Uncategorized

رواية زواج إجباري الفصل الثالث عشر 13 بقلم حنان صلاح

 رواية زواج إجباري الفصل الثالث عشر 13 بقلم حنان صلاح

رواية زواج إجباري الفصل الثالث عشر 13 بقلم حنان صلاح

رواية زواج إجباري الفصل الثالث عشر 13 بقلم حنان صلاح

جاسر قدر يفتح الباب وفتحه ودراعه بينزف دم علي الاخر ضغط علي الباب بايديه لاتنين عشان يقدر يفتحه وهو بيسرخ وطلع بخار ساقع في وشه بدأ يقترب ويدخل ويقول وعد وعد لقي وعد مرميه علي الارض 
جاسر بذهول وخوف وبصوت عالي وعد. وراح بسرعه لعندها وبدأ يفوق فيها ولكن لا جدوي وعد قومي يا وعد عشان خطري يا ملاكي معنتش هزعلك ولا هضربك ولا اتعصب عليكي ولو عايزه تطلقي هطلقك  بس مش تقلقيني عليكي كده ودموع بتنزل من عنيه فا حاله لا يختلف كثيرأ عن حال المجنون وبدأ يقترب من شفايفها الزرقاء ويلتهمهم ليعطيها بعض الاكسجين والبخار يحيطهم وكان مشهد رومانسي وعد حركت ايديها جاسر اول ما شاف ايديها اتحركت شلها بين ذراعيه وطلع بيها بره 
ادهم وبراء بقلق وعد 
براء للعسكري اطلب الاسعاف بسرعه 
الممرض انت مين 
جاسر انا جوزها 
الممرض طب تقدر تدخل وقفل بوابة الاسعاف وتحركو 
ادهم الوووو يا احمد لقينا وعد بس للأسف احنا دلوقتي في طريقنا للمستشفي…………………….. 
احمد اي بخضه  احنا جايين ليكو مسافة السكه بس 
عبير بخوف هو في اي؟؟؟
احمد للجميع لقو وعد 
ام عبير طب كويس يا بني نحمدك ونشكرك يارب 
توفيق مين اللي بيكلمك 
احمد دا دا ادهم 
رهف بخوف ووعد فيها حاجه طمنا عليها 
احمد هما دلوقتي في طريقهم للمستشفي…. 
علي طب احنا مستنين اي يله بينا وركبو عربيتهم وتوجهو الي المستشفي 
في المستشفي 
ادهم عملت اي يا براء مع علاء 
براء احنا مسكين عليهم بالاوي مستحيل يخرجو من السجن هيتحكم عليهم ويترحلو لسجن 
ادهم طب حلو اللي زي دول مش يتستهلو يعيشو مع بشر 
جاسر كان قاعد بره الغرفه مستني الدكتور يخرج وهو ماسك ايديه وحططهم علي وشه وبيدعي وبيرتجف وخايف يخسر وعد 
الممرض يا استاذ 
جاسر بصله بسرعه وقال هااا الدكتور خرج 
الممرض لا لسه مش تقلق 
جاسر بص في الارض بخذلان 
الممرض بس يا استاذ جاسر دراعك بينزف دم عيزين نعمله وميضه ونخرج الرصاصه كده يعمل غرغارينه في جسمك 
جاسر بعدم الاهتمام لصحته انا مش هتنقل من هنا الا لما وعد تخرج ودكتور يطمني عليها انت فاهم 
ادهم لا يا جاسر اسمع الكلام كده خطر علي خياتك 
براء لما وعد تفوق وتلاقيك كده هتزعل وهتزود فوق مرضها مرض يله يا جاسر ادخل عشان يطلعو الرصاصه 
جاسر اقتنع بكلامهم ودخل قعد علي الكرسي ودكتور بيحاول يخرج الرصاصه وماسك ادوات الجراحه 
اما جاسر مش موجوع الا علي وعد وبيلوم نفسه علي اللي حصلها وان هو السبب في اللي هي فيه ويقول انتي ملكيش ذنب يا وعد عشان يخصلك كل ده 
الدكتور بصوت عالي استاذ جاسر لو سمحت متحركش ذراعك كده خطر 
جاسر ثبت في مكانه واتمني يطلع بسرعه ويشوف وعد ويخدها في حضنه 
علي هاااا يا ادهم وعد اي جرالها 
ادهم اللي خصل…………………… 
توفيق بغضب والله لوريك يا علاء 
براء اهدي بس يا عمي علاء اخد جزاته من القانون 
توفيق يعني دخل السجن 
براء اه هيتحكم عليه ويترحل 
توفيق الواطي ده يستحق اكتر من كده 
عبير بصت يمنها وشمالها وقالت هو   جاسر فين؟؟؟؟؟؟ 
ادهم بص لعبير وسخرته لون عنيها الزرقاء وقال ججاسر دلوقتي في الاوضه جوه بيطلعوله الرصاصه 
عبير بخوف اي اللي حصله
ام عبير بدموع ليه يا بني اي جراله 
براء متقلقوش هو كويس 
احمد وهو ماسك ايد رهف طب وعد هتخرج امتي من جوه 
ادهم لسه مستنين 
جاسر خرج من الاوضه ودراعه ملفوف عليها شبكه بيضه من الصوف 
الكل اول ما شاف جاسر راحو عليه جري 
ام عبير انت عامل اي دلوقتي 
جاسر بتعب انا كويس متخافوش وبص لادهم ها الدكتور خرج من عند وعد 
ادهم لا لسه مخرجش 
جاسر حط ايده علي الجدار المستشفي وصورت وعد قدامه مش بتفارقه وسمع صوت الباب بيتفتح 
ادهم هاااا يا دكتور وعد مالها 
جاسر بخوف وقلق هاااا يا دكتور وعد عامله اي طمني 
الدكتور مش هخبي عليكو هي اتعرضت لصدمه قبل كده 
جاسر افتكر يوم ما رمها في البدرون اها دا صحيح 
الدكتور واللي حصل انهارده خلاها تذيد صدمتها ودا غير البرد اللي دخل خلاياها وهي كان ممكن تموت بس الحمدلله هي دخلت في غيبوبه 
جاسر ودموع بتنزل من عنيه وقال غيبوبه وهتفوق امتي منها 
الدكتور الله اعلم دا في علم الغيب ادعولها 
جاسر طب ممكن اقدر اشوفها 
الدكتور دلوقتي صعب 
جاسر مش سمع كلام الدكتور وخرج من الاوضه ومش كان شايف حد قدامه غير اوضة وعد وكل حاجه كانت سوده حواليه وحس كانه روحها بتناديه 
جاسر بدأ يمشي وهو بيخبط في كل شخص يقابله من غير وعي لعند اما وصل لباب اوضتها ومد ايده وفتح اكروت الباب معرفش ليه جه في دماغه يوم ما حبسها في البدران حس بالخوف خاف لمتقومش بسلامه وتبقي كويسه زي المره اللي فاتت 
دخل وكل ما يقرب منها يحس ان خوفه بيذيد شاف الاجهزه اللي حواليها والمحاليل اللي متعلقه فوق دماغها والاسلاك المتعلقه في كل جسمها قعد علي ركبته ومسك ايديها وحطها في حضنه 
وقال…وعد حببتي والله انا من غيرك حاسس اني ميت كفايه قومي بقا ومش تحرميني منك هقوم علي صوت مين وهمسي علي مين غيرك كفايه يا وعد اصحي مش تحرميني من ضحكتك ولمستك وبراءتك وكلها لحظات وحس بايديها بتتحرك بصلها بعيون مرتجفه وبعدها بثواني سمع صوت ضربات القلب تووووووووووت 
اتصدم جاسر واقام من غير وعي وفضل يهزها وهو بيسرخ ودخل في حالة هستريه وقال وعد قومي قومي يا وعد كفايه كده 
دخلو الممرضات الاوضه والدكاتره حواليها 
جاسر كان بيبص عليهم وحاسس انو فقد روحه وشافهم وهما بيعملولها صدمات كهربائيه ومفيش استجابه 
جاسر صرخ وراح لعند وعد ومسك ايديها 
الدكاتره بزعيق ابعدو جاسر 
الممرضين طلعو جاسر بصعوبه من اوضتها واول ما اهل جاسر سمعو صريخه خافو عليه وراحو لعندو وتوفيق حضن ابنه وذاد خوفهم اكتر لما شافووو الممرضين بيجرو نحيت غرفة وعد 
ام عبير بعيط يارب استر يارب 
عبير دخلت في هستريه وبتقول ربنا معاكي يا وعد وتقومي بسلامه 
ادهم كان واقف جنبها وبيوسيها 
رهف بعيط حضنت احمد 
احمد كان شايف اهله بيبكو وجاسر في حاله محرجه وحاسس انه بيموت حرفيآ من جوه من المنظر يقطع القلب 
جاسر قعد علي الارض وفضل يصرخ ويقول راحت حببتي وسمع صوت الباب اتفتح 
جاسر قام بسرعه من علي الارض وكل حواليه وحالهتهم صاعبه 
جاسر وحاسس انو اعصابه مش قادره تستحمل وقال بصوت عالي وعد حصلها اي اتكلم ساكت ليه 
الدكتور حاول يهدئه ويهديه وقال……………….
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!