Uncategorized

رواية جواز عرفي الفصل الثامن 8 بقلم شجرة الدر

  رواية جواز عرفي الفصل الثامن 8 بقلم شجرة الدر

رواية جواز عرفي الفصل الثامن 8 بقلم شجرة الدر

رواية جواز عرفي الفصل الثامن 8 بقلم شجرة الدر

رنا …..طلقني 
فهد ببرود …..اقعدي 
رنا ببكاء ….انت أي مابتفهمش بقولك طلقني رايحين بقا ياخي وقطع الورقتين العرفي
فهد …..لا  انتي مفكر اني اتجوزتك هههه 
رنا هي غير مستوعب الكلم…..يعني اي 
فهد …..يعني انتي مش متجوزها جواز عرفي 
رنا ببكاء ….لا لا انت تتجوزيني امال انا وقعت علي اي
فهد ….احنا متجوز المأذون وشهود كمان يعني انتي دلوقتي مراتي عل سنه الله ورسوله 
رنا ….طب انت اتجوزتني ليه  ليه اعيش في عذاب دي 
فهد قد وجع قلبه من ببكاء 
فهد ….اهدي  
رنا ببكاء…..لا والله  طب ينفع ترجعين زي الاول بنت ????????
فهد فصلها قلبها بيتقطع عشان هو الي وصلها الي مراحلها دي 
رنا …..سكت لم يرد 
فهد ….انسي يا رنا ممكن نبتدي صفحه جديده 
رنا ببكاء …..انسي ههههه انسي اي ولا ايه انسي الم اتجوزت وحد اولا مره اشوفها ولا طريقه الي اتجوزت بيها  لا لا ولا انسي طريقه الي اخدت بيها اعز ما تملك البنت  اولا انسي كرامتي الي كانت في ترب عشان اخد منك زفت الي كانت بشربه
قوالي انسي اني وحدااا   
فهد  …. 
رنا ببكاء ……طلقني لو عندك ذرة ندم فعلا طلقني 
رنا ….. انا عمري ما ترجت حدا ارررررجوك طلقني 
فهد بحزن شديد …..انتي طلق يا رنا 
رنا بصالة ببرود وقلت ورقتي توصلني 
خرجت 
_______
في جهة أخرا 
احمد بغضب …..انتي ازي ياهانم تحضنيها كدااا
نارين……انت مالك انتي مين اصلاا عشان تكلمني جدااا 
شدها من معصمها قال 
احمد….لا يا حلو مالي انا ابن عمك ولو شافت المسخرة دي تاني مش هيحصل كويس سامعه 
نارين ببكاء……ااه سيب ايدي 
احمد بغضب ……سامعه 
نارين بدموع …..حاضررر سيب ايدي 
سب ايدها قرب علي ادنها قل بهمس….لبسك دي يضبط احسن انا الي اعدلو
ماشي 
نارين بتوتر،…….مين المتخلف الحيوان الحمار دي ازي يكلمني كدا  
_______
رنا …..يلااا يا بابا انا عايزه اخرج من هنا 
الاب ……يا بنتي استني دكتور لسه ما سمح بخروح 
رنا ….لا انا كويسه عايزة اخرج دلوقتي عشان خاطري
الاب….خلص خدي امك بنت عمك ماشي انا واخي هنعمل اجرات دفن نحصلكو
رنا….،بنت عمي مين 
لتأتي نارين في هذا اللحظه 
الاب….اهي يلا يا بنتي روحي مع رنا عل فيلاا
نارين….و اروح معها ليه 
الاب…..انا بقا عمك يا بنتي انا و ابوكي الله يرحمه بقا افاهمك بعدين 
روحت رنا الفيلا  هي ونارين 
الأم…..استني اما أسعدك طلعي 
نارين ….خليك يا طنط انا هطلعها 
رنا بصالة كانت دموع في عيونها 
سمعتها فعلا طلعت اوضته 
قعدتها عل سرير 
لكن قبل ما تمشي 
نارين …..هو انتو بتحبو بعض 
رنا ….انا تعبانه عايزه استريح 
نارين …متخفيش هو مش بتحبني هو بعتبرني زي اختو مش اكتير فهد بيحبك انتي بغيرررر علكي من هوااا و قدمي 
رنا كانت بتسمع كلم بكل ببرود 
رنا …خلصتي هو طلقني لو بتحبي اتجوزي حالي عني
نارين …..لكن هو مش بتحبني انا مستحيل أتجوز شخص قلبة مع حد تاني مستحيل انا هخرج الف سلامه ليكي 
خرجت 
راحت نارين عل ووضعها 
لتستلقي عل سرير 
_______
وفي اليله مع ضوء القمر 
كان فهد يجلس في غرفتها هو يفكر في رنا يتخيلها لو كانت معها 
رنا كانت تجلس في غرفتها ضامه رجليها الي صدرها تبكي بينهم
و نارين  
حضنه المخده تبكي فيها  علي فرق والدها فقد اصبحت يتيمه الاب و الأم 
لتجد حجر يخبت عل البالكونه الغرفه بتعتها 
لتمسح دموعها تفتح 
لتجدها احمد 
نط من بالكونه 
نارين ….انت تعمل اي هنا 
احمد قرب من وشها وقل انتي كانتي بتعيط 
نارين …..انت مالك امشي من هنا 
احمد ،…..لا كدا لسانك طول 
نارين بغضب ….انت عايز مني أي سبني في حالي 
احمد ببرود ….صوت عيطك مديقني مش عرف انام 
نارين……والله انت جاي عشان كدا 
احمد …..طبعان امال مفكرا اي 
نارين قفلت الباب البالكونه دخلت ????????
_______
في يوم جديد تستيقظ رنا 
وترتدي ملابسه بصعوبة نزالت لقت كل يجتمع عل مائده 
رنا ….صباح النور 
الكل …صباح الخير 
قاعدت اكلت معهم في صمت 
الاب …..المحامي كلمني قوالي ان شركه رجعت الديون الي كانت عليه اتسدات 
احمد ،…..مين الي سددها 
الاب يكذب…..معرفش هو مين
احمد بخبث….انا خلص كدااا عرفت 
رنا بصت لو ابوها عرفت انو فهد الي الالفي 
لتسقت دمعه من عيونها  تمسحها بسرعه 
الأم شفتها 
الأم بحزن…..خلص بقا بطلو كلام يلاا كلو 
ليسكت الجميع
ليقطع سكوت 
دخول الخادمه 
الخادمه ….،رجال البريد بعت دي بيقول انو لست رنا
رنا ….هاتي 
فتحت جواب لتجد ورقه طلقها رجعت الورقه مكنها 
الاب عرف انها ورقه طلقها ما ردي يتكلم 
رنا  ….انا شبعت 
قمت طلعت
 الاب لنفسه ….سامحيني يا بنتي سبتك لوحدك في متها ما ليها آخر  شوفتي الغدر من أقرب ناس ليكيي يلات بقا ربنا يسمح الي كان سبب
بعد فتره 
الاب ….. عايز اتكلم معكي شويه يا بنتي 
نارين …..اتكلم يا عمي 
احمد ….طب انا ريح شركه 
الاب ….تمام انا هحصلك 
دخل المكتب هي دخلت ورها  
__________
الاب بحزن ……هو دي الي حصل 
نارين ببكاء …… لا ابويا عمره ما يعمل جدااا 
الاب ….للاسف هو دي الي حصل ابوكي كان طمع عمي عيونها قلبه ربنا يرحمه 
نارين فضلت تعطي عل نهايه والدها 
الاب .متعرفيش يا بنتي انتي زي رنا بضبط 
الاب ..،..امسحي دموعك
نارين  ببكاء ….تعبت  مبقتش قدر 
الاب….وحدي الله يا بنتي 
نارين هي تمسح دموعها ….نعم بالله 
الاب ….بصي يا بنتي انا عايز اطمن عليكي عايز ذنبك ما يكون في رقبتي محدش عرف فضل قد ايه في عمرنا 
نارين ….قول يعمي عايز اي 
 الاب ….. انتي هتتجوزي  احمد  
نارين بصدمة……اااااااي 
________
في جهه اخر
طلعت اوضتها بدأت ترا اسم فهد الموجود عل ورقه أطلق 
رنا ببكاء…. صدقني هندمك يا فهد هخليك زي مطلقتني بسهل كدا تترجعلي  بس اصبر????????????
نزالت تحت 
رنا  بصوت عالي….باباااااا
الاب …..في اي يا بنتي 
رنا …..انا عايزه اسفر
وووووو
يتبع ……
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!