Uncategorized

رواية أنت مرادي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم علا عبدالعظيم

 رواية أنت مرادي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم علا عبدالعظيم

رواية أنت مرادي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم علا عبدالعظيم

رواية أنت مرادي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم علا عبدالعظيم

في بيت محمود و عبير بدأ الكل يتجمع و صحابهم ومعارفهم .
عبير : خلصي يا بنتي المأذون مستني .
مريم : حاضر بلبس اهو.
و بعد شويه باب الاوضه خبط .
مريم : ادخل .
دخلت واحده ….
مريم : اي اللي جابك هنا ؟؟
سحر : جايه باركلك يا بنتي ..
مريم : تباركيلي بجد ولا جايه تاخدي الوصلات اللي كنتوا هتبعوني بيها !!
سحر بإبتسامة حزن : كتر خيرك يا بنتي ، انا كنت جايه اباركلك بجد لأن طول عمري بعتبرك بنتي ..
مريم بإستهزاء : باين باين.
سحر بحزن : الف مبروك يا حبيبتي ، انا همشي دلوقتي .
وكانت لسه خارجه لكن ايد ملك مسكتها .
ملك : احنا اسفين بس انتي عارفه هي حاسه ب اي ..
سحر : عارفه يا بنتي ربنا يكملها على خير .. بس انا فعلا لازم امشي.
ملك : احضري معانا كتب الكتاب وبعدين امشي براحتك.
سحر : لو دا مش هيضايق مريم ..
عبير : لا يا حبيبتي دا يفرحها ، خليكي معانا .
سحر بإبتسامه : حاضر .
مريم كملت لبس في غيظ و طلعت و كان الكل موجود .. وبدأ المأذون يكتب الكتاب و وصل لجملة بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير ، وبدأت الزغاريد و البنات قعدوا يباركوا .
هدير : مبروك يا مريم ربنا يتمملك على خير .
مريم : الله يبارك فيكي يا حبيبتي عقبالك .
ملك بضحك : يارب يارب .
هدير : ما تبطلي رخامه بقا يا ملك ، ما تيجي يا مراد تاخد مراتك .
مراد لملك بضحك : عامله دوشه ليه يا اوزعه؟
ملك بحزن مصطنع : بقولها عقبالك كدا غلطانه !!
مراد : لا يا حبيبتي مش غلطانه هي اللي غلطانه.
هدير بغيظ : ياريتني ما نديت عليك روح لصحبك تاني .
ضحكوا كلهم عليها و في الوقت دا دخل هادي .
مراد : اهلا يا هادي اتفضل .
هادي بجمود : شكرا .. الوصلات اهي .
مراد : لحقت تجيبهم !!
هادي : اه ، سافرت تاني يوم على طول .
مراد : طب اتفضل اشرب حاجه .
هادي بجديه: شكرا عن إذنكم .
هدير كانت مركزه مع طريقة كلامه اللي مش متعوده عليها لكن المره دي مقدرتش تمسك نفسها ونزلت وراه .
هدير : هاادي..
هادي ببرود : افندم .
هدير : مالك في اي ؟
هادي : انتي تعرفيني عشان تسأليني السؤال دا !!
هدير : لا بس…
هادي بمقاطعه : مبسش انا مش فاضي ولازم امشي.
هدير بدموع : تمام .
طلعت هدير عند صحابها و نزل هادي بحزن كبير .
هادي : دا احسن ليا وليكي..مش عاوز اظلمك معايا بعد اللي عرفته.
خلص كتب الكتاب وبدأ كله يرجع لبيته ..
و في بيت هدير
رانيا : مالك يا حبيبتي ؟
هدير : مفيش يا ماما .
رانيا : مش عاوزه تحكيلي !
هدير : مفيش حاجه تتحكي يا ماما ، انا عاوزه انام بس .
رانيا : طيب يا هدير نامي وبكرا لينا قعده .
هدير بضيق : ماشي يا ماما .
و تاني يوم ..
في بيت مراد و ملك .
مراد : مالك يا حبيبتي ؟
ملك : مش عارفه بس عاوزه اساعد هدير ..
مراد: تساعديها في اي مش فاهم !!
ملك : هي تقريباً معجبه بهادي و نزلت وراه امبارح بس معرفش اي اللي حصل طلعت مخنوقه وعاوزه تعيط .
مراد : تحبي اتدخل؟
ملك : هتعمل اي يعني !
مراد : قولي بس اتدخل واتفرجي على اللي هعمله.
ملك بضحك : اتدخل و وريني .
مراد غمزلها : هتشوفي يقمر .
ضحكت ملك .
وعند هادي تليفونه رن ..
هادي : الو ..
شخص : حضرتك هادي اسماعيل؟
هادي : ايوه مين !
شخص : انا موظف في المستشفى والد حضرتك تعبان جدا و دخل عنايه مركزه .
هادي بقلق: طيب طيب انا جاي حالاً .
و في بيت محمود و عبير ..
مريم : ماما انا هنزل انا وعمر نختار الجهاز .
عبير : طيب يا حبيبتي .. افطري قبل ما تنزلي .
مريم : عمر هيجبلي اكل .
عبير : والله ما انا عارفه عمر هيصرف على الجهاز ولا عليكي ولا على بطنك .
مريم بضحك : هو بيحب كدا .
عبير : والنبي دا مستحمل بالعافيه .
مريم : تيجي نسأله !
عبير : و على اي ياختي ، انزلي احسن ما الصداع اللي عملاه دا .
مريم : نازله اهو .
و في قصر ابراهيم السيوفي .
ابراهيم بيخبط على اوضة روز..
روز : ادخل .
دخل ابراهيم الاوضه.
روز : في حاجه يا بابا ؟
ابراهيم بخبث : على اساس انك مش عارفه يعني !
روز : عارفه اي !
ابراهيم : اخوكي حكالي موضوع مصطفى .
روز : وانت رأيك اي !
ابراهيم بضحك : رائي اي بقا ، دا انا لو قولتلك لا هتهربي معاه.
روز بتصنع الحزن : كدا يا بابا ؟
ابراهيم : لا يا حبيبتي بس عاوزك تفكري في الموضوع كويس لان دا جواز مش لعبه .
روز : حاضر يا بابا .
ابراهيم وهو بيقوم : ربنا يقدملك اللي فيه الخير يا حبيبتي .
روز : يارب يا حبيبي .
‏يتبع…..
لقراءة الفصل السادس والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!