Uncategorized

رواية غرام الرعد الفصل الثاني والأربعون 42 بقلم رحمة أشرف

    رواية غرام الرعد الفصل الثاني والأربعون 42 بقلم رحمة أشرف

 رواية غرام الرعد الفصل الثاني والأربعون 42 بقلم رحمة أشرف

 رواية غرام الرعد الفصل الثاني والأربعون 42 بقلم رحمة أشرف

وصلت رحمه الي بيت عمتها .. 
عند رحمه 
بعد وقت طويل وصلت وبعدين اتجهت لي بيت عمتها 
الام وهي تترك ما بيدها… . حاضر….الي بتخبط… وراحت فتحت الباب
الام بصدمه.. رحمه
رحمه حضنتها وانهارت من العياط وكانت صوت شهقاتها مرتفعه
الام بخضه وهي تحضنها .. مالك يا حبيبتي … . ومين عمل فيكي كده وايه الي جابك  وفين رعد
الاب وهو مصدوم من وجود رحمه المفاجأ… رحمه
رحمه بصت ل باباها بعيون كلها بدموع  ::. جريت عليه وحضنته. بابا وحشاني اوي اوي
الاب بحنان… مالك يا روح ابوكي .. مالك ي رحمه 
سلمت علي الكل وقعدت وهي لا تزال بين احضان والدها 
ريم عمت رحمه باستغراب.. مين عمل فيكي كده 
رحمه بكذب وتوتر.. مفيش من وقت قريب وقعت من على السلم بس.. انا كويسه دلوقتي الحمد لله 
الاب باستغراب.. فين رعد مجاش معاكي ليه.. يا رحمه 
رحمه بدموع.. انا و رعد اطلقنا يا بابا 
الكل كان مصدوم
الام بصدمه.. ايه طيب . ليه 
رحمه بهدوء.. متفقناش مع بعض يا ماما .. طلعنا مختلفين في حجات كتير.  واتفقنا أننا نطلق … 
الاب بحنان … وانتي كويسه دلوقتي يا حبيبتي
رحمه بابتسامه حزينه… ايوه 
ريم بحنان وهي تربط علي كتفها… ادخلي نامي يا حبيبتي جوه وارتاحي .. وان شاء الله كل حاجه هتعدي .. 
رحمه. حاضر… وسبتهم ودخلت و فضلت تعيط وهي تحت الخطاء .. وتتذكر أيامها مع رعدها . وكيف يتزوج عليها .. وهو يعلم بأنها تحبه كثيرا …. عدا وقت حتي غفت مكانها 
*********************************
في قصر الجارحي 
مروان باستغراب.  وانا مش فاهم برضو.  كان ممكن تعرفها انها في خطر بدل ما تكرهها فيك
رعد بعصبيه.. لا يا مروان انا عندي تكرهني.. ولا ابان قدامها ضعيف…  اقولها ايه اقولها… جوزك بيبعدك عنه علشان مش عارف يحميكي .. 
مروان .. رعد ما انت مش بطل خارق علشان تلاحق علي كل ده… وبعدين هي كان ممكن تتفهم انك فعلا عايز حمايتها.. 
رعد بهدوء.. مكنش ينفع اصلا من الاول .. يحصلها كده .. مروان انت مش هتحس بالي انا حاسس بيه.. عارف يعني ايه مراتك تنخطف من واحد زباله زي ده … ويهددك بيها .. مجرد التفكير بالي قاله ليا في المكالمه.   بيخليني اصمم علي انها تبعد اكتر عني . 
مروان بنتباه.. قالك ايه 
رعد بصله ورجع بص لقدام وغمض عنيه.  ومتكلمش كلمه زياده .. كل الي بيدور في باله .. انها بعيده عنه احسن… بكتير من انها تبقا في حضنه .. وميعرفش يحميها… 
مروان بص له بقلت حيله .. ثم تنهد بضيق.. طيب هتعمل ايه
رعد فتح عنيه وبصله .. هنعمل ايه يعني… انا هنزل الشركه تاني. و انت كمان .. واسامه والقوات هيفضلو يدورو علي علي.   
مروان بهدوء.  تمام يا صاحبي .. براحتك… انا همشي انا بقا.  خلي بالك من نفسك 
رعد اكتفها بهز رأسه وبس.  وخرج مروان متجه للشركه 
*********************************
في بيت زهراء 
نهي بحزن.  يعني هي خلاص سافرت يا بنتي 
زهراء.. ايوه 
نهي بتهوين..طيب يا حبيبتي متزعليش نفسك أن شاءالله فطره و هتعدي 
زهراء بدموع .. انا مش عارفه ليه رعد يعمل كده … طيب اقولك علي حاجه… رعد ده عافر كتير اوي علشان رحمه .. الغريب أنها لم تبقا معاه يسيبها علشان واحده تانيه .. 
نهي . اكيد في سبب لكده ..ربنا هو الي عالم بالحال 
زهراء .. يارب 
*********************************
عند رحمه 
قاعده في غرفة الضيوف في بيت عمتها .. قاعد علي السرير وهي تحضن نفسها… كانها تخبر نفسها بأنها قويه من غيره… أفاقت علي صوت الباب .. لتمسح دموعها بسرعه 
رحمه بصوت مخنوق.  ادخل 
دخل طارق وبيده صينيه اكل .. حبيبت بابا .. عامله ايه دلوقتي 
رحمه بابتسامه ضعيفه.  كويسه يا حبيبي. تعالي. 
طارق دخل وقفل الباب وراه علي طول.  وقعد قصادها علي السرير وهو مبتسم .. 
طارق بابتسامه . الاول تأكلي و ترمي عضمك كده.  وتحكيلي ايه الي حصل معاكي .. و اعرفي أن ابوكي علي طول في ظهرك 
رحمه بتوتر .. هيكون في ايه يعني يا بابا.  كويسه .. ممكن منتكلمش في الموضوع ده لو سمحت 
طارق وهو يمسك بيدها..  ياحبيبي .  لازم اعرف.  لان ده مش موضوع عادي. رحمه.   ده طلاق عارفه يعني ايه… 
رحمه بدموع وهي تمسح أنفها بكف يدها .. اتجوز يا بابا .. رعد اتجوز عليا .. قال أني طالق علشان عايز يتجوز .. تعرف.. لو كان طلقني من غير ما يتجوز ..مكنتش هتوجع.  بس يتجوز عليا و يطلقني جرح كبير اوي يابابا.  ومش هقدر استحمله صدقني.. انا موجوعه.. كنت بتتكلم وهي حاسه بانفاسها مخنوقه جواها.. 
اكتفا طارق بأنه يأخذها داخل أحضانه.. لعله يعطيها بجزء من قوته.. و محبش يضغط عليها بالكلام اكتر من كده… فضلت رحمه تعيط في حضن ابوها .. 
طارق بهمس .. اقولك علي حاجه .. 
رحمه بصتله بانتباه فمسح طارق دموعها وهو يقول بمشاكسه .. 
طارق بابتسامه… انا اصلا مكنتش عايزك تتجوزي. .مكنتش عايزك تبعدي عني . رعد اصلا ميستهلش قطتي
رحمه ابتسمت ودفنت نفسها في حضن ابوها . فهو الآن امانها وقوتها . ولاكن لا يزال رعد يشغل بالها .. 
تنهد طارق بارتياح وهو يقبل جبين ابنته المدلله.  بقولك ايه يا بت يا رحمه 
رحمه . نعم 
طارق بابتسامه . عمك مصطفي كان عايز يشوفك . ايه رايك احجزلك تذكره طيران تروحي لندن 
رحمه بصدمه . اروح لندن.  بجد 
طارق ضحك علي صدمتها .. لو مش عايزه خلاص… يلا اسيبك ترتاحي 
رحمه مسكت في دراعه وبصتله بعيون قطط .  بليز 
ضحك طارق علي طفولتها .. ماشي يا روري .. الاسبوع الجي أن شاءالله هكون حجزتلك.  وعرفت عمك مصطفي.  وابنه انك هتروحي عندهم .. 
رحمه بفرح .يحيا بابا العسل.  يحيا 
ضحك طارق وهو ينظر إلي الام من بعيد.  وهم مبسوطين أنهم خرجوها من الحزن الي هيا فيه 
********************************************
تصارع احداث .  بعد أيام رحمه سافرت لندن وقعدت مع واحد اسمه مصطفى ده ابن عم ابوها ومعاه ابنه حازم وهو ورحمه بقو صحاب في نفس الكليه وشركه المعمار بيدربو فيها…. وزهراء ومروان ومراد وريوان خلاص فرحهم قرب ورعد رجع زي مكان قبل مقابل رحمه بقا معندوش قلب وقاسي و مبيهموش حد و ميراث… بتحاول تتكلم معاه وهو رافض…. وطارق وساره وريوان ومراد رجعو لمصر على طول علشان فرح زهراء وريوان 
بعد مرور 4 شهور 
بيت مصطفى 
رحمه بصوت عالي .. حازم… حازم يا ولا يا حازم. . يخربيتك رحت فين .
مصطفي بنوم . في ايه يا رحمه.. 
رحمه بابتسامه.  ايه ده صحيتك انا اسفه يا عمي الاول صباح العسل علي عمو القمر.   فين الولا الي اسمه حازم ابنك 
مصطفي وهو يتثاوب.. زمانه بيجري في الجنينه بره ….. ووطي صوتك بعد كده.  الحيران طلبو البوليس المره الي فاتت . 
رحمه بضحك ..الله ي عمو ما هم الي ناس رزله.. هو الواحد مش عارف ياخد راحته خالص 
مصطفى بصدمه. خالص 
رحمه بابتسامه.. وحياتك خالص يلا ساموعليكم .. وجريت لبره . وهي بتنادي علي حازم 
رحمه من خلف حازم . حااااازم
حازم بخضه.. بسم الله الرحمن الرحيم…في ايه . البيت بيولع ولا ايه … 
رحمه بضحك.؟. ايه يا برنس ما تروق كده .  مالك ياخي . اخس عليكم عيله .. مش قد مقامي الراقي
حازم بابتسامه. رحمه بطلي كذب بقا ..احنا علي الصبح . ولسه بنقول يا هادي 
رحمه ضحكت تشبه ضحكت الراقصين 
حازم بخضه.  الله يخربيتك. افصلي. اخر مره ضحكتي فيها.. صاحبي فكر اني جايب رقاصه البيت و طلبلي بوليس الاداب 
رحمه بغمزه…. . لا وبين اوي  أنكم عندكم بوليس الاداب فعلا… يابني هو. في اكتر من كده اداب .. هيييح يلا ربنا يهدينا .. 
حازم بضحك .اقسم بالله في حاجه في دماغك. بس شاربه حته بكام  
رحمه .  بس يا معفن… هو انا ليا في كده. يابني احنا دماغنا كبيره عن الحجات دي ..  
حازم بضحك . ههههههههه والله حاسس بكلم واحد صحبي يا بت اتكلمي زي البنات لو لمره واحده 
رحمه بمياصه… اؤمرني يا بيبي 
جات عليهم جارتهم واسمها ميسون مصريه لاكن عايشه في لندن مع والداها .. معجبه بحازم من بعيد وهو نفس الشئ لاكن محدش جرب يصارح التاني . 
رحمه بهمس.. ولا ولا.  مين الفورتيكا الي جي علينا دي .. اخلع انت بقا من الموضوع 
حازم بص وراه لقاها معشوقت الروح… تنح فيها وسرح في لون عينيها .. 
رحمه بهمس . احم احم. انا شوفتها قبلك .. 
حازم بهمس .. اعملي جميل في اخوكي.. وافتحي معاها اي كلام . 
رحمه . وايه المقابل 
حازم بابتسامه.  دانا كيوت وعيوني زرقه ازاي 
رحمه بضحك .. ما عنيك دي هي الي مصبراني عليك ..ماشي يا عم بس ابقا عد بقا..
رحمه لميسون.  بقولك يا قمر.. 
ميسون بابتسامه خفيفه .. اتفضلي . مش انتي بنت عم حازم برضو
رحمه بضحك . يالهوي يا واد يا حازم .. اختك مش عرفه تودي الشهره دي فين… 
حازم ضربها علي قفاها .. بين ياختي.  ازيك يا انسه ميسون 
ميسون بكسوف . كويسه الحمد لله يا حازم ..ازيك انت 
رحمه كانت بتبصلهم و شايفه نظرات الحب الي بينهم .. تاهت هي بأفكارها وفي رعد.. ونظراته لها .. دمعت عيونها لاكن مسحتهم بسرعه وهي بتقول .  ايه رايك تفطري معانا انهرضه يا ميسون .. ده حازم عامل شوية اكل.  انما اي.  لوز 
حازم بصدمه . انا 
رحمه ضربتها بكوعها .. ايوه امال ايه نسيت ولا ايه 
ميسون بأبتسامه حنون.. مش عايزه اتعبكم 
رحمه وهي تجزبها من ايديها. يا شيخه تعب ايه.  دانتي تعبك راحه اقسم بالله .. ولا قوليلي النمش ده طبيعي ولا صناعي 
ميسون باستغراب. نعم 
رحمه بابتسامه. لا مزه مزه يعني .. ودخلت بيها البيت و سابت حازم بره . 
حازم فاق من صدمته… بت يا رحمه بت خدي هنا.   يخربيتك البت هتموت من العين… خمسه في عينك يخربيتك 
رحمه بصوت عالي  . سمعتك يا ابو الحزازيم
***********************************★*****
في الشركه الجارحي 
رعد بزهق.. يابني انزل من علي الزفت المكتب .. 
مروان بضحك . اخوك داخل علي جواز .. ومسؤليه.. انشالله يخليك .. ساعدني… 
رعد بابتسامه. اساعدك ايه يابني.  امسكلك الشمعه يعني 
مروان بضحك ..ممكن برضو.. رعد مبهزرش .. طيب البس البدله لونها ايه.   اسود ولا ازرق ولا ايه 
رعد بيبصله بابتسامه حنون .. مروان ده مش توتر.  ده فرحه… 
مروان بصله .. تفتكر .. بس انا حاسس اني لسه صغير علي النقله دي 
رعد ضحك .. اقسم بالله مجنون قوم يلا اطلع بره.   
مروان بحزن.  شكرا يا زماله… ماتيجي يا استاذ مراد سوف .. صاحبك 
مراد كان قاعد شارد الزهن
رعد . مالك يا استاذ انت كمان 
مراد بتفكير… انا حاسس اني اتسرعت.  صح يا مروان 
مروان .. ما انا بقول كده من الصبح يا ناس.  
رعد وهو يزقهم.. بره انتو الاتنين يلا.  بلا وجع دماغ .. 
مروان بابتسامه.. خلاص بقا يا رعد.  متبقاش قفوش كده يا صاحبي. 
رعد بعصبية .. بره يا مروان… وخد الواد ده معاك.  بره انت و هو يلا .. 
خرج مروان ومراد وهم بيضحكو .. ام رعد فا رجع قعد علي المكتب ليباشر عمله  
*******************************************
في بيت زهراء وريوان كانت قاعده معاهم ريتاج 
ريتاج . يعني رحمه هتيجي ولا لا.  وحشتني اوي اوي 
زهراء بابتسامه.  هتيجي يا قلبي.  متقلقيش .. 
ريتاج بدموع . وحشتني اوي … مسألتش عليا من ساعة ما سافرت 
زهراء بابتسامه.  يعني هي كانت سألت عليا يا شيخه. 
ريوان بابتسامه. بقولكم ايه.  مراد قال أنه جي هو مروان علشان نجيب فستان الفرح 
زهراء . ايوه ما مروان برضو رن عليا وقالي. 
*********************************
في لندن 
رحمه كانت بتضحك وبتهزر مع ميسون ومعاهم حازم الي كان بيستغل اي فرصه أنه يتكلم معاها.. في اي حاجه 
رحمه ضحكت تاني علي حاجه. حصلت   وكان صوتها عالي 
حازم بعصبيه… انعدلي يا بت بطلي قلت ادب بقا 
رحمه بصتله بصدمه . انا قليلت الادب يا حازم . شكرا. يا سيدي .انا اسفه .. .. وقامت خرجت من الأوضه وهي زعلانه 
ميسون بصت لحازم بعتاب .. مكنش ينفع كده.  وبعدين خليها براحتها .. هو في غيري انا وانت هنا … 
حازم بزهق. مكنش قصدي ازعلها .. هي اصلا بقت بتاخد كل حاجه علي محمل الجد 
ميسون بهدوء . علي فكره في حزن كبير اوي جواها .. وبين اوي في عينيها علي فكره… ممكن اعرف هي مالها 
اخذ حازم نفس عميق.. انفصلت هي وجوزها.  
ميسون بزهول.  بجد.. بس بين عليها صغيره .. علي انها تبقا مطلقه 
حازم بحزن .. طيب عن اذنك هروح اشوفها .. وقام لقاها قاعده في الجنيه بتبص للسماء وبتعيط 
راح حازم قعد جنبها وهو بيمسح دموعها .. ممكن متزعليش من حازم انا اسف 
رحمه بصتله بحزن .  مش زعلانه منك وانت عارف اني مبزعلش منك .. بس انا مدايقه من حاجه تانيه 
حازم بابتسامه وهو ينظر إلي الأمام .. خايفه 
رحمه بصتله بعدم فهم.. خايفه من ايه 
حازم بابتسامه .. تشوفيه . مع واحده تانيه 
رحمه اتنهدت بضيق .. مش الحكاية اني خايفه ولا لا .. الحكايه 
حازم قاطعها في الكلام . رحمه بطلي كذب .. لسه بتحبيه 
رحمه بقلت حيله.. هو قلبي المهزق ده .. مش راضي ينساه… تفتكر هو فعلا مش بيحبني .. 
حازم ضحك .. اقسم بالله عايزه مستشفي المجانين.. يابنتي المفروض متفكريش فيه بقا . بعد الي حصل.. وبعدين انا لحد دلوقتي مش فاهمه ازاي فجأة كده يتجوز عليكي. مع اني علي حد ما فهمت من كلامك .. انكم بتحبو بعض
رحمه بدموع.. ده الي انا كنت فهماه .. بس طلع العكس .. 
حازم بهدوء . هتنزلي ..انتي عايزه ترجعي هناك تاني 
رحمه… لازم ارجع فرح زهراء وريوان خلاص قرب 
حازم بمشاكسه.ايه ده هو انتي بتزعلي زي باقي البشر وكده 
رحمه ضحكت .. وربنا انت رزل يالا.. قوم  يلا روح لم هدومك 
حازم بضحك… يخربيت الغه لم… لم ايه يا بنتي اسمها حضر الشنطه
رحمه بعصبية.. امشي من قدامي 
حازم وهو يقوم وه بيضحك… ماشي يلا انا هروح الم واجي ها 
رحمه ضحكت علي كلامه.  وبصت قدامها تاني .. وسرحت في الي حصل ..والي هيحصل لم ترجع 
*********************************
عند زهراء وريوان ومروان ومراد
مراد. احنا تعبنا من الف… كل ده ومفيش فستان عجبكم …
ريوان بابتسامه… اهدي احنا لسه عملنا حاجه 
مروان بزهق.. لا كده كتير اوي 
زهراء بصوت عالي . مروان مروان 
مروان بخضه … في ايه يابنتي ارحميني قطعت الخلف بسبب صوتك ده . 
زهراء شاورت على فستان… ده انا عايزه ده بالله عليك.. شكله حلو اوي..  
مروان بحب وهو يتغزل بها.. .عيون مروان تحت امرك. ياروحي 
زهراء بابتسامه كسوف . مروان ريوان. مراد واقفين عيب كده 
مراد بضحك..لا لا خدو راحتكم خالص.   خالص .
مروان ضربه علي كتفه .. ملكش دعوه يلا .. 
ريوان.. كسفتوها
مروان بص لقا أن زهراء ميته من الكسوف مسك أيدها بحب ومشي .. وهو بيقول لمراد 
مروان.. خليك مع مراتك بقا يا خفيف 
مراد بضحك. ماشي ياعم. ما ناس ليها الحلويات وناس تانيه
ريوان . تانيه ايه يا حبيبي كمل 
مراد بصلها بخوف مصتنع .. لا ياروحي. يلا ورانا حجات كتير اوي 
ريوان بغيظ.. ماشي يا مراد ماشي
بعد وقت طويل وصلو للبيت بعد ما جابو كل احتياجاتهم 
زهراء وريوان لابسين الفساتين قدام طارق وساره 
ساره بدموع..  جمال اوي 
زهراء وريوان. بتعيطي ليه بس 
ساره بابتسامه بين دموعها… من الفرحه..يا حبيبتي.. واخيرا بناتي بقو عرايس قمر 
زهراء بابتسامه… خلاص اهدي لو مش عايزانا نتجوز… خلاص نرجع في كلامنا 
بعد وقت 
ريوان وزهراء قعدين في الاوضه..في بيت طارق  
ريوان بابتسامه. رحمه بترن. الو رحمه عامله ايه يا بت وحشاني اوي
زهراء جريت اخدت التلفون وهي بتعيط.. رحمه 
رحمه .. ايوه يا روحي عامله ايه.  وحشتيني اوي. 
زهراء بدموع.   زعلانه منك اوي يا رحمه 
رحمه .. طيب امسحي دموعك بقا.. هو انا موت ما انا بسال عليكي كل يوم وهو.   
زهراء بعصبية.  بعد الشر عليكي يا حيوانه انتي متقوليش كده . 
رحمه .. حبيبي حبيبي ابو الصحاب. عامله ايه  وماما و طروقه 
زهراء بابتسامه.. انا كويسه جدا يا قلبي. بس بابا تعبان اوي يا رحمه… ومش راضي يروح عند الدكتور .. بيقول بعد جوازنا أن شاءالله 
رحمه.. طيب ما تلحي عليه يا زهراء.  خليه يروح يكشف.. 
ريوان .. هو دلوقتي كويس اوي… مش تعبان ولا حاجه.  وان شاء الله بعد الفرح هنروح نعمل فحص كامل. متقلقيش 
رحمه . طيب الحمد لله ..بس ايه .. مين الي واكل عقول الجميلات 
زهراء وريوان .. مروان و مراد ..اكيد يعني .
رحمه.. ماشي يا عم يسهله.  
ريوان.  وحشتيني اوي 
رحمه. وانتو كمان والله يا بنات.  ريتاج عامله ايه 
زهراء بابتسامه. زعلانه علشان في حماره سافرت. مسألتش علي حد بعد كده 
رحمه ضحكت .. انا خالص والله. 
ريوان بابتسامه.. هتنزلي 
رحمه اخدت نفس كبير وخرجته بضيق .. ايوه أن شاءالله
ريوان .. اخيرا يا بنتي.. 
زهراء بابتسامه.. هانيجي نستقبلك انا و مروان ومراد و ريوان 
رحمه. اشطا هستناكي
ريوان  حازم هينزل معاكي ولا ايه الواد ده اخر مره شفناه كان في خمسه ابتدائي ..وكان مز بعيونه دي 
حازم بتدخل .. انشالله يكرم اصلك يابنتي.  قوليها بقا.  بتقول قال ايه عيوني وحشه 
رحمه . انا.. يا غلس دانا بقولك ان عيونك تاني اجمل عيون 
ريوان .. طيب ممكن بلاش خناق بقا .. 
حازم بابتسامه.. عاملين ايه 
زهراء. حازم… وحشتني والله 
حازم. وانتي اكتر ياسطا.  عاملين ايه في حيات المرتبطين 
زهراء وريوان بضحك. وهو في احلا من كده يابني. 
رحمه بابتسامه.. يا راجل قولو حاجه غير دي 
حازم بابتسامه . انتي مالك اصلا .. هو اني مرتبطه. يا سنجل بائس 
رحمه .. اقول ..متخلينش اقول يا بتاع ميسون 
حازم بسرعه. لا ياروحي دانتي قمر 
رحمه. ماشي ماشي يلا سلام بقا  علشان نلحق الطياره 
زهراء.وريوان. باي يا روحي 
رحمه فصلت معاهم وبصت لحازم وضحكت علي عصبيته.. وجريت… اهدي خلاص والله انا اسفه 
حازم وهو يجري وراها. لا مش هسيبك يا حيوانه.. 
رحمه بخوف مصتنع. خلاص والله اخر مره.  سماح .بقا 
حازم. يلا بينا علشان نمشي..
رحمه. يلا يا برنس وراك ا باشا
رحمه وحازم سلمو على مصطفى واتجه للمطار ومفيش كتير وطلعو علي الطياره 
واقلعت علي الجو 
*********************************************
في بيت الجارحي
ميراث. يا رعد انا بكلمك علي فكره 
رعد رفع نظره ليها بملل .. ما انتي نبتزهقيش من الكلام . عايزه مني ايه 
ميراث ..عايزاك تقولي هنفضل لحد أمته كده يا رعد .. 
رعد بص في الملف الي قدامه بملل.. لحد ما اموت يا ميراث ارتحتي 
ميراث .. ليه كده بس يا رعد بعيد الشر عنك.. متقولش كده.  طيب ما ترجعها يا رعد. عدا اكتر من شهرين ونص ومفيش حاجه حصلت .رجعها يا رعد… علشان لم ترجعها . رعد الطيب والحنين يرجع معاها.  
رعد بصلها بقلت حيله.. صعب ترجع يا ميراث.. صعب… طيب تتخيليها معايا كده. اروح اقولها ايه. اقولها ارجعي معايا لو سمحتي .. اصلي بعتك عني علشان احميكي .. بعتك عني وانا عارف ان ده هيوجع قلبي . اقولها كنت حاسس بالضعف.. وانتي قريبه مني.  اقولها جوزك الي المفروض يبقا سندك .. بعدك عنه وهو عارف أنه روحه فيكي انتي… اقولها ايه ولا ايه يا ميراث.  اسكتي 
ميراث بابتسامه حنون .. يا رعد صدقني .. انت مش بطل خارق يعني علشان تحميها.   يا حبيبي . انت حاولت وحاولت انك تحميها.. بس انت هتلاحق علي ايه ولا ايه… علي اسم العيله بين رجال الأعمال.. املاكك الي تعبت فيها…. ولا العمال الي لو حصل حاجه في الشغل هتقعد في البيت . رعد رحمه بتحبك وانت كذالك . فاهتفهم ان كل ده لحمايتها وبس . وده عمره ما كان ضعف يا رعد .. ده حب وانت حسيت انها بعيده عنك هتبقا بخير.  فا اخترت ليها الخير…. مفكرتش بانانيه. وقلت لا مش هتبعد… انت فكرت في الراحه والسلام ليها .. 
رعد بصلها .. تفتكري هاتفهم كل ده .. ولا هاتفهم أني الخاين الي اتجوز عليها .. القاسي الي كسر قلبها .. المغرور الي مفكرش بمشاعرها 
ميراث بمشاكسه .. هتشوفك رعدها.. ابو عيون حلوه. . والله صدقني .. حاول اتكلم معاها .. و رجعها ..حرام عليك نفسك. انت مبتنمش اليل 
رعد اخد نفس عميق وبعدين بصلها. انتي بتحكي معايا قومي اعمليلي قهوه 
ميراث ضحكت.. لا قوم انت وبعدين دي المره السته الي اعمل فيها قهوه ..دي مكنة القهوه بتلطم .. بتقول ارحموني يا ناس.. ما تعملو نسكافيه مره كله قهوه قهوه.  مفيش تغيير .. 
ضحك رعد علي كلامها . طيب ياختي اعملي نسكافيه .. أهو فعلا تغيير .. 
ميراث . اشطا.  هقوم انا بقا.  وخرجت 
أم رعد فا رجع رأسه لورا يبص في السقف وهو سرحان .
*********************************************
أم في المطار 
زهراء بدموع.  وحشتيني اوي 
رحمه بابتسامه وهي تحضنها جامد اوي .. وانتي  كمان كتييير اوي 
زهراء بدموع .  متبعديش تاني 
رحمه بابتسامه … حاضر. وسعي بقا خليني أسلم علي ريوان .  اوعي . ياشيخه ايه ده .
ريوان بابتسامه حنون .وحشتيني اوي يا رحمه 
رحمه بابتسامه .والله يا روحي انتو اكتر ..
زهراء لحازم .. مين المز ده 
حازم بص لرحمه وهو بيضحك ام رحمه فا قالت 
رحمه . ده حازم يابنتي هو اتغير شويه ..بس
فضلوا يتكلموا كتير لحد ما جه عليهم مروان مراد. 
مروان . رحمه عامله ايه 
رحمه وهي تسلم عليهم بابتسامه. كويسه اوي يا مروان وانت عامل ايه.  
مروان. والله انا تمام الحمد لله ..انتي الي  عامله ايه 
رحمه بابتسامه خفيفه… كله تمام الحمد لله .. وانت يا مراد عامل ايه 
مروان وهو يسلم على حازم. اهلا انا مروان الألفي 
حازم بابتسامه.انا حازم.. أشرفت بحضرتك جدا 
مراد بابتسامه .. وانا مراد الألفي
حازم بابتسامه..اخوات 
زهراء .. عيال عم .المهم يلا بينا بقا ولا ايه 
مروان بانتباه..ايوه يلا 
رحمه. مروان 
مروان بصلها.. نعم. 
رحمه بهدوء… عايزه اشوف دادا سميحه ممكن…. تجبها اشوفها .. وحشتني اوي 
مروان بابتسامه… اوي اوي واحنا ماشين هنقف عند البيت وخليها تطلع تشوفك .. 
رحمه بضحك… ربنا يخليك الغلابه الي زي  يارب 
ضحك الكل علي كلامها . وخرجوا متجهين لبيت رعد علشان رحمه تشوف سميحه أو ما كانت يتقنع نفسها بيه .. 
وقفو بعيد من القصر ومروان نزل يجيب سميحه ورحمه بتبص على البيت و بتفتكر كل حاجه حصلت معاها فيه 
مروان شويه وطلع مع سميحه رحمه اول ما شفتها فتحت الباب بتاع العربيه ونزلت جري عليها حضنتها بدون اي مقدمات .
وحشتيني اوي أوي أوي 
سميحه بدموع. رحمه كده يا بنتي تقلقيني عليكي كل ده .. انتي وحشتيني اوي يا حبيبتي 
رحمه بابتسامه بين دموعها .. انا اسفه يا دادا انتي عارفه الي حصل بقا . وانتي كمان عامله ايه طمنيني صحتك كويسه 
سميحه بابتسامه… انا كويسه.يا ست البنات .. المهم انتي يا روحي 
رحمه. انا كويسه الحمد لله اوي لسه نازله من السفر حالا قلت ازاي مرحش اشوف دادا سميحه . طيب بزمتك دي تيجي 
سميحه .  الصراحه عيبه في حقك 
في الوقت ده رعد دخل بالعربيه و وراه الحراس وقفو قدام البيت 
رحمه بصت باتجاه صوت السياره لقت رعد فاتح الباب وواقف بيبصلها .. فضلت بصاله كتير اوي .. وكان زكريات كتير اقتحمت عقلها .. ولاكن كان آخرها أنه اتخلا منها.  اتخلا عن حبها ليه… قالت بصوت متقطع… مروان. .. يلا  بينا 
سميحه حضنتها. ها شوفك تاني 
رحمه بابتسامه. اكيد 
في الوقت ده رعد كان واقف و انصدم لم شافها قد ايه هي وحشته وعايز يحضنها فضل يبصلها كتير .. ورحمه اخدت بالها من نظراته ليها ..  سابتهم ودخلت العربيه ومن غير ولا كلمه 
رعد ل مروان … رحمه.. هنا ليه
مروان بهمس ..جات تحضر الفرح…. و تقريبا كده ها تسافر تاني 
رعد منزلش عينه من عليها طول ما هو بيتكلم.. وعلى لو عرف انها رجعت 
مروان بهدوء ..على مسيره هيقع واهو لو عرف انها رجعت هيطلع من المكان الي مستخبي فيه 
رعد بأمر .. مروان.. خلي بالك منها… واوعا. يحصلها حاجه .
مروان بابتسامه..صدقني هتبقا كويسه .. وكل حاجه هترجع تاني 
زهراء طلعت راسها من شباك العربيه …. مروان يلا نمشي بقا. اتأخرنا
مروان بابتسامه. حاضر يا حبيتي.  جاي .. يلا سلام يا رعد .
اكتفا رعد أنه يهز رأسه وبس.  ومشي مروان.. أم رعد فدخل القصر وهو حاسس بأن روحه رجعت من تاني بعد ما شافها .. 
*********************************
علي الطريق لبيت طارق 
رحمه كانت بتبص علي الطريق وهي سرحانه… وهي بتفتكر اول مره رعد يعترف لها بحبه .. لم كان في البيت .. وغيرهم من الذكريات…
بعد وقت قصير وصلو البيت . 
رحمه. ماما ماما يا سوسو… اي حد في البيت ده ياناس .
ساره وهي خارجه من المطبخ .  ياروح ماما. . وحشتيني اوي ..يا مزعجه 
رحمه حضنتها .. قلبي وحشتيني اوي ..امال فين بابا. يا حجوج. باباااا
طارق بخضه. في ايه البيت بيقع ولا ايه 
ضحك الكل علي الي بيحصل أم رحمه فا ارتمت في حضن ابوها وهي بتضحك ..
طارق وهو يضمها ليه بحنان. وحشتيني اوي يا رحمه
رحمه بابتسامه.. وانت أكتر يا قلب رحمه
طارق بابتسامه وهي يقرص خدها .. عامله ايه يا قطتي 
رحمه بتظمر . بابا متقلش قطتي قدام حد
الكل. ها يا قطه 
رحمه بصتلهم بغيظ.. محدش يقولي يا قطه… 
قعدو الكل بين الضحك والهزار و الفرحه رجعت للبيت تاني .
رحمه .. طيب انا عايزه اجيب لبس جديد . 
حازم بابتسامه.. والله وانا برضو .. مكنش فيه وقت نجيب لبس جديد من هناك 
زهراء . خلاص ننزل نجيب ليك و لرحمه.. 
حازم .. تمام كده اوي.. 
رحمه بابتسامه.. هنجيب لون بعض 
حازم بابتسامه مماثله.. حاضر 
ريوان بابتسامه. طيب والله لايقين لبعض… 
مروان متابع الحوار بينهم. عنده شك أن ممكن يبقا رحمه وحازم في بينهم حاجه… بس كان بيقول لنفسه اكيد لا .يعني.. رعد لو عرف ممكن يهد الدنيا عليهم كلهم.. 
زهراء بابتسامه. يسهله يا عم 
حازم بابتسامه وهزار.. لا يا ستي في ايه .. انا اجوز دي 
رحمه رفعت حاجبها . ومالي يا عنيا . ما أحسن من النمش الصناعي 
حازم ضحك. يابنتي وربنا طبيعي.. وبعدين انتي مالك اصلا 
رحمه ببراءه.. انا الي حطيت عنيا عليها الآول..اخلع انت بقا.  
حازم بمشاكسه .طيب ايه رأيك نتجوز انا وانتي… أهو حتي تضحكيني
رحمه بغيظ .ليه يا روح طنط حد قالك اني بهلوان ولا ايه 
انتبهوا لصوت رنين تلفون مروان.  وكان رعد 
مروان …الو  
رعد بهدوء ..انت فين 
مروان بابتسامه.. في بيت مع رحمه والكل .. في حاجه 
رعد بهدوء ..لا بس ميراث كانت عايزه تجيب حاجه ليها . وانا مش فاضي .. فقلت اشوفك تروح معاها 
مروان .. والله انا دلوقتي نازل  انا ومراد مع البنات علشان هنجيب لبس لرحمه وحازم ..
رعد . خلاص مفيش مشكله .. سلام 
مروان بابتسامه..سلام ..وفصل معه 
زهراء باستغراب. في حاجه يا حبيبي
مروان بابتسامه. لا يا روحي ده رعد كان عايزني انزل مع ميراث المول.  قلتله اني نازل معاكم. قال تمام هيروح هو 
رحمه قامت دخلت اوضتها وفضلت تعيط ..ام حازم فراح وراها علشان حس انها فعلا زعلت .
مراد بعتاب… ليه كده يا مروان 
مروان باستغراب. ..في ايه .. انا قلت ايه 
زهراء. مروان بلاش تجيب سيرة رعد في اي موضوع .. راعي مشاعرها طيب 
مروان بقلت حيله… حاضر 
عند رحمه  قاعده بتعيط ومش عارفه ليه  ..بتعيط عليه ليه .. بتعيط علي واحد اتخلى عنها ليه .. غيرانه عليه من ميراث ليه .  بعد ما كسرها.. 
دخل حازم عليها وقرب منها قعد جنبها بهدوء ..ممكن نهدي… 
رحمه بدموع… كل حاجه بتفكرني به حتى كلامهم معايا … كله بيفكرني فيه .. 
حازم حضنها علشان تهدي …. اهدي والله محدش يستاهل ..كل الدموع دي… وبعدين ..مش هما الي بيفكروكي بيه يا رحمه… انتي ما كنتي بعيده.  و برضو كنتي بتفكري فيه.. بتحبه اوي كده 
عياطها ذاد اكتر وقالت بشهقات . ايوه بحبه اوي .. ولم طلبت اشوف دادا. كان في بالي اشوفه هو … الرغم أنه اتخلي عني ..بس لسه بحبه. و محتاجه حضنه اوي .. ومجرد تفكيري بأنه بيحب غيري بحس أن قلبي.  بيوجعني اوي يا حازم 
دمعت عيون حازم بحزن علي نبرت صوتها ليقول بحنان ..طيب خلاص اهدي…. اهدي بقا. .. 
خرجت رحمه من حضنه وهي بتمسح دموعها
حازم بابتسامه..هديتي 
رحمه بابتسامه خفيفه..ايوه 
في الوقت ده دخل مروان وسمع الي قالته .. حس أنهم حاولوا يحموها ميعرفوش أنهم جرحوا قلبها 
مروان بابتسامه… اولا يا ستي انا اسف.. ثانيا بقا. مش هننزل نجيب لبس بقا ولا ايه… 
رحمه بابتسامه خفيفه..اكيد يلا بينا
رحمه طلعت قعدت معاهم ومروان اتأكد ١٠٠في ١٠٠ان رحمه وحازم مفيش بينهم حاجه ومراد قاعد مش فاهم ليه مروان بيعمل كده وزهراء وريوان قعدين فرحانين ان رحمه وحازم في بينهم حاجه او كما توقعو هم. و طارق و ساره طول الوقت كانو في الاوضه أو المطبخ ..
مروان قام وقف .. مش يلا علشان… ورانا تدريب للرقص بليل وكده هنتأخر اوي 
رحمه قامت هي الآخرا .. . ايوه يلا 
الكل. اتجه لمول وجابو فستان لرحمه وطقم لحازم ورجعو على بيت زهراء 
الكل دخل وقعد قعده بهزرو 
رحمه بفرح… ايه رايكم نعمل الفرح على ثلاث ايام 
مروان. ازاي
رحمه بشرح… يعني اليوم الأول هيكون حفله العيله مع بعض واليوم التاني هيكون مسابقات رقص واليوم التالت هيكون حفله كبيره للناس و الأقارب.. ايه رايكم
زهراء ضحكت .زي الفيلم الهندي الي شوفناه اخر مره .. الهندي واكل عقلك 
رحمه بابتسامه.. هو في احلا من المسلسلات الهنديه تفقع المراره . 
ريوان بابتسامه.. بس فكره حلوه اوي 
رحمه بابتسامه.. اشطاا
مروان. فكره حلوه و قول ل اسامه و ريتاج 
رحمه بفرح .ايوه ياريت والله .. البنت دي وحشتني 
قطع كلامهم صوت جرس الباب . فراحت ناجيه تفتح.  
ناجيه باحترام.. رعد بيه اتفضل 
رعد..مروان بيه جوه 
ناجيه. ايوه والكل متجمع جوه  يا فندم مروان بيه ومراد بيه ..والبنات 
ام بداخل 
رحمه بابتسامه ..  بس بس خلاص هيكون مروان وزهراء ومراد وريوان هم الاول في الرقصه. وبعدين……. قطع كلامها  دخول رعد المفاجأة 
رعد واقف بيبص ل رحمه الي  قلبها دق باندفاع و بتبص له بعتاب ..بتبص له نظرات عتاب بتعاتبه علي الي هم فيه .. أزاح نظره من عليها لم سمع صوت مروان 
مروان بابتسامه.. رعد….تعالي اقعد 
رحمه مسكت ايد حازم و بتوتر بسبب نظراته ليها .. 
حازم بهمس.. اهدي.. هو ده  رعد بقا
رحمه بصتله. ايوه ..
حازم بابتسامه ومشاكسه. اهدي علشان حدودك احمرت.  وهتنفضحي انك ما صدقتي شوفتيه اصلا 
رحمه بخضه..يالهوي مفضوحه اوي كده 
حازم ضحك فضحك رحمه بعده.  وده اشعل نيران الغيره عند رعد ..راح اقعد بجانب مروان وهو يحاول بان بتحكم في غيرته دي. 
مراد بابتسامه.. ازيك يا رعد 
رعد بهدوء مخيف … انا تمام الحمد الله 
مروان بسأل… كنت جي في ايه.  حصل حاجه 
رعد بشرح.. اسامه رن عليا وقلي انه هيجيلك على هنا و معاه ريتاج و بيرن عليك مش بترد ..فا اتفقنا منا نتقابل عندك
رحمه بفرح وابتسامه عريضه .. ريتاج جايه. بجد 
ابتسم رعد علي عفويتها وهو بيبص عليها بحب.. فهو ثانيه كمان. وهيقوم يحضنها ..ويقولها قد ايه هي وحشته اوي 
حازم مسك اديها يشدها تقعد… اقعدي.. اهدي شويه في ايه قلنا مره وطي صوتك ده 
رعد شافه بيمسك اديها ضغط على اديه بقوه 
رحمه بابتسامه… اسفه…. بس البت دي وحشاني اوي 
.. ومين قلك انك مش وحشاني انتي مكان 
رحمه بصدمه .. توتي… وحضنتها ودموعها نزلت .. وحشتيني اوي اوي ياروحي 
ريتاج وهي تحضنها جامد … وانتي وحشتيني موت يا رحمتي.. .. رجعتي أمته 
رحمه خرجت من حضنها وهي مبتسمه..  انهرضه ..تعالي اقعدي دا في كلام كتير عايزين نتكلم فيه 
اسامه بابتسامه.. ازيك يا رحمه عامله ايه 
رحمه بابتسامه.. انا تمام الحمد لله يا استاذ اسامه.  وحضرتك 
اسامه .. حضرتي ايه بقا… خليها اسامه وبس. .
اسامه سلم على الكل و قعدو 
زهراء. عامله ايه مع اسامه 
ريتاج. الحمد الله.. تمام.. اوي ..
رحمه ..اوعي يكون بيزعلك
ريتاج بابتسامه حب .لا ابدا وآلله .. هو بيحاول يعمل كل حاجه بترضيني وبتفرحني .. 
رحمه وريوان وزهراء بابتسامه.  ربنا يخليكم لبعض
اسامه وهو يكلم رعد بصوت شبه واطي… على اتمسك من ساعه.كده  كان باعت واحد قناص.. قال ايه .. يضرب رحمه بالنار .. بس الحمد لله لحقناه.. … وهو دلوقتي في قسم الشرطة
رعد بعصبية… طيب مقلتليش ليه من الاول. يا اسامه 
اسامه بزهق..ما الاستاذ بقا بيعمل تلفونه صامت .. وانت  اقولك ايه اقولك اننا مسكنا علي.. في التلفون.  كان لازم نتكلم.  المهم هتعمل ايه 
مروان.. يعني كده ممكن. رحمه ورعد يرجعوا لبعض بقا 
اسامه بابتسامه… ملوش لزوم البعد خلاص 
رحمه أدخلت في الكلام… ثواني… بس انتو بتتكلمو على ايه .. ومين دي الي هترجع
اسامه بشرح… اصل…. قطع كلامه رعد… لا مفيش قوم معايا 
رعد ومروان واسامه قامو وقفتهم.. رحمه بصوت باكي … انا مش فاهمه حاجه.  ايه دخل علي بالي حصل.. وايه نرجع لبعض دي 
رعد ومروان واسامه بصو لبعض 
مروان …. مفيش يا رحوم اهدي .. 
رحمه. ممكن أعرف…. ايه الي انقال  ده…عيدو و فهموني…. انتو عارفين الشخص الي انتو بتقولوا عليه ده اني ارجع ليه عمل فيا انا ايه 
زهراء بحزن …اهدي يا حبيتي 
رحمه بدموع وصوت عالي… بس مش عايزه اسمع ولا كلمه… 
مروان. رحمه اهدي مفيش حاجه 
رحمه بدموع وهدوء …. ايه علاقة على بالحصل… عايزه افهم .. انا مش حقي اعرف الي بيحصل في حياتي . 
اسامه همس لرعد انه لازم يحكيها وكفايه كده يبقا .. 
رعد بهدوء… مينفعش دلوقتي 
رحمه فضلت تعيط قام حازم يمسح دموعها  
حازم بحزن علي حالتها… اهدي يا رحمه مش كده.. متعيطيش
رعد قرب منها بعصبيه ومسك معصمها وخدها ومشى
والكل قاعد مصدوم من الي حصل 
رحمه بعصبية.. سيب ايدي يا همجي 
رعد وقف بيها في بلكونه بعيد اوي عن الكل 
رحمه جت تمشي بس رعد مسك اديها
رعد بعصبية .. انتي مش ها تهدي بقا
رحمه بدموع وعصبيه… سيب ايدي يا رعد 
رعد وهو يضع يده علي خدها ويحرك إبهامه بخفه.. وحشتيني اوي.. و اسمي وحشني منك اكتر ..
رحمه بتوتر وخجل .. رعد ابعد كده مينفعش
رعد بهدوء وهو ينظر إلي عيناها .. طيب اسمعيني الأول 
رحمه بعصبية … انا مستحيل اسمعك من تاني يا رعد.. انت واحد حيوان و متخلف  كمان…. اوع من وشي بقا.  وزقته بعيد فقام مسكها من معصمها جامد وزعق فيها 
رعد بعصبية…. قلتلك اهدي فيه ايه. 
رحمه واقفه مصدومه و خايفه… ابعد عني… انت قليل الادب 
رعد بمشاكسه …عارف. .وبعدين هو انا جيت جنبك علشان تقولي قليل الادب. ولا دماغك هي الي شمال 
رحمه وشها احمر من الخجل …. انت واحد سافل… وزقته.. ابعد عني بقا 
رعد سحبها تاني وقرب من اذنها بهمس. انا بحبك بجنون يا غرام الرعد .. 
رحمه وقفت مصدومه مش عارفه تعمل ايه بس متنكرش أنها مبسوطه من قربه ليها لاكن قالت بعصبية .. وانا مش بكره في حياتي غيرك انت… و سابته ومشيت 
رعد ابتسم علي تصرفها ومشى وراها 
رحمه راحت وقفت جنب حازم ومسكت ايده ووقفت وهي متعصبه من رعد جامد
زهراء وريتاج وريوان. في ايه يا رحمه مالك 
رحمه بهدوء .. خطوبتي انا وحازم قريب 
زهراء وريوان وريتاج وحازم بصدمه ..نعم  
رعد بابتسامه وهدوء ما قبل العاصفه ..انتي ايه يا روحي 
رحمه بخوف.. انا…. وحازم….وقبل ما تكمل كلامها قاطعها رعد بعصبية 
رعد بعصبية .. ده مستحيل يحصل .. ده علي موتك 
رحمه باستفزاز… ليه بقا ان شاء الله..ده يهمك في ايه اصلا 
رعد بعصبيه وزعيق… يهمني انك مراتي..  
رحمه باستفزاز اكتر .. لا هو انا مقلتلكش انك طلقتني ولا حضرتك كنت  غايب 
رعد بهدوء وابتسامه نصر.  لا ما أنا رجعتك تاني  
رحمه وقفت مصدومه وحازم والكل 
رعد كمل كلامه وهو يقرب لها وهو ينظر لها بتوعد… بص هي كلمه وحده… انتي هتفضلي مراتي …انتي بتاعتي ..
رحمه بزعيق وعصبيه… ايه بتاعتك دي.. انا مش لعبه في ايد حضرتك علشان تلعب بيها.. فاهم 
مروان بتدخل… اهدو يا جماعه مش كده 
رحمه بصت لمروان والدموع في عينيها … مروان… احجزلي للندن عايزه ارجع تاني.  كانت غلطه اني رجعت تاني 
رعد ضحك … وانتي مفكره اني ممكن اسيبك تسافري تاني. .دانتي بتحلمي
رحمه حست بوجه في بطنها .. ولا ال… وحطت اديها على بطنها بوجع.. 
رعد انخض عليها ومسكها من خصرها.. مالك 
رحمه بتزقه بتعده عنها…  ابعد عني