Uncategorized

رواية عشق وسيم الفصل الثاني عشر 12 بقلم نعمه شرابي

                                               رواية عشق وسيم  الفصل الثاني عشر 12 بقلم نعمه شرابي

رواية عشق وسيم  الفصل الثاني عشر 12 بقلم نعمه شرابي

 رواية عشق وسيم  الفصل الثاني عشر 12 بقلم نعمه شرابي

بعد مرور شهر علي العملية واتصال عشق ووسيم الدائم وشفاء محمد
الذي علم بما آل الية حالةخالد
كان محمد وخالد متواجدين الي غرفة
الرعاية للاطمئنان على خالد
وجدوا حاله من الهياج أمام غرفة خالد
جرى الإثنين في توتر
كانت عشق في هذه الأثناء بالمنصورة
فقد حصلت علي حريتها أخيراً وهي الآن مع المستشار حامد كي
تستلم بيت أبيها تحت قوة من الأمن
واستلمت بالفعل وقامت ببيع كافة شئ
داخل شقتها
واخرجت كل ما يخص سالم وإخوته من البيت الذي استولوا علية
فقد كانت الحربيتين يسكنون بشقتين في الدور الأول علوي
وعشق فوقهم في الثاني
وقامت قوات الشرطة الجبرية باخلاء
الشقتين وتسليمهما الي عشق
فقد استغل عمها أنها وحيدة ضعيفة
ليس لها اب او ام عم جبار انتزعت من قلبه الرحمة وترك أولاده الثلاثة
يكملون مسيرة الجبروت
والسطوه
عليها فقد عاشت أوقات كثيرة في حياتها الزوجية من ضرب وإهانة واستعبادا من
قبل الحربيتين كما تسميتهم عشق والاغتصاب من وقت للتاني من زوج عديم
الكرامة
انسان مستهتر عاش الحياه لا يعلم عن الشعور والاحساس اي معنى لهما
فقد اذا قها من العذاب الوانه حتى فاق في جبروته و العذاب الجسدي
والنفسي لها
أوصلت عشق المستشار حامد الي
اوتيل مارشال الجزيرة.. علي النيل وهي أيضا ذهبت
الي إسلام ابن هدى لقضاء الليلة
عنده خو ف من تعرض سالم لها
فعندما
ذهب وسيم ومحمد الي الاطمئنان على خالد بالمشفى وجدو حاله من الهرج امام
غرفه العنايه جري منهما للاطمئنان وخوفا من ان يحدث شيئا لخالد وقف وسيم
وهو غير مستوعب لما يحدث داخل الغرفة
فلم يجد لخالد اثر داخل الغرفة
صرخ وسيم صرخة مدوية خرج علي أثرها الطبيب خير حضرتك في أية
محمد…. ممسك الطبيب من تلابيبه صارخا بالالماني المريض اللي كان هنا فين
أنطق احسن ادفنك مكانك
تلعثم الطبيب في الكلام ونظر الي
محمد الذي كانت عيناه جمرة من نار
وهكذا وسيم الذي وقف بجوار محمد
وسيم…. مش قلك أنطق جاءت
ممرضة من خلف الطبيب تتكلم اللبناني
الممرضة … المريض الذي كان بغرفة العناية المشددة فاق سيدي أمس ونقل الي غرفة الافاقة الكاملة غرفة رقم
802 الدور العاشر سيدي
نظر محمد الي وسيم وقام باحتضان
وسيم وهو يربط علي ظهرة
محمد….. عاش عاش يا وسيم
احمدك يارب الف شكر وحمد لك يارب
وذهبا اثنتيهم الي غرفة الافاقة
دقا الباب ودخلا دون انتظار الرد
نظر محمد الي خالد فقد فقد الكثير
من وزنه وشحب وجهه
محمد……يا ابني نشفت ريقي
قرفنا وانت عايش وقرفنا وانت في
غيبوبة ارحمنا واعتقنا لوجه الله
وسيم….حمد الله ع السلامة يا بطل
خالد وهو يبتسم لهم ويفتح ذراعه
لهم وحشتوني يا مجانين
خالد…عاوز تليفوني
وسيم…. تليفونك في الشقة التي أجرتها لية خير هتكلم مين ع الصبح كدا
خالد..تليفون اي حد فيكم يلا خلصوا
محمد.وقد ضحك علي حركات خالد
اعطي وسيم هاتفه الي خالد
امسكة خالد ونظر لهم قائلا….يلا
هوونا من هنا مش عاوز اشوفكم
ضحكوا عليه وعلي كلامه
وخرجو من الغرفة
امسك الفون وقام بالرن علي عشق
فهي قرة عينه ومني قلبه
لم ترد عشق فقد كانت تصلي
وعندما أنهت صلاتها أمسكت الهاتف
وجدت اتصال فديو من وسيم
قامت بتعديل اسدالها والاتصال علية
فتح خالد الذي لم يتكلم وسالت دموع عينه علي وجنتيه وهي ايضا سالت دموع فرحتها
لقد اشتاقت له ولمزاحه معها
تركت الفون وسجدت شكر لله فعندما رآها خالد وهي تسجد لله
أحس برجفة قوية بقلبه ولو كانت امامه
لأخذها بين احضانه ولم يخرجها أبدا
ظلوا هكذا صامتين إلي أن تحدث
خالدوهي في آن واحد ،،،وحشتني،،،،
ضحك الإثنين وقهقها بصوت عال
محمد من الخارج بركاتك يا ست عشق
وسيم سرها باتع اوعدنا
سمعت عشق كلامهم وتوردت وجنتيها
خالد …. حرام عليك مقدرش علي كدا
ارحميني من الفراوله دي
وحشتيني اوي اوي اوي اوي اوي ياقلب وروح ونبض خالد يا كل عمري
عشق…. حمد الله على السلامه كدا اقدر اتاكد أن خالد فاق والحمد لله
خالد …. تصدقي ياعشق انك بت باردة
وساقعة عمال احب فيك وأقول
واحشتيني واتغزل في الفراولة
البلدي اللي بخدودك وانت تقوليلي
حمد الله على السلامة
وانك اتاكدتي اني خالد ابو شكلك
فصلتيني وانا اللي بقول هتبل ريقي
بكلمه حلوة زيها روحي يا شيخة
الهي تصبحي بين احضاني واخلص
منك القديم والجديد
خجلت وتبسمت عشق وقالت بهمس امين يارب
سمعها خالد…. قال أمين الله اخيرا
حنيتي وبليتي رقيي عقبال ما تبلي
هنا وشاور علي شفتاه
عشق….. وبعدين معاك يا خالد
انتبه خالد الي الغرفة التي بها عشق
قائلا أية ده انت فين ياعشق مش اوضتك دي انت فين تكلم بلهفة عليها
تبسمت عشق وتنهدت
عشق… انا يا سيدي في المنصورة
بايته عن إسلام اخوا محمد
خالد طب لية كدا ومش بيتي ببيتك لية ولا في اوتيل
عشق
….. انا اتطلقت واخدت البيت بالقوة الجبرية استلمته عن طريق المباحث
وفضيت الشقة نهائي واسلام هيشوف حد من بيعملوا ديكورات وتشطيبات ويظبت
البيت
عشان تبقي شقةكويسة
خالد …. ياه اخيرا يا عشق قلبي خلصتي أمتي اتطلقتي أمتي قولي باليوم والساعة والثانية تقولي
تبسمت علي لهفة خالد وشوقه لسماع
اخبارها بصدر رحب
عشق…… من اسبوعين بالظبط والنهاردة استلمت البيت و كل ممتلكاتي
والمصنع بتاع بابا
علي فكرة يا سيموو أستاذ حامد هنا معايا مش سابني
خالد….. هنا فين نعم يا اختي
انت هتستهبلي بايت
عندك فين بلاش استهبال يا عشق
عشق… اهدي وسيبني اخلص كلامي
هيبات هنا فين لاء طبعا اسلام حجز له غرفة في فندق مرشيال الجزيرة
لسة فيك خصلة التسرع دي
خالد… اموت لو حد كلمك غيرى حس
بنفسك وانت بتتكلمي لو شاف
شفايفك وهي بتهمس بالكلام
لو شاف عيونك اللي بيجننوني
عشق….. مجنون والله انت ما تعرف
فرحتي بيك وبرجوعك لي قد اية
خالد المهم انت من يوم ما الزفت
طلقك وانت بتعتي خطبتي
وهتبقي مراتي وعلي اسمي
وانت دنيتي كلها وهتفضلي كدا
مهما حصل هاتي بقا
عشق …. اجيب أية
خالد….. حاجة من تحت الحساب
بوسه وغمز لها
لم ترد عشق وأغلقت الهاتف وانطلق هو ضاحك فتح محمد الباب
محمد…. يخرب بيتك انت كنت في غيبوبة انت ربنا يستر علينا
وسيم …من خلفة لاء بيشوف غلاوته
عندنا التلم
خالد … تصدقوا انكم قطاعين ارزاق
آية فصلتوني يلا برة أنا كدا استكفيت
محمد ….. فريدة قالت لك أنها اطلقت
وامبارح كانت بتستلم البيت والمصنع
خالد …. مسماهاش فريدة اسمها مدام فريدة ياض انت ماشي
آه قالت لي وهي من دلوقتي خاطيبتي
واول ما تخلص
عدتها هعملها احلي فرح في مصر كلها ياه يارب كل ده عذاب
لي ولها بس الحمد لله كل
تاخيرة وفيهاخير
كان وسيم يقف في ذلك الوقت يستمع
بكلامهم وتحدث بينه وبين نفسه
فوق يا وسيم عشق عمرها ما كانت لك ولا هتكون عشق حب عمر خالد
ده حبها بجنون وهيموت عليها
وهي عمرها ما تفكر فيك ولا حتي
تبص لك لأن هي بتبادل خالد نفس
المشاعر اعمل اية من وقت ما شوفتها
وهي دخلت قلبي وعقلي
ومش راضية تطلع ده فترة بعدي
اتعودت اكلمها كل يوم بحجة تطمن
علي خالد اعمل أية مش بحبها
بس لأ بعشقها بجنون
خالد. …. وسيم وسيم انت يا أخ فوق
روحت فين وسيم
وسيم…. هه اية يا عم معاك
خالد معايا اية يا ابني بكلم من ساعة
ولا انت هنا تعالي مالك
وسيم…. أبدا بفكر بس في الشغل
والفوج اللي هيوصل بعد بكرة ومش عاوز اتقل علي عشق واقولها
تستقبلهم والشركة فيها مشاكل
ومش هقدر أنزل واسيبك
خالد…. لاء سافر انت ومحمد عشان
اجازة محمد خلصت والمفروض يرجع
كفاية عليكم شهرين معزبكم
وانا كلها اسبوعين وانزل اكمل العلاج
الطبيعي في مصر
محمد…. طيب ولية مش ننزل كلنا سوا
خالد ……ياريت والله مصر وحشاني
اوي اوي ونفسي انزل النهارده قبل بكرة
محمد….. مصر بردك يا مفتري
اول ما فوقت بعتنا احنا عشان مصر
يا حبيبتي يامصر
خالد ….لاء عندك يا حبيبي مصر عن مصر تفرق وانسي أنها اختك
واعمل احترام لفرق السن بينا
اه أنا أكبر ب ست سنين يعني
مصر بتاعتي ومتربية علي ايدي
من صغرها فاتلم احسنك
وسيم…. ياعم متزعلش مصر بتاعتنا
كلنا واحنا بنحبها
خالد….. أخص الله يلعنكم طب قوموا
حد فيكم يروح للدكتور
لو ينفع نعمل العلاج الطبيعي
في مستشفى الدكتور إيهاب اللي
متابع الحالة من الأول نحجز ونسافر

ذهب محمد الي الطبيب الذي اتي معه
ال غرفة خالد
الطبيب باللغة الألمانية الحمد لله مأشراتك الحيوية جيدة تقدر تسافر
بعد اسبوع نطمئن عليك من تأثير
الغيبوبة ونطمئن أيضا علي المتبرع
لا تقلق في خلال
الأسبوع ستكون بمصر
خالد ….أنا كويس والحمد لله
واقدر اكمل علاج تحت إشراف دكتور
إيهاب النادي وأقوم بعمل العلاج
الطبيعي تحت مسؤليتة
الطبيب…. أن كان هكذا فسوف
اقوم بإجراء الخروج تحت مسؤولية
دكتور ايهاب النادي
خالد….وهو كذلك خرج الطبيب
وقام خالد بالاتصال على دكتور إيهاب
الذي هنأهه علي سلامته
ورحب كثيرا أن يكون تحت مسؤوليته
واشرافه الطبي
عند عشق… خرجت هي واسلام متجهين الي الفندق للسفر هي
وأستاذ حامد الي الغرقة
وأثناء ركوبها السيارة جاءت
سيارة مسرعة 

يتبع …

لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا

                                                         لقراءة  باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد