Uncategorized

رواية قمر الزمان الفصل الثالث 3 بقلم ندى رأفت

                                                    رواية قمر الزمان الفصل الثالث 3 بقلم ندى رأفت

رواية قمر الزمان الفصل الثالث 3 بقلم ندى رأفت

 رواية قمر الزمان الفصل الثالث 3 بقلم ندى رأفت

شريف : انا ماشي يا داده خلي بالك منها ..وهاجي الصبح اخدها معايا علشان مسافرين اسكندريه ..عندي صفقه مهمه هناك ..فحضرلها شنطها ………
قمر : انا مش مسافره مع حد ..
شريف: فهمتي يا داده ..
داده صفيه : حاضر يا ابني ..
قفل شريف الباب …ومشي ..
قمر فضلت واقفه بتحاول تسيطر على دموعها الي عايزه تنزل بقوه من عنيها ….وكل ما تنزل دمعه تمسحها بسرعه وتقول : مش هعيط ..انا مش ضعيفه ..انا قويه ..وهفضل قويه ..
داده صفيه : اهدي يا بنتي ..خشي غيري لبسك ..وارتاحي شويه ..
قمر بعصبيه : مش هعمل حاجه..مش هسمع كلامه …وقبل ما الداده تتكلم ..راحت مشيت قمر ..دخلت اوضه شريف ..وقفلت الباب ..بهبد ..
داده صفيه : ربنا يهديكي يا بنتي …
الصبح …
فتح شريف باب البيت ..
لقى داده صفيه .. واقفه ومعاها شنط السفر بتاعه قمر ..
شريف : اومال هي فين ..
داده صفيه : في اوضتها من امبارح مش راضيه تفتح ..
دخل شريف البيت بهدوء ..وراح الاوضه ..وخبط وقال : يا قمر افتحي ..
قمر بزعيق : امشي من هنا ..
شريف : افتحي الباب ..يا قمر ..علشان منتأخرش ..
قمر بزعيق : انا مش رايحه حته ..
شريف : افتحي ..وإلا هفتح بطريقتي…متفتكريش ان الباب الي انتي متحاميه فيه ..دا مش هيخليكي ..تسافري بالعكس ..دا انتي هتسافري حتى لو خدتك بالأوضه ..
فتحت قمر باب الاوضه بعصبيه ..وقالت : اوعا تفتكر اني متحاميه في الباب وخايفه منك ..بالعكس..انا مش خايفه منك علفكره ..
فجأه نادى شريف على واحد من حراسه وقال : محمد ..
محمد : نعم يا باشا ..
شريف : خد شنط المدام ..وحطها ..تحت ..في العربيه..
محمد : حاضر يا باشا ..
خد محمد الشنط ..ونزل ..
قمر : انا مش هتحرك من مكاني..
شريف : ومين قال إنك هتتحركي ..
فجأه لقت قمر رجليها.. بتترفع من على الأرض..وشريف شايلها ..
قمر بصدمه : نزلني ..نزلني..بقول ..
اتجه شريف للباب ..ونزل بيها للعربيه ..وركبها على الكنبه الي ورا ..
وركب هو جنب الشوفير …
قمر : انا مش عايزه اسافر..معاك نزلني ..بقا وحاولت قمر تفتح باب العربيه لكن بدون فايده ..
شريف : متحوليش ..واقعدي كدا ..وهدي أعصابك…
قمر : انت إيه ..يا اخي ..بقولك مش عيزاك ..انت معندكش كرامه..
حاول شريف يتمالك عصبيته ..وقال: انتي لغايه دلوقتي مشفتيش ..الوش التاني ..لشريف الهواري …فأسكتي ..احسن ..
قمر : انا عايزه اشوف الوش التاني ..
بصلها شريف بصه خلت قمر تخاف ..بس هي مبينتش كدا ..
وبعد فتره …وصلو اسكندريه …عند الشاليه بتاع شريف ..
نزل الشوفير ..ودخل الشنط …
وشريف فتح باب العربيه ونزل وفتح لقمر وقال : انزلي ..
قمر : مش نازله ..
شريف : خلاص عايزه تباتي في العربيه ..براحتك ..
قمر : ايوه براحتي ..
فجأه مسك شريف إيدها ..ونزلها ..بالعافيه ..ودخلها الشاليه….وراح اوضته ..
قمر : سيب إيدي ..سيب ..إيدي ..
ساب شريف إيدها بهدوء…وقال : دي..الاوضه الي هتقعدي فيها ….وبعد شويه ..هيجي الخدم يعلقوا لبسك في الدولاب.. سلام بقا علشان ورايا ..شغل ….ومشي..
قمر بزعيق : انا بكرهك ..بكرهك ….
ونزلت وراه ..وحاولت تفتح باب الشاليه لقته مقفول ..فقعدت تخبط بهبد ..لغايه ما تعبت ..ولقت نفسها نزلت بهدوء على الأرض..ونامت من كتر التعب…وحطيت راسها على الباب
الكاتبه :Miyano shiho(ندى رأفت )
بليل ..بعد ما خلص شريف ..شغله ..
راح الشاليه بتاعه ..وفتح الباب بالمفتاح ..وحاول يدخل ..لكنه حس إن في حاجه ..ورا الباب ..ففتح شريف الباب بهدوء فدخل ..لقى قمر..نايمه ..وسانده راسها على الباب ..
شالها شريف : ودخلها الاوضه ..وأول ما حطها على السرير..راحت صحيت قمر واتخضت ..وقالت : انت بتعمل إيه ..
شريف: دخلت البيت لقيتك نايمه..على الباب ..فجبتك هنا ..
قامت قمر من على السرير وقالت : طب انا عايزه امشي..
شريف : انا قولت الكلام مره بس مش مشكله اعيده تاني ..انتي مراتي..والست بتقعد في بيت جوزها ..
قمر : انا مش عيزاك …مش عيزاك ..انت فاهم ..وفضلت قمر تضرب بأيدها الاتنين على كتفه ..
مسك شريف إيدها الاتنين ..
قمر : سيب إيدي ..
شريف : شغل العيال دا مبحبوش ..انتي فاهمه ..وساب إيدها ..ونزل وكان هيمشي ..نزلت قمر وراه بسرعه ..وحاولت تخرج هي كمان من الشاليه ..راح ذقها شريف من غير قصد فوقت على الأرض..
شريف : كلامي …يتسمع مفيش خروج من الشاليه..الا بأذني ..
وقفل الباب بالمفتاح..راحت قمر ..وخبطت جامد وقالت : افتحلي ..بقا وفجأه نبره صوتها اتغيرت وبدأت تتكلم بحزن وقالت : افتحلي ارجوك …استاذ شريف ..افتحلي ..
سمعها شريف ..ومشي ..مهتمش …
وفضل يمشي على الشط..
وبعدها قعد على الرمل ..وبص للبحر وقال : انا ليه حسيت ..بكدا ..انا ليه صوتها ووجعني ..وهي بتتكلم بالاسلوب دا …..وبعدها افتكر شريف ..
(شريف : حضرتك كنت عايزني ..يا عمي خير ..
والد قمر بيعيط : بنتي هتروح مني يا شريف ..ومحتاجك ..تحميها ..
شريف : أهدى يا عمي في أيه طيب فهمني ..
والد قمر: انا عليا طار ..وهيخدوه مني في بنتي …
شريف بصدمه : إيه ..
والد قمر : انا هحكيلك………..)وفجأه رن تليفون شريف …فبص ولقاه ..تليفون من الشغل فرد …وبعد فتره قفل وقال : انا هروح اطمن عليها … ونتفاهم ..
راح شريف للشاليه ..وفتح ..الباب
وقال : قمر …قمر …
محدش رد ..
شريف قلق : دخل دور عليها في اوضته ملقهاش ..دور في الحمام ملقهاش …
راح نزل لتحت وكان هيكلم الأمن لكن فجأه لاحظ شريف نور المطبخ مفتوح ..فدخل شريف بهدوء ..راح انصدم ..لما لقى قمر مرميه على الأرض.. وغرقانه في دمها ..وإيدها مفتوحه ……
شريف بزعيق : قمررررررررر
يتبع … 
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا 

لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

 

اترك رد

error: Content is protected !!