Uncategorized

رواية أحببت رائد الفصل الثالث والأربعون 43 بقلم ريم متولي

   رواية أحببت رائد الفصل الثالث والأربعون 43 بقلم ريم متولي

رواية أحببت رائد الفصل الثالث والأربعون 43 بقلم ريم متولي

 رواية أحببت رائد الفصل الثالث والأربعون 43 بقلم ريم متولي

جاسر: اتفضل
~: الورق دا جاي لحضرتك
جاسر: حطه ع المكتب وشوف شغلك
-فتح جاسر الورق لقاه ورق طلاق
جاسر: للدرجة دي عاوزة تبعدي عني للدرجه دي محبتنيش وهونت عليكي تمام يا مكه مش هفضل جمبك غصب(ومضي الورقه)
جاسر: يا عسكري
العسكري: تمام يا فندم
جاسر: خد الورق دا وصله ع العنوان دا
العسكري: تحت امر حضرتك
________
اللواء محمد: مكه انا هبلغ جاسر انك حامل مينفعش اننا نخبي عليه دا مهما كان ابنه
مكه بحزن: تمام
اللواء محمد: هشوف مين
مكه: ها مين يا بابا
اللواء محمد بحزن: اتفضلي
مكه: اي دا
اللواء محمد: شوفيه
مكه بصدمه: للدرجه دي بالنسباله ولا حاجه هان عليه حبنا
اللواء محمد: مكه انتي كويسه
مكه: وهكون مش كويسه لي اللي انا عاوزاه بيتنفذ عاوزة قلم يا بابا
اللواء محمد: اهدي الموضوع هيتحل
-الو مين
……..
مكه: مين دا يا بابا
اللواء محمد: دا….
مكه: قال اي ع ابنه
اللواء محمد بحزن شديد: مش عاوز حاجه تربطكو ببعض والاحسن انك تنزليه
جريت مكه ع اوضتها وهي بتعيط ومصدومه من اللي بيحصل
اللواء محمد: جهز ورق السفر ع لبنان
_____________________________
(بااااك)
(متستغربوش مكه من اول بارت وهي بتفتكر قصتها لما ابنها سألها صدمه ليكو مش كدا????)
انس: ماما روحتي فين
مكه: يلا يا انس ندخل جوه عشان البرد
انس: لا مش هدخل كل مره بنطلع نستني بابا ومبيجيش انا مش هدخل غير ما يجي
مكه: انس اسمع الكلام
انس: لااا بابا فين
تفاجأوا بصوت خلفهم: بابا هنا اهو
مكه بصدمه: ج…. جاسر!!
انس: بجد يا ماما
مكه ودموعها ملأت عينيها: يلا يا انس
جاسر: مكه استني اسمعيني ممكن نتكلم دقيقتين
دخلت مكه بيتها وقفلت الباب وقعدت ورة الباب وبدأت دموعها تأخذ مسارها ع خديها و جاسر فضل قاعد جمب الباب يتأكد من طيفيها ويتأكد من ملامحها الطفولية التي لم تتغير بعد مرور كل الوقت دا
جاسر: انا عايز اشرحلك بعدت عنك لي لو سمعتيني هتسامحيني انا متأكد قد اي كنت عاوز اعيش احساس الاب قد اي كنت عاوز نختار اسمه مع بعض بس الظروف اقوي مننا
وقام نام تحت شجره قدام بيت مكه
مكه: يلا يا انس ننام
انس: هو دا بابا
مكه بعصبيه: يلا يا انس
بصت مكه صدفه من الشباك لقت جاسر نايم بره والجو برد اخدت بطانيه وطلعت غطته
مكه وهي واقفه قصاده بتتأكد من ملامحه وقد اي هو وحشها: لسه فاكر ان ليك حد تدور عليه تعرف كنت بحبك قد اي في كل مره انس كان بيسألني فيها هنك بكرهك اضعاف حبي ليك بكرهك ع قد ما نمت تعبانه من العياط بسببك وسابته ودخلت تاني
جاسر وهو يفتح عيونه ببطء: عارف عارف اني غلطان ف حقك بس غصب اكيد لو اسمعتيني هتفهميني بعدين مستحيل تكوني بتكرهيني اللي بيحب مبيكرهش
__________
(في صباح اليوم التالي)
مكه: انس
انس: نعم يا ماما
مكه: مش انت عاوز بابا
_________
قام جاسر من النوم
جاسر: شكلك هتتعبيني معاكي يا مكتي بس يلا كل حاجه عشانك تهون
ثم تفاجئ بصوت خلفه: بابا
جاسر بصدمه بعض الشئ وحزن حتي امتلأت عيناه بالدموع: ت…تعا..لي
انس جري عليه وحضنه
جاسر: كان نفسي اكون معاك وانت بتخطوا اول خطوة وانت بتتعلم ازاي بتقول بابا بس وعد هعوضك عن كل يوم عشته من غيري
انس: تعرف اني كنت بستناك كل يوم لي اتأخرت كدا
حضنه جاسر مره اخري: مش هتأخر تاني ابدا
انس: هييي يعني هنعيش مع بعض
جاسر: امم ايوة وهنبقي اجمل عيلة
يتبع….
لقراءة الفصل الرابع والأربعون والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد