Uncategorized

رواية زواج بالكذب الفصل الثالث 3 بقلم شيماء عرفة

 رواية زواج بالكذب الفصل الثالث 3 بقلم شيماء عرفة
رواية زواج بالكذب الفصل الثالث 3 بقلم شيماء عرفة

رواية زواج بالكذب الفصل الثالث 3 بقلم شيماء عرفة

حمزه ينظر ل حور ثم يتكلم رامز
رامز يصفر: ايه البطل ده ي عم
جاسر وياسر ينصدمو من جمال حور
حمزه يمسكها من ذراعها ويسحبها للداخل 
حمزه:انا هعرفك ازاي كلامي مينسمعش
حور: ابعد عني انت ساحبني كده ليه
حمزه: طول مانتي ع ذمتي محدش هيشوف شعره منك 
ثم يمسكها من شعرها: وشعرك ده مش عاوز اشوفه مفرود تاني وملمحش  ظلك ف القصر وحد موجود فاهمه
حور بعيون دمعه تهز رأسها بالموافقه
ثم يتركها حمزه يخرج
رامز: بس ايه البطل اللي حمزه دخله جوا ده
ياسر: فعلا مزه اوي 
جاسر: متتلموا  وايه ي ياسر مالك
ياسر: انا قولت حاجه اعم
حمزه: اقعدو ع ماالاكل يجهز
رامز: امال البطل اللي كان هنا راح فين 
حمزه يمسك رامز من لايقه قميصه: عارف يارامز لو جبت سيرتها تاني هدفنك مكانك
رامز يبلع ريقه بصعوبه: حاضر 
جاسر: خلاص ياحمزه سيبك
جيهان: الاكل جاهز يافندم
حمزه: ادخلو
يلتف الشباب حول السفرا
ويبدأو ف تناول الطعام
****
ف غرفه حور
جيهان: حور
حور تمسح دموعها: ادخلي
جيهان: انا اسفه ع اللي حصل كله بسببي انا حمزه بيه قالي اعرفك ان اصحابه جايين وانك متظهريش قدامهم وانا انشغلت ف تجهيز الاكل انااسفه
حور بحزن لنفسها: يعني مستعر انه يعرف الناس اني مراته انا لازم اطلع فكره انه يتقبل جوازنا دي من دماغي وابدأ حياتي 
جيهان: حور
حور: ولايهمك 
جيهان: انا هقوله ان الغلط من عندي 
حور: لا لا ملوش لزوم محصلش حاجه 
جيهان تمسك ايد حور: تسلميلي 
حور: عمو احمد هيجي امتي
جيهان: ع وصول بظبط نص ساعه
حور: تمام
بعد مرور بعض الوقت وصل احمد ع القصر وكان الشباب قد انتهو من تناول الغداء ثم توجهه لغرفه البلاستيشن وبدأو  باللعب 
ثم ينظر ياسر لكل زاويه خارج الغرفه لعل يجد تلك الجميله التي ادهشته بجمالها 
حمزه ينظر لياسر: مالك
ياسر: هاا لا مفيش 
حمزه: اممم 
ياسر: الحمام فين
حمزه: ع اساس انك اول مره تدخل القصر
ياسر: خلاص ياعم هروح الحمام
يطلع ياسر وبيدور بعيونه ع تلك الحوريه
****
عند حور أبدلت ملابسها وهمت بالذهاب لكي تتناقش مع احمد وعند خروجها من غرفتها وف اتجاهها لمكتب احمد تنصدم ف شاب 
ياسر: انا اسف
حور تنظر لطول قامته: محصلش حاجه 
ياسر يمد يديه: انا ياسر وانتى 
تنظر حور خلف ياسر بصدمه
ياسر وقد علم ان حمزه خلفه
حمزه: ايه نزلك
حور: ك كن كنت رايحه لعمو احمد
حمزه: وانا قولت ايه
ياسر: مالك يازوما 
حمزه: اسكت انت دلوقتي وانتي اطلعي فوق 
تطلع حور وترجع لغرفتها
ياسر: بس بقولك ايه معندكش حق انا لو مكانك مطلعش من اوضه النوم لمده شهر
حمزه: عارف يا ياسر انت لو مش صحبي لكان زمانك ف المستشفى دلوقتي 
ثم يتجهها لغرفه البلاستيشن مره اخري
حور تدبدب بقدميها مثل الاطفال: هو عاوز مني ايه دا ايه العيش اللي تتعب دي انا لازم اكلم عمو احمد يخلصني من المصيبه دي 
وهمت بالذهاب اتجاه باب الغرفه ترجع للخلف مجددا وتكمل حديثها لنفسها: دا لو شافني تاني تحت ممكن يقتلني 
تتراكم الدموع ف عيونها مجددا ولكن تفتح حقيبتها وتخرج هاتفها وتجري اتصال
……. 
حمزه يجلس برفقة الشباب
جاسر: طب يلا ياجماعه عشان نروح بقا
ياسر: متخلينا قاعدين داحنا مقعدناش من زمان مع بعض
رامز ويغمز: طبعا طبعا
حمزه بنفاذ صبر: طب يلاا بقا من غير مطرود عشان هنام
ياسر يغمز: هتنام من العشا ليه ياكوكو
حمزه: يااااسر
جاسر: شباب يلا 
ويسحب جاسر ياسر ورامز ويخرجو
حمزه يرمي بجسده ويتنهد
…… 
تنهي حور مكالمتها وتسمع صوت الشباب ف الجنينه وتعلم انهم قد انهو يومهم وذهبوا 
تتسحب حور وتنزل للاسفل وتتجهه لمكتب احمد ويأتي من خلفها ووو
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا 
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!