Uncategorized

رواية قمر الزمان الفصل الثاني 2 بقلم ندى رأفت

                                                 رواية قمر الزمان الفصل الثاني 2 بقلم ندى رأفت 

رواية قمر الزمان الفصل الثاني 2 بقلم ندى رأفت

رواية قمر الزمان الفصل الثاني 2 بقلم ندى رأفت

خرج شريف من المصنع وركب عربيته ..ومشي ..وهو في الطريق طلع تليفونه واتصل ..بوالد قمر ..
شريف : ألو يا عمي…
راشد : ألو يا ابني ..وصلتوا .
شريف : اه يا عمي ..متقلقش وهي في بيتي دلوقتي ..
راشد : شكرا يا ابني ..طب هي صحيت ..
شريف : انا مش في البيت ..دلوقتي ..كنت عند بدر ..
راشد :اوع تخرجه يا ابني ..هيأذي بنتي ..
شريف : متقلقش يا عمي ..وحتى لو خرج محدش هيقدر يعملها حاجه ..
راشد : انا واثق فيك ..يا ابني ..طب لما توصل وتلاقيها صحيت طمني ..أرجوك .. وكمان متقساش عليها ..
شريف : طبعا يا عمي متقلقش ..
راشد : شكرا يا ابني اقفل انا بقا ..سلام ..
شريف : سلام. ..وقفل ..
في شقه شريف ..
فتحت قمر عينيها ..وقامت ببطء وبصت حوليها ..وقالت : انا فين ..راحت افتكرت كل الي حصل معاها فقامت مغضوده وفتحت باب الأوضه …
داده صفيه : انتي صحيتي يا بنتي ..احضرلك تاكلي ..
قمر : انا فين؟!! و انتي مين ..؟!!
داده صفيه : انا داده صفيه يا حبيتي ..انا الي ربيت شريف من صغره ..
قمر : انا عايزه أخرج من هنا ..
داده صفيه : ليه يا حبيتي إيه الي مش مريحك ..هنا وانا اظبته ..
قمر : كله مش مريحني ..انا عايزه امشي ..
وبصت قمر على باب الشقه وراحتله بسرعه ..راحت فتحته بسرعه ..وبصت فانصدمت وقالت : انت ؟!!
شريف : صحيتي ..حضري العشاء ليها يا داده ..
الداده : حاضر يا ابني ..
قمر : انا مش عايزه اتعشا ولا حاجه انا عايزه امشي …
شريف : وسعيلي انا عايز ادخل بيتي ..
رجعت قمر تاني ..
راح قفل شريف باب الشقه بالمفتاح ..
وحطه في جيب الجاكت …ودخل أوضته….
قمر مشيت وراه ..وقالت : هو انا مش بتكلم ..
شريف : عايزه إيه ..
قمر : عايزه امشي ..
شريف : لو عايزه تغيري لبسك ..افتحي الدولاب ..وهتلاقي كل حاجه ..عن إذنك .. وخد لبس من الدولاب وخرج ..
قمر بعصبيه : قولتلك عايزه امشي ..
شريف : مش هينفع ..خلاص دا بقا بيتك ..اتعودي عليه ..
قمر : دا مش بيتي ..ولا عمره هيكون بيتي ..
شريف : ليه وانتي متعرفيش ..أن الست لما بتتجوز بتقعد في بيت جوزها ..
قمر : انت ..مش جوزي ..وانا مش قابله بيك ..
شريف سابها ودخل الحمام ياخد شاور ..
قمر ..مشيت بعصبيه ..وحاولت تفتح الباب ..لكن الباب مقفول ..
داده صفيه وهي بتحط الاطباق على السفره .. :أهدي يا بنتي ..ورحتلها وخدتها من إيدها ..
قمر بعدت إيدها عن الداده وقالت : انا عايزه امشي ..
داده صفيه بتطبطب عليها وقالت : حاضر هنشوف ..تعالي اتعشي طيب ..وبعدها هنشوف ..
قمر انا مش جعانه ..انا عايزه امشي ..
داده صفيه : لا مينفعش ..لازم تأكلي ..وبعدها نبقى نفكر ..فجاه قطعها شريف ..وقال : نفكر في إيه ..
داده صفيه بتوتر : ..انا بقنعها تاكل ..يا ابني ..وهي عايزه تمشي فبقولها تاكل ونبقى نشوف قطعها شريف وقال : مفيش خروج من هنا غير بأذني ..ومتقلقيش هبقى اخليكي تغيري جو بس وانتي معايا ..مش لوحدك ..
قمر : انا مش عايزه اغير جو انا عايزه أخرج من هنا ..
شريف : انتي مغيرتيش ليه ..داده صفيه خديها عرفيها مكان لبسها ..
وقعد شريف على السفره وابتدى ياكل بهدوء ..
قمر : انت إيه مبتفهمش ..
وقف شريف اكل ..وقام ..ودخل الأوضه بتعته وقفل الباب بهبد ..أتخضت قمر وقالت : انا عايزه اروح ..طب انا عايزه اروح لبدر ..
داده صفيه : أهدي يا حبيتي ..أهدي ..
وبعد فتره خرج شريف من الأوضه وهو لابس بدلته ..وقال : انا ماشي يا داده خلي بالك منها ..وهاجي الصبح أخدها معايا علشان مسافرين اسكندريه عندي صفقه مهمه هناك ..فحضرلها شطنتها
يتبع ….
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا 

لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!