Uncategorized

رواية معاً من جديد الفصل السابع عشر 17 بقلم شروق فاروق

 رواية معاً من جديد الفصل السابع عشر 17 بقلم شروق فاروق
رواية معاً من جديد الفصل السابع عشر 17 بقلم شروق فاروق

رواية معاً من جديد الفصل السابع عشر 17 بقلم شروق فاروق

عادل:خلصتي يا ميس؟
ميس ب انتباه:ايوا يا بابا خلصت
عادل :طب استنيني هحاسب وأحصلك
طلعت بره ورفعت فونها ورنت علي أمير
أما عند أمير وتالين
أمير بقلق:لو شافني مش هيخلي في وشي حتة سليمه
تالين بحزن:منه لله اللي عمل كدا..ما احنا كنا تمام والدنيا كانت ماشيه
أمير بتذكر:وينفع اللي انتي عملتيه ده؟
تالين ب استغراب:عملت ايه؟
أمير:قطعتي الأنسيال وانتي عارفه انه رابط بيني وبينك 
تالين بأسف:سامحني..بس لو انت مكاني كنت هتعمل أكتر من كدا
أمير بصوت عالي:انتي غبيه!..وانا اعمل كدا ليه؟..عبيط!
تالين بوشوشه:هششششش وطي صوتك اخويا هيسمعك
فجأة فونه رن 
رفعه لاقاه رقم ميس
أمير بضيق رفع ورد
أمير بهدوء:الو..اذيك ياميس
ميس بحماس:الحمد لله..انا مبسوطه اوي
أمير بتصنع:وانا مبسوط اننا هنتخطب 
تالين بغيره زقته في صدره وقالت:طب احترمني حتي
ميس سمعت صوتها وقالت بخبث:دي تالين صح
أمير بلع ريقه وقال:ايوا هي
ميس بود مصطنع:سلملي عليها..صحيح ماتخليها تيجي تجهز الحاجات معايا انت عارف اني لوحدي ومليش اخوات بنات
أمير بغصه:ايه؟..مش عارف هينفع ولا لأ
ميس:طب خليها تكلمني
أمير:ميس عايزة تكلمك
تالين ب اقتضاب:نعم!
أمير كتم السماعه ب ايده وقال:بقولك مش فاكره حاجه ..دلوقتي هي تعبانه..استحمليها عشان خاطري
تالين بزفير:هات الفون
اخدته منه وقالت:ايوا يا ميس
ميس:عاوزاكي تساعديني في ترتيبات الخطوبه..وعارفه انك مش هترفضيلي طلب ..يلا سلام هستناكي بكرا في الشركه عشان نتفق..سلام
وراحت قافله الفون وابتسمت
علي الجهة التانيه
تالين ادتله الفون 
أمير بضجر:أنا عارف اني عذبتك معايا كتير..بس المرادي أوعدك مش هعرضك لحاجه تزعلك تاني ..مسك ايدها بحب وقال:هتقفي جمبي؟..واثقه فيا؟
تالين بصتله وقالت:واثقه فيك 
أمير بتنهيده:وأنا هفضل لحد ما أعرف مين اللي عمل كدا وساعتها حسابه هيبقي عسير معايا
علي:الله الله
أمير بخصه:يا ماماااا
تالين بضحكه:والله يا علي طلع مظلوم
علي بسخرية:ياحبة عيني..مين اللي ظلمك يابطاطا؟
أمير قام ونفض كتفه وقال:احم..انا ماعملتش حاجه وحد مدبر اللي حصل..
علي:طب براحه وبهدوء فهمني كدا كل حاجه
في صباح اليوم التاني
تالين ب استعجال:يلا يا علي
علي وهو بياكل:براحه يبنتي
تالين:ميس مستنياني وهتأخر
علي شرق:كح كح..مين؟
ميادة ب صدمه:مش ميس دي اللي جوزك هيخطبها؟
تالين :ميس تعبانه وبعدين أمير وعدني انه مش هيزعلني وانا واثقه فيه
