Uncategorized

رواية عشق وسيم الفصل الأول 1 بقلم نعمه شرابي

                                                    رواية عشق وسيم  الفصل الأول 1 بقلم نعمه شرابي 

رواية عشق وسيم  الفصل الأول 1 بقلم نعمه شرابي

رواية عشق وسيم  الفصل الأول 1 بقلم نعمه شرابي

عشق..
انت عاوز اية يا سالم قولي أنا خلاص تعبت من تصرفاتك الغلط وانت فاكر نفسك
صح في كل حاجة ايه غرضك المرة دى ناوى علي اية يا ابن الناس أنا غلبت معاك

سالم… غيري من نفسك شوية وعيشى عيشة اهلك والكلام اللي أقوله يتنفذ أن شالله يكون غلط تقولي نعم وحاضرمفهوم ولا اعيد كلامي تاني

عشق..يعني
اية نعم وحاضر حتي لو غلط نفسي اعرف انت عاوز اية أنا بعد العمر ده كله مش
لادة عليك لية دلوقتي بقيت وحشة ومش عجبه جنابك وعايزني اغير من نفسي غير
انت من نفسك ارضي
بمراتك اللي عاشت معاك ع الحلوة والمرة ما اشتكتش اللى وقت ما تكون في ورطة وضيق كانت بتبقي في ضهرك جاي دلوقت تقولي غيرى من نفسك

عشان أية ده كله عشان بنتي الدكتورة بحاول اعلمها تطبخ عشان تعتمد علي نفسها في الغربة

نظرت عشق الي ابنها الكبير علي وقالت وانت عاجبك الكلام دة يا استاذ علي

رد ..ردعلي عليها برد كاد يجلطها
علي…… مليش دعوه بمشاكلكم حلوها مع بعض

عشق..هي بقت كدا يا كبيري ماشي

قامت عشق واتدت عباءة سوداء وطرحة من نفس اللون ونزلت توزع اوردرات الشغل فهي تعمل طعام وتبيعة
في المنزل
كي توفر مصاريف كليةالطب
لابنتها رنا وقفت
بيدها أكياس الطعام أمام بيتها
تنتظر سيد بتاع التوكتك
الذي يقوم بتوصيلها الي اماكن
الدليفرى مقابل راتب اسبوعي

رن هاتفها برقم رنا
رنا ….مساء الخير يا ست الحبايب
انت فين
عشق …راحة اسلم الشغل يا نن عيوني عاوزة حاجة اجيبها لك وانا راجعة

رنا..لا
يا حبيبتي بطمن عليكي بس ومكنش له لزوم يا قلبي تعلقي علي كلام بابا اول
مرة اشوفك تقفي بوشة وتردى علية كدا يا امي اعتبرى أنه مش موجود
عشق..
اعتبره مش موجود طيب وحرق الدم اللي عمال علي بطال شغال فيها دى يا ست رنا
ومش كفاية اهانه لي قدمكم هو انا صغيرة لكدا وكلام البية كبيري اللي حرق
دمي ويقولي مليش دعوه بمشاكلكم آمال مين اللي له دعوة اجيب ناس من برة ترد
البية اللي فاع في قلة أدبه اقفلي يا رنا مش ناقصه الله يرضي عليكي أما يجي
رواد اكلية

رنا ..حاضر يا امي بس ادعيلي اجيب تقدير
عشق..ربنا ينولك اللي ببالك يابنتي ويسعدك يارب ويجعل حظك احسن من حظ أمك يلا سلام يا عمري
رنا..
سلام يا احلي أم في الدنيا ركبت عشق مع سيد وقامت بتوزيع شغلها الذي لا
تسلم من مضايقات الزبائن لها في بعض الأحيان وفي طريق العودة

سيد.. ست ام علي علي البيت ولا أروح فين
.عشق لم ترد ..
سيد… ست ام علي ام علي

انتبهت عشق قائله..معلش ماخدتش بالي يا سيد كنت بتقول ايه
سيد…ع البيت ولا هتجيبي طلبات الشغل من السوق

عشق…
لاء النهاردة اخر الأسبوع يا سيدوبكرة إجازة والطلبات هتبقي قليلة علي بيت
خالتي اقعد معاها شوية وروح انت واتفضل دة حسابك بارك الله لك فية

سيد… خلي يا ام علي بصراحه انا قصدك في مصلحة وخايف تكسفيني

عشق …. اكسفك مش عيب عليك يا ابونها تقول كدا

سيد…طمعان
في كرمك يا ام علي تدخليني معاكى فى الجمعية اللي بتعمليها والقبض كل
أسبوع بمرتبي معاكي واكملك علية عايز اجيب تلاجة لبنتي نها وانت قلتي لي
متجبش حاجة قسط وكل ما يتوفر معاك قرش هات لها لوازمها وانا أهو متوفر
اسبوعيتي منك دخليني في جمعية وعلي قرش المعاش واجيب لها الادوات
الكهربائيه قلتي اية يا ام علي

.عشق… عنية لك ول نها يا ابو نها وديني بقي عند هدى اصلي اتاخرت عليها وانت عارفها
سيد عيوني يا ام قلب ابيض ربي يرزق بالك ويسعدك يا بنتي
نزلت عشق وصعدت الدرج لمنزل خالتها

عشق وفتحت باب شقة خالتها وقابلت ابن خالتها في الصاله
عشق……. كيفك يا محمد وولادك عاملين ايه الحمد لله بخير كيفك يا اختي وأولادك عاملين اية

عشق… بخير تعالي رايح فين محمد.. كنت رايح اعمل شاي لي أنا وامك هدي

عشق اعملي معاك ولا اقولك تعالي نتغدى الأول مع أمك وابقي اعمل الشاي بعدين أنا عاملة سندوتشات شاورما جنان تاكل صوابعك وراهم يلا

تناولت عشق الغداء مع خالتها وابن خالتها الذي هو شقيق عشق بالرضاعة وأثناء عمل محمد الشاي قالت

هدي… مالك يا بنت قلبي في أية تاني

عشق
… ولا حاجة يا امة وموال كل يوم والله تعبت ومش عنت قادرة نفسي اسيب
الدنيا كلها اهج من عمايله اعمل فية آية والله بصلي وبدعي يهديه ربنا يا
يريحني من اللي انا فيةزهقت والله

دخل محمد وبيده الشاى
محمد …..أنا عندى الحل وحل هيريحك نهائي
عشق…… ابوس ايدك غيتني وعرفني اي هو
هدى ..أية هو يا محمد
محمد….
بصي يا ستي أنا كنت هقولك تشتغلي شيف معانا في البنك بس انا ميرضنيش في
شغلانه بعيدة شوية ومرتبها مجزي وكبير تقدرى تعيشي مرتاحة منه بدل ما
بتصرفي ومش بتلاقي غير قليل
عشق…. فين يا محمد
هدى….. فين يا ابني
محمد …..في بلد تانية يا امي بعيدة عن هنا ومشكله عشق ولادها
هدى…. ولادها محلولة رواد يجي يقعد معايا و..قاطعتها عشق
عشق……. انت بتتكلمي يا خالتي كأن سالم وافق ع الشغل

محمد هيوافق بس مش أما انت تعرفي أية هو الشغل ونظامه
عشق …….قول
محمد..
الشغل مع شيف كبير في فندق بالغردقه وراتب عالي جدا هتكوني مساعدة له
وأيده اليمين وهو من هنا وانت عرفاه كويس أوي كان زميلي في الثانوي
هدى…. مين يا محمد ..
محمد …….خالد الشافعي يا امي
عشق …..خالد اللي كان
قاطعها محمد…..
محمد……
آه هو قالي شوف لي حد يكون ثقة ونضيف وانا رشحتك وهو بصم بالعشرة بس في
مشكله هو بيسافر تركيا شهرين في السنه وبقيت السنه هنا

هدى.. ياريت يكون لكي نصيب يا بنتي
بقلم نعمه شرابي
عشق…..
وولادة ياامه اوديهم فين محمد ….محلوله يا ستي رواد يجى مع راضي ابني
ويفضل طول النهار هنا مع الوالدة ورنا لسة قدامها شهرين وتمتحن مش هتنزل
طول الشهرين يعني سالم وعلي هما اللي هيفضلوا امي تبعت اكلهم كل ما تقدر
وانا كمان مش تحملي هم
عشقدددد طب وسالم هيرضي
محمد… سيبيه علية بس بشرط مش تظهرى مرتبك كله
انت عارفة سالم طماع وممكن ميخليش حيلتك قرش واحد

عشق ….. وانا عرف هاخد كام
يا محمد مش تسبق الأحداث
محمد. هتاخدى يا ستي خمس آلاف جنيه بالشهر دة غير الإقامة والأكل عليهم

عشق ……خلاص أما اشوف الاول سالم هيوافق ولا لاء

محمد…. سببية علية هظهر له نصهم يعني ألفين ونص وهطمعة تدية ألف للبيت ورنا ألف مصاريفها
وانت الخمسماية موصلاتك
ومصاريفك والباقي هحطهم
بحسابك واعملك دفتر توفير
و
عشق…… علي خيرة الله واللي عايزه ربنا هيكون

محمد وهدى
ونعم بالله رن هاتف عشق

رواد.. اية يا ماما كل ده عند تيته
هدى وانا مليش في الحب ده
تبسمت عشق و قالت

عشق…… انت كل حياتي يا رودى انا مسافة السكة
محمد….. مفيش الزيك ياخالو ولا الزيك يا تيته
رواد… ابعت ماما الاول وبطلوا
تاخدوها مني وانا اقولك
كل السلامات سلام يا خالو

ضحك محمد بعلو صوته الواد
ده بيغير مني يا عشق
عشق ……ههههههه منك انت ده بيغير حتي من علي أما يكلمني ومن رنا أنا ماشية اصل مش هياكل غير أما اروح سلام يا امه
بقلم نعمه شرابي

ذهبت
عشق الي منزلها وقابلها رواد بالاحضان والقبلات ورنا ايضا ونظرت الي علي
الذي عندما رآها وضع عينه داخل هاتفه تنهدت ودخلت تبدلت ملابسها وخرجت وضعت
الطعام لاولادها وتناولو الطعام وقالت لرنا

عشق…… معلش يا قلبي شطبي المطبخ واعملي لي كوباية كافية وابعتيها لي البلكون شردت عشق في عرض العمل الذي اتي به محمد 

يتبع …

لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا

لقراءة  باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!