول  علي الواحه.
ليل : تحت امر اميرتي  الغاليه  بس لازم السلام علي خالك حامد   منعاود علي طول. ما وحشتك ريحانه  والتوم ولادها  لسه ما  عطناهم  أسمائهم .
ضي :, ال بدك  وتريه صحيح أنا موفجه عليه  … يلا نفطور   عشان وشك الوجت ويدوب الحج .
ليل ممسك بيدها يلا بينا تسلم ايدك .
بعد قليل انتهوا من الاكل. ونظفوا مكانهم  وقام ليل بتوصيل  ضي للجامعه لإنهاء اخر ايام دراستها. 
????????????????????????ضي. القمر ???? مني عبدالعزيز ????
في  كليه الطب  البيطري أثناء أداء امتحان مادة الدكتور أمجد الابراهيمي  وهو في مكتبه يستعد للمرور علي الطلبه للتأكد من سير الامتحان بمصارة الصحيح .
اتهاه اتصال هاتفي  نظر الي الهاتف وجده مازن المصري  تنهد بضيق شديد .. فتح الاتصال  ووضع الهاتف علي أذنه قبل أن يتحدث. أتاه صوت
مازن : غاضبا ايه يا دكتور مش عاوز  ترد عليا ولا إيه.
أمجد : ليه تقول كده  يا مازن باشا   بس انا كنت بمر علي لجان الامتحانات وماينفعش ارد دخلت المكتب عشان نكلم برحتنا.
مازن : كويس عشان ال عاوز ااقولهولك مينفعش حد يسمعه.
امجد : ليه سر حربي .  ….لم يكمل هزارة بعد تعنيفه من مازن.
مازن : بلاش هزارك الرخم مش وقته اسمعني كويس النهاردة أخر يوم في الامتحانات مش كده ..؟ عوزك في حاجه مهمه جدا جدا 
فور انتهاء ضي من الامتحان تطلب تقبلها بالمكتب  هيكون عندك اتنين من رجالتي  اول ما تدخل المكتب هيخدروها  ويجبوهالي  المكان ال موجوده فيه .
أمجد : انت بتقول ايه يا مازن  عاوز تخطف ضي  وازاي هتخرج بيها من الجامعه .
مازن : الخروج سهل جدا اسهل مما تتخيل لان بساطه  طالبه اغم عليها في اللجنه وطلبوا ليها إسعاف  ؟
أمجد :بس دي مسئوليه كبيرة وانت عارف انا مش ناقص  كفايه مصيبه  الزفته سارة وال في بطنها  وانت وعدتني تخلصني منها   ومنفذتش .
مازن :أنا عند كلمتي اخلص من موضوع ضي  واخد ال عاوزه  وبعدين أخلصك منها هي وال في بطنها .
أمجد:خلاص بس في عقبه جوز ضي بيفضل واقف قدام الكليه لحد ما تخلص وياخدها ويمشوا  … ايوة شفته معاها كام مرة .
مازن : بغضب  سيبك منه أنا هخليه يلف حولين نفسه لما اخد ضي واستمتع بيها وهو  بيدور عليها ومش عارف يوصلها .
تمام المهم بسرعه وتخلصني من سارة وال في بطنها باسرع وقت ممكن .
كل هذا تحت أسماع. … سارة التي أنهت الامتحان  بعد مده قليله فهي لم تجاوب علي معظم الاسئله  لشعورها بالغثيان وصعوبه بعض الأسئلة فهي لم تذاكر المادة  لتأكيد أمجد لها بانجاحها ….. صدمه تلقتها وهي تسمع من اطربها بمعسول الكلام ووعده بالزواج منها حتي سلمت له نفسها  كلما طالبها وبعد علمه بحملها يريد الخلاص منها وابنها .
.
تسمرت مكانها لا تعلم ماذا تفعل احست باقترابه من الباب  ذهبت سريعا متجه الي المعمل بجوار مكتبه .
سارة وعيونها تزرف دموعها علي نفسها  وما  وصلت له من تفريتها  بشرفها   فجاءة  تذكرت خطتتهم الدنيئه بحق ضي .
خرجت مسرعه  متوجها إلي  ضي … وصلت الجنه نظرت إلي الجالسين لم تجد ضي مكانها التفت يمين ويسار لم تجد أحد   صدمه تلقتها قلبها ينبض بسرعه خرجت بسرعه البرق خوفا من عدم قدرتها علي انقاذ ضي .
توجهت سريعا خارج الجامعه تبحث عن عربه زوج ضي لم تجدها ظفرت باجهاد وتعب سمعت صوت سيارة الإسعاف تقترب من الجامعه  أسرعت تهرول إلي أن وصلت الباب  لنتأكد أن ضي من خرجت من مكتب أمجد وبجوارها الأشخاص الذي تحدث عنهم مازن وأمجد   تأكدت بالفعل .
التفت يمين ويسار واخيرا وجدت خديجه وبعض زميلاتها  يقفن جانبا لا يعلمون أن ضي هي من تصتحبها العربه .
سارة : خديجه بسرعه هيخطفوا ضي امجد ومازن  قاموابتخديرها وعملوا خطه الاغماء وعربيه الاسعاف عشان يخطفوها بسرعه ننقذها .
لم تفكر خديجه سريعا ذهبت مسرعها وقفت أمام العربه وقفت بجوارها سارة والفتيات .
ارتفع صرير عربه الإسعاف  وصوت امجد الغاصب يحسهم علي الابتعاد تدخل امن الجامعه حكت سارة عما سمعت  توجه الكثير من الطلبه وقاموا بفتح الباب الخلفي العربه بالفعل وجدوا ضي وبجوارها رجلين مفتولي العضلات يرتدون ملابس مدنيه ولا يوجد مسئولين عن عربه الإسعاف .
أمجد غاضبا : خالي العربيه تمشي الطالبه تعبت فجاءة ولازم تتنقل لاقرب مستشفي .
أحد أفراد الأمن حضرتك لازم نتأكد من الكلام ال بيتقال وازاي اصلا تطلب عربيه إسعاف قبل إجراء الكشف الطبي عليها من قبل الدكتورة هنا بعياده الجامعه .
خديجه : ضي كانت كويسه والدكتور امجد ال طلب منها  تروح المكتب لأمر هام.
تاكد الجميع من صحه ما قلته سارة بسرعه تم القبض علي الرجلين من عربه الإسعاف حاول امجد التملص من كلام سارة  لكنه فشل بتأكيد بعض الطالبات بوجود علاقه  بينه وبين سارة وهن شهود .
خديجه أسرعت داخل العربه لروئيةضي سمعت رنين هاتف بحثت وجدت الصوت يخرج من حقيبه بجوار ضي أخرجته سريعا نظرت الي الاسم وجدته ليل ضي  فتحت سريعا الاتصال وقبل يتحدث الطرف الآخر اردفت خديجه الحق ياشيخ ضي حاولوا يخطفوها  .
ليل: بقلب ينتفض بقوه  وتلعثم بالكلام  …. وووضي ايش صار معها وهي وين .
خديجه احنا بالكليه وهي كويسه بس متخدره ومش حاسه بحاجه .
اسرع ليل لباب الجامعه ليدخل لمعشوقته  وضي لياليه ..
بعد مشاده مع الأمن وتدخل البعض نجح ليل بدخول الكليه ووصوله إلي عربه الإسعاف وجد خديجه والفتيات يحاولون آفاقه ضي 
استأذن منهن ودخل إلي العربه مسرعا وقام بحمل ضي للتوجه بها الي اقرب مستشفي .
أسرعت خديجه والفتيات بمساعدته واخبارة بوجود عياده في الكليه توجهوا سريعا الي داخل العيادة  لافاقتها .
_______????ضي القمر ???? مني عبدالعزيز ????.
في بيت الدكتور عبد الرحمن 
أثر بعصبيه وصوت عالي نور ارحميني  قلت مفيش شغل يعني مفيش شغل 
نور: ببكاء بس انا بحب التدريس ودي فرص كبيرة ليا اني أحقق حلمي وكمان المدرسه زينه وجريبه من البيت .
أثر وهو يقترب منها ويضمها الي صدرة  مقبلا جبينها .
متزعليش مني يا حبيبتي  انا لوعليا مش هخرك من حضني أنا بغير عليكي ومقدرش اسيبك تشتغلي في مكان تكوني بعيده عني فيه مشفكيش كل شويه مااقدرش  
نور :حبيبي انت بتخرج تروح شغلك وبتسبني .
أثر:باجي كل ساعتين اطمن عليكي وارجع تاني لشغلي لحد بابا متجنن مني .. لكن لو رحتي اشتغلتي بالمدرسه  ازاي هعرف اطمن عليكي ومين هيسمحلي ادخل كل ساعتين  اطمن عليكي  واخد الجرعه المنشطه  الي بتساعدنين اكمل شغلي بنشاط .
نور : بخجل مما يقصد لكزته في كتفه ونظرت للأرض خجلا من الموجودين.
عبدالرحمن :  هههههههههههه  ثبت نور بكلمتين  وخالتها رجعت في كلمها وانا كنت بقول نور هتعلمك الادب وتغير ك   
حنين : اكتر من كده ادب ماشفتش  بجد  .
أثر : بس يابابا  مش كفايه ال عملتوه معايا واتفقوا معاها تعلمني الادب وخمس  شهور بنام في الرسبشن …لن انس لك هذا الموقف ما حيت.
عبدالرحمن : لا متزعلش  أنا بعد شهرين صعبت عليا قولتلها تخف العقاب وتسمحك  بس هي  ال حبت تادبك.
أثر: فعلا ادبتني ادب دا انا كنت بكلم نفسي من خصمها وهجرها ليا.
عبدالرحمن : متنهدا بسعاده وفرحه من جو الالفه والفرحه داخل بيته بعد الفرقه والبعد  تذكر  حاله هو وأسرته المفككه 
قبل معرفتهم بضي وما قامت به أثناء مرض اروي وانقاذها 
من مسير آخرته  الجنان .
وأثر : وما كان  فيه من ضياع وعصبيه  فهو تزكر  تغيرة.  بحبه لزوجته 
حتي أنس الذي تزوج بنت عمته وسعادته بيها.
حياته هو وزوجته حنين التي تغيرت تمام  أصبح لديهم لغه حوار مشتركه  وتفهم وود فقدوة لسنين طويلة .
اروي وسعادتها الظاهرة مع زوجها عامر وابنها ,عبد الرحمن وابنتها ضي .
تذكر كلمات ضي  :  انسي ال القديم وعيش البجاي  من  الحياة تستاهل نعيش الباقى منها بسعاده وراحه .
تنهد عبد الرحمن : داعيا لضي  ربنا يحميها ويحافظ عليها  
لان في الزمن ده  قليل ال زيها .
اروي كمان من كتر سعادتها بجوزها  وولدها  افتكرت ضي ونزلت دمعتها  فهي اشتقت  لكلامها  ومسندتها  بالرغم أن ضي اصغر منها  ال أنها حكيمه وبسببها  ربنا حقق سعادتها .
رفعت ايديها السما  وقالت يارب تسعد ضي  وتحميها   وتحافظ عليها .
غيداء وحنان  قاعدين يتكلموا ويضحكوا  
غيداء بتحكي علي إخوتها ومواقفهم  مع بعض وبتحكي. علي مغامرات ضي ويوم صدها الغزال ووقعها في العين  واليوم ال عشقت في ليل .
حنان : سبحان الله قصه ليل وضي  لو تتحكي الناس بفتكروها  قصه من قصص الف ليله وليله  هو في حب كده .
غيداء سبحان الله اهو لولا ال حصل مع ضي وليل  ما كنتش اتعرفت علي زياد ولا تزوجنا  ربنا يحفظها  ضي من كل شر 
وجودها بحياتنا سعدنا كلنا ..
حنان : ضي تتحب من اول مرة تشوفي عينيها تلاقي انجز اب ليها ليه حق الشيخ ليل يجن بيها ويبقى مجنون ضي … ربنا يسعدهم ويحميهم.
في عيادة الجامعه كشفت الطبيب  علي ضي وحقنتها بماده تسرع من افاقتها  .
بعد فترة قليله فاقت ضي  تذكرت ال حصل ليها   لما نادي عليها   دكتور امجد   
امجد :  دكتورة ضي لو سمحتي عوز  منك شي مهم  تساعديني فيه بالمعمل لبحث مهم  طلبه الدكتور اسامه  ورشحك انك تساعديه فيه لثقته فيكي وفي شطرتك .
ضي: اسفه يا دكتور امجد  مش هجدر اتاخر  زوجي بره الجامعه منتظرني وجبل اي شي لازم اخد رأيه اوعد حضرتك 
اني  مارجعش بلدي لو وافج  وأجي  لحضرتك ونشتغل علي البحث .
امجد مسرعا : لا مش هتتاخري طيب تعالي المعمل خدي الورق واقري المطلوب لما توصلي بيتك  راسلي  
الدكتور اسامه وتبعي معاه البحث .
