Uncategorized

رواية عشق الواسم الفصل العاشر 10 بقلم أحلام اسماعيل

 رواية عشق الواسم الفصل العاشر 10 بقلم أحلام اسماعيل

رواية عشق الواسم الفصل العاشر 10 بقلم أحلام اسماعيل

رواية عشق الواسم الفصل العاشر 10 بقلم أحلام اسماعيل

وراء باب غرفة وسيم ووسام 
صباح بفرحه وببتسامة نصر : كويس اكدي جوي انا هروح اتصل بي ياسمين عشان أجلها ع الخبر الحلوه دي
خصره يا بنيتي يا صباح له بس مسنتهيش بقيت الحور ونهم اتصلحه
صباح : الو يا ياسمين اي يا بت الحلوه دي لا عاد بجتي جمده جوي 
ياسمين بغرور وظهر من كلامها : طبعا يا با دا انا ياسمين بت مصطفى المنشاوي
لسه هنشوف من النكد كتير اللي هكون السبب فيه 
وفجأة ترجعه للخلف وإذا بها رأت امها تقف مامها 
ياسمين بخضه : اماي ليه وجفه أكدي تضتني عاد 
هناء الام : ليه عاد عفريته انا ولي اي مالك ليه مش ع بعضك اكدي 
ياسمين بتقطع ف الكلام : لا ا ن ا ب س كونت بكلم صباح صوح الو يا صباح اجفلي دلوجتي 
هناء  بحده : اي اللي كونتي عم تجولي انتي وصباح انا سمعتك وعرفت انك عم تخططي تفرجي بين وسيم ووسام صح الحديت اللي سمعته ده 
ياسمين بصوت خشن وملأ غضب : سوح  اللي سمعتيه يا ماي انا بحب وسيم جوي ومن زمان كمان 
وعايزه اخليه يطلج وسام دي عشان اجوزه 
هناء نظهرت ف عيون ياسمين بفرح وفخر : اي مانا عرفه انك عم تحبيه من زمان 
وانا فرحانه انك بتحولي تفرجي بينهم 
وانا معك لي حد ما نطلع وسام من البلد كلتها
ياسمين ف نفسها معجول امي حرمتني من حب وسيم ووفجت اجوز وحد تاني ولا كمان عم تشجعني اكمل ف الخطه 
هناء بحده: بت روحتي فين وانا عم احديتك 
 ياسمين: ادني يامي معليش سبني انام شويه
هناء : تصباحي. ع خير. 
ياسمين :وانتي بخير يامي  
ف صباح اليوم التالي
خدت دش وسام ولبست طرحه قصيره بنفس لون التشيرت و بطلون جنز وتشرت اسود مزين بالون الاسود والتشرت كان ضيق جدا 
بعد ما جهزت نفسها نزلت الي الطابق الأرضي
جهزت الفطور وسام 
الكل فطر ووسيم والحاج عتمان ذهبه اللي المزرعه
بعدين ذهبت الى المطبخ حتي تنظف المطبخ وكل ما فيه 
ف الصالون تجلس صباح هي وفوزية
صباح بحده وصوت وطي حتي لا تستطيع وسام سماع كلمات صباح : اماي انتي لزمن تجولي بي ساام ماتلبسش كده ف الدوار افرض حد تخل علينا البيت فجاه وانا اهو مش بلبس كدي انتي تجوليها تلبس جلبيه زينه كدي وتبطلع لبس المنطيل دي
صباح بحيره وتفكير عميق : افرض ما رديتش يا بتي وهما لبسهم اكدي بس عيب تلبس اكدي ف الدار ده حتي ابوكي بيكسف يبص عليها 
انا هاجليها تجلع لبسها ده ومتلبش كده تاني 
صباح بسعادة بالغة : بجد هو ده الكلام الصوح يامي انا يلا ندي عليها عشان تجوليلها 
انا ركبه فوج ف الاوضه
فوزية : وسام يا وسام تعلي  عايزكي
وسام : حاضر يا طنط 
وسام نعم يا طنط 
فوزية بتوتره : انا كونت عايزه اتحدت وياكي ف موضوع اكدي 
وسام : اتفضلي احكي انا سماع اهو 
فوزية : انا كونت عايزكي تبطلي تلبسي اللي اسمه بنطلون ده 
يا بتي احنا ف الصعيد كل ست بتلبس حلبيه ف الدار مفيش ست بتلبس بنطلون غير غ الاواضه بتعتها بس 
ممكن تفذي طلبي ده 
وسام بتفكير : اسفه يا طنط بس ده لبسي من زمان وانا بلبس كده وكمان وسيم من اول يوم شافني شافني كده بالبنطلون وانا بحب لبسي ده ومش مستعده اغير لبسي ده اسفه مره تاني بعد اذنك
فوزية بحزن : اتفضلي يا بتي 
ف اسناء وسام وهي وهي. ف طريقها إلى السلم شافت صباح 
وسام : صباح انتي كونتي تعرفي انو مامتك عايزني االع البنطلون الجينز
صباح بتوتر : لا طبعا هي اماي جالت لكي اجدي 
وسام : ايوه معرفش ليه وقالت كده فاجأه مانا من اول يوم ليه هنا بلبس البنطلون
صباح : معرفش عاد اي السبب 
وسام طيب بعد اذنك انا ركبه فوقت ف اوضتي 
صباح : اذنك معكي 
نزلت صباح بي القصه سرعه لي مامتها 
صباح : اي جالت لكي وسام هتجلع البنطلون ده
فوزية: لا مرديتش تجلعه 
صباح بصوت عالي نسبياً وحاد : ازاي عاد تكسر كلمتك ومتوفجش ع طلبك شفتي ده اخر دلعك وحنيتك عليها اهي محدش جدر يوجفها 
رن جرس الباب 
فوزية : جومي افتحي الباب
صباح : حاضر 
صباح : وسيم انت رجعت خش شوف اماي مصبح زعلنه وبتعيط بسبب وسام مراتك 
وسيم بتوتر : ليه اي عملت وسام لي اماي
وسيم : اول ما دخل باس ايد أمه 
اي عمله يامي مالك له زعلنه اكدي 
فوزية : لا ابدا مفيش حاجه جومي يا صباح حضري اكل لي اخوكي عشان ياكل 
وسيم باصرار : لا جولي مالك فكي اي صح كلام صباح دي واسام زعلتك 
صباح أول ما فكرت تتكلم : وسيم وسا
فوزية قطعت كلام صباح : جولت روحي حضري اكل لي اخوكي
وسيم: جولي يامي اي عملت وسام 
فوزية: ولا حاجه انا بس جولت لها متلبسش بنطلون تاني وهي مرديتش 
وسيم عيونه امتلأت شرارة وقام كالاسد الجاع  : وسيم بعد اذنك يامي انا ركب فوق 
فوزية : اتفضل يا ولدي 
فوزية حست بقلق فا هرولت الي الطابق الثاني 
وسيم بغضب :واسااام انتي كيف متسمعيش كلام اماي وزعلنها وتعصي أمرها 
وسام بصوت عالي وغضب : وانت عرفه اني بلبس البنطلون من اول ما عرفتيني انا مش هسمع كلام حد وانا مش هبطلع البس البنطلون ولا هغير لبسي متسحيل 
غضب وسيم غضب شديد من كلام وسام : وسااام ورفع ايدو عليها عشان يضربها ع وجهها 
من أثر كلامه لم تقدر تقف أكثر من ذالك 
و اغمي عليه فاجأ 
وسيم بخضه وصوت جمهوري : وسام حبيتي مالك فوجي يا سام اي حصل معكي
كانت أم وسيم ولا الباب تسمع كل الحديث الذي دار بين وسيم ووسام 
اول ما سمعت صوت وسيم فتحت الباب 
فوزية بخوف بسيط : اي فيه يا ولدي أي حصل مع وسام ليه اغمي عليها 
وسيم بحزن وتموع ظاهرة ف عيونه : فجاه وانا بكلمها اغمي عليها روحي تطلبي الدكتور علي
فوزية:حاضر 
جي الدكتور : بعد انا أجرت معه فوزيه تصل حتي يأتي الي المنزل بقصه سرعه 
فوزيه: اتفضلي يا دكتور 
الدكتور : ممكن وتخروجه بره شويه عشان اكشف ع المريضه 
الكل حاضر 
خرج الدكتور بعد ما كشف ع وسام 
الدكتور وسيم المدام
يتبع…
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!