Uncategorized

رواية الكابوس الفصل الثامن 8 بقلم إسراء القاضي

 رواية الكابوس الفصل الثامن 8 بقلم إسراء القاضي
رواية الكابوس الفصل الثامن 8 بقلم إسراء القاضي

رواية الكابوس الفصل الثامن 8 بقلم إسراء القاضي

_انتو بتعملو ايه هناا؟؟ 
_انتو جيتو هناا ازاي؟ 
اوليفيا بغضب_ ادهم انت بترد علي السؤال بسؤال تاني! انت واسراء مجتوش ورانا ليه ايه اللي مقعدكم هنا كده.
بص ادهم ليها بملل ومردش عليها.. 
إسراء بتوتر_احم اصل آااااه اصل الحصان تعب واحنا بنجري ومرديش يكمل ف ادهم قال نقف يستريح شويه وبعدين نكمل جَري.. صح يا ادهم..؟ 
بصت إسراء لأدهم وهيا بتتكلم  واكتشفت ان هو كمان باصص ليه وبيضحك علي شكلها وتوترها في الكلام..وإتكلم هو  
ادهم_انا جريت بسرعه كبيره والحصان مقدرش يستحمل علشان كده وَقفنا جَري لكن انتو ايه اللي رجعكم تاني من نص المسافه..؟ 
رهف _قلقنا عليكم ف رجعنا نطمن وخصوصا انك دايما كنت بتكسب ومكنتش بتوقف جَري مهما حصل علشان كده رجعنا نطمن 
ادهم_ااه خلاص تمام يلا امشو بقي.. 
_نمشي؟!!! 
_ايوه انا عايز اقعد لوحدي لو ينفع يعني.. 
_طب واناا يا ادهم خليني قاعده معاك ومش هتكلم. 
بصوت غاضب وحِده قال=اوليفيا لو سمحتي انا عايز اقعد لوحدي امشو بقي وخدو إسراء معاكم بالمره.. 
اوليفيا_تمام براحتك ي ادهم 
ابتدأ الكُل يتحرك وقبل ما اسراء تمشي هيا كمان مِسكها ادهم من ايديها ومَيل علي ودانها وقال بهمس..
_علفكره مكنش له داعٍ خالص انك تكدبي بالشكل ده 
_انا عملت كده علشانك لو قولت الحقيقه واننا قعدنا علشان نتناقش كنت انت اللي هتتأذي مش اناا.. 
_قصدك ايه؟
إسراء بنفس الهمس_قصدي ان اوليفيا مكنتش هتسكت وهيا بتحبك ف مكنتش هتسكت وكانت هتعمل معاك الف خناقه وخناقه وبصراحه عندها حق انا لو مكانها وجيت لقيت خطيبي قاعد كده مع واحده كنت قطعتهم هما الأتنين بِسناني.. 
_كنتي بتحبيه؟! 
سابت إسراء ايده وقبل ما تمشي قالت_مالكش الحق انك تسأال سؤال زي ده عن أذنك.. 
إسراء بصوت عالي للكل_انا عايزه امشي انتو كمان مش هتتحركو ولا ايه.. 
مُهند بتوتر _لا انا هفضل هنا مع ادهم. 
رزان_وانا كمان هفضل معاهم. 
بغضب_رزاااان. 
رزان بعناد_مش همشي يا مُهند هفضل قاعده.. 
رهف _خلاص براحتكم احنا هنمشي يلاا…
فِضل في المكان ادهم ومهند ورزان بس كانو قاعدين ساكتين وادهم اللي كان سَرحان في عالم تاني بعيد عنهم و.. 
_ادهمم 
_مش هنخلص النهارده.. ايوه يارزان؟ 
رَبعت رزان رجليها وبصت لأدهم ومهند بغضب وبصوت عالي إتكلمت.. 
رزان _انت ازاي قدرت تعمل كده في البنت ازاي؟ 
بص ادهم لمهند بغضب =حسابك معايا بعدييييين ماااشي..!
مُهند بخوف _والله هيا اللي فضلت تزن عليا لحد ما خلتني اتكلم ماليش دعوه.. 
رزان بغضب_ بسس بقي ادهم انا بتكلم بجد ازاي قدرت تعمل كده انت عارف لو إسراء كانت ركبت مع دانيال كان ايه اللي هيحصل.. 
ادهم_إسراء كانت عارفه الإتفاق اللي بينا اصلا.. 
_ايييييه ازاااي؟؟؟؟؟؟؟ 
ادهم_سمعتني وانا بتكلم مع رهف.
مهند_ورهف كانت عارفه؟
ادهم_لااا بس هو موضوع طويل كده ابقي احكهولكم بعدين المهم دلوقتي..
مهند روزان بصوت واحد_ايييه؟
ادهم _انتو عارفين الظابط ادهم خطيب إسراء؟
رزان_ااه ما إسراء قالتلنا عليه..
ادهم بغموض_طب عارفين ظابط المخابرات المصريه ادهم اللي بلده اختارته علشان يكون هو رئيس الفريق في المهمه اللي كانت في فلسطين..؟اللي وقتها هو الوحيد مابين باقي الظُباط اختار انو يَتولي المهمه دي؟
مهند_ايوه بس ده ايه علاقته بخطيب إسراء مش فاهم حاجه؟
رزان بعدم تصديق_لا لا مش معقول ده استحااااله انت ال….
_____________________
إسراء _انا عايزه نت الموبيل مالهوش اي قيمه من غيره انا زهقت.. 
اوليفيا بسخريه_هاتي اديكي باسورد الواي فاي. 
إسراء _بجدد طب والله انا بحبك اوووي وانتي قلبي كده وخدي الموبايل.. 
اوليفيا_انتي غبيه؟ باسورد ايه اللي اكتبهولك علي اساس ان بقي في نت اصلا حبيبتي فوقي مبقاش في حاجه اسمها نت اصلاا  .. 
إسراء_منك لله انا اصلا مبكرهش في حياتي قدك.. علي العموم انا عايزه اغير لبسي ده.. 
ليساء _انا ورهف مقاسنا مش زيك انتي ممكن تاخدي لبس من عند اوليفيا.. 
اوليفيا _باب الاوضه مفتوح ادخلي عادي.. 
_تمام
قامت إسراء من مكانها ودخلت أوضة رهف وبعدين قفلت الباب بالمفتاح.. 
(بعد مرور ساعتان) 
_هيا مالها اتأخرت كده ليه؟ 
_يمكن تكون نامت او او حصلها حاجه 
اوليفيا _استحاله تنام في اوضتي معتقدش  وانا… بخضه_يالهوي المرااااااااايه
رهف بصدمه_مالها المرايه اوعي تكون جوه؟ 
اوليفيا بخوف_علي السرير. 
ليساء بصدمه_روحنا في داهيه بس يارب تكوني قافلاها اهم حاجه وتظهر كمرايه عاديه.. 
اوليفيا بتوتر وخوف_المرايه مفتوحه انا نسيتها جوه مفكرتش في إسراء نهاااائي.. 
رهف بصدمه_انتي غبيه ازاي سبتيها مفتوحة يلا بسررررعه تعالو نلحقها ونخبط عليها بسرررعه.. 
_يارب يارب ما تكون شافتهاااا
جاك_لو علي السرير يبقي بالتأكيد شافتها ومش بعيد تكون استخدمتها.. 
فضلو يخبطو علي الباب بسررعه كبيره وخبط جامد لدرجة ان الباب كان هيتكسر لحد ما فتحت إسراء الباب وعلي وشها صدمه كبيره وهيا ماسكه حاجه ورا ضهرها.. 
رهف _اس إسراء انتي كويسه 
اوليفيا_شوفتي حاجه جوااا انتي اتأخرتي ليه ده كله؟؟؟ 
بصتلهم إسراء بصدمه وهيا بتطلع المرايه من ورا ضهرها وقالت.. 
إسراء بصدمه وخوف_ال المرايه دي بتطلع ضوء وحتي حتي انهاا مش مرايه عادي دي بت بتظهر أشخاص؟؟؟
إسراء بصوت عاالي _ماتنطقوووو ساكتين ليه؟؟
اوليفيا _إسراء انتي متهيألك دي مرايه عاديه ازاي هتوريكي اشخاص يعني..
رهف_ايوا انتي متهيألك بس من الاحداث اللي عشتيها..
إسراء بصوت عاالي وغضب_لا انا مش متهيألي ولا بخرف انا كنت شاكه كده في الاول بس بعدين رشيت مايه علي وشي وضربت نفسي كتيير علشان افوق وبردو بشوف المرايه بيتحرك حاجه جواها وكأنها وكأنهاا مرايه مسحوره!!!!
________________________
(عند ادهم)
_لا لا مش معقول استحاله تكونو واحد استحاااله
مهند _هو في ايه انا مش فاهم حاجه انتو بتتكلمو عن مين؟ 
ادهم _مهند فاكر وقت الحرب لما انت كنت مع رزان ساعتها بتحاربو وجه ظابط عليك علشان ينقذكم بس انت قلتله.. 
مهند بمقاطعه_ايوة انا قولتلك ساعتها عن التجربه اللي عملوها  اسرائيل وباقي الدول التابعه وقولتلك تحاول تبوظ التجربه دي بأي طريقه.! بس برضو ايه اللي يفكركم ب ده كله..؟ 
ادهم _وقتها انا دخلت فعلا المقر بتاعهم وفضلت ادور علي التجربه دي ولما لقيتها كان موجود عليها احتمالين إما هتنفجر وتدمر الوسط بس وتشتغل كقنبله او ان نتيجته تكون سلبيه وتدمر العالم كله وتسبب انفجار كبير..وساعتها انا حاولت ابوظها بس للأسف معرفتش اعمل فيها حاجه كانو محرصين عليها اووي!
رزان_ادهم اهدي كده وفهمني براحه انا دماغي بتلف دلوقتي مش عارفه اجمع حاجه.
ادهم_انا ابقي ظابط المخابرات المصريه ادهم خطيب إسراء..
رفع مهند ايديه وحطها علي جبين ادهم.. 
_طب ما انت مش سخن اهو وزي الفل اومال مالك في ايه.. 
ادهم بغضب_انا مبهزرش الموضوع بجد انا كنت فاقد جزء من ذاكرتي وعلشان كده مكنتش فاكر إسراء اوي اول مره لما جات بس لو انتو فاكرين انا ساعتها خلين اوليفيا تورينا الماضي بتاعها علشان افتكر اي حاجه بس برضو كان قصادي اشكال ابيض واسود معرفتش افتكر كويس لكن لكن النهارده بجد لما ركبت ورايا علي الحصان انا افتكرت كذا حاجه افتكرت الخطوبه ووقت ما عرفتها وبيتها واهلها كل حاجه.. انتو مصدقيني ولا شايفيني مجنون!! 
مهند _عايز الحقيقه 
ادهم_طبعاً 
رزان_انا عن نفسي شايفاك مجنون وستين مجنون انت يابني مش علشان شاركت في الحرب وكنت ظابط واسمك ادهم زي اسم خطيبها اللي هو كمان ظابط وفقدت جزء من ذاكرتك كنت قارفنا بيها وغيرت شويه في شكلك بسبب الحروق اللي كانت فيه يبقي انت هو اكيد لاا يعني.. 
مهند بعدم تصديق_احييه!!!! 
________________________
(عند إسراء) 
إسراء بصوت عاالي وغضب_لا انا مش متهيألي ولا بخرف انا كنت شاكه كده في الاول بس بعدين رشيت مايه علي وشي وضربت نفسي كتيير علشان افوق وبردو بشوف المرايه بيتحرك حاجه جواها وكأنها وكأنهاا مرايه مسحوره!!!! 
جاك _إسراء دي دي مرايه عاديه you are tired  يمكن علشان كده انتي متهيألك.. 
إسراء_ياااادي النيله ده هيقلي متهيألي تاني ياعم انت بقولك شوفتها بعيييني وهيا بتطلع ضوء وظاهر اشكال فيها غريبه بس كانو اتنين  قاعدين في مكان باين المهم ان انااا مش مجنونه وادي المرايه اهييي بصو. 
اول ما إسراء رفعت المرايه لفوق شدتها اوليفيا علطول من ايديها وقفلتها في ثواني ورجعت مرايه عاديه والضوء اللي كان فيها اختفي وكأن شئ لم يكون..! 
إسراء بغضب_انتي انتي كده عايزه تتطلعيني مجنونه يعني واني مشوفتش حاجه. 
اتنهدت رهف بإريحيه _إسراء المرايه اهي عاديه علشان تعرفي بس انك كنتي تعبانه  .. 
إسراء بصوت عالي_انا شوفتها شوفت المرايه بعيني وهعرف سرها علشان انا مش مجنونه يا رهف انا مش مجنونه.. 
خَلصت إسراء كلامها وسابتهم ودخلت الاوضه بغضب وهيا بتعيط .. 
اوليفيا_اوووف ايه ده قلبي وقع والله. 
ليساء _الحمدلله 
رهف بغضب_الموضوع مخلصش ده لسه هيبتدي هيا مش هتسكت علي كده دي شافت كل حاجه.. وبعدين دقيقه كده مين الاتنين الليى كانت بتتكلم إسراء عنهم دول يا اوليفيا؟؟ 
اوليفيا بتوتر_ها لا مفيش حد ده تلاقيها شخصيات عاديه يعني 
رهف_انا مش هبله هتضحكي عليا مين دوووول انطقييي؟؟ 
أوليفيا_ادهم وإسراء كنت عايزه اعرف الحقيقه وهل فعلا الحصان كان تعبان ولا هما كانو بيضحكو عليا استريحتي بقي؟؟ 
________________________
رزان_لا لا استحاله يحصل اللي بتقوله ده انت عارف ده معناه ايه معناه انك فضلت15سنه مفكرتش فيها ولو انت فعلا الظابط ادهم يبقي انت كده حياتك في خطر!!؟ 
مُهند بغضب _انتي صدقتيه ده اكيد بيهزر؟! 
ادهم _لا يامهند مبهزرش لو رجعت بذاكرتك 15سنه لورا هتفهم ان التجربه دي لما اتفجرت علي البلاد من فوق خَلت ناس كتيير ماتت واللي ماماتش اتصاب وبقي عاجز او مجنون في المختبر ميقدرش يتحرك او يطلع لبره المختبر ..
رزان _يعني انت ادهم بجد خطيب إسراء اللي قبل الحرب قعدت تحكيلي عنها وتقول فيها شِعر؟ 
ادهم_بالظبط كده. 
مُهند _طب لما انت ادهم هو ازاي إسراء معرفتكش. 
ادهم_انت ناسي إني غَيرت شكلي ولما اتعاملت معاها كان ولا كأني اعرفها لأني كنت فاقد جزء من ذاكرتي.. المهم دلوقتي إسراء لازم ماتعرفش حاجه خالص علشان حياتها كده هتكون في خطر. 
رزان_بسبب دانيال.؟ 
ادهم_بالظبط دانيال لو عرف ان اسراء تبقي خطيبتي واني ادهم اللي بوظت خططهم لما دخلت إسرائيل في السر ساعتها مش هيسيب إسراء غير لما يخليني ابكي عليها بدل الدموع دم.. 
مهند _مهما كان اكيد هيكون عايز ينتقم لبلده.. 
رزان_لا إسراء لازم تعرف كل حاجه لازم تعرف وتفهم انك خطيبها علي الاقل تطمن وتعرف ان في مختبر هنا محجوزين في ناس تأثير التجربه عليهم خلاهم مجانين ولو طلعو لبره هيكونو عباره عن زومبي ومش بعيد يقتلوني لازم إسراء تروح المختبر يا ادهم وتدور علي اهلها هنااك يمكن تلاقيهم.؟ 
ادهم بغضب_مقدرش مقدرش ابدا اني اخدها هناك المكان هناك خطير اللي بيدخله ممكن ميرجعش الناس اللي جوا المختبر دي بقت عباره عن زومبي فعلاً مش حاسين بحاجه وحتي لو إسراء شافت اهلها ولقتهم هما مش هيفتكروها ولا هيتأثرو بيها دول هيبقي عايزين يقتلوها يارزان يقتلووووها.
يتبع ……
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!