ضي اقتنعت بكلامه شويه بالرغم أن قلبها نغزها بس توكلت علي ربنا   وقالت  ال معاه ربه ورضي بيه وأمه لا ينضام  ولا يجع في ديجه  …اول ما جربت من المعمل حست بحركه غريبه بتتلفت تشوف ايه محستش بشي بعد قيام شخص برشها بمخدر  أفقدها وعيها .
ضي :صارخه ليل .
ليل: سريعا يمس علي كتفها ويحوطها بحضنه  عيون وجلب ليل .
ضي فتحت عيونها بتبوص حوليها  لجت خديجه صدقتها  وجنبها الطبيبه وسارة زملتها بالسكن والجامعة .
خديجه حمد الله على سلامتك ياضي لولا سارة   مكناش قدرنا نوصلك  ونعرف ال حصلك.
ضي بخجل تهمس لليل  .. ليل الطبيبه والبنيات واجفين اناخجلانه منيهم.
ليل :بصوت  مخنوج ممسك البكاء  عيون وجلب ليل والله مش جادر ابعد عنيكي جلبي كان هيجف لما عرفت ال صار ليكي .
ضي،: لا تفزع  يا روح ضي أنا ال حمد الله زينه وبخير   ال معاه ربه لا يمكن  ينضم … بدي اشكر صدجتي ال أنقذتني … وبديش تخجل بالكلام منيك.
اخرجها ليل غصب عنه من  أحضانه  واستاذن وخر ج.
ضي طلبت من الطبيبه تتركها هي وصحبتها بعد أن أستاذ
نتها ضي .
خديجه بعد خروج الطبيبه : ،سبحان الله دي جوزك شبه  الدكتور امجد الابراهيمي بالضبط. أنا دلوقت عرفت ال حصلك يوم ما شفتيه  اول يوم جه الكليه.
ضي: فعلا في شبه بنتهم  …ضي وهي تنظر لسارة  التي تبكي بحرقه  شديدة  نادمه علي ال حصل ليها   .
ضي  الف شكر  يا سارة  جميلك علي راسي من فوج ولا يمكن أبدا أنساه .
سارة دي أقلل حاجه   اعملها أكفر بيها عن زنوبي    ..   انتي ال تسمحيني. أنا ال مصدقتكيش  يوم ما جيتي تنصحيني  ابعد عن امجد   .
ضي: لا تتاسفي انتي زميلتي و ما بنا اسف .
سارة : يا رتني سمعت كلامك مكنش حصلي ال أنا فيه  ده .
ضي :, وهي تحتضنها وتبكي علي بكاها. جربي من ربك  واستغفري وتولي وان شاء الله  ربنا ينصرك  ويجيب  حجك .
بعد فترة  خرجوا  من  العيادة  .
ليل : جري علي ضي  سندها همس في ازنها  تجدري  تمشي ولا أحملك   
ضي بحرج لا أجدر أنا زينه  ما تجلج  .
شكر ليل الطبيبه وسارة وخديجه بعد وداع ضي ليهن وسلامها عليهن .  وكلام الأمن ليهم  بضرورة اخد أقوال ضي وساره واتهامهم  لامجد ومازن  بخاطف ضي .
خرجوا من الجامعه  متوجهين الي واحتهم  بعد سفر وتعب كتير  وصل  ليل وضيه لبيت العين .
????_____????بقلم مني عبدالعزيز ???? ضي القمر ????
مازن ال عرف بفشل  خطته  خاف لا ينقبض عليه  جري علي بيته ياخد أوراقه وبسبورة  يسافر برة البلد لحد الموضوع ما ينتهي 
مازن وصل بيته واول ما قرب من غرفه نومه سمع كلام وهمسات  وهمهمات يعلمها جيدا  اقترب من الباب فتحه ببطء صدم مما رأه  زوجته في حضن صحبه وصديقه المقرب .
صدمه أوقفته  معقوله الجزاء من جنس العمل. ال كنت عاوز اعمله في ضي بتعمله  مراتي وفي ببته وعلي سرير ه وبمزجها 
صدمه اوقعته أرضا لا يتحرك
سبحان الله الجزاء من جنس العمل.
ضي وليل عادوا لبيتهم عند العين  .
اول ما وصلوا نزلت ضي من العربه  اقترب منها ليل وحملها   
دخل بيتهم وهو حضنها  خايف يخرجها   محسش بنفسه وهو بيبكي  وبيشكر ربنا أنه حفظها  ورجعها ليه  .
بعد فترة خرجها من حضنه  وسجد لربه شكرا فضله .
سمعوا صهيل عاصف وريحانه وولدهم كأنهم حاسوا بيهم 
ليل : مبتسما حمل ضي وراح بيها اسطبل الخيل .
ليل انزلها بالقرب من توم ريحانه  وجالها اختاري انتي الاسم .
ملست علي المهر وجالت. هاد  نصر والمهر الثاني هاد حبر .
توجه لعاصفةوملس علي ظهرة وسند رأسه عليه  وجاله. اليوم حسيت بيك يوم ما  كنت هتموت الكل من خوفك علي ريحانه لا تضيع  منك  اتريك انت وصحبك   انكتب علينا العشق من ريحانه وصحبتها .
بعد  تسعه اشهر  من اليوم هاد  .
ضي بصريخ والم وجنبها اخواتها وامها  وحماتها وأخوات رجيلها  توضع اول مولود ليها  ومع كل صرخه تخرج منيها 
ليل جلبه يجف ودموعه علي خده عايز  يدخل عليه  ويخدها في حضنه يمكن وجعها يخف  وصرخها  يهدي .
رتب الشيخ عبدالله علي كتفه هون عليك ياليل أن شاء الله هتكون بالسلامه  جوم صلي وادعي ربك يهونها عليها .
ليل جام صلي  وهو ساجد  بيدعي لضيه ووليده ربنا ينجيهم ليه ويحفظهم  ويدوب سلم سمع صرخه جويه وبعده صرخه طفله صغيرة وتلتها صرخه .
فتحت أخته غاليه الباب  وزرغتت من الفرحه مبروك يا شيخ الشباب. جاك توم صبيان  زي الجمر .
ليل ضاحكا   حضن الشيخ عبدالله وبارك له. واسرع بالخروج لصحبه ومخزن اسرار ه  عاصف .
ليل  مش جلت لك انكتب علينا نكون زي بعض ريحانه  تجيب بالتوم وصحبتها  زيها   بجينا أنا وأنت متعادلين انت ابو التوم وانا  ابو التوم.
رجع لضيه واخدها  في حضنه  وبارك ليها وجالها  اختاري اساميهم .
ضي :  بدر   وهلال  وهي تمس علي السلسال ال لبسه علي صدرة .
ليل :,   سلسال ضي   بدر وهلاله
ضي، :ضي وليلها .
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا
الخاتمة

بعد مرور كام شهر من ولادة ضي لتؤامها
هلال وبدر وقفه تغنلهم بصوتها الجميل  ال بيعشقه ليل 
كان يامكان ليل وقمر  عشجان   وبينتنا  الهني يضوي علي الدني ويزورنا. نيسان 
كان يا مكان حب وهنا وألحان  ونحنا عالهوا نمشي الدرب سوي بنطارح
 الالوان 
وتغيرت ليالي. وتباعدت ليالي.  ربيع انتهي أليف التهي
وبعده الهوي ببالي
كان يا مكان زار الدنيا بنيسان. رجع القمر عمفرق الشحر وكان مكان
وكان يا مكان زار الدنيا بنيسان.
فجاءة وجدت ضي يد تحاوطها وانفاس تهف علي عنقها والله حرام قلبي انكوي بالبعد والهوي  وبعد الهنا تنشد ي الالحان 
لغير ليل ضي 
ضي : مبتسمه الشيخ يغار من بدر وهلال .
ليل :, اغير كلمه ماتوصف ال أنا بي  جلبي جمر نار وتنشدي الاشعار للصغار.  وانا ليالي البعد زادت الشوق فوق الاربعين البعد زاد خوفك علي الولدان  وما ليل غير عاصف  بشكيله 
الهوي والجفاء   .
ضي: ليلي وبدوره وهلاله  اش  , هم منه  وهو الكل ..
ليل ضي وزانه بدر وهلاله   والشوق البعد بجربهم كفاني 
سنين الهجر عن ليلي  والشعر والألحان توصف عشج وشو ق ضي القمر لليلها .
ليل حاملها ويتغني لعيونها .
ضي القمر  أنارت عتمت ليلي .
بعيونها اثرتني. وببعدها كوتني .
وبهجرها ذبحتني  وبقربها  أحياتني .
عيونها بها الليل نهار وعتمته جمر نار .
ضي القمر والجلب عشجها ولجمالها تملكها .
واكتمل ليل بضيه وبدرة وهلاله .
بعد وقت من الحب والعشق واجمل الكلمات يبثهم ليل لضي ليله .
نام بجوارها يجزبها الي صدرة  يتلمس شعرها الحرير .
ضي شيخ الشباب وين شارد ….ليش حاسه بيك شي .
ليل : والله ما بي شي غير خوفي عليكي بعد ما عرفت بهروب مازن جلبي يعورني من خسته  وندلته .
مع اني انا عزرة. فانا انكوي جلبي بنظرة من عينيكي. ومن جبل ما انضرك جلبي بجا عاشج  بضي القمر  .
ضي،:, هون عليك يا جلب ضي  الا معه ربه لا يخاف من عبده  ومن وجت ما بعدنا ما نعرف عنه شي سيبه لربه يجتص منه  وهون علي جلبك يا بو بدر .
ليل :ضاحكا هههههههههههه ويش ابو بدر وهلال يزعل ولا ما اكون غير ليل ضي .
ضي : ليلي  ونهاري ودنيتي وسندي ووليفي .
بعد قليل انحن يقبلها سمع ببكاء صغارة تنهد بضيق بعد بعد ضي سريعا وذهابها مسرعا إليهم .
قام ليل يساعدها في حمل أحد صغارة حتي تنتهي من إرضاع الآخر   هاد عذاب زياده علي كل ما يجي الجرب يجي البعد ولا هاد حرام .
ضي بابتسامه وهي ترضع طفلها ايش بيك يا ابو بدر .
ليل متنهد ابو بدر  ولا ينام الصغار ونشوف إن كنت ابو بدر ولا ليل ضي .
بعد وقت كبير نام الصغار بعد ما تعبوا ليل وضي .
ليل : ضي ليل بدي اخبرك  أنا باذن رب العالمين  نويت اعمل طهور  الصغار بعد كام يوم  وعزمت جواز خايتك وعليتهم 
وبيك وولد عمك سالمان وعالته وطلبت من الدكتور زياد  يعزم والدته وأخيه اياد وحرمته . حتي ما نسيت  صدجتك وجوزها وولدها  الدكتور عبد الرحمن  .
ضي محتصناه  يباركلي فيك يا جلب ضي   ولا اتوحشتهم كلهم  وخصوصا هاي ضي ال صغيرة  جلبي تعلق بيها من يوم ما راتها .
ليل :, بغيرة ليش من كل الاسماء ما لجو غير ضي  والله نار تشعل فيا وأبوها ينادي ضي .
 ضي: ويش بيك يا شيخ هاد اسم  وما به شي هي ضي 
وانا ضي ليل.
.__________
نايم بمحبسه بعد ما تم الحكم عليه بالسجن لمده سنه بعد ما  اعترف الاشخاص ال بعتهم. مازن أن الدكتور أمجد مكنش يعرف أنهم ناوين يخطف وها .
وده اتفاق مازن معاهم بعد ما بعتلهم المحامي  يخبرهم بالكلام  ده وأنهم انصرفوا من دماغهم  ليرضوا الباشا  ويخدوا مكافئه كبيرة منه .
نايم بيحلم أنه  واقف علي أرض بتفرق بيه وكل ما يغوص بالارض    ايد تجذبه تحاول تخرجه بيبص لقاها ايد طفل رضيع  بيمد أيده ليه يقوله انت صغير مش هتقدر ةتخرجني 
الرضيع يمد أيده اكتر ويشد بقوة لحد ما قرب يخرجه وفي نص المسافه وقف الرضيع وقاله أنا بنقذك وانت كنت عاوز تبعدني  …. أنا بحيك وانت بتقتلني  ….  مد أيده مرة تانيه وانقذة لحد ما خرج برة الأرض ال بيغرف فيها بيبص حوليه لقي الرضيع بعد ومشي   نادي عليه وقله رايح فين وسيبني  قلي انت مين وازاي طفل رضيع يكلم … أشار له الرضيع وأشار لمكان بعيد أنا هنا …فجاءة فاق من نومه علي بكاء بجوار ة تعود كل يوم  علي سماعه .
امجد : لو تحكيلي ايه سبب بكا ك كل يوم امكن  تخف علي قلبك  .
الشخص : حلمت بابني مرة تانيه وهو بينا دي عليا  ويقول اتقذني  وانا مقدرتش انقذة .
امجد: أنا عاوزك تفسرلي حلم لسه شيفه وفقت من نومي علي بكاك 
حكي امجد الحلم  لزميله وكل كلمه قالها الطفل حتي مكان الإشارة ال قلها أنه عايش فيها .
الشخص يا بختك ليك ذكرى  ولد من صلبك  انقذك من نفسك  وبيقلك انقذة بدل ما تسببه بلا أب أو اصل. هو حياك وانت عاوز تقتله والمكان ال شاور عليه الضلمه وبها شعاع النور  ده رحم أمه بيقولك أنه قرب يتولد…ويجي لدنيا .
امجد فعلا سارة كانت حامل في شهر وقت ما سبتها ودلوقتي التاسع قربت تولد  …. 
امجد :اعمل ايه عشان انقذ ابني أنا هجنن أنا لسه بقيلي كام شهر خايف  يجري لابني حاجه وانا بعيد عنه .
الشخص اطلب من مأمور السجن يبلغ المحامي بتاعك او حد من أهلك يطلب من البنت انك تكتب عليها وتصلح غلتك .
بس امجد فعلا هو ده الحل .
امجد :نادي علي العسكري وطلب مقابله المأمور وبعد فترة تمت المقابله واقتناع وتواصل مع المحامي  ال وصل لبيت سارة ال هي وولدها عيشين فيه بعد ما مسئول من منطقتهم خوف من معرف الناس بفضيحه بنتها .
وصل المحامي بعد جهد  وشرح لام سارة طلب امجد بتصليح خطاءة والزواج من سارة وطلب مسمحتهم علي المتهم منها .
وافقت ام سارة وشكرة ربها علي سترة لبنتها لاي قرب معاد ولدتها …. بعد كام يوم توجهت سارة وامها والمحامي والماذون بعد الاتفاق مع مأمور السجن وإخراج تصريح الجواز  كتب امجد كتابه علي سارة وأوائل ليها علي غلطته معاها وطلب مسمحته  واتفق معاها أنها تعيش ببيته هي وولدتها لحد ما يخرج ليهم هي وابنها.
وكل ده تم بعد توبه سارة  وبكائها بصلاتها لطلب المغفرة والستر .
———_ضي
 __________القمر————–مني______عبدالعزيز
عدت الايام وجه يوم الاحتفال بطهارة أبناء ليل وضي .
اجتمع. الرجال بصوان جوار العين والنساء بالمنزل .
بعد اتمام عمليه الطهارة ال ضي جلبها كان هيجف من البكاء 
والخوف علي صغارها    اقتربت امها منها تحتضنها  هوني ياضي …ولا فين ضي الجويه ال ماتهاب شي .
ضي :, جلبي يا مايه والله الضنا غالي  جلبي يامايا هيوجف من الوجع  الله يسامحه ليل ليش عجل بهاد الوقت  كان انتظر كام شهر يشدوا عودهم  ويجوا  ويتحملوا الوجع .
ليل داخل يحمل بدر ال انتهي من طهارته  … هوني ياأم بدر باركي للمعرس ال صغير  ولا يكون جلبك ضعيف …اقترب من ضي يعطيها بدر همس  بجوار اذنها  …
ليل :هامسا مش قادرة علي وجع ولدك لصغير وانا جلبي وجعتيه سنين بدي التعويض ولا لا اتنازل الليله عن العوض .
ضي مصدومه من كلماته لكزته بجيت شجي ياشيخ ليل  جيب بدر ارضعه وارضيه ولا تتأخر بهلال جلبي هيجف من الخوف عليه .
ليل : هامسا  لها  بقي عوضين  بدر يبات عند ام ليل .وهلال عند ام ضي  وضي تبات في حضن ليلها ال اشتاج لضيه .
ضي:استحي يا شيخ الشباب  انت جربت علي الخمس والثلاثين .
ليل : ويش بيها لساتني شباب ولا تغيرت انتي لساتك صغيرة وتجولي اتجوزتي كهل …والله  لأخد التعويض ثلاث ليال ولا اتنازل عن حجي  لو بعد حين .
 انهي كلامه بعد مناديت أخيه خالد الحامل لهلال الباكي .
عاد ليل واي خالد  بعد ما أعطي هلال  لام ضي تحمله حتي انتهاء ضي من إرضاع بدر.
عاد  ليل للرجال  واحتفل  وبعد قليل ذهب أهل القبيله  فضل عدايل ليل والدكتور عبد الرحمن وأولاده وعامر   والدكتور زياد وأخيه  وفارس ابن عمه وخالد أخيه  وسالمان ابن عم ضي والشيخ عبد الله .
خالد :  وقف ياشيخ الشباب بدنا الاحتفال   ويرقص عاصف  
وجف ليل وأشار للسايس بإحضار عاصف   وقام فارس بإحضار مجموعه من ضاربي الدف والمزمار 
صعد  ليل علي عاصف وقام بترقص بعاصف وسط تشجيع الجميع  ال وصل لا سماع الحريم  خرجت السيدات للشرفه يتفرجوا علي رقصات ليل  … ال كل ما يميل عاصف بيه جلب ليل بترعب هاين عليها  ورحله وباحضانها تبعده عن عيون الجميع .
بعد قليل انهي ليل رقصه بعاصف وصعد خالد علي جواده ورقص بالعصا  عينيه جتةعلي نور وهي عينيها علي زوجها وابتسامه زوجها ال علي وشه ظهرة للجميع  اختل توازنه وكاد يسقط مع الخيل لولا ليل سانده .
نزل خالد من فرسه وعيونه علي أثر زوج نور ال  خرج سريعا 
التفت لمكان وقوف نور لم يجدها   والتأكد أنه خسر  اول حب ليه بتسرعه  وخفينه وشهوته الجمال جبل الأصل والحب 
ذهب ليل بجوار  الدكتور عبد الرحمن وشكرة. علي مساعدته لضي  ووقوفه معها ايام ذهبها من الواحه.
دكتور عبدالرحمن : لا شكر على واجب ضي ذي بنتي وربنا يعلم  غلوتها عندي .
ليل جات عنيه علي فارس الواقف بجوار  الصوان  وعنيه علي زياد جوز غيداء ال خرج سريعا بعد تلقيه اتصال زياد خرج وجد غيداء واقفه بجوار منزل ليل حامله ابنتها الباكيه 
زياد مقتربا منهم مقبلا جببن زوجته وهي مبتسمه في وجهه تعطيه بنته التي قبلها ورفعها لاعلي  وبعد قليل عاد الصوان حامل ابنته وهو مبتسم   .
تنهد فارس بحسرة فهو حرم علي نفسه الفرحه وحرم من الإنجاب .
  ربط علي كتفه هون عليك يا خي وأرض بنصيبك  .
بعد الاحتفال وترقص بالخيول والغناء البدوي والتقاط الصور التذكارية للاهل والاصهار  ذهب الجميع  كلا عائدا لمنزله .
قبل قليل عند السيدات جلست اروي وضي يتسامرون   ويتزكر ن  مواقفهم  ويضحكون  وسط  تزكر كل من الفتيات مواقف لهن مع بعض وحتي بعد الزواج ومقالب كل واحده في زوجها.
بعد انتهاء الاحتفال  وذهاب الجميع عاد ليل  مرهقا الي المنزل .
جلس ليل علي اريكه  قريبه  من الباب   .
ضي : وهي تجلس علي الارض أمامه تخلع له حذائه  .
ليل هب واقفا يمسك يدها ويرفعها لتجلس جوارة مجامك عالي وانتي تجلسي  علي اجدامي مش تحتيهم .
ضي مجامي عالي بيك  يا جلب ضي 
.
انحن ليا حاملها لن اتنازل علي العوض مهما حدث ثلاث ليال لي وحدي .
لم يكمل كلامه و جد ولديه يبكيان  تنهد بضيق وقال متفقين على .
ضي ضاحه  ثلاث ليال حتي يشفوا ويعودوا بخير .
ليل ذهب بها الي غرفه النوم لترضع صغيريه وهو يحمد ربه علي نعمة وجود ضي بحياته وولديه منها .
ليل وهو ينظر إلي وهي ترضع صغيره  تذكر نظرات فارس وحسرته حمد ربه علي عشق لضي  ال زاد بقلبه .
تذكر حال أخيه  ومشكله مع ليله  وعدم حبه ليها هو حب الجسد ولم يعشق الروح  نظر الي ضي وابتسم وشكر ربه علي نعمه الحب  .
انتهت ضي من إرضاع صغيرها  وتوجهت الي ليل .
ضي  ويش ال واخد بالك يتهني بي  .
ليل هو في غير ك 
ضي:مبتسمه  لا يا قلب وعيون ضي
العبرة أن نتريس قبل الحكم علي الاخرين   
أن نحكم المنطق لا ننخدع بالظواهر  .
نضع الله نصب أعيننا   ونتقيه في أفعالنا .
دايما نتمهل في إتخاذ القرارات المصيرية  حتي لا نندم على ما اقترفناه من أخطاء 

اترك رد

error: Content is protected !!