Uncategorized

رواية ذبول الفصل الأول 1 بقلم أميرة محمد

 رواية ذبول الفصل الأول 1 بقلم أميرة محمد

رواية ذبول الفصل الأول 1 بقلم أميرة محمد

رواية ذبول الفصل الأول 1 بقلم أميرة محمد

_ ي عمي بنت اخوك جات اعترفتلي بنفسها انها مش بنت بنوت المفروض تنبسط اني وافقت اتجوزها الله اعلم غلطت مع مين وجايه تعمل عليا انا محترمه 
_ قلم نزل علي وشه : اخرس ي حيوان انا بنت اخويا متربيه احسن تربيه 
_ في اي ي عمي صوتكم جايب اخر الشارع
_ تعالي ي براء يبني خد اخوك لحسن بدء يخترف بالكلام وقوله معندناش بنات للجواز 
_ نعممممم ؟؟
دا بدل م تشكرني اني لسه عايز اتجوزها ؟
_ ماجد اخرس بقي وتعالي معايا انا اسف ي عمي عن اللي حصل 
_ خليه يغور من وشي ومش عايز اشوفه تاني 
_ مراته : اهدي ي حسن وكل حاجه هتتحل يخويا 
_ لف وشه بعيد وبراء خد ماجد وخرج وحسن دخل لبنت اخوة هوة ومراته
_ ليه كده ي ليلي ليه يبنتي ؟
_ ي عمي دا واحد حقير ولو اكتشف كدا يوم دخلتنا كان هيفضحنا 
_ فاطمه : ي حبيبتي يبنتي دي حاجه مش بأيدك 
_ ابتسمت : عارفه ي مرات عمي انا لو هشحت كدا محبش قدك
_ ضحكت : ي بكاشه 
_ دخل ولد صغير : سمعتك ي ليلي وهقول لطنط سناء لما ترجع 
_ ليلي قامت تجري وراه وهيه بتضحك : منتصر تعالي هنا عشان اشتريلك حاجه حلوة 
_ جري عليها حضنها : بجد ي ليلي 
_ ضحكت : عمرك ست سنين بس عقلك يوزن بلد 
_ فاطمه وحسن قاعدين يضحكوا عليهم 
_ بقولك اي ي عمي هيه ماما هترجع أيمته ؟
_ مش عارف والله ي ليلي بس قالت هتشوف الحاج والحاجه يومين وترجع 
_ ماشي ي عمي عن اذنك هدخل ارتاح شوية
_ دخلت أوضتها ونامت من غير م تبذل اي جهد وتفكر في حاجه 
بقلمي أميرة محمد محمود
_________________
_ ادخل فضحتنا قدام الناس 
_ في اي ي براء بتكلم اخوك كدا ليه 
_ قوليله ي ماما بدل م يقف جمبي بيستخف بيا 
_ بابا …بابا 
_ براء حضنهم وباسهم : حبايب بابا ممكن تدخلو جوا لحد م اخلص كلام مع تيتا وعموا
_ الاتنين ف صوت واحد : حاضر ي بابا 
_ دخلو اوضتهم وماجد كان داخل بس براء شده من دراعه 
_ خد هنا انت رايح فين متخليك راجل وقول ل امك اللي حصل عند ليلي وعمي حسن فوق 
_ بعصبيه : ي اخي ابعد عني بقي وخليك ف حالك 
_ ماجد أنت ازاي تتكلم مع اخوك بالطريقه دي 
_ ي امي ليلي طلعت مش بنت بنوت ومدوراها مع الشباب 
_ شهقت : يمصيبتي أنت بتقول اي يبن بطني 
_ زي م سمعتي هيه بنفسها اللي قالتلي 
_ لوت بوزها : اشكمنها كبرت وبقي عندها 27 ولحد دلوقتي محدش راضي يتجوزها 
_ ماما انتي بتقولي ايه ؟
_ راحت ناحية ماجد وطبطبت علي كتفه : جدع ي قلب امك انك عرفتها علي حقيتها قبل م نتورت فيها 
_ مشي علي براء واتكلم ببرود : بس انا بحبها وعايز اتجوزها
_ أنت اتجننت ي واد ف نفوخك ولا ايه ؟؟
_ براء خبطت الباب بعصبيه : انتوا قلبكم دا حجر حرام عليكم البنت يتيمه الأب والله اعلم اذا كان ابنك كلامه صح ولا لا بقولكم ايه احنا نستنا لما بابا بيجي ويشوفلنا صرفه فيك ي سي ماجد
_ سابهم ودخل عند ولاده : حبايب بابا وحشتوني 
_ فريده الكبيرة اتكلمت : وانت كمان ي بابي وحشتنا اوي 
_ بإستغراب : مالك ي استاذ ادم لاوي بوزك ليه 
_ بزعل طفولي : عشان انا زعلان منك 
_ براء ضحك : وزعلان مني ليه ي حبيبي 
_ عشان …عشان انت مش بتقعد معايا وتيته مش بتخليني العب مع منتصر 
_ اممممم دا انا قلبي جامد بقي
راح ناحيته وشاله : حبيي انا بكون ف الشغل عشان اعرف اشتريلك اللعب اللي بتحبها انت وفريده
_ فريده : بابا ماما وحشتني اوي 
_ براء اتعصب بس حاول يسيطر علي غضبه قدام ولاده: فريده حبيبتي انتي عمرك خمس سنين يعني كبيرة كفاية انك تفهمي أن انا ومامتك اطلقنا بس حاضر هخلي عمو ماجد يتصل بيها عشان تقابلوها 
_ فرحت وحضنته : هييييه بحبك ي احلي بابي 
_ أنا كمان بحبك ي حبيبتي 
_ براء صالح ادم وقعد يضحك ويهزر معاهم وبعدين غيرلهم هدومهم وناموا (ادم عمرة تلات سنين )
بقلمي أميرة محمد محمود
_____________________
_ ليلي قامت بدري لبست وفطرت وراحت علي المدرسه اللي بتشتغل فيها 
_ وهيه ماشيه قابلت براء 
_ صباح الخير ي استاذ براء 
_…….
_  مردش عليها ف محطتش ف بالها ودخلت المدرسه سلمت علي المديرة لأنها معرفه قديمه وصديقة والدتها
_ ليلي بتدرس جغرافيا وبراء بيدرس فيزياء ، خلصت يومها ومشيت عادي وهيه طالعه علي السلم قابلت ماجد 
_ جايه منين ي هانم ؟
_ أنت غبي يلا 
_ متلمي لسانك الزفر ده 
_ بقولك ايه ابعد عني مش نقصاك 
_ مسمعش منها وقرب عليها جامد و ….
_ انتوا بتعملوا ايييييه ؟؟؟
يتبع …..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!