Uncategorized

رواية أخوات زوجتي الفصل السابع 7 بقلم منى عبدالعزيز

 رواية أخوات زوجتي الفصل السابع 7 بقلم منى عبدالعزيز

رواية أخوات زوجتي الفصل السابع 7 بقلم منى عبدالعزيز

رواية أخوات زوجتي الفصل السابع 7 بقلم منى عبدالعزيز

بعد يومين في بيت نبيل الاسيوطي .
نبيل جمع العائله كلها بيتناقشون في موضوع مهم .
نبيل :من غير مقدمات أنا جمعتكم النهاردة لان لوزة جالها عريس مستعجل على الجواز.
عماد بفرحه : الله اكبر اهو ده الكلام اخيرا هتتعدل وهتجوز وهتتفك عقدتي .
لوزة : ومين قالكم اني عاوزة اجوز أنا رفضه الموضوع ده من الأساس .
نبيل : مش تعرفي مين العريس وبعدين تقرري ترفضي ولا لا
لوزة :مش عوزة اعرف لان ده مبدء مرفوض والمبادئ لا تتجزء. 
عماد:حرام عليكي يا لوزة دا انا قلت خلاص عقدتي هتنفك وهجوز أنا واختك الغلابانه .
سهي :ما تفكري يا لوزة مش امكن يعجبك.
نبيل :بس مش عاوز كلام كتير.لوزة حرة اكيد .
يوم الجمعه العريس وولده وجدته هيجوا يتقدموا رسمي.
عماد: يارب يالوزة توافقي 
وكمان النهارده الساعه سابعه اللواء عاصم المصري وعالته جين يزورونا .
روعه: بشرقه كحكح كحكح جاي ليه اللواء أنا مش هتنزل عن القضيه.
نبيل: قضيه ايه من قال هنرفع قضيه.
الراجل عرف ال حصل من ابنه جاي يعتزر .
دودوا : بلبل ليه مقلتش عشان نستعد .
نبيل :نسيت اقولك من يوم الخضه. أنا ناسي كل حاجه.
معاذ: ضاحكا هههههههههههه بفكر في اختراع جديد يمنع خلفه البنات .
ضحك الجميع علي كلام معاذ فهم عرفوا ال عمله مع والدهم من يومين .
نبيل: يلا كل واحد علي شغله وبلاش نتأخر علي معاد سيادة اللواء.
دودو : في حاجات محتجاها ومش. هقدر اخرج واسيب روعه لوحدها .
نبيل : اكتبي كل ال محتجاه وانا هجبها اول ما ارجع .
معاذ: استريح حضرتك وانا هجبهم أنا .
نبيل:,أنا قلت أنا هجبها من غير كلام كتير.
معاذ: عاوز اعرف عملتلك ايه عشان تنشفها عليا.
نبيل: مزاجي مش عاوز اختراع يمنع خلفه البنات اديك فلوس ليه انا بقي.
انتهي اليوم سريعا وجه وقت زيارة اللواء عاصم.
روعه في اوضتها شغاله اتصالات مع كل عصابتها. تستشرهم في ال حصل .
دارين:امكن مقابله عاديه اعتزار وخلاص .
رغده: لا معتقدش دي اكيد مساومه علي شريط الفيديو ال بيظهر ابنه مجرم.
حنين : معتقدش عندي احساس أن في وراها سر.
دودوا تدخل فجاءة هو انتي لسه مجهزتيش .
روعه : ما انا جاهزة ولبسه الجينز الجديد.
دودوا : هتموتني أنا قلت الفستان الجديد.
بعد غلب ومساعدات عمتها قدرت دودو تلبس روعه فستانها 
دودو :ايوة كده بقيتي شبه البنات .
سهي: اول مرة تلبسي فستان شكلك جميل ياروعه
روعه : مش عارفه أمش فيه خايفه اققع بعد خطوتين مش متعوده عليه.
:
نبيل : بزهول اول مرة يشوف روعه لبسه فستان ايه الجمال ده اوهو دلوقتي أقول أنا عندي بنت 
نبيل :دودو اللواء اتصل وقال هم بالطريق يلا استعدوا مافيش وقت كبير.
جرس الباب رن الكل وقف .
الكل خرج روعه بسرعه بدلت لبسها .
عماد فتح الباب وجنبه نبيل .
نبيل: اهلا وسهلا اتفضل يا سياده اللواء…اهلا حضرة الضابط نادر اتفضلوا .
عاصم : اهلا بيك يا استاذ نبيل .
رحب نبيل بالجميع ..؟واتعرفوا العالتين.
عاصم :طلب يقابل روعه عشان يعتزرلها هو وزوجته يهدي المشكله .بنها وبين نادر ابنه 
نادر : ياريت الانسه تكون موجوده عشان نحل المشكله
نبيل: مراد جيب اختك روعه للصالون .
نبيل ودودو مزهولين من لبس روعه وأمته بدلته
روعه لبسه نضارتها عشان تقدر تكلم من غير ما تنكشف .
بعد السلام والترحاب جلست روعه بجوار مامته ال حبتها
ام نادر:بسم الله ماشاء انتي جميله ورقيه اسم علي مسمي .
روعه : هامسه لنفسها والله انتي من حلوتك وجمالك أنا حاسه اني عوزة ارمي نفسي من البلكونه.
روعه :مرسي ياطنط أنا اجي جنبك لحقت بسرعه نفسها بعد ما كانت هتقع بالسانها اكيد صوتك رقيق وبيخش القلب بسرعه اكيد جميله جدا.
ام نادر: حبيبتي انا حبيتك أويي ياروعه .
عاصم : روعه يا بنتي بجد انا بتاسف علي ال ابني نادر عمله .
روعه هامسه:ياناس حد يسكت برطمان العسل ده ايه خاليه النحل ال قعت فيها دي أمه وابوه احلي من بعض امال هوليه طلع جلنف .
روعه :بسرعه لا يا اونكل حضرتك ما تتاسفش .
أنا ال اسفه لو في حاجه ديقتك .
نيرة اخت نادر : انتي رقيقه اوي ياروعه انا حبتك قوي .
روعه والله أنا وقعت في خاليه عسل ايه الجمال ده كله أولع في نفسي ولا اعمل ايه.
روعه : حبيبتي انا ال حبيتك قوي وياريت تقبلي تكوني صاحبتي أ كيد هكون سعيده اوي 
نيرة : اكيد أنا يشرفني ابق صحبتك .
ام نادر : أنا ال فرحانه خالص أن اتعرفت عليكي ياروعه و
بسرعه همست لجوزها بكلمتين في ودنه.
اللواء عاصم:نبيل بيه ممكن كلمتين علي انفراد مع حضرتك .
نادر مقارب من روعه : ممكن افهم ايه الفيديوا ال مفبركاه ده
دخل المكتب الخاص بنبيل .
اللواء عاصم : استاذ نبيل اكيد حضرتك عارف الاتفاق ال اتفقنا مع الحاج محروس عم حضرتك وام نادر رأيها من رايي وانا مستعد لطلباتك كلها 
نبيل: اكيد أنا يشرفني اني اقبل طلبتك وروعه بنتك. ونادر ابني
اتفقوا اتفاق واجري اللواء 
عاصم اتصال وابتسم الي نبيل كمان خمس دقايق وهيكون هنا .
خارج نبيل وعاصم توجهوا للصالون والكل مستنيهم عوزين يعرفوا ايه ال حصل
.
روعه متوترةوجواها احساس غريب كل ما عنيها ماتقرب من مكان نادر حاسه بقلبها فرحان وسعيد.
نادر:. بشعور أول مرة يحس بالإحساس الغريب ده ؟ متردي عليا كان ايه لزمتها الشوشرة دي .
روعه : وقلبها بيدق بسرعه التفت ليه مرة وحده ولسه بتقوله… دي حاجه بسيطه خالص من ال حتحصلك….
لقت نبيل وعاصم دخلين عليهم ويقولوا 
نبيل :محتضن روعه مبروك يا روحي كتب كتاب كمان خمس دقائق عمك عاصم طلب ايدك لابنه الضابط نادر. ..وانا وفقت عليه.
عاصم:مبروك يا نادر اتفقت أنا وعمك نبيل علي جوازك من روعه كمان يومين .
روعه ونادر مع بعض نعم انتو بتقولوا ايه لا مش موفقين .
معاذ: بفرحه قام حضن اللواء عاصم وقاله فينك من زمان أنا النهاردة اسعد انسان في الدنيا بقي روعه هتجوز كمان يومين .
نبيل هامسالروعه: ايه مش موفقه دي يا ست روعه أنا اتفقت مع سياده اللواء و خلاص مفيش كلام.
نادر:مقترب من والده مع احترامي لحضرتك يا بابا بس دي حياتي وانا ال هجوز. مش حضرتك.
عاصم: نادر خلاص انت عاوز تصغرني وارجع في كلمتي .
وخلاص أنا اتفقت وكل حاجه انتهت .
رن جرس الباب فتح الباب معاذ والفرحه مش سيعاه.
معاذ : اتفضل يا استاذ اتاخرت ليه انا مستنيك من زمان.
دخل الماذون غرفه الصالون لقي الكل واقف سلم علي اللواء عاصم والأستاذ نبيل وقال : مبروك وبالرفاء والبنين.
نادر:محدثا نفسه رفاء ايه وبنين ايه بس هيجي من مين روعه ال الواد خالد في انوثه عنها .
روعه : كده يا بلبل بدبسني في الجواز فاكر كده هتخلص مني ماشي بكرة تشوفوا ايه ال هيحصل… بس ما ترجعش تندم علي ال جوازة دي.
نبيل : هامسا اسكتي هتفشي العريس وابوة والراجل بقاله ساعه بيقول فيكي شعر .
زار غوته عاليه مليت المكان من ام روعه ال فرحانه عشان بنتها كبرت وهتجوز وسهي عمتها وأم نادر ال فرحانه أنها اخيرا هتجوز ابنها ال ياما جبتله عرايس وهو كان بيرفص ويقول لسه مجاتش ال تخطف قلبه .
معاذ :اتفضل يا عم الشيخ بطاقه روعه اختي أنا جبتها .
مراد : وهو يقرب من أخته روعه الواد هيجنني من الفرحه عاوز يخلص منك بعد ال حصل .
روعه : سيبه يفرح النهاردة هطالعه عليه وحده وحده بس صبرك عاليه.
مروان :روعه مبروك يا قلبي عقبال الفرح .
نادر: اكيد كلهم فرحتين هيخلصوا منك .
روعه : بغيظ. وهيدبسوني فيك .
نادر: قصدك هيدبسوني أنا .
الماذو ن بطاقه العريس والشهود ووكيل العروس.
نادر: معيش بطاقه ينفع كرنيه النادي .
روعه : العريس معهوش بطاقه ناجل كتب الكتاب لبكرة .
عاصم: نادر البطاقه في جيب المحفظه ال في جيب بطلونك من الناحيه الشمال .
نادر: اخرج بطاقته واعطاها المأذون وهو يتوعد لروعه ولابوة .
نبيل :أنا وكيل العروسه .
عاصم :وانا شاهد اول .
عماد: وانا الشاهد الثاني .
المأذون :انهي الإجراءات اتفضل يا عريس حط ايدك في ايد والد عروستك .
بعد وقت من الكلام ونادر عينه علي روعه وهيجنن بقي بعد ما كان اجمل بنات واشيكهم بيجروا وراه. يقع في روعه ال شبه الولاد لبسها ونضارتها.
روعه: بتوعد والله اطلع عليك كل ال عملته والتدبيسه ديه اعمل ايه ياربي .
المأذون : بارك الله لكم وبارك عليكما وجمع بينكما في خير.
معاذ : زغرتي يا دودوا روعه بقت عروسه …مبروك علينا كلنا .
ام روعه وهي وخدها بحضنها وبتبكي من الفرحه. وهامسه في ودنها مبروك يا حبيبتي اخيرا فرحت بجواز حد من ولادي ايه لبسك ده مش كنت ملابساكي فستان يلا عقبال اخواتك ياقلبي بعد ما متفكت العقده ال معطالهم.
روعه:متفرحيش يادودو. يوم الصباحيه هيجيلك هنا بشنطه هدومي. 
نبيل سلم علي العريس : مبروك يا نادر أنا عطيك نور عنيه روعه بنتي وحببتي خالي بالك منها وحطه جوه عنيك.
نادر : هامسا انتم مصدقتم تخلصوا منها ومن مصايبها ولبستوها فيا .
ام نادر :وهي بتبكي من الفرحه مبروك يا نادر يا حبيبي مش قادرة اصدق نفسي اخيرا فرحت بجوازك .
نادر:مش عارف ليه حاسس انك السبب في الورطه ديه .
نيرة اخت نادر : مبروك يا نادورة روعه عسوله وانا حببتها خالص وبقينا أصحاب .نادر:ليه يانيروا ياحببتي انتي طول عمرك رقيقه وبنوته كيوته. بلاش تصاحبي رويعي …كفايه ال حصلي .
عاصم :مبروك يا حضرة الضابط دلوقتي كملت نص دينك مبقاش ال الفرح .
نادر : كمان اسبوعين نبق نتفق علي المعاد ا.
عاصم : الفرح بعد بكرة في قاعه نادي الشرطه أنا اتفقت وحجزت المكان .
نادر وروعه نعم بعد بكرة ازاي مش كنت مفروض اخدتوا راينا .
نبيل : خير البر عاجله واحنا عوزين نفرح بيكم فقررنا المعاد. بعد بكرة أن شاء الله .
عاصم:ونتاخر ليه الشقه جاهزة مش ناقصه غير العروسه تنورها .
نادرلنفسه: تنورها قول تولعها تهدمها تضلمها لكن تنورها ازاي بلبسها ده وبشكلها انا حاسس ان ده زنب كل البنات ال سبتهم .
روعه :بس يا اونكل انا لسه مش جاهزة وكمان ظروف عنيا .
نادر: وأنا رصيد اجازاتي خلص. ومش هعارف اخد إجازة حتي يوم الفرح.
روعه : يبق ناجل خليهاا كمان سنه .
نادر:اول حاجه تقوليها صح من وقت ما عرفتك.
عاصم:خلاص الكلام انتهي والفرح بعد بكرة .
نبيل: وان كان علي الجهاز. وفستان الفرح بكرة دودو وصحابها وعماتك لوزة وسهي يخلصوا منه والفستان عندك عصبتك يختارو ليكي ماهي مش اول مرة تختاروا سوا .
نبيل :بينا نخرج علي الصالون ونسيب العرسان سوا ….يتعرفوا علي بعض ويتفقوا علي فرحهم وهيعزموا مين.
خرج الجميع من الانتريه وسبوا روعه ال هتموت من الغيظ هتتعامل ازاي وهم فكرنها عاميه .
نادر: مبسوطه حضرتك بالتدبيسه دي بقي أنا نادر. الدنجوان اققع في رويعي .
روعه: رويعي. في عنيك ليه شايفني بشنب 
نادر: يا بنتي دا انا فيا اونوثه اكتر منك مش شايفه نفسك في المرايا .
روعه: ببكاء مصتنع ما بقتش اشوف والفضل في حضرتك .
فجاءة جتةفي بالها فكرة امكن تنفذها من الورطه دي ….أنها تمثل انها وقعت اتخبطت ورجعت تفتح وتنحل المشكله 
روعه قامت فجاءة لتنفيذ خطتتهاوقعت بس نادر لحقها وضمهاوقعت عليه والتقت عينها في عنيه .
روعه : اسفه مش عارفه وقعت ازاي .
