Uncategorized

رواية وعد الرعد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم فاطمة خميس هارون

  رواية وعد الرعد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية وعد الرعد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية وعد الرعد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم فاطمة خميس هارون

وعد :تقصد ايه يعني ايه مينفعش البسه 
يا فندم حضرتك كده هتبوظي التصميم 
وعد :ليه يعني 
يا فندم ده مفتوح وكل شغله في الرقبه وحضرتك لابسه ده هيداريه ويبوظ المنظر 
قالها وهو يشير لحجابها 
وعد بحده :وانت مالك انت البس حجاب ولا البس بادي تحته حتي انت مالك 
……:انا الي مصممه يعني هو ملكي ومبحبش تعبي يروح للناس الغلط 
كادت وعد أن ترد ولكن صوت رعد أوقفها 
رعد :وعد في ايه 
وعد وهي تتوجه لرعد :تعال يا رعد شوف راس الكلب ده مش عاوز يديني الفستان 
المصمم:انا راس كلب 
عموما انا الي عندي قولته مش هتخديه 
انتي عاوزة تضيعي تعبي اكيد لما يشفوه عليكي مش هتبان حلوته ومحدش هيشتريه 
نظر له رعد وتوجه إليه وعرض عليه ضعف المبلغ ولكنه رفض 
رعد :تعالي يا وعد انا هوديكي مكان احسن من هنا 
وعد وهي تزيح يده :انت هتمشي كده 
رعد :طيب عاوزاني اعمل ايه 
وعد وهي تنظر للمصمم الذي ابتسم ببرود :ااااع ده بيغظني اتصرف
 اضربه 
رعد وهو يرفع حاجبه :اضربه 
وعد :أيوة 
كاد رعد أن يعترض لولا صوت المصمم الذي يخبر مساعدته انها لها وجه جميل وجسد مهلك ولكنها غبيه لأنها تخفيهم 
التفت له ولكمه بانفه ليسقط مغشي عليه 
وعد وهي تتعلق بيد رعد :احسن عشان مترفعش مناخيرك السما تاني لديها انكسرت يلا يا رعودتي 
وعد لعلا :يلا يا بنتي المكان ده زباله اوي 
علا :ليه يا وعد في حاجات حلوة 
نظرت لها وعد بحده لتلقي ما بيدها 
أيوة صح وحش اوي يععع 
ضحك علي ورعد علي رد فعلها وتحركوا للخارج 
رعد :ها هتروحي فحته ولا نروح 
وعد :لا انا تعبت يلا نروح 
وبالفعل توجه كلامنهم لمنزله
رعد :انزلي انتي يا وعد 
وعد :انت رايح فين 
رعد :عندي كام مشوار وهاجي بليل 
حركت وعد رأسها ونزلت 
جلست وعد تفكر في كلام ليلي كيف عرفت قراره 
اهو يخدعها فعلا 
تنهدت بحيريه 
ابتسمت بخبث علي هيئتها تعلم أنها تجيد تنفيذ الخطه وخصوصا مع سفر هدي هانم
ليلي :سرحانه في ايه يا وعد 
وعد :بسم الله انتي جيتي امته 
ليلي وهي تجلس :لسه من شويه بس انتي كنتي في عالم تاني 
بتفكري فايه 
وعد :هااا لا ولا حاجه 
ليلي :لااا اكيد فيه قوليلي يا وعد انا زي اختك 
نظرت لها وعد وابتسمت ببرود 
شكرا بس انا مليش اخوات فاتعودت محكيش لحد 
ليلي :براحتك مع اني عارفه  انتي بتفكري في ايه 
وعد :ايه 
ليلي :يعني الموضوع الي قولتلك عليه غير انك خايفه تكوني اتسرعتي في لبس الحجاب وبالتالي البنات تاخد رعد منك
وعد وهي تضحك :اتسرعت 
تقصدي اتأخرت انا لو اطول ارجع بالزمن وألبسه قبل سنين عدت كنت هعملها 
انا بجد ندمانه 
نظرت ليلي وابتسمت وهي تقول 
عقبالك يا ليلي بجد هتحسي براحه وفخر كانك ملكه 
ليلي :انااا لا شكرا انا مش حابه اني اداري جمالي 
وبعدين يا وعد انتي لو مرجعتيش للبسك الاولاني هتخسري رعد 
سرحت وعد قليلا 
اقتربت منها ليلي وهي تهمس :صدقيني رعد حواليه ملكات جمال مش بنات عاديه 
نظرت لها وعد بقلق لتحرك رأسها مؤكده علي كلامها 
لم يكن تفكير وعد في خلع الحجاب فهي مقتنعه به وندمت فعلا علي سنين عمرها الأولي من دونه 
ولكنها قلقه علي رعد فهي تحبه 
نعم حتي ولو لم تخبره تحبه 
وتذكرت كلام المصمم صباحا 
ابتسمت ليلي وهي تجد انها تنجح فيما تخطط له 
وقفت وهي تحمل حقيبتها :يلا انا همشي النادي تيجي معايا 
وعد :هااا لا انااا 
ليلي :تعالي يا وعد واديكي تفكي وتتعرفي علي صحبات رعد 
وافقت وعد وصعدت تغير ملابسها وتركت رساله لرعد لأن هاتفه مغلق 
..
علا:لا يا علي مش هيحصل 
علي :لا هيحصل يا علا 
مفيش فستان عريان وهتلبسي فستان مقفول 
علا :انا اختارته خلاص 
علي :يبقي نروح نختار غيره 
علا :مش هيحصل 
علي وهو يقترب منها :بطلي تستفزيني 
علا :انت بطل تحكم الفستان مفيهوش حاجه انا اصلا مش بحب العريان ده تلت كم بس 
علي :بسس ليه هاتيه كت احسن 
علا :انا مش بهزر يا علي 
انا هقول لبابا واشوف رأيه 
علي :تقولي لمين ياختي 
ليه متجوزة اريل ولا كيس بطاطس 
علا  :مش قصدي يا علي انا بس قصدي ناخد رأيه 
علي وهو يتركها :اه إذا كان كده ماشي 
بس اعرفي ان في الاخر القرار قراري مع احترام راي عمي 
علا :طيب يا علي حاجه تانيه ولا اقدر امشي 
علي :هاتي اطه 
علا :متبطل بقي مش قولتلك لا الف مره 
علي :مجتش علي المرادي قولت ممكن مرة تحني عليا 
علا :انسي يا بابا 
علي :انسي اممم الله يطمنك 
يلا انزلي عشان رايح اقابل سما 
(طبعا فاكرين سما صح ????
علا وهي تفتح الباب:طيب سلام ب…
ابتلعت باقي الكلام والتفتت له سريعا 
نتقابل مين يا حبيبي 
علي :الله حبيبي منك زي العسل 
علا :بقولك ايه بلاش تتوه  انت رايح ليه لسما دي 
علي :مالك يا علا رايح اشوفها عملت ايه في التحضيرات 
علا :نهارك اسود انت كنت بتكلمها كل ده 
علي :أيوة مش كانت بتاخد مني التعليمات 
علا وهي تضربه في صدره مع كل جمله :ليه وانا ايه شفافه مش موجوده مليش راي 
علي وهو يمسك يدها :اهدي يا حبيبتي انتي كنتي قولتي كل حاجه عوزها انا بس كنت بتابع وابلغها بالتأجيلات واديها الي محتاجه 
علا :اممم وكده فاضل ايه تتجوزها هي 
علي :انتي بتغيري يا علا 
علا :لا 
اه 
وفيها ايه مش جوزي 
صفق علي بيده وهو يصيح :شكلها هتحلو 
طيب هاتي اطه بقي 
علا وهي تضربه علي فمه الممدود 
اطلع انا همشي معاك 
قاد السياره وهو يتمتم بغضب 
لتبتسم علا ولكن سريعا ما عادت للعبوس 
سما:اهلا ازيك يا علي 
ظهرت علا من خلفه 
ازيك يا سما 
سما :ايه ده انسه علا 
علا :مدام علا يا سما عقبالك 
حركت سما رأسها وابتسمت بعمليه 
وبدات تقترح عليهم افكار للزفاف 
ولكن علا هي من تولت الكلام بدلا عن علي 
….
دخلت وعد النادي 
كان الوقت متاخر والهواء عليل 
أغمضت عينيها وهي تستمتع بنسمات الهواء التي تحرك فستانها وتداعب وجهها 
ليلي :عجبك المكان مش كده 
وعد :أيوة جميل جدا 
ليلي :اهو هنا بقي كانت معظم مغامرات رعد 
كل البنات الي كان يعرفهم كان بيجبهم هنا 
حركت وعد رأسها ولمعت عينها بحزن 
ليلي :تعالي يا وعد نقعد شويه 
تحركت معها وعد وجلست علي أحدي الطاولات 
كانت تتحدث مع ليلي اوقات وتنظر حولها اوقات أخري
كانت تكلم ليلي ولكنها توقفت عندما سمعت صوت تعرفه جيدا يمازح فتاه ويضمها إليه 
نعم إنه هو 
رعد 
يتبع ……
لقراءة الفصل السادس والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!