ميادة هزت راسها بأسي وقالت :ماشي يابنتي ..ربنا ييسر أمورك
بعد شوية وصلوا الشركة
ميس ب ابتسامه:اصبر بقا واتفرج
نادر:طب ماتعمليش حاجه تدايقها
ميس بسخريه:انا اصلا جيباها ادايقها 
فجأة تالين ندهت وهي بعيده عن الباب لأنه علطول بيبقي مفتوح
ميس:اتفضل
تالين دخلت وقلبها بيدق بسرعه وقالت:السلام عليكم
نادر ب ابتسامه واسعه:وعليكم السلام..نورتي الشركه 
تالين بضيق بسيط:ميرسي
ميس بود مصطنع:اقعدي اقعدي واقفه ليه!
نادر قام وقال:أستأذن أنا عشان عندي شغل
تالين:ه هنعمل ايه دلوقتي؟
ميس بمكر:هشتري بقيت الحاجات ..وعاوزه أجيب هدية لأمير ..أكيد انتي عارفه زوقه
تالين بغصه:أكيد
ميس قامت من علي الكرسي وقعدت قدام تالين وقالت:مالك وشك مخطوف كدا!..في حد مزعلك؟
تالين:هه..لأ هزعل ليه!..انا زي الفل اهه..يلا بينا عشان هنتأخر
ميس:يلا ياروحي
أما أمير كان في مكتبه بيخلص شغل 
فجاة حد خبط علي الباب
أمير:تعالي يانادر
نادر:قالولي ان حضرتك عاوزني
أمير وهو بيحرك القلم:حصل
نادر بلع ريقه بتوتر وقال:خ خير ..في حاجه غلط
أمير قام وراح عنده وخبط علي كتفه وقال:مالك عرقان كدا ليه
نادر بغصه:لا لا انا تمام
أمير بصله في عينه بتركيز وقال:اللعب ده ممكن يودك في داهيه
نادر بفقدان أعصاب:لعب..لعب ايه اللي بتتكلم عنه؟..انا مش فاهم حاجه
أمير:ازاي؟..هتفهم كل حاجه دلوقتي..اتكا ع الصبر
أما في بيت أمير
روفيدا:هخليه يجي النهارده
رزق:تمام..علي الساعه تسعه كدا هكون فاضي
روفيدا:تمام..يلا مع السلامه عشان المحاضرة
عايدة بحب:خلي بالك من نفسك
رفيدا:حاضر ياماما
عايدة:هقوم أجهز أكل عشان ضيفنا
رزق:ماشي
أما تالين وميس وصلوا محل الشنط
ميس:بصي بقا انتي اللي هتختاريلي كل حاجه..وبفكر في الفرح تجي تنقيلي كل حاجه..اصل زوقك ناعم وبيعجبني أوي
تالين ماسكه دموعها وبتقول:طبعا..من عنيا..بس هو الفرح امتا؟
ميس بمكر:خلال اسبوعين..مش هنتأخر أكتر من كدا..وبعدها ضحكت وقالت:هزن علي بابا عشان اخلص واسافر مع أمير
تالين حست بدوخه وقعدت بسرعه
ميس ب انتصار:عقبالك يا حبيبتي وهحضر فرحك انا وأمير..وبصراحه نادر كدا لايق عليكي
تالين بعصبيه:نادر ايه ده؟
ميس:بطلي بقا..كلنا عارفين انه عاوز يخطبك.وانا هتكلم مع أمير دلوقتي..ايه رأيك؟
تالين بعصبيه:أمير ايه..لو سمحتي بطلي هزار بايخ
ميس ب اصرار:مش بهزر..ورفعت فونها وكلمت أمير
أما عند أمير
أمير:يلا احكيلي بدل ما تحكي غصب عنك
نادر بخوف:مش فاهم قصدك ايه؟
أمير بزعيق:نعم ياعسل..خلصني واخلص قال اخر مقطع وهو بيخبط عي المكتب
نادر بلع ريقه وقرر يتكلم وقال:بصراحه انا و……………………
يتبع ……
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!