Uncategorized

رواية زواج إجباري الفصل الخامس عشر 15 بقلم حنان صلاح

   رواية زواج إجباري الفصل الخامس عشر 15 بقلم حنان صلاح

رواية زواج إجباري الفصل الخامس عشر 15 بقلم حنان صلاح

رواية زواج إجباري الفصل الخامس عشر 15 بقلم حنان صلاح

جاسر كان قاعد جارها وبيحسس علي شعرها وبيتامل فيه لقي عين وعد اتحركت وغمضت تاني 
جاسر بذهووووول…… وهو مش مصدق عنيه طلع جري من الاوضه يبلغ الدكتور بالي شافه 
الدكتور….. راح مع جاسر غرفة وعد وبص عليها وطمنه وقال هي ابتدت تفوق من الغيبوبه 
جاسر وهو هيطير من الفرحه ومش مصدق اللي بيحصل وراح  اتصل عليهم في البيت يبشرهم في الخبر الجميل ده
توفيق بفرحه بجد يا جاسر طب احنا جايين ليك اهوووو 
علي وهو قاعد علي الكرسي في اي يا توفيق 
وام عبير وهي ماسكه طبق الفكه هو اي اللي بيحصل يا علي 
علي باستغراب معرفش لسه 
توفيق بصوت عالي  وعد وعد بدات تفوق 
عبير ورهف واحمد كانو نزلين من فوق سمعو الخبر راحو بسرعه لعند العيله وكلهم بصدمه 
عبير بتعجب بتقول اي يا عمو وعد فاقت 
رهف وحطت ايديها علي قلبها الحمد لله يارب كنت قلقانه عليها 
احمد اخويا جاسر زمان الدنيا مش سيعاه من الفرحه دلوقتي 
اما ام عبير من فرحتها وقع منها طبق الفكه وتفاجاو من دخول براء عليهم وخد التفاحه من علي الارض وباستغراب هو في اي 
توفيق بفرحه وعد فاقت واحنا رايحين نشوفها 
براء فرح بالخبر حتي انه نسي اي اللي كان جاي عشانه وقال يله بينا احنا مستنين اي وكلها نص ساعه وكان الكل حواليها في المستشفي 
وعد فاقت وفضلت تبص عليهم  وشافت الفرحه اللي في عنيهم ليها 
الكل بصوت واحد حمد لله علي السلامه يا وعد 
وعد بتعب الله يسلمكم 
توفيق بصوت حنين…والله لما جاسر اتصل بيا وقلي انك بدأتي تفوقي حسيت اني في حلم وخايف اصحي منه 
اول ما وعد سمعت اسم جاسر فضلت تبص عليه ولكن ملقتهوش 
وعد…..هو جاسر فين؟؟؟؟
الكل بتعجب وبردود مختلفه…..منعرفش تلاقيه شويه وجاي 
عبير وهي بتقرب من وعد…وبصوت واطي انتي متعرفيش اي اللي حصلنا لما عرفنا ان قلبك وقف فكرنا انك روحتي مننا خلاص وخاصه جاسر كان في حاله صعبه اووووي من غيرك 
رهف اه والله كان عامل زي المجنون 
احمد او الام اللي تاهت منها ابنها 
علي حب يغير روتين الغرفه اي يا جماعه الحمد لله عدت علي الخير المهم ان وعد رجعتلنا بسلامه 
الكل الحمد لله 
ام عبير باست راس وعد وقالت ليها يلا يا بنتي احنا لازم نمشي الدكتور قال لازم ترتاحي نسيبك بقا 
وعد هزت براسها وقالت ماشي وهي نفسها تشوف جاسر وحشها اوووي وقالت ماشي يا خالتوووو
وودعها الكل ومشيم وهما فرحنين ومبسوطين 
ومتبقاش غير وعد في الاوضه تنتظر رجوع جاسر ليها (فعندم يشتاق العاشق يجن)
وبعدها بالحظات دخلت الدكتوره عليها اخصائيه امراض نفسيه اسمها شهد عايشه لوحدها ومش مرتبطه وقلبها طيب وحنينه وهنتعرف عليها في باقي الروايه   والدكتور اللي عالج وعد في فترة غيبوبتها وبدأو يهمسو بكلامات غريبه 
وعد وهي مش فاهمه حاجه وبتقول هو في اي 
الدكتوره بابتسامه وحاولة تطمنها وتقول مش تقلقي انتي طبعآ مؤمنه وكل اللي حصلك نصيب وقضاء وقدر مكتبلك مش كده يا وعد ولازم تقبلي الواقع بعيوبه قبل مميزاته وتقدري تكملي حياتك بظروفك الجديده
وعد خست براحها ليها وقالت ونعم بالله وهي خاسه بحاجه غريبه 
اما الدكتور وهو بيحاول يسهل عليها الموضوع ويقول اللي حصلك ده مكنش سهل لولا فضل ربنا كان زمانك في اعداد الموتي بس الحمد لله ربنا اداكي عمر جديد وحالتك كان ميؤس منها فا اللي حصل كان بنسبالنا معجزه 
وعد بخوف وبقلق…الحمد لله هو انا فيا اي يا دكتور؟؟؟
الدكتور متقلقيش في امل حتي لو ضعيف  والسكته القلبيه اللي حصلتلك لمده 5دقايق وطبعآ الحاجه دي بتبقي قليل لما بتحصل بس لازم تحمدي ربك ان نتيجتها كان وجود شلل الحزء السفلي من الجسم 
وعد وحست ان الدنيا اسودة قدامها وبدور بيها وكلمة شلل بتتردد في ودنها 
وعد بدون وعي وعياط…..يعني انا مشلوله مش هقدر امشي انا معاقه 
الدكتوره شهد حاولت تخفف عنها بالكلام وتذكرها بربها وانها لازم تتقبل بالامر الواقع وتكون قويه وتستحمل وتكمل من غير ازمات نفسيه او ضعف وقالت انا هفضل اتابع حالتك يا وعد انا جمبك ومش هسيبك وحضنتها ووعد فضلت تعيط في حضناه وهي بتحاول تتقبل اللي خصل 
في عربية جاسر 
جاسر نزل من عربيته  مشي علي الفله بتعته الاول لانو محبش وعد تشوفه متبهدل كده و نده علي ام محمود 
ام محمود نعم يا ابيه حمد لله علي سلامتك امال فين المدام وعد 
جاسر بفرحه هجبها انهارده يا ام محمود روحي جهزي ليا لبس عبال ما اخد شور 
ام محمود جهزت البس بتاعه 
جاسر  طلع بعد ما خد شاور وحلق دقنه وطلع لبس احلي لبس عنده وسرح شعره وحط بيرفيوم وركب عربيته بسرعه وراح لمحل الورد جاب كل انواع الزهور وراح بسرعه علي المستشفي عشان يشوف حببته بفارغ الصبر 
في مكان اخر 
ابو علاء انا مش هسكت علي المهزله دي ابني انا يدخل السجن انا مستحيل اسيبه ثانيه واحده لازم اطلعه 
مجهول وهتعمل اي 
ابو علاء هعمل حجات كتيره قولي عملت اي مع ادهم 
مجهول كلمته وهددته لو مجبش الورق يعتبر ان صحابه جاسر في عداد الموته 
في الشركه عند ادهم فكر كتير في اللي بيحصل وهو خايف علي صحبه واتصل عليه بس جاسر كان غالق تيلفونه جه متصل علي براء 
براء اللووووو
ادهم ممكن نتكلم 
براء اوووي في اي يا ادهم 
ادهم مش هينفع هنا لازم اشوفك عشان اقولك علي حاجه مهمه تخص القاضيه 
براء تمام انا جيلك و ساب كل اللي وراه وراح لعند ادهم 
في السجن 
العسكري تامر بحاجه تانبه 
مازن خد منه الحاجه و بزربنه لا متشكرين 
علاء انا هطق من قعدتي هنا عايز اخرج بقا 
مازن بيحاول يصبره ابوك ورانا وهو اكيد هيتصرف وليه ميت طريقه يخرجنا من هنا 
علاؤ وهو حاطط ايده علي القضبان وبيقول واالله لوريك با جاسر هخليك تتمني الموت من اللي هعمله فيك 
في فلة العيله
رهف كانت قاعده بتتفرج علي فديويهات لقت ايد محطوطه علي عنيها من وراي 
رهف بابتسامه احمد 
احمد شال ايده وقال عرفتيني ازاي يا تؤمي 
رهف انت لسه قايل تؤمك 
احمد بحبك 
رهف وانا اكتر يا حبيبي 
احمد بشوق ومحبه اول لما وعد تخرج من المستشفي هنلبس دبل وبعدها نجوز 
رهف بفرحه دا بجد يا احمد وحضنته بحب
احمد جد الجد هو انا من امتي كنت بهزر يا حياتي 
في غرفة عبير 
عبير وهي مهوسه بالي بيبعت ليها الرسايل كل يوم ولعند دلوقتي متعرفش هو مين فقررت تبحث عن الرقم في برنامج 
اما عند وعد في المستشفي  
جاسر وصل لباب غرفتها وهو هيطير من الفرحه وخبط علي بابها كذا مره بس محدش رد فتح الباب وبدا يدخل ويقرب منها لقها نايمه مثل الملاك الصغير وهمس بالكلام وقال…حببتي 
وعد فتحت عنيها واول ما جت عنيها في عيونه نسيت كل حاجه حتي اعاقتها 
جاسر قعد جنبها والابتسامه والفرح مش بيفرقوه وقال بصوت هادي….وحشتيني 
سكتت وعد بس كان باين عليها الشوق والحب لجاسر 
حط جاسر الورد علي التربيزه وقال حمدلله علي سلامتك 
وعد الله يسلمك 
جاسر خدها في حضنه وضمها ليه بشوق بس اتفاجاء من رد فعل وعد 
والدكتوره شهد كانت معديه بصدفه شافت جاسر مع وعد واستغربت من رد فعل وكلام وعد لجاسر 
وعد…………
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!