Uncategorized

رواية أنتي نوري الفصل السابع عشر 17 بقلم سارة أبوسليم

   رواية أنتي نوري الفصل السابع عشر 17 بقلم سارة أبوسليم

 رواية أنتي نوري الفصل السابع عشر 17 بقلم سارة أبوسليم

 رواية أنتي نوري الفصل السابع عشر 17 بقلم سارة أبوسليم

نورا : سيناء تخوف ومش متخيله انك تروح 
سليم : لو حصلي حاجه هتزعلي 
نورا بدموع : انت بتقول اي يا سليم 
سليم : بقول اني ………
نورا : ااااي 
سليم كح وخاف بتسربع : بقول اني مبسوط انك خايفه عليا 
نورا : امممم 
محمد : يا مساء الخير اتصلت بالسمسار واجلت المعاد لبكره 
سليم : انا نسيت الراجل خالص 
نورا : راجل اي 
سليم : اتفقنا مع السمسار نيجي بليل نشوف الشقه وموضوع تعبك نساني 
نورا : امممم خلاص بكره روحه 
ولدت نورا : اتفضلو 
نورا : يالهوي يا ماما اي الفضايح دي 
طنط حنان : ليه يا بنتي والله حلوه 
سليم : انتي اللي عاملها 
نورا : ايوه ..لا
سليم برخامه : طبقي يا طنط لو سمحت 
طنط حنان بمكر : اتفضل يابني 
سليم بمكر : اي ده وحشه اوي 
نورا : اهو يا ماما عجبك ع فكره بقي ماما اللي عملاها  
سليم : لا بجد جميله اوي تسلم ايدك يا طنط 
نورا : انا اللي عملاها 
سليم : لا طنط 
نورا : والله انا 
سليم : امممم تسلم ايدك 
نورا زي الاطفال : ميرسي 
طنط حنان : انت ظابط بجد يا حبيبي 
سليم : ايوه يا طنط 
طنط : حنان شغلك صعب 
سليم : لا عادي يا طنط ربنا بيستر 
محمد : اهو موقف حياته بسبب شغله رافض يحب أو يتجوز بسبب شغله
نورا : بصت لسليم وعينها دمعت ومصدومه 
طنط حنان : ليه يا حبيبي كده ربنا يحميك لشبابك 
سليم بص لنورا ولاحظ: لا يا طنط مفيش حاجه 
محمد : ابني ده بيكون قضاء وقدر مينفعش تحرم نفسك وتوقف حياتك 
نورا مشاعرها مختلطه بين الصدمه والزعل والحسره والسكوت كلمات نزلت عليها  جبل مانع جسمها يتحرك من تقله 
سليم : قولتلك مفيش حاجه يا محمد
 محمد : امال رافض تحب وتجوز ليه 
سليم بعصبيه : تجوز وحده اخليها ارمله وطفل أيتمه صح 
طنط حنان : انت ليه بتفكر كده هي كل الظباط بتموت 
سليم : بس الله اعلم بالقضاء والقدر مين هيموت ومين يعيش 
طنط : تفكيرك غلط اوي 
سليم : مش بحب الظلم 
طنط : ورغم كده بتظلم نفسك
سليم : احسن ما اظلمها 
نورا : انت فعلا هتظلم اي بنت حبيتك 
سليم : كده احسن 
نورا : ماشي 
سليم بص في عينها وهي مدمعه وسكت 
طنط حنان : انت شغلك خطر 
محمد : لا يا طنط ده ظابط عادي 
.سليم : الاحتياط واجب 
طنط : بدام مش خطر يبقي حرام نظلم نفسك يا حبيبي الحب حلو والحواز حلو والعيال والبيت الدافئ أو ل ما قالت البيت الدافئ نورا قامت وقالك هجيب حاجه 
محمد : اتاكد من مشاعرهم 
محمد بص لسليم بصات عتاب 
سليم : قلبه وجعه وكان عايز يجري ياخد نورا في حضنه 
فاطمه : هقوم اجيب حاجه 
فاطمه دخلت اوضة نورا لقتها في المطبخ سنده ع الحوض وبتعيط 
فاطمه : نورا 
نورا : انا بحبه يا فاطمه ????
فاطمه : كنت حاسه 
نورا : بس هو نهي كل حاجه من قبل ما تبدا يا فاطمه انا عايزه سليم يا فاطمه وحنضتها وفضلت تعيط 
فاطمه : طيب اهدي اهدي يا حبيبتي 
نورا : قلبي يا فاطمه قلبي وجعني 
فاطمه : اهدي عشان متتعبيش بقي 
نورا : ….
فاطمه : خلاص يا نورا مينفعش سليم يشوفك
نورا : عندك حق 
محمد : فاطمه احنا ماشين 
نورا : معلش يا فاطمه اخرجي انتي وصليهم وقولي اني بعمل اي حاجه 
فاطمه : حاضر 
سليم : عايزه حاجه يا طنط 
طنط : عايزك تعيش حياتك يا حبيبي العمر مره وحده وزي ما في ظابط بيموت قصاده ١٠٠ عايشين
 سليم : حاضر 
محمد : نورا كويسه 
فاطمه : بتوتر اه مالها 
محمد : اقصد لاني لما اغم عليها 
فاطمه : لا لا هي تمام جدا بتعمل بس حاجات 
محمد : تمام خلي بالك من نفسك وكلميني ماشي 
فاطمه : حاضر 
سليم : امال نورا فين 
فاطمه : بتعمل حاجه 
سليم : فهم ومشي 
ولدت نورا : ابقي تعالي يا حبيبي عايزه اشوفك انا استريحت ليك اوي 
سليم : باس أيدها مع السلامه يا امي 
ولدت نورا بعياط : ربنا يحميك لشبابك يابني ابقي طمني وتعالي زورني ع طول 
سليم : حاضر سلام عليكم 
ولدت نورا : عليكم السلام 
مشي سليم ومحمد وفاطمه قاعده مع نورا 
فاطمه : مش تفكري في حاجات الموضوع لسه مش بدأ 
نورا : حاضر 
فاطمه : نورا 
نورا : حاضر مش هفكر 
فاطمه : يا نورا 
نورا : يعني اعمل اي انا يعني مش بمزاجي 
والدت نورا : ممكن ادخل يا بنات 
فاطمه : اتفضلي يا طنط 
طنط بمكر : خطيبك زي العسل يا فاطمه 
فاطمه بفرحه : ميرسي اوي يا طنط 
طنط : وسليم كمان ربنا يحمي يارب 
فاطمه ونورا : يارب 
طنط : مالك كده يا نورا 
نورا : لا مفيش حاجه 
طنط حضنت نورا : هيرجع 
نورا بصتلها وعينها كلها دموع وعيطت معرفتش حتي تكدب من كتر ما هي محتاجه ليها 
طنط : هيرجع ويتاكد أنه فعلا بيحب واني حبه ده هيحمي بعد ربنا 
نورا : يارب يا ماما 
طنط : انتي لسه مش شوفتي حاجه ياما يا حبيبتي هتشوفي ياما هيحصل بينكم زعل وخصام والزعل اللي بتمرو بي ده هو سبب اني حبكم يكون قوي 
فاطمه : عندك حق يا طنط 
طنط : قومي بقي كده اغسلي وشك وصلي ركعتين بنية اني ربنا يريح قلبك واقرئ سورة الانفال بنية اني ربنا يحمي ويريحك قلبك 
( سورة الانفال دي ملجئ الوحيد بجد مفيش مره قراء فيها السورة دي غير وربنا حل مشكلتي بطريقة بجد مش متوقعه الحمدلله ) 
نورا : حاضر ادعيلو يا ماما سليم كويس اوي ربنا ما يحرق قلب اهله عليه يارب 
طنط : يارب يا حبيبتي الولد دخل قلبي اوي 
فاطمه : همسيح انا بقي يا حبيبتي واسيبك ترتاحي 
نورا. : حاضر متفكريش انا كويسه 
فاطمه : اتمني لو معرفتيش تنامي كلميني 
نورا : حاضر 
فاطمه : اشطر كتكوت ????
نورا : ???? 
يلا تصبحو ع خير 
خرج الكل وساب نورا 
نورا : بعد الصلاة  اكيد الموضوع مش هيخلص ع كده اكيد في حاجه هتحصل انا متاكده يارب متاكده انك مش هتحرق قلبي يارب لو مليش خير في يارب رجعه لأهله وابعده عني وانا راضيه بس رجعه لأهله يارب وانا لزم اتماسك مش عايزه يشوفني كده كده ممكن اصعب عليه ويحبني انا لزم اكون قويه خير خير يارب اللهم دبر لي امري فأنا لا احسن التدبير يارب يارب 
عند سليم 
سليم : مساء الخير 
عامر وفوفا : مساء النور 
فوفا : مالك يابني 
سليم : مفيش يا ماما انا كويس 
فوفا : لا مش كويس تعالي بس قولي مالك 
سليم : مفيش يا ماما قولت كويس 
عامر : سيبي يا وفاء اطلع يا حبيبي
سليم : حاضر يا بابا تصبحو ع خير 
وفاء : وانت من اهله 
طلع سليم اوضته خد شور وصلي ركعتين بنية اني ربنا يريح قلبه 
عامر خبط ع الباب 
سليم : …. 
فتح عامر الباب ودخل لاقي سليم بيصلي 
سليم : انا كويس يا بابا 
عامر : الله هو انا اكلمت 
سليم : بدام جبت الموز بلبن يبقي عارف اني مضايق وجاي عشان نشربه سوه واحكيلك زي زمان 
عامر : يبقي عارف اني مضايق وهتحكيلي زي زمان 
سليم : ???? 
عامر : احكيلي احنا صحاب ومن سن بعض وهنفهم بعض 
سليم : ايوه صح من سن بعض 
عامر : طيب احكيلي ونحل الموضوع سوه انا زي ابوك بردو 
سليم : انا حبيت يا بابا وجرحتها قبل ما اقولها اني بحبها 
عامر : ليه كده يابني 
سليم : انا مش عايز اتنيل واتنيلت 
عامر : وهي اي ذنبها بردو انك اتنيلت 
سليم : ملهاش ذنب بس هي خلتني احبها هي تتحب اوي 
عامر : وانت جرحتها ليه 
سليم : مش عايز اتجوز ويبقي عندي زوجه وبيت وأطفال كل ده مسئول مني وانا قد المسئولية بس خايف غصب عني أخلف خايف اموت وكل ده يضيع بسببي 
عامر : انت تفكر كده لو انت يتيم بس ابوك كان ظابط وعمل بيت واسرة ما انت ممكن تكون موظف او صنايعي وتموت انت مش مؤمن ولا اي 
سليم : لا مؤمن يا بابا بس 
عامر ؛ مفيش بس اللي مكتوبله حاجه بيشوفها سوء كان ظابط أو قاعد في البيت انت ممكن تكون طفل نائم ومش تصحي ده قضاء ربنا ممكن تكون قاعد مع أهلك وفاجاء تكون ده قضاء ربنا لاكن اللي انت بتعمله كده انت مش مؤمن 
سليم سرح في تفكير عميق 
عامر : استهدي بالله ومش تظلم نفسك وتظلمها اللي مكتوب هنشوفه 
سليم : حاضر يا بابا 
عامر بمكر : هي 
سليم : مين 
عامر : الحاله 
سليم : ايوه 
عامر : تتحب فعلا 
سليم : جدا يا بابا 
عامر : لا وخلوقه 
سليم : ايوه 
عامر : لا ورقيقه 
سليم : وموادبة 
عامر : وجذابه 
سليم :  خلاص يا حبيبي 
عامر : لامؤاخذه 
فوفا : الله الله قاعدين تضحكو وانا قاعده خايفه في المطبخ 
سليم : متخافيش يا حبيبتي انا كويس 
عامر مسك ايد فوفا : عايز تحرم نفسك من النعمه دي ده انتو اكبر نعمه في حياتي امك اللي استحملتني وانت وانت بتكبر قدام عيني لحد ما بقيت شاب يفرح 
سليم : اهو قولت تستحملني انا بقي مش عايز اتقل عليها 
عامر بصله بقرف ورمي ايد وفاء امشي يا ست انا هطلقك واتبري منه ده انتو بيت كئيب ده عاشور الشويش بتاعي كان مفرفش كده  
فوفا : الله وانا مالي يا لمبي 
عامر : ملكش يا غزال بس ابنك خنقني 
سليم : احم احم 
عامر : سوري يا بتاع نورا 
بصله سليم وبرقله وفوفا برقت 
فوفا : نوراااااا 
سلم سليم وعامر ع بعض تصبح ع خير يا حبيبي عايز حاجه انت يلا تصبح ع خير 
فوفا : خدو هنا رايحين فين خدووو 
دخل سليم ع الحمام جري وعامر نزل وفوفا نزله وره عامر خد يا راجل انت بتخبي عليا انت وابنك انا اخر من يعلم طب فرح قلبي انت لا يمكن تكون زوج وانت ماشي يا وس…خ يا بتاع ابوك انت ماشي ماشي والله ما انا قعدلكم فيها 
قعد سليم يفكر في كلام ايوه واني اللي مكتوب هيشوفه حتي فعلا لو هو في بيته وشاف أنه ظلم نفسه وظلمها وقرار أنه هيصالحها بكره لما يروحو يشوفو الشقه
يتبع…
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!