Uncategorized

رواية أحببت طبيبي الفصل الثاني 2 بقلم آية هلال

 رواية أحببت طبيبي الفصل الثاني 2 بقلم آية هلال

رواية أحببت طبيبي الفصل الثاني 2 بقلم آية هلال

رواية أحببت طبيبي الفصل الثاني 2 بقلم آية هلال

سعاد : لا بقا شكلك هتسهريني وانا عايزة انام ، عندك الكارت اهو بتاعه ، انا هنام
كارمة : ماشي ياستي 
– اي ده كريييم ، ياخبر يعني كريم يطلع الدكتور الي سعاد بتروحله ، طب اقولها ازاي ، اما صدفة غريبة ، ياتري سعاد هتوافق علي كريم ولا هيبقي فيه حساسية مابينهم 
– سعاد : اي يا كارمة مبلمة ليه كده قدام الكارت 
– كارمة : لا ابدا كنت سرحانة في حاجة ، الا صحيح هتبداي في مشروع التخرج امتي
– سعاد : ده انتي تاخدي جايزة نوبل في تغيير المواضيع ، اتفضلي خشي جوا نامي وراكي جامعة 
– كارمة : حاضر
– سعاد : استني ، كريمة سالت عليكي وعايزاكي في حاجة ومقلتليش هيا اي ، انتو مخبيين حاجة عليا 
– كارمة بتوتر : اي لا ابدا ، انا هروحلها اقعد معاها شوية ، ممكن ؟
– سعاد : متتاخريش ياست الحسن والجمال
– خرجت كارمة
– سعاد: وبعدين بقا ياكارمة انا مش حمل تعب نفسي تاني ، يارب متكنش مخبية مصيبة 
دخلت نمت وانا بتخيل المشهد المرة الجاية وانا عند الدكتور هقول اي وهحكي الموضوع ازااي ..
– كارمة وهي داخلة عند كريمة مبلمة 
كارمة : مش هتصدقي يا كريمة اي الي حصل
– كريمة : في اي اتحفيني
– كارمة : كريم طلع الدكتور النفسي بتاع سعاد اختي
– كريمة وهي بتقف : اهو ده الموضوع الي كنت عايزاكي فيه ، اكتشفت ده انهاردة
– كارمة : وعرفتي ازاي؟
– كريمة : خطيبي ابراهيم بيشتغل هناك وكنت بزوره في الشغل وشفت اسم اختك في الكشف
– كارمة : انا مش عارفة افاتح سعاد ازاي في الموضوع ده ، وهل هو يعرف ان احنا اخوات اصلا ؟ ولا بيلعب بيا 
– كريمة : مش عارفة بس روحي دلوقتي ونشوف ده بعدين
– كارمة : ماشي 
تاني يوم ويوم جديد
– الساعة 7 صباحا
– سعاد : رايحة فين يا ست كارمة
– كارمة : ها ، رايحة الجامعة 
– سعاد : بدري كده مش المحاضرة الساعة 9 ؟
– كارمة : يا سوسو هفطر مع كريمة وهنروح هتكون الساعة بقت تسعة ، وانتي عاملة اي مع الدكتور بتاعك؟!
– سعاد : هكون عاملة اي يعني هو مجرد دكتور لاغير ، ثم شيفاكي شاغلة بالك بيه ليه
– كارمة : طيب يا اختي انا هتاخر سلام ياسوسو 
– سعاد : خلي بالك من نفسك 
– كارمة : حاضر حاضر
– كلمت الدكتور كريم اعتذرلو انهاردة ، حقيقي مش عارفة ارتب كلامي وازاي هقول انا بشكي من اي 
– سعاد: الو ، دكتور كريم 
– كريم : اهلا وسهلا ياسعاد في حاجة خير
– سعاد : الحقيقة انا بتكلم عشان الغي معاد النهاردة 
– كريم : اي السبب؟؟
– سعاد :…….
كريم : سعاد انتي معايا 
– سعاد : ايوة ، علشان بعمل حاجة لاختي مهمة ومشغولة وكدة
– كريم : يعني مش بتتهربي مثلا من انك تحكي ؟؟
– سعاد : لا وهتهرب ليه 
– كريم : اممم عشان مثلا قولتيلي المرة الي فاتت انك مش اجتماعية واما بتقابلي ناس جديدة بتتلخبطي في الكلام فابالتالي انتي خايفة تيجي ومتعرفيش تتكلمي كلمتين علي بعض
– سعاد : الحقيقة انا ذات نفسي معرفش وعشان كده جيت لحضرتك ، انا حاسة اني تايهة ومعرفش حتي انا بعاني من اي 
 
