Uncategorized

رواية أحببت منتقبه الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم شهد السيد

  رواية أحببت منتقبه الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم شهد السيد

رواية أحببت منتقبه الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم شهد السيد

رواية أحببت منتقبه الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم شهد السيد

عند مروان 
مروان: امي يا امي 
ماما مروان: نعم يا مروان.. 
مروان: هنروح بليل عشان اخطب 
ماما مروان: ماشي ياحبيبي.. 
مروان: مالك يا امي 
ماما مروان: مفيش يحبيبي ما انا كويسه اهو 
مروان بشك: متاكده
ماما مروان: طبعا متاكده 
مروان: تمام 
يعد عده ساعات وصلت الطائره الى الاراضي الامريكيه 
نزل احمد وسيف من الطائره وانهوا اوراقهم واتجهوا الى وجهتهم 
سيف: جاهز يا صاحبي 
احمد: جاهز يا صاحبي 
عند عدي وصل ذلك الطفل الصغير وامر الحراس بفتح الباب ودخل لهم 
الطفل: انت عدي صح 
نظر له عدي بمعني من انت 
الطفل: قولي انت عدي 
عدي: ايوه انا.. بس ليه 
الطفل: اسمعني كويس.. انا مش هعرف اخرجك من هنا بس فيه سرداب في اخر القصر غير اللي كنت هتهرب منه واتمسكت تعرف تهرب منه 
عدي بصدمه: عرفت ازاي كل ده 
الطفل بثقه: عشان انا صاحب القصر 
عدي بصدمه اكبر: نعم ياخوياا اومال ايه ده 
الطفل بضحك: اسمعني الاول انا اسمي أوس وصاحب القصر وغيث دَ رما عليا لعنه زمان عشان يبقى دَ شكلي واللعنه مش هتتفك الا لما غيث يموت وانا الوحيد اللي عارف السراديب السريه اللي في القصر
عدي: طب واللي هربنا منا ده ايه 
أوس: دَ سرداب عادي بس معروف لان اي حد بيخرج منه 
عدي: تمام.. وانا موافق اساعدك تفك لعنتك وانا اهرب بداليدا 
أوس: موافق 
وفجأه سمعوا صوت ياتي من السور الواقع وراء ذلك السجن 
أوس بهدوء: اشش.. اهدوا وذهب حتى يرى من هؤلاء وجد شابان 
عدي بصراخ منخفض: دَ سيف واحمد صحابي 
أوس: ودول ايه اللي حابهم هناا 
عدي: انا كنت سايب ورقه ليهم لو م لقوني هيقلوني هنا ف القصر 
أوس: ذكي ودَ اللي عاوزه.. اصبر هجيب صحابك ليك 
عدي: بس افرض حد شافك 
أوس: غيث حططكم في سرداب سري عشان متهربوش بس صحابك دول اذكياء لانهم جم من هنا استنى 
خرج أوس من عند عدي 
وذهب الى السور ونادا على: انت سيف 
نظر له سيف: ايوه وانت مين يا صغنن وعرفت اسمي منين 
أوس: هه لا انا مش صغنن انزل بس وانا هقولك انا مين 
نظر له سيف بقلق 
أوس: متخفش والله انا اللي هوصلك لعدي 
سيف: عدي انت تعرف مكانه 
أوس: طبعاا تعالى بس وهات الواد احمد اللي مش هارف يطلع دَ
احمد وقد صعد على سور القصر: سمعتك ياللي بتتقرق… ايه دَ مين دَ 
ضحك أوس عليهماا وقال: هاتوا وتعالى يا سيف 
نظر احمد الى سيف وقال: انت تعرفه 
سيف: ولا عمري شفته يابني بالله بس خلينا وراه امَ نشوف اخرتها ايه 
احمد بثقه: اخرتها خيرر ان شاء الله 
ابتسم سيف على كلامه: ان شاء الله ♥ 
ذهب سيف واحمد وراء غيث 
احمد: انت يا اخ انت يا طفل انت رايح بينا على فين 
أوس: تعالوا بس وانتم ساكتين 
نظر سيف الى احمد وقال: اصبر اتعلم تصبر 
احمد: ماشي اما نشوف اهرت الصبر ايه 
أوس: اخرتها جبر ان شاء الله ♥
ابتسم احمد وسيف واكمل طريقهما مع اوس حتى وصل الى السرداب الموجود به عدي وداليدا 
أوس: اتفضلوا ادخلوا 
سيف: سرداب! ايه شغل الف ليله وليله دَ 
احمد: ومين سمعك ياخوياا دلوقتي يقولك اترمى عليا لعنه واتحولت لقرد ادَ اخرت اللي يسمع افلام ديزني 
ضحك أوس على احمد قائلا: دي حقيقه فعلا انا… ادخلوا كده 
اغلق اوس الباب ودخل بهم حتى وجدا عدي وداليدا جالسين على الارض 
اسرع احمد وسيف الى عدي: عدي انت كويس 
عدي: الحمدلله يا سيف انا بخير 
.. احمد كنت فاكر انك مش هتيجي 
احمد: ومش هاجي ليه 
عدي بحزن: عشان الطريقه اللي اتعاملت معك بيها المره اللي فاتت 
احمد وهو يحتضن عدي: عمري ما ازعل منك ابدا يا عدي 
أوس: ممكن بقى تخلصوا الفيلم دَ 
عدي: بس يا طفل
نظر له أوس بتحذير
عدي: قصدي الاستاذ الملك أوس 
ضح أوس عليه 
احمد: ناقص تقولوه جلاله الملك انا بطاطا تحت رجليك 
ضحك أوس على احمد وقال: اومال مره اضحك كده من زمان 
اما سيف كان ينظر الى أوس وهو مستغرب من ذلك الشخص الجالس امامهم في جسد طفل صغير لم يتعد عمره الثامنه عاما وعقله عقل انسان لديه تجارب عديده في الحياه.. 
أوس: انا عارف انك مستغربني بس انا هقولك انا ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. 
“حكى لسيف كل ما قاله لاحمد” 
احمد: لا يا راجل.. مش بقولك ديزني 
سيف: واللعنه دي هتتفك ازاي 
أوس: بموت غيث 
سيف: وانا موافق 
نظر أوس الى عدي واحمد وقال: وانتم 
نظر عدي الى احمد والعكس صحيح: موافقين 
عدي: طيب بالنسبه لداليدا 
أوس: متخافش انا هقدر اخبيها لحد ما نخلص على غيث 
عدي: متااكد
أوس بثقه: متاكد.. بس طبعا  متنسوش ان اعدائكم صفاء وجورج هيكونوا موجدين 
سيف: صفاء وجورج.. عرفت ازاي 
أوس: سمعت غيث بيتكلم معهم 
سيف: اممم.. انت عاوز تفك اللعنه وفـ نفس الوقت مش طايق غيث اكيد فيه سبب تاني غير موضوع اللعنه دَ صح 
أوس: صح انا بعد ما اتحولت للشكل اللي انتوا شايفينه دَ غيث اخد حبيبتي اسيل بالعافيه مني وطبعا قالها اني مت 
سيف: طب وهيا لما شافتك وانت كده عملت ايه 
أوس: غيث مش غبي عشان يخليها تشوفني لانها هتتعرف علياا بسهوله جدا 
سيف: سؤال اخير انت لما اترمى عليك اللعنه رجعت طفل بالشكل بس مش العقل صح
أوس: صح بس غيث ميعرفش ان الجسد بس اللي صِغر فاكر العقل كمان 
سيف: اممم طب هتعملوا ايه 
أوس: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند مروان 
في المساء استعد مروان وذهب مع والدته الى بيت نغم 
مروان: يلا يا ماما 
ماما مروان بتوتر: يلاا يابني 
وصلا الى الشقه ودقَ الجرس 
فتحت والده نغم الباب وبمجرد ان رات والده مروان صرخت باسمها واحتضنتها: سوزان وحشتيني اووي 
سوزان بدموع: وانت كماان يا رحمه انا كنت فوكركي لسه زعلانه مني 
رحمه: ازعل منك ايه بس انا عرفت الحقيقه وبعدين انت اختي واهو الولاد رجعوا عرفونا ببعض اتفضلي يا حبيبتي اتفضل يا مروان 
مروان بصدمه: انتوا تعرفوا بعض اصلاً 
رحمه: ايه دَ هي مامتك مقلتش ليك اننا كنا زمايل وجيران زمان 
مروان: لا مقلتش بس مش مهم وسعوا بقى عشان اخطببب
رحمه: اخطببب.. جيل غريب فعلاً.. تعالي يا سوزي بالله وحشااني جدا 
دخل مروان وجلس مع والد نغم وبعد عده كلام قرا الفاتحه واتفق معهم مروان ان كتب الكتاب في نهايه الشهر 
والد نغم: بس دَ يابني نهايه الشهر والاسبوع م هناحق نعمل حاجه 
مروان: يا عمي انا عاوزها بشنطه هدومهاا بس 
والد نغم: متاكد 
مروان: طبعا متاكد 
نغم: هو فرحنا هيكون مع احمد صاحبك 
مروان: لو عاوزه كده ماشي مش عاوزه يبقى قبلهم 
نغم: لا عادي معاهم موافقه 
مروان: اشتااا 
ذهب والد نغم الى غرفته وتركهم وكذلك جلست رحمه مع سوزان يتذكرون ايام المدرسه ولوقت الذي كانوا يقضونهوا سوياً 
ـــــــــــــــــــــــــــــ????ـــــــــــــــــــــــــــــ
عند عدي 
أوس: جاهزين يا شباب 
عدي وسيف واحمد: جاهزين يارجوله 
احمد بهمس لسيف: الواد مروان بن المحظوظه مش هيحضر فقره الاكشن اللى هيعمل أوس شكلي هتنمر تنمر 
أوس من خلفه: هيطلعلك في عيالك ياللي عايز تتنمر علياا 
احمد: خلاص ياخويا الطيب احسن 
أوس: جااهزين للمره الاخيره 
جميعهم: جاهزين يارجوله 
يتبع…
لقراءة الفصل الثالث والعشرون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد