Uncategorized

رواية أسيرة قاسي الفصل الخامس 5 بقلم شوشو محمد

                                              رواية أسيرة قاسي  الفصل الخامس 5 بقلم شوشو محمد 

رواية أسيرة قاسي  الفصل السادس 6 بقلم شوشو محمد 

رواية أسيرة قاسي  الفصل الخامس 5 بقلم شوشو محمد 

ترد ماسه بغضب وتقول حضرتك بتقول ايه وبعدين انت ليه طلبت اني اجي اشتغل هنا
ينظر لها بغضب ويقول لها انا ملاحظ ان صوتك عالي وانا ما بحبش الصوت
العالي وبعدين مش واحده زيك هتيجي تحسبني انا اعمل اللي انا عوزه و بعدين
انتي مين عشان تحسبني انا سليم الجرحى وحده زيك هاتعرفني اعمل اي و
معملش اي اتفضلي يلا اطلعي بره روحي عند سعديه وهي هاتعرفك هاتعملي ايه و
اعملي حسابك انك هتباتي هنا عشان لو احتجت حاجه.
ترد ماسه بسرعه وتقول بس انا ما ينفعش أبات هنا انا امي تعبانه ومش هينفع إسيبها بالليل لوحدها
ينظر
اليها سليم ويقول خلاص ماشي بس اعملي حسابك مش هتمشي من هنا الا ام انام و
هبقي اخلي السواق يروحك بالليل تنظر له ب استسلام وتقله اللي تشوفه حضرتك

تخرج تروح المطبخ تدخل ماسه الى المطبخ وتجد سعديه تحضر الفطار تقول لها
ماسه اساعد حضرتك في حاجه يا داده
سعديه بحب لا يا حبيبتي روحي بس حضري السفره و رصي عليها الاكل عشان سليم بيه يفطر
تذهب ماسه وتحضر السفره وتضع الاكل وتضع فازه بها ورد ع السفره
ثم
تذهب الى سليم وتخبره ان الاكل جاهز يأتي سليم ينظر الى السفره يلاقيها
منظمه وعليها ورد ينظر الى الورد بغيظ ثم ينظر اليها و يقوم بكسر الفازه
ويقول اي القرف اللي حطه على السفره ده
تنظر له برعب وتبكي وتقول انا اسفه والله مكنش قصدي إدايق حضرتك اخر مره
ينظر لها سليم ويقول اخر مره تحط القرف ده على السفره
و
يسيبها و يخرج من الفيلا ويغلق الباب وراه بقوه ويركب عربيته ويرجع رأسه
لخلف و يتذكر عندما كانت ولدته تضع ورد على السفره عند الأكل يفوق من
سرحانه وياخد عربيته ويمشي
ماسه كانت تنظر إلي باب الفيلا وتبكي بشده تأتي سعديه وتحاول تهدئتها
وتقول
لها معلش يا ماسه اصلك فكرتيه ب مامته الله يرحمها كانت ست جميله وكانت
حنينه قوي كانت دائما بتحط ورد على السفره اما يجي ياكل عشان كده اتعصب لم
شاف الورد وكسر الفازه
ماسه واللهي ما كنت اعرف وانا اعرف منين بس
سعديه
خلاص يا حبيبتي قومي اغسلي وشك كده وانا هعملك كوبايه شاي بانعناع من
ايدي بس اي عسل زيك كده وبعد كده هوريكي الاوضه بتاعته عشان تنظفيها
ماسه خالص ماشي وتذهب الي الحمام تغسل وشها
تنظر اليها سعديه وتقول ربنا يهديك يا سليم البنت شكلها طيبه ثم تذهب تعمل الشاي
ماسه تسلم ايديكي يا داده سعديه كوبايه الشاي إنما اي عسل عسل عسل تنظر ليها سعديه وتضحك
وتقول دانتي اللي عسل يلا بقى تعالي اوريكي الاوضه بتاعه سليم عشان انزل احضر الغدا قبل ما يجي
ماسه
يلا يا قمر تذهب ماسه مع سعديه الى الغرفه تنظر الى الغرفه غرفه كبيره بها
كل شيء لكن كلها باللون الاسود تنظر ماسه لغرفه وتقول الاوضه تحفه بس ليه
كل حاجه فيها سودا
سعديه اصل من يوم موت أمه وهو شايف الدنيا كلها
سوده ربنا يريح باله ويرزقه ببنت الحلال الي تعويضه عن حنان امه وتخرجه من
الي هو فيه ده
ماسه هي اي حكايته بالظبط ياداده
سعديه لا حكايته عوزه أعده ام نخلص الي ورانا نعمل اتنين شاي واعد احكيلك
ماسه ماشي ياستي
وتبتدي
ماسه تنظف الاوضه وبعد ام خلصت ماسه تأعده ع السرير اه ياني معتش قادره
الاوضه كبيره قوي دي اد شقتنا مرتين ثلاثه تجد صوره لسليم وولدته جنب
السرير تمسك ماسه الصوره وتقول فعلا كان شكلها طيبه وهو كان شكله برئ وجميل
اوي وتفضل تتأمل ف صورته ف تنام من كتر التعب
ياتي سليم الى الفيلا
ويتجه الى غرفته يفتح باب الغرفه يرى ماسه نائمه على السرير وبيدها الصوره
يقرب سليم منها و ينظر اليها عن قرب ويقول في نفسه انتي حلوه اوي ياماسه
وبعدين يفتكر ابوه
ويقول انتي يا هانم
تقوم ماسه مفزوعه وتقول انا اسفه والله انا من كثر التعب ماحستش بنفسي
ينظر اليها سليم بغضب انت ازاي تسمحي لنفسك تنامي على سريري
ماسه والله ما كنت اقصد انا كنت برتب السرير وماحسيتش بنفس
سليم يا سلام و ايه اللي جاب الصوره دي في ايدك
ماسه لا ابدا والله انا بس كنت ب لمعها
سليم طب يلا روحي جهزي الغداء واخر مره تعملي الحركه دي
ماسه حاضر حاضر و تخرج بسرعه من الاوضه
ينظر إليها سليم ويبتسم ثم يغضب من نفسه أنه اتعامل معاها بلطف
تنزل ماسه بسرعه الى سعديه وتقول ده انا كنت هاروح في داهيه
سعديه عملت ايه
ماسه ما فيش سليم بيه جه لقاني نائمه على السرير بتاعه و ماسكه الصوره ف أيدي
سعديه عمل ايه
ماسه زعقلي وقلي انزلي حضري الاكل سعديه طب خذي خذي روحي حطي الاكل ع السفره بسرعه
ماسه حاضر حاضر وتقوم بوضع الاكل
ينزل سليم ياكل ويدخل غرفه المكتب تنظف ماسه السفره وتذهب لمطبخ تلاقي سعديه خرجه بالشاي توديه لسليم
ماسه عنك يا داده هودي انا الشاي عشان عايزه استاذن منه اني اتاخر بكره الصبح ساعه اجيب المحاضرات من الكليه
سعديه ماشي يابنتي روحي
تذهب ماسه الى الغرفه وتقوم بالطرق على الباب وتدخل
سليم جايبه الشاي ليه امال داده سعديه فين
ماسه بخوف وتقول انا اللي قلتلها اني اجيبه لحضرتك لاني كنت كنت اصل
سليم ف اي اخلصي انا مش فضيلك
ماسه انا عايزه استاذن منك اتاخر بكره ساعه عشان اجيبه محاضراتي من الكليه
سليم كليه كليه ايه انا كنت فاكرك جاهله
تنظر اليه ماسه بتحدي وتقول له لا انا مش جاهله يا سليم بيه انا في كليه تجاره انجلش والاولى على دفعتي كمان
سليم تجاره و انجلش كمان طب دي حاجه حلوه اوي دانا ممكن استفاد منك ع كده
ماسه تقصد اي  

يتبع … 

لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا 

                                                          لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد