Uncategorized

رواية هي والمجهول الفصل التاسع عشر 19 بقلم نعمه شرابي

                                              رواية هي والمجهول  الفصل التاسع عشر 19 بقلم نعمه شرابي

رواية هي والمجهول  الفصل التاسع عشر 19 بقلم نعمه شرابي

 رواية هي والمجهول  الفصل التاسع عشر 19 بقلم نعمه شرابي

سفيان.. دكتور احمد وهدان عاوز عشرين سهم له وهيتكفل بربع المصاريف
نظر آدم والجميع لضي ينصتوا ومنهم عيون تحسها علي الموافقة وعيون اخرى
مبهمة تريد أن تعرف قرارها ظل الصمت لفترة حتي تنهدت ضي قائلة …
ضي..
شوف يا سفيان أحمد ده ابن خالتي بغض النظر عن اللي حصل زمان وطبعا بعد إذن
الدكتور آدم مقدرش أمنع اي إنسان مهما كان من المساهمة في عمل الخير ده في
حاله انه مش له اي علاقة بالادارة والعاملين فيها وربنا يجعله في ميزان
حسناتكم جميعا
آدم..وضع يده آسفل لحيته ورد طبعا وانتي حسمتي الموضوع انه مجرد ممول مش اكتر وملوش حق في الادارة يبقي الموضوع منتهي وعلي بركه الله
قاسم توكلنا علي الله
سفيان..ده المتوقع منكم ومن أخلاقهم
محمود.. وأحمد من الأساس معدنه طيب
آدم ..يلا يا ضي عينى عشان تاخدى العلاج وترتاحي عشان هيجي دكتور سامي الصبح عشان العلاج الطبيعي عشان تقدري تمشي وعندى لكي مفجآة
قاسم.. مفاجأة اية دى لسة بدرى سيب اختي معانا يا عم شوية
آدم..والنعمة ما عندك دم ياض انا لو منك علي اللي بتسمعه مني كنت لاميت هدومي وشوفت مأمورية طويله شوية
قاسم ومحمود وسفيان في صوت وآحد
«قاعدين علي قلبك يا حبيبي»
ضي..هههههههههههه اه معنتش قادرة حرام عليك يا آدم دول منورنى والله
آدم.. ضي قومي أحسن والله ما اقولك علي المفاجأة وانتي هتزعلي
ضي.. وعلي اية خلاص تصبحون على خير يا إخواني ابقوا اقرأوا على روحي الفاتحة ووزعوا رحمه ونور
آدم.. بعد الشر يا ضي عينى وقلبي وروحى وحياتي دانا أموت وراكي
قاسم.. بكاش متصدقهوش
استندت ضي علي آدم وحاولت المشي حتي تفاجأت ان آدم حملها ووضعها على الفراش وقبل جبينها
آدم.. تحبي تاخدى شاور دلوقتي ولا كمان شوية يا ام زين ووتين
ضي.. سهمت اية أية بجد يا آدم
آدم ..بجد يا قلب آدم انت حامل في توأم
احتضنت ضي آدم ونزلت الدموع من عينها آدم أنا بحبك كتير يا آدم
اخذها آدم بين احضانه حتي كاد يكسر ضلوعها
آدم.. أنت قولتي اية وحيات ابوكى تعديها تاني يا شيخة
ضي.. هي اية دى اللي اعيدها
آدم.. إحنا هنستهبل بقا عيدى بس اخر حته في الشريط انا اية هه يلا
ضي ..اه هو انا ارنبه
آدم .. إخلصي بقا احسن أزعل منك
واجيب ناس تزعل كمان
ضي..أنا بحبك كتير يا آدم
آدم..وأنا بموت في التراب اللي بتمشي علية يا حيات آدم وقلبه وعيونه بحبك بحبك بحبك بحبك كتيييييييير
قال لها شوفتي بقا مينفعش حاجة
زى دي اقولها ادامهم عشان الواد قاسم عنية وحشة ومدورة كده ????
ضي.. حرام عليك ده قاسم عسوله وبعدين تعالي بقا انت سميت الولد والبنت كمان افرض أنهم والدين او بنتين
آدم.. زى ما يبقوا اهم حاجة عاوز كل مرة توم كدا خمس مرات يبقوا عشرة وكدا رضا من ربنا والحمد لله
ضي.. بشهقة عشرة لية متجوز ارنبة
آدم.. واحلي أرنبة في حياتي يلا هجهز الحمام عشان تاخدى شاور وتنامي بكرة اول جلسة علاج وهتتعبك شويه
أخذت شاور بمساعدة آدم ونامت بين احضانه غفت حتي الصباح
أتي دكتور العلاج الطبيعي وكانت ورد وحنان برفقة ضي حتي انتهي وكانت ضي تشعر بالالم الشديد حتي قال محمود
محمود .. معلش يا ضي هي هتبقي جلسة مرتين في الأسبوع عشان تقدرى تمشي تاني و حمد الله علي سلامتك يا قلبي
آدم.. قلب مين يا اخوايا هو انت مش عندك مرضي وعيادة وناس عاوزينك
محمود.. واخد اجازة وهفضل لحد ما اختي تزهق اذا كان عجبك
آدم.. وانت يا سفيان مش أبوك عاوزك عشان عندك شغل ولا اية
سفيان.. لاء اية
آدم.. يااااااااااارب روسيا ومصر يزعلوا ويجيلك مأمورية وتسافر يا قاسم يا ابن أمل واخلص منكم انتم التلاته
قاسم.. مش هرد عليك خليك كدا بنارك
ضي.. حنان.. ورد.. ساعدونى عاوزة أنام شوية جرى آدم اليها حاسه بأية يا ضي قلبي وحملها ووضعها علي الفراش
وفرد عليها الغطاء ومدد بجوارها
آدم.. ضي قلبي خفي بقا عاوز نقضي يومين شهر عسل وحشاني اوي قبل ما اسافر بعد اسبوعين عندى مناقشة دكتوراة في علم الآجنه وانا اجلتها
وكنت ناوى أخدك معايا بس مينفعش عشان البهوات دول ووضع يده علي بطنها وهمس لها بحبك يا ام زين
ضي.. وانا كمان بحبك يا ابو زين حاضر يا آدم هنام واقوم اعمل تمرين المشي
آدم..
نامي وإنا هسيبك واروح المستشفى ساعتين مش هغيب يا حبي آه ضي نسيت في وحده
زميلتي هتيجى تقعد معاكي كل يوم ساعة عشان نفسيتك تتحسن وننسي اللي فات
ضي … ………. ….. …. حاضر يا آدم
نامت
ضي وذهب آدم الي السيارة ولكن سمع صوت صريخ قوى ياتي من غرفته جرى الجميع
الي الغرفة وجدوا ضي في حاله هسترية لا يرسي لها وتبكى بصوت عالي وتقول
حرااااااام عليك ابعد عني بقا جرى قاسم الي اخته واخذها في احضانه
يهدهد عليها دخل آدم وجلس بجوارها
آدم.. اهدى حبيبتي وحاولي متتعصبيش وفكرى دايما الزعل والعصبية وحشه على زين ووتين عشان خاطرهم المرة دى بلاش عشان خاطرى
اهدى يا حبيبتي مالك ياضي كنا حلوين وبنضحك في اية غيرك كدا
ضي.. عاوزة اطلع برة اقعد ع البحر
آدم ..حاضر عيوني تعالي نتمشي اكنه تمرين المشي قاسم هات كرسي وتعالي ورانا لو سمحت وانتي يا ورد هاتي لها كوباية لبن دافية بعد إذنك
اسندها آدم الي البحر ووضع يده في خصرها كي يتملكها
آدم.. حبيبتي قولي لي مالك اعتبريني
صديق أو أخ وخرجى الي جواكي
ضي …… ….. …. تنهدت وقالت
شوفته لمسني لمسني هنا وهنا وضربني علي راسي ومحستش غير وانا في حضنك صعب اني اتغلب علي القذارة دى لية يااااااااااارب لية
آدم.. اهدى حبيبتي وحاولي تنسي عشان خاطرى وخاطر ولادنا يا ضي وبعدين عاوز اقولك علي اللي حصل مش تخافي
ملحقش
يلمسك سفيان وانا لحقناكي والمباحث كمان طاردته والعربية غرقت في البحر
وانا وسفيان طلعناكي وانتي فوقتي ولقيت سفيان طلعه وبعد ما طلع بعشر دقايق
مات مات يا ضي ارحمي نفسك ومتخافيش عشان خاطرى روقي عشان الاسبوع الجاى
عاوزك تساعديني
في مناقشة الرساله
هزت ضي راسها بالموافقة بجد مات مات
بجد يا آدم ..خلاص هرتاح منه بجد
آدم..خلاص يا ضي عينى عايزين نفوق لحياتنا ولولادنا بقي عشان تذكرى لالاولاد
وابوهم فوقي كدا عشان تصححي الغلطات اللي في الرساله مكتوبة بالانجلش وجوزك حبيبك ضعيف جدا في
تبسمت ضي وقبلها آدم علي شفتيها
واحضر قاسم كراسي وجلست ضي وآدم امام البحر واحضرت ورد اللبن واخذ قاسم يشاغل ضي هو وورد
قاسم..
شوفوا كدا عشان نبقي على نور ومنزعلش مع بعض من الأول كدا طالما فيها توم
وجيري فأنا تاخد البنت وهخللكم الواد عشان هيطلع أتم زى أبوه
آدم .. وقد نغذ قاسم في جنبة قوم ياض غور قطاع ارزاق الله يحرقك مش عارف اقعد مع مراتي عشر دقايق على بعض
دخلت ورد واحمرت وجنتيها ضحك قاسم
قاسم.. اخص الله يكسفك كسفت البنية
تعالي ياشبه نروح ونسيبهم خلي الشمس والبرد يكلهم وعفريتت البحر
ضحكت ضي وورد وآدم علي مزاح قاسم
واخذ قاسم ورد وعاد الي بيت آدم
ضي.. اسندت رأسها علي كتف آدم الذى ضمها اليه بكل حب وشوق
مرت الأيام وبدأت ضي في العوده الي نفسها بمساعدة آدم والدكتورة النفسية و
عاد
الجميع الي بيته ماعدا امل وورد لاكمال دراستها وامل بقيت لحين رجوع
الدالي الذى عندما علم ان ضي حامل في اتنين زاد فرحه ابتدأ في شراء ما يلزم
من ملابس لاولاد ضي وبدأ آدم في المذاكرة وبدأت ضي في دخول المطبخ لإعداد
الطعام لزوجها الذي احبته من كل قلبها
كانت ضي تساعد آدم في الرسالة ومناقشتها وتصحيح بعض الجمل العلمية
وقضي
آدم وضى اسبوع آخر من الحب والالفة حتي جاء يوم سفر آدم وقبل السفر بساعات
اغرقها معه في بحور عشقة وجهز نفسه وارتدى ملابسة وصممت ضي ان توصله الي
المطار هي وسفيان ولم يعترض آدم
ضي.. آدم عشان خاطرى خد بالك من نفسك والبس تقيل وحافظ من البرد وهكلمك الصبح وباليل وانت كمان
طبع آدم قبله رقيقة علي شفاة ضي
آدم..حاضر يا قلبي وانا كمان هكلمك كل ساعة مش الصبح وبالليل يا غلسة
ضي ضربته ضربه خفيفة علي صدره
ضي أنا غلسة يا دومي ماشي انا زعلانه
آدم..
لا وحياتك مش هعرف اصالحك فاضل ساعتين علي الطيارة أحسن والله ألغي السفر
وأقعد اصالحك وتبقي ضيعتي مستقبلك ومستقبلي اهدى الله يرضي عليكي وادى يا
ستي بوسة بريئة وأخذ شفاها بين شفتيه يقبلها بنهم وشوق
آدم.. مرضية يا قلبي كدا يا قلبي
ضي .. قبلته علي وجنته قبله صغيرة مرضية يا قلب ضي
آدم .. هصبر على الكروته دى لحد ما أرجع شهر ومش هبعد عنك تاني أبدا
ضي ربنا يخليك يا قلبي وترجع لي بألف سلامة دق الباب وكان سفيان انا جاهز يا دكتور يلا عشان الوقت والإجراءات
آدم.. يلا بينا وسلم آدم علي جميله والدته وامل والدة ضي وذهبت ورد معهم المطار
خلص آدم وسفيان الإجراءات وودع آدم ضي واخذها بين احضانه وهدهد عليها بعدما اجهشت في البكاء
آدم.. خلاص بقا انت عجبك حضني ومش عاوزة تسبية ودى حجة عارف
ضي.. تصدق انت غلس وفصيل
آدم.. لا إله إلا الله
ضي.. محمد رسول الله في رعاية الله وأمنه وخرجوا من المطار واثناء ركوب ضي السيارة رن هاتفها لوصول رساله

ﻟـــﻮ ﻛــﺎﻧﺖ ﺍﻟﺤﻴـــﺎﺓ ﻣﻠﻜـــﻲ
ﻷﻣــﺮﺗـﻬــﺎ ﺃﻥ ﺗﺒﻘﻴـــﻚ ﻗــﺮﺑــﻲ
ﻭﻟـــﻮ ﻛــﺎﻥ ﺍﻟﻘـــﺪﺭ ﺑﻴـــﺪﻱ
ﻟﺠﻌـﻠــﺖ ﻗـــﺪﺭﻙ ﻗــﺪﺭﻱ
ﻭﻟــﻜــﻦ ﺍﻟﺤﻤـــﺪ ﻟﻤــﻦ ﺟﻌــﻞ ﺍﻟﺤـﺐ ﺑﻴــــﺪﻱ
ﻛــــﻲ ﺃﺑﻘﻴــــﻚ ﺣـــــــــﺒﻲ ﺍﻷﺑــــــﺪﻱ .

????????????????احبك????????
…,•’”’•,•’”’•,……????
آدم………’•,’’????’’ ,•’…….????
احتضنت ضي هاتفها وارسلت له رساله
حين  يَِّّسـألَوِنِــڪ عٌنِـيِّ…
قِلَ لَهِمَ تّـمَتّلَڪ خَمََّسـةّ عٌيِّـوِبِ..؟
أّوِلَآ: هِيِّـــأّ تّـقِلَقِ عٌلَيِّــأّ ڪثّيِّرآ
ثّـأّنِيِّـآ: أّنِــهِأّ َّسـيِّئهِ أّلَمَــزِّأّجِ حٌـيِّنِ تّـفِّقِدِنِـــيِّ
ثّـأّلَثّــآ: أنِــهِأّ تّــخَأّفِّ عٌلَيّ مَنِ ڪـلَ شٍــيِّء
رأّبِــعٌآ: قِــأَّّسيِّـهِ عٌنِـدِ غٌــيِّرتّـــهِأّأّأّ
خَـأّمََّسـآ: تّــــريِّــدِنِـيِّ لَهِـأّ وِحٌــدِهِــأّأّأّ..

يتبع …

لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا

                                                           لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!