روايات

رواية مليكة الفهد الفصل الرابع 4 بقلم حبيبة مدحت

  رواية مليكة الفهد الفصل الرابع 4 بقلم حبيبة مدحت

رواية مليكة الفهد البارت الرابع

رواية مليكة الفهد الجزء الرابع

رواية مليكة الفهد الحلقة الرابعة

(في الصباح)
في غرفه الطعام
الجد.محمد
محمد.نعم يابوي
الجد.قولت لمليكة عشان نجهز الحاجه
محمد بتوتر.لسه يابوي
مليكة باستغراب.في ايه يا بابي
محمد بص بجد قال.في عريس متقدملك وانا وافقت وابوك كمان
مليكة بعصبيه.وانا مش موافقة ومش هتجوز من هنا اصلا
الجد.هي كلمه واحده هتتجوزيه يعني هتتجوزيه وانا من ساعت ما انتي جيتي وانا ماتكلمتش معاكي كلمه واحد
مليكة بكره.انا اصلا مبحبكش ومش ناسيه إلي عملته زمان عشان مامي
قلم نزل علي وش مليكة الكل بص بصدمه لمليكة الي وقعت مش شده القلم والياس الي واقف قدامها نعم فا الياس الي ضرب مليكة
الياس بعصبية.انا سكتلك تقلي ادبك عليا انما جدي لا سامعه
مليكة فاقت من القلم وبصت الي الياس بغضب
مليكة بغضب.انا اتهنت كتير في البيت ده يلا يا بابي انا مش هقعد هنا ثانيه كمان وماشيه مليكة الي غرفتها وقفها الياس
الياس.علي فين
مليكة من غير تبص عليه.مالكش دعوه
الياس.امال مين ليه دعوه
مليكة.انتا مالك ومالي روح شوفلك حد غيري
الياس.واشوف ليه وانتي موجودة وبعد كده مش جدي قالك في عريس متقدملك
مليكة بعصبية. وانا مش موافقة وسافر دلوقتي
الياس ببرود.مش لما تعرفي العريس الي متقدملك الأول
مليكة.وانا اعرف ليه وانا اصلا مش موافقة وبعد كده لحق يعرفني ويشوفني ازاي وانا اصلا جايه هنا بالعربيه قدام القصر
الياس ببرود.لان هوه هنا في القصر
مليكة.ومين ده إنشاء الله
الياس بسخريه منها.وانا مش مالي عينك ولا ايه
مليكة بصدمه.انتا بتقول ايه لا طبعا انتا اكيد مجنون ايه الي بيقوله ده يا بابي
محمد.كل كلامه صح يبتي وانا موافق
مليكة.اه قول كده يعني انتا جيبني هنا وضحكت عليا وتقولي شغل ماشي انا بقا مسافره تاني مش هقعد هنا ثانيه
الجد.مفيش سفر وكتب كتابك علي واد عمك بكره
مليكة.طظ في كلامكو مش هيمشي عليا
الياس.انا بتكلم باللسان مش عايز امد ايدي عليكي
مليكة بضحك.هههه لا راجل مين الي لسه ضاربني قلم
الياس.انا راجل غصب عنك والقلم ده عشان غلطي في جدك
مليكة. انا مغلطش في حد انا كنت بقول الي حصل زمان بابي انا هسافر
(ومشت الي غرفتها لان هي اصلا الشنط لسه متفتحتش سحبتها ونزلت)
محمد.مليكة رايحه فين
مليكة.اصل اتهان واتحبس لا وكمان عايزين يجوزوني المتخلف ده واقعد
الياس.متتعديش حدودك معايه انتي لسه متعرفنيش
مليكة.انا ولا اعرفك ولا تعرفني انا همشي من هنا دلوقتي ومشيت ناحيه الباب
الجد.اقفي عندك انتي مش هتمشي كلامك علينا قلت بكره كتب الكتاب يعني بكره
مليكة.ابقا هات واحده غيري تنفعو طول ما هوه عايز يتجوز وجايه تمشي عند الباب
الياس بصوت عالي.اقفي عندك رايحه للصايع بتاعك بقولك كتب الكتاب هيتكتب
مليكة بعصبية. وانا مش هتجوزك
الياس.ماشي جدي شيع حد يجيب المأذون دلوقتي ونشوف كلمه مين هتمشي وانا هتصرف معاكي سحبها من ايدها الي الغرفه بتاعتها وقفل عليها الباب من بره ونزل
الجد.لازم نجيب المأذون ويكتب دلوقتي احنا مش قادرين عليها
محمد.الي تشوفه يابوي
الجد.عثمان يا عثمان
عثمان.نعم جنابك
الجد.شيع للمأذون بسرعه
عثمان.حاضر وذهب
نزل الياس
الياس.انا حبستها فوق لغايت ما يجي المأذون
الجد. ماشي
عند مليكة عماله تعيط وتقول.ليه يا بابي تعمل معايه كده
رنت علي حد في الموبايل.الو الحقني يا اسر بابي هيجوزني
اسر.اده ازي
مليكة.ضحك عليا وقالي هنزل الصعيد عشان شغل اتريه عشان يجوزني
اسر.وانتي هتعملي ايه
مليكة.مش عارفه خايفه
اسر.اهربي وتعالي
مليكة.انا كنت مسافره بس حبسوني في الاوضه
اسر.وانا ايه المطلوب مني
مليكة.تعالي يا اسر خدني
اسر بضحك.ههههه لا طبعا مش هاجي عشانك
مليكة.اسر انا وانتا بنحب بعض وانتا اكيد مش هتسبني اتجوز غيرك
اسر.لاطبعا انا مش بحبك انا كنت واخدك استغلال عشان الفلوس الي ما ابوكي ومعاكي
مليكة.انتا حيوان وخاين اسر قفل السكه
 مليكة انهارت في العياط
وشويه و المأذون جه وكتب الكتاب وقال الجمله الشهيرة
(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)
وزغاريط شغاله من ام الياس واخته والخدم
مليكة فاقت من الي هي فيه علي صوت الزغاريط وقامت فضلت تخبط علي الباب جامد
مليكة.افتحو الباب ده
الياس.فتح الباب
مليكة.ايه الي بيحصل هنا
الياس بغيظ. مبروك يا عروسة بقيتي مرات فهد الصعيد
مليكة.ايه الكلام ده اوعي كده نزلت تحت ايه الكلام ده صح
الجد.ايوه يبتي كتبنا كتابك علي واد عمك بقيتي حرم فهد الصعيد
مليكة.مقدرتش تستحمل كل ده أغني عليها من كتر الصدامات من اسر وبعد كده الياس بقه جوزها
محمد.بتي
الجد.مليكة
الياس.جري عليها بسرعه وشالها وطلع الجناح بتاعه
يتبع ……
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقى حلقات الرواية اضغط على (رواية مليكة الفهد)

تعليق واحد

اترك رد