نادر،: وصوته من الالم ال في ضهر. ة اعمل ايه بأسفك مش تفتحي .
روعه : وهي بين أحضانه وناسين نفسهم. حضرتك عارف يعني ايه روعه الاسيوطي تتاسف 
نادر: يعني ايه حضرتك حصلت معجزة .
روعه : يا ام ده اخر يوم في عمرك وبتاسف قبلها .
يا اما. يا شاطر هتدخل البلاك لست.
نادر خطرتله فكرة يتأكد منها بتشوف ولا لا وبسرعه شد روعه جذبها ليه صغط علي ايدها اقترب منها التقط اعيونهم تثمر لوهله ولكنه عزم علي تنفيذ مخطتته اقترب منها بقبلها 
فجاءة روعه اخدت بالها قامت بسرعه بعد ما دفعته ليصتدم بالطاوله خلفه .
نادر : اه يخربيتك. هو في ضرب كده. .وتعالي هنا انتي بتشوفي وبتمثلي علينا .
روعه : اشوف ايه يا حضرت الضابط ما كله من حضرتك أنا حسيت بوجع في أيدي فشدتها عادي .
نادر بت انتي امال عرفتي ازاي اني عاوز ابوسك .
روعه شاهقه بقي انت كنت بتشدني عشان تبوسني اه يا قليل الادب. أنا لازم اقول لبابا واخواتي .
نادر. :,هتقوللهم ايه جوزي ال دبستوني فيه عاوز يبوسني .. دول مصدق ا يخلصوا منك .
روعه: مش قادرة ترد. هطق من. الغيظ بتفكر تردله كلمته …روعه بابتسامه ماكرة شافت كاسات عصير قريبه منه عملت بتعدل نفسها عشان تقوم خبطت ايديها بكأس العصير واقع علي نادر .
فجاءة دخل مراد شايل طبق حلويات .
مراد :ضاحكا هههههههههه ايه ال عمل فيك كده. 
نادر:,بغيظ من غيرها .
روعه : مراد هو حصل ايه .
مروان: هههههههههههه. مش قادر هموت من الضحك 
شكلك مسخره وهدومك الوان عصير .
نادر : هتفضل تضحك كده انا عاوز اخرج من هنا قبل ما ارتكب جريمه .
روعه : وصله يامراد للحمام .
نادر : لا انا عاوز اروح البيت اغير هدومي مش هينفع افضل كده.
روعه: طب والعشي.
نادر: عشي لا انتي متعرفيش مش نفسي اسدت عن متع الدنيا كلها .
روعه ببراءة ليه كده حتي انت عريس وفرحك كمان يومين .
نادر: فرحي قولي جنازتك خارجتك بس فرحي معتقدش .
روعه : فعلا عندك حق هي هتكون خرجتك مش دخلتك.
استأذن نادر من الجميع وذهب لبيته وهو في قمه الغضب .
انتهي العشاء العائلي بدون نادر وعاد ولديه واخته للبيت .
عاصم: السلام عليكم يا عريس .
نادر : عريس أنا بقي عاوز افهم ليه تورطوني في الجواز دي …. حضرتك قلت احنا رايحين نحل مشكله الفيديوهات ال بتنشرها ونوقف رفع القضيه .
فجاءة وقلبتوها جوازةومحضرلي البطاقه والماذون .
عاصم : لازم تفهم يا استاذ أن جوازك من روعه وقف كل حاجه وكمان عالي اسهمك لفوق عند الناس بعد معرفوا انك ضحيت واجوزت البنت ال اتسببت في فقد بصرها …مفروض تشكرني مش تزعل مني .
نادر: دا انا عندي اتحبس ولا أجوز رويعي ال جوزتهولي بقي أنا نادر ال اجمل بنات في البلد هيموتوا عليا اجوز بالطريقه دي .
والدته: دي البنت قمر هو بس لبسها ونضارتها وكام حاجه كده .
نادر: وكام حاجه كده …لا حرام دي لو مكنتش ابنك كنتي هتعملي فيا اكتر من كده.
فجاءة يسمع اصوات صواريخ واحتفالات خارج المنزل يذهب ليري …يجد خالد صديقه وأخيه سامر يحتفلون ويطلقون الأعيرة النارية.
نادر: ادخل منك ليه ايه الهبل ال بتعملوه هنا.
صعد خالد وسامر .
خالد: مبرووووك يا غالي وعقبالي كده تعملها وإن مش موجود والله ازعل واجيب ناس تزعل معايا
سامر: لولولولوي مبروك يا عريس عقبالي كده يارب.
نادر: يارب تاخد مقلب زي ال أنا أخدته .
خالد: بقي نعرف من سيادة اللواء ان كتبت كتابك والفرح بعد بكرة وانا ال طول اليوم معاك متقوليش .
نادر : علي أساس أنا كنت اعرف .
جلس الشباب يتناقشون فيما يفعلونه لسرعه معاد الفرح والدعوات ونادر في قمة غضبه من هذة الجواز .
___________????مني عبدالعزيز ???? اخوات زوجتي????
روعه اتصلت علي صحبتها وقالتلهم يجتمعوا عندها في مصيبه حصلت ولازم حلها .
بعد شويه وصلوا وحده وحده حكت ليهم روعه ال حصل ليها والتدبيس بالجواز. 
دارين: فعلا مشكله بعد بكرة قريب قوي مش هنلحق نجهز نفسنا .
رغدة : قولنا نساعدك في ايه واحنا تحت امرك.
روعه : باس مش عاوزه حد يتكلم انتم ايه مخكم في ايه انتم ناسين بعد بكرة ده ايه دي قضيه ام جلال ال مفروض بقلنا كتير بمجمع في المعلومات عشان ننقذها .
حنين : خلاص خديجه اخدت الورق وعطته للأستاذة لوزة تشوف شغلها.
روعه : طيب باقي المشروعات ال فتحه بيوت الغلابه ومين هيشرف عليها وازاي هعرف اتابع الحسابات وسير العمل في المحلات .
تسنيم : نقسم الشغل علينا الفترة ال هتغبيها بس المشكله مواعيد جلسات علاج البنات .
روعه هحنن من عارفه اصرف ازاي واحلى المشكله احنا كنا مقسمين الشغل علينا دلوقتي هنعمل ايه .
حنين : نوسع في العدد المشروعات كتير نضيف بنتين تلاته من صحابنا الثقه اهو يساعدونا ومنها يستفيدوابدل القعدة طول السنه .
روعه : طيب وانا هعمل ايه وانا قايله اتعميت .
حنين مفيش مشكله حادثه بسيطه ونقول نظرك رجع .
روعه فكرت في نفس الحل بس في مشكله انا لسه ما خلصت ال محتجاة من فترة العمي في موضوعات كتير لازم تنكشف .
البنات فضلوا يفكروا لحد حنين ما لقت الحل .
حنين 
????___مني___???? عبد العزيز ????_____????
عند نبيل
دودو فهمني ايه ال حصل مش قلنا خطوبه ونادبها بيها وخلاص ليه قلبتها جواز.
نبيل : فكرة اتصال عمي محروس من يومين .
دودو اه يوم الخضه إياها . هههههههههههه.
نبيل :بلاش تفكريني المهم لما وصلنا أنا ومروان 
اتفجئت باللواء عاصم هناك لان المشكله كانت بين ولاد عمه وعمي محروس وهو جاي يعتزر من عميلهم وبعد ما نهينا المشكله قعدنا مع بعض وحكالي علي عملت الهانم وفيديوهات بتشيرهاوبتهدد برفع قضيه .
طبعا اتاسفت بالنيابه عنها واللواء اقترح الخطوبه والزواج لو اتفقوا مع بعض .
بس لما مدامته شافت روعه حبت تأدب ابنها فطلبت من جوزها يسرع بكتب الكتاب .
يا تري ايه هيحصل في الفرح .
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!