Uncategorized

رواية بنات نعمة الفصل الثالث عشر 13 بقلم أحمد حسن

    رواية بنات نعمة الفصل الثالث عشر 13 بقلم أحمد حسن

رواية بنات نعمة الفصل الثالث عشر 13 بقلم أحمد حسن

رواية بنات نعمة الفصل الثالث عشر 13 بقلم أحمد حسن

نعمة مستغربة وقلبها مقبوض 
بعد ساعة 
الكل بيرقص ويهيص والدنيا عال العال و..
اصبرو إيده ده !!!
مين ال مستخبى وناصب سلاحه ناحية الفرح ده !!!
نظرت نعمة بطرف عينها لترى البندقية متجهة تجاهها
خرجت الرصاصة من قاسي القلب الذي لم تمر الرحمة على 
قلبه ولو مرة
وكأن الرصاصة ترفض استكمال طريقها إلي دموع نعمة
دخلت الرصاصة بفؤاد نعمة لتسقط أمام أعين بناتها 
صمت الفرح وعم الهدوء ثم الصرخات وقد خيم الحزن على 
كل الموجودون
سقطت نعمة وهي ترى شريط حياتها القاسي المؤلم
بداية من ولادتها عندما توفت أمها وهي تلدها ثم 
من طفولتها ووفات أبيها وهي في عمر الخامسة
وجدتها التى ربتها حتى سن ال14 ثم توفت هي أيضا
مرورا بزوجها الذي تركها هو أيضا ببناتها
وحياتها القاسية في توفير لقمة العيش
حتى يوم فرح أبنتيها وقد قتلت أمام عينيها
أي وجع هذا ياسادة !
أي ظلم ياسادة !!
استكترو عليكي الفرحة يانعمة !
استكترو علي قلبك الفرحة ياطيبة القلب !
هدى تصرخ 
تغريد تصرخ
ريهام تصرخ
نعمة .. خلو بالكم من نفسكم يابناتي  
هدى .. لا ياأمي لااااا????
تغرید .. هتسبینا لمین یاآمی ????????
نعمه .. خلاص یابناتی جه وقت الرحیل .. بس کان نفسی 
آعیش لحد ما أتطمن عليكم بس الحمدلله ???? 
ريهام .. طب وأنا ياأمي هتسبيني لمين ????
نعمة .. ال خلق أمك مستحيل ينساكي ياحبيبتي????
صابر .. سامحيني يانعمة سامحيني ياحب عمري ????
نعمة .. مسمحاك ياصابر خلي بالك من بناتك وأنتي ياكوثر 
خلي بالك من البنات يااختي????
كوثر .. محدش غيرك هيرعى بناتك استحملي ياحبيبتي 
الإسعاف على وصول????
 رياض .. ايه ياست نعمة ???? انتي طول عمرك بتستحملي
 الضربات ماجتش على دي ????????
نعمة .. دي النهاية يارياض ، خلي بالك من تغريد وحطها في 
عنيك يارياض ????
وانتي ياهدي 
إخواتك ياهدي ، إخواتك ياهدي ، إخواتك ياهدي
أشهد أن لا إله الله وأشهد أن محمد رسول الله
الإسعاف وصلت و الجميع يصرخ 
_______
مرسي .. ههههههه وأخيرا خلصنا من نعمة
توحيد .. بجد ياواد يامرسي ⁦♥️⁩
وفيق .. امال أيه يااما توحيد زا إحنا ولاد المغازي هههههه
نظيمة .. طب والحكومة !
توحيد .. اخرسي يابت فال الله ولا فالك
مرسي .. إتطمني يانظيمة إحنا كنا في الفرح وقت قتل نعمة 
ياعني إحنا أيدينا نضيفة 
نظيمة .. ههههههه دا أنت كارثة يامرسي 
مرسي .. ال يعاشر الديب يستحمل مخالييه هههههههه
____________
على سرير نايمة نعمة قاطعة النفس 
وفي طرقت المستشفي بيجرو بيها بأقصى سرعة
على غرفة الطوارئ دخلت
6 ساعات والدكاترة بيغيرو عليها وبيقولو مفيش فايدة
حتى الدكتور ال كان جاي من بره بالصدفة خد معاها 
4 ساعات واخر كلامه إنها هتعيش على الأجهزة 
هدي .. يعني إيه يادكتور
الدكتور .. يعني شبه ميتة ونبضها شغال على الأجهزة
الصراحة نسبة شفاها لا تتعدا ال 3 بالمئة يعني عايزة 
معجزة ربنا يتولاها برحمته
هدى .. لااااااا????????????????????????
تغريد .. اميييييي????????????
ريهام .. امي????????????????????????
—————
بعد شهرين 
عم انور .. كفياكي ياهدى قعاد في المستشفى يابنتي إرجعى 
بيت جوزك وابقي تعالى بصي عليها 
هدى .. انت عايزني أسيب امي ????
عم أنور .. عالأقل يابنتي ارجعي على بيتك ولمي إخواتك 
ال متبهدلين في المستشفى تحت جناحك 
هدي .. انا مش هرجع لبيت جوزي ومش هعيش حياتي غير 
لما أمي تقوم بالسلامة
عم انور .. فوقي يابنتي أنتو بنات بصي لإخواتك شوفي
 شكلهم عامل إزاي
رياض .. عم انور عنده حق يا هدي
فعلا أقتنعت هدى بكلامهم وبقت كل يوم تروح تبص على
 امها وتقعد جنبها بالساعات
_________
بعد 6 شهور 
قدرت هدى تقنع اختها تغريد إنها تروح بيتها مع رياض
وبالعافية بعد ضغط كبير عليها وافقت تغريد
واتبقت هدى وريهام في بيت امهم نعمة
__________
بعد كام يوم
صابر .. ازيك ياهدي 
هدى .. الحمدلله
صابر .. افتحي محل أمك ياهدي متسيبهوش مقفول
هدى .. مش قادرة افتحه ومشفش أمي فيه
كوثر .. وإمتحاناتك أنتي وإخواتك كمان على الأبواب ولازم
 لما أمك تقوم بالسلامة تسمعيها أخبار حلوة وأمك كانت
 دايما بتحكيلي إن أمنية حياتها تشوفكم حاجة كبيرة وانتي
 عارفة كلامي كويس
هدى .. فعلا امي كانت امنيتها أنها تشوفنا حاجة تشرف
وإن شاء الله هنفرح قلبها بعد ما تقوم لينا بالسلامة
_________________
في اليوم التالي
هدي وريهام راحو البيت عند تغريد ورياض
هدي .. اسمعني يارياض كويس انا جاية اطلب منك طلبين
رياض .. خير إن شاء الله 
 هدى ..  من بكرة هتروح تفتح المحل وترجع الشغل تاني
رياض .. أفتح المحل !
هدي .. ايوة يارياض لازم أسم امي يفضل كبير في السوق
رياض .. طب وانتم !
هدى .. متقلقش إحنا هنخلص إمتحانات ونرجع نقف في
المحلات معاك بعدها
رياض .. ماشي ياهدى
هدى .. الطلب التاني ، إنك تسمح لتغريد تيجي تقعد معانا
 في فترة الإمتحانات عشان نقفل على نفسنا كويس ونركز
 في المذاكرة ونراجع لبعض عشان ربنا يكرمنا ونعدي من
 السنة دي ، وبعد الإمتحانات تبقا ترجع بيتها
تغريد .. اكيد رياض مش هيعترض
رياض .. طبعا مش محتاجة تفكير ربنا يقويكم وتنجحو يارب
هدى .. شكرا يارياض
__________________
خلصت الأمتحانات وفي إنتظار النتيجة
في الفترة دي كانت هدى وريهام وتغريد متابعين المحل 
ومش ناسيين امهم بيزروها كل يوم
في يوم جه مرسي وقف على باب المحل 
مرسي .. السلام عليكم 
هدي قامت وقفت ومسكت في إيديها السلاح المترخص 
بتاع المحل ومشيت ناحية مرسي و_________
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!