Uncategorized

رواية أخوات زوجتي الفصل الخامس 5 بقلم منى عبدالعزيز

 رواية أخوات زوجتي الفصل الخامس 5 بقلم منى عبدالعزيز

رواية أخوات زوجتي الفصل الخامس 5 بقلم منى عبدالعزيز

رواية أخوات زوجتي الفصل الخامس 5 بقلم منى عبدالعزيز

عند روعه
روعه اتفقت مع عصابتها تنفيذ خطتها في الانتقام من نادر  
دارين : تلفونه عادي والرسائل ال فيه كلها لضباط زميله.
رغد : معقوله ظابط وقمر كده وشخصيه ملهوش  حاجه كده ولا كده هي البنات اتعموا .
روعه : ببتسامه نصر  هههههههههههه فاكر نفسه ذكي. 
دارين : يابنتي متتعبيش نفسك تلفونه نضيف ولا بنت ولاحتي صورة فيه .
روعه : عشان انت هبله دي تلفون خليه دي بدل البنت ميه .
رغدة : ياروعتي هي الضربه كانت قويه يابنتي فتشتنا في الفون ميه مرة مافيش اسم وليه .
روعه:  هههههههههههه مقلتلك لسه بدري عليكي تفهمي الشخصية يابنتي ده زير نساء تلفونه ملغم مفهوش ولا راجل غير اتنين تلاته كمان.
دارين : ياختي عليا انا فريت الاسامي ميت مرة  ولا شفت اسم من الاسته دي .
روعه شفي يابنتي انتي وهي كل وحده عملها اسم مستعار  وكود كمان .
يعني شفي  كده وحده كاتب اسمها كابتن  حسام  الجميل كود ٣٦
كابتن  سامح اللذيذ كود ٣٩  وكابتن ماجد الخبير كود ٤٠ 
والكابتن زين الطيف كود ٣٥.
وعندك بقي ست الكل ودي اكيد مامته 
وعندك سيادة اللواء عاصم. وده مديرة 
وعند سامر وده زميله او حد يعرفه 
وعند خالد  وده الظابط المفجوع   جار البت سيمو .
وعند دي أخته  كاتب حبيبه اخوها .
والباقي اسماء بنات فوق ٣٠ اسم  
وعملي شريف وهو خربها .
وشوفي كمان عامل لسته جنبيه لسه  بيفكر يملها ما تانيه كوبليت .
درين ورغدة يا بنت الجنيه  قدرتي تعرفي سرة بسهوله ديه .
روعه : ده لاعب في عداد عمرة  وقطع عليا  اختراعات الواد معتز  ال فرجه عليا وعلي الغلابه ال حواليه  
رغدة : بتأثر فعلا يارويعي  قطع علينا الحنفيه هنكمل المشروع  ازاي وباقي عليه تكه ويتبني 
.
في الخارج غرفه روعه الكل مجتمع لمناقشته اخر التطورات 
نبيل : الكل يفهم آل حيحصل أنا  شاك في روعه  ومش خايل 
عليا ازاي تتعمي  بسرعه ديه.
مازن : بابا انت كده بتشكك في خبراتي ومهاراتي الطبيه .
معتز  :أنا شاكك مليون الميه  دي نصابه وحراميه  اكيد دي تمثيليه .
لوزة ،عمتها :  لا مش ممكن تكون تمثيليه  أنا اتاكدت بنفسي وهي بتحسس تدور عليا  وانا  كنت بعده أديه  
معاز:,اهي نعملها كام اختبار  ونكشف عمايلها .
مروان :, بحسي البوليس اقول. من مكاني هذا  كل ال بتعملوة علي الفاضي لا يمكن روعه تنكشف .
مازن : مالهاش غير حل  كاميرا ةمرقبه  ونعرف اخرتها .
فجاءة جرس الباب  رن 
ذهب عماد وفتح الباب وجد شخص ضخم .
الشخص :السلام عليكم ورحمه الله.
عماد:عليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
الشخص ده بيت الأستاذة روعه المحاميه.
عماد :ايوة حضرتك مين .
خرج نبيل يري مين وجد شخص طويل وجسده ممتلء 
نبيل :اتفضل حضرتك بتسال علي روعه ليه.
الشخص :اسف يا بيه مكنتش اعرف ال حصل للأستاذة روعه 
ويدوب عارف من شويه روحت المستشفي سالت عليها لقتها خرجت مقدرتش اروح من غير ما ازورهاواطمن عليها  اصل الأستاذة خيرها مغرقنا .
معتز :قول يا كابتن واشجيني  الأستاذة خيرها سابق في ايه .
الشخص : كتير يابيه  وقفت جنب حريمي وانا مقبوض عليا في تهمه متلفقه ليا ..  وعفرت وطلعتني براءة  غير اختراعها الله يسترها خالت المحل بتاعي سخصيا اشهر محل حوواشي في مصر القديمه تما.
مروان : دخل من الباب وجد شخص ضخم وطويل وصوته أجش  .
مروان :مين المخلوق ده .
الشخص  : محسوبك المعلم زغلول حواوشي صاحب اكبر مطاعم حووشي في مصر القديمه تما.
معتز:  مكملتليش يا اخ حووشي  شغلك مع الأستاذة ماشي ازاي .
زغلول :الأستاذة ما فيش أحق منيها ضمرها صاحي رفضت تاخد تمن الاختراع قالت ده تمنه مئات الألوف من الجنيهات وهي بطيبه قلبها وظروفي مقبلتش تاخد مني اي فلوس 
دخلت معايا شريكه بالمحل  بربع تاخد مكاسبها يوم بيومه .
غير أجرتها من شغل المحاسبه ماهي ست مدبرة وفرتلي أجرة المحاسب وبتاخد نص أجرته مش بقلك ست كمل .
نبيل : خرجت من القضيه المتلفقه ليك ازاي .
زغلول :: أبد ا يابيه الست الأستاذة روعه بعلاقتها الكتير وحنكتها القانونيه قدرت تعرف أن طلقتي منها لله هي السبب في البلاغ وأثبت أنه بلاغ كيدي عشان طلقتها.
.
عماد: شرفت يا معلم زغلول تحب تشرب ايه .
زغلول : شربات يابيه .
الكل نعم شربات .
زغلول :ما انا كده كده كنت جاي ااقابل حضرتك يا نبيل بيه 
فهو بالمرة  حضراتكم موجودين وبصلات النبي مجتمعين عاوز اقلك يابيه أنا طالب القرب من حضرتك في الأستاذة روعه .
عند روعه.
مروان دخل عليهم روعه بسرعه الحقي  حووشي برة 
روعه : وهي بترمش كذا مرة زغلولي بره يا مرحب يا مرحبا 
رغدة : كده معتز هينتحر هينتحر .
دارين : يخربيته ده جاي ليه .
روعه هههههههههههه جاي يكمل شرع ربنونا  ويطلب ايديا  بيورطني  البيه فاكر كده بيحطني قدام الأمور الواقع.
مراد : هههههههههههه ده بلبل هتجيلهةجلطه مستعجله .
روعه :ولا دودو هتقول بقي أنا دودو الطويل يبق جوز بنتي خرتيت.
مروان ولا معتز ومعاز وخالو عماد ال هيجننوا   .
روعه : زغلول طماع عاوز ربع المحل   وفاكر بحلته دي هيضحك عليا  ده لسه من كام يوم بيسومني يا ربع المحل. يا هيقول لمروان اني  استغليت اسمه وخرجته برة قضيه طلقته اومال لو عرف ان شركته في المحل طلقته وانا يدوب مجرد اسم ده ظالم وطماع   بس علي مين انا هثبته  بس عليك يا مراد بعد مدة تروقه بقي  يهددني أنا .
رغده :دي هتبقى مصيبه مصتعصيه لو حكي عن الاختراع .
خرج الكل مفزوعين علي صوت نبيل .
نبيل : انت ياغوريلا  بتقول ايه بقي انت عاوز تجوز  بنتي أنا.
زغلول : ليه يا باشا الغلط دي عرض وطلب  ياه يالا وكمان الراي راي الست الأستاذة مش ممكن توافق عليا .
عماد : بتقول ايه ياجحش توافق عليك ازاي دي فرق في السرعات انت مش شايف الفرق ال بنكم انت قربت من الاربعين وهي يادوب عشرين …ولا شايف حجمك. وحجمها ولا طولك وطولها دي اليشفها جنبك يقول جدها .
نبيل : هو ده كل ال لفت نظرك وكل ال فات وال الكلام ال تقال والاحاجه  فهمتها .
عماد: لا ال فهمته أنه عاوز يكمل شرع ربونا  .
نبيل :انت قلت مجوز كام  ولا عندك قديه عيال .
زغلول :حريمي لا مؤخذة تلاته بس الست الاستاذ هتكون الكل في الكل وهي الآمرة النهيه. وهم خدمين تحت امرها 
معتز : بفرحه وافق يا بابا خلينا نخلص منيها وهو يبتلي بيها .
خرجت روعه متعصبه من كلام. اخوها المخترع ..بس علي اخر لحظه قالت لازم اكسب الكل انا لسه مشواري طويل والمسئولين مني كتير أنا لازم أعلم زغلول درس وبعدها هتفرغ لواحد واحد وافهمه
روعه : اهلا يا معلم زغلول شكرا على زيارتك 
زغلول اهلا ست الأستاذة الف لا باس عليكي أن شاله عدوينك .
نبيل انتي ايه خرجك .
روعه اسفه يابابا بس في كلمتين لازم ااقولهم للمعلم .
زغلول بفرحه اتفضلي أنا تحت أمرك.
روعه :سبق وكلمتني بالموضوع ده وانا رفضت مش انا ال اخد واحد من بيته ولا ولاده  .
نبيل :نعم .
روعه مستكمله انت حلم أي بنت يا معلم زغلول بس اسفه طلبك  مرفوض أنا منفعكش لا انت ولا غيرك انا بقيت عاميه ما بشفش  .
زغلول بتأثر والدمعه هتفر من عينه  ليه يا ست الأستاذة انا هكون عنيكي ال هتشوفي بيها   .
روعه :بسرعه قلت لا يا معلم  أنا محبش اكون عاله علي حد ياريت تقدر موقفي  ومتذدش همي عليا  كل ال طلاباه منك حسابات المحل  اول باول توصلني هنا  .
نبيل اظن سمعت الرد اتفضل حضرتك  معندناش بنات للجواز .
خرج زغلول حزين  فهو كان بيملي نفسه بجوازها وربع المحل يكون بتاعه   .
نبيل : تصدقي أنا اتاثرت  بقي متنفعيش ليه امال حضرتك لو بتشوفي كنت وافقتي عليه .
روعه :,: اي نعم ممكن كنت وفقت عليه. ماله راجل كل ست تحلم به   مركز وفلوس وصاحب اكبر محلات حزارة وحوواشي في مصر القديمه تما.
نبيل ، ابعدوها عني قبل ما أجلطت. أنا فعلا معرفتش اربي النصابه دي .
معتز : كنت وافق واهيةتتربه من جديد وتتعلم الادب .
نبيل: اول عريس هيجي يتقدملها هوافق من غير ما افكر  .
روعه ….  اهو من اولها زهقت  وعاوز تخلص مني .
دودو مامتها : الله يكون في عون ال هيجوزك. انتي هتجبنا جلطه كلنا جيبالي معلم ولابس جلبيه عاوز يجوزك بقي أنا أنا  دودو الطويل جوز بنتي خرتيت   يا شماتت كل صحابي فيا.  مش كفايه انتي عليا بلبس ونضارتك والصلتنيه الةلبسها دي 
دي حتي خالك عماد في انوثه اكتر منك .
الكل ضحك  علي كلام دودو   .
روعه بغيظ من ضحكهم.  لن انسي لكي هذا الموقف يا دودو 
وبلبل ال سامع كل حاجه وعامل من بنها ….وال معتز ال عاوز يخلص مني ….لن انسي لكم هذا الموقف  .
رن جرس الباب فتح مروان الباب وجد تسنيم . 
تسنيم :سلمت علي الجميع  وقعدت شويه 
روعه  يا سيموا تعالي خدي ايدي دخليني  عوزة ارتاح شويه .
تسنيم : بتأثر شديد تعالي يا نور عيني أسرعت ودخلوا الاوضه.
روعه قفلت الباب ها اتكلمي بسرعه جبتي التسجيلات  .
تسنيم ايوة بس بعد غلب كريم بتاع الامن  قال إنه حزفهم بعد منا قلهم اصل في للواء طلب شرائط الكاميرات كلها .
ياتري هي ايه التسجيلات وهتعمل بيها ايه
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!