– وعشان نعرف لازم تيجي ونتكلم حتي اعرف بتعاني من اي ، معادنا انهارذة زي ماهو متغيرش ، مع السلامة
 
– قفل .. الو الو ، يعني اي هتضطر اروح ، طب هقول اي ، اظاهر مفيش غير اني اروح واحكي ممكن ابقي كويسة
– دخلت اوضتي ولبست وروحت للعيادة
– سعاد: اهلا يا ابراهيم ازيك ، ادخل للدكتور هو موجود
– ابراهيم : الحمدلله يا استاذة سعاد ، ايوا الدكتور منتظرك جوا
– سعاد : تمام متشكرة
– كريم : اخيرا جيتي ، اتاخرتي ليه علي معادك ساعة كاملة ، انتي متعودة تتاخري علي المواعيد بشكل عام
شاهد أيضًا
رواية الحب الحلال (كاملة جميع الفصول) بقلم ايات الرحمن
رواية احببت طبيبي الفصل الاول 1 بقلم آية هلال
رواية الحب الحلال الفصل الثامن عشر 18 بقلم ايات الرحمن
رواية الحب الحلال الفصل التاسع عشر 19 بقلم ايات الرحمن
رواية احببت طبيبي الفصل الثالث 3 بقلم آية هلال
– سعاد قعدت
– سعاد : لا ابدا ، كنت باصة في الارض
– كريم : سعاد انتي متغوطة ، في حاجة جواكي بتقولك متتكلميش ، بس لازم هتتكلمي عشان ترجعي لنفسك ونفسيتك تتحسن
– اول حاجة لازم نعرف اس سبب المرض النفسي الي احنا منعرفوش بس لما تحكيلي عن حكايتك بالتفصيل الممل عن اي حاجة حصلتلك زعلتك فرحتك ، صدمتك ، عشان اعرف احلل واحدد نوع المشكلة ، فاهماني
– ايوة فاهمة ، انا بس مش عارفة ابدا منين وازاي
كريم : – طيب انا هساعدك ،
 اي اكتر شئ بتحبيه واي اكتر شئ بتكرهيه
– سعاد: الشئ ده شخص ولا احساس ولا زمن ولا مشاعر 
– كريم : طيب هناخدها واحدة.واحدة ابدائي بالشخص
– سعاد : عارف لما تبقي ملهوف علي جاحة ومنتظر شئ في خيالك وتلاقي حاجة تانية خالص الي اسمه الخذلان ده ، اهو انا اخدت الخذلان ده من اكتر شخص المفرود احس معاه بالامان ، هو بيئذيك وهو متهني وانت متكتف مش عارف تعمل حاجة ، انا حاسة اني توهت من الخذلان ده حاسة بعدم الشغف نحية اي حاجة
– كريم كان مركز معاها اوي ومنتبه لكلامها 
– كريم : مين الشخص الي اذاكي كده هل قريبك او صديقك
– سعاد : اسفة مش هقدر اقولك 
– كريم : ليه احنا اتفقنا محدش هيعرف حاجة ومفيش كلمة هتطلع برا الاوضة دي
– سعاد: طيب ممكن نرجع لاول حاجة قولتها المرة الي فاتت لان الحقيقة دي مشكلة تانية ، بص انا مشاكلي كتير ونفسيتي تعبت 
– كريم : والله ماتخافي انا هفضل سامعك كده حتي لو قلتي 100 مشكلة ، اي هي بقا
– سعاد : الي هو انا مبعرفش اتعامل مع الناس وكده
-كريم : قبل ما نحكي اول طريق العلاج انك تشتغلي
– سعاد : ايه ! اشتغل مستحيل
– كريم : ليه بقا مستحيل مفيش حاجة مستحيلة ، وعشان اعرف اعلاجك مش بس فضفضة وخلاص لازم ده وكمان تبقي في ارض الواقع ، هتنزلي تشتغلي وتتعاملي مع الناس وتجيلي تتكلمي عملتي اي في اول يوم شغل ، وهقولك كمان ازاي متخافيش منهم 
– سعاد : طيب هو انت عرفت اسمه اي الي عندي
– كريم : والله المستطلحات كتير لمشكلتك ، بس انا اقدر اسميها عدم ثقة بالنفس ، او الخوف من الاخرين والتعامل معاهم
– سعاد : وهتعالج وابقي كويسة ؟
 -كريم بابتسامة : ان شاء الله 
– سعاد : ممكن امشي
– كريم : اه كده مش هينفع لو استمريتي كده مش هينفع ، بتقعدي نص ساعة وتمشي ، بعد كده المعاد هيبقي من ساعتين لتلاتة 
– سعاد : اوكي متشكرة انا اسفة 
– كريم : انتي اول حد اتعامل معاه بالسلاسة دي يعني كل الي بيجولي بيبقو معقدين وبيطلع عيني لما اخليهم ينطقو
– سعاد : انت قولتلي انك كنت مريض نفسي صح؟؟
 – كريم : انتي لية فاكرة ، هبقي اقولك لما تيجي المرة الجاية ، اه وتغيري اللبس الاسود ده النفسية بتفرق كتير جدا ، البسي الوان وكمان يبقي بيتك في الوان  
– سعاد : شكرا جدا انا ارتاحت شوية ..متشكرة مع السلامة
– كريم : مع السلامة
– خرجت 
– كريم : حلو اسم سعاد ، رقيق ….
– خرجت وانا مستريحة شوية ، 
– سعاد : مع السلامة يا ابراهيم ، اي ده كريمة بتعملي اي هنا ؟! 
– كريمة : ها انتي متعرفيش ولا اي هي كارمة مقلتلكيش، انا مخطوبة لابراهيم وعملانها علي الضيق يعني
– سعاد : بجد صدفة غريبة ، الف مبروك يا ابراهيم انت وكريمة 
-ابراهيم وكريمة : الله يبارك فيكي يا سعاد
علي العموم كارمة روحت البيت ولا لسة
– كريمة : مش عارفة انا سبتها.كانت طالبة اوبر معرفش بقا راحت فين
-ابراهيم : حضرتك كنتي ماشية ولا في اي مالك واقفة متنحة ؟!!
– سعاد : ها ، معلش عن اذنكم ثانية واحدة
– راحت سعاد علي جمب واتصلت علي اختها
– سعاد : انتي فين يا كارمة روحتي البيت ؟
– كارمة سكتت شوية : اه في الطريق انتي فين
– سعاد : انا كمان مروحة ، اروح البيت الاقيكي هناك انتي سامعة
– كارمة : حاضر مع السلامة
– خرج كريم من الاوضة 
– كريم : اي ده انتي لسة هنا 
– سعاد : ايوا انا كنت لسة هنزل دلوقتي 
– كريم : اوكي اوصلك في طريقي 
كريم بيكلم ابراهيم
– كريم : مع السلامة يا ابراهيم قفل بقا العيادة جالي مشوار ملوش لازمة رايح اقابل واحدة اسمها كارمة رزيلة بشكل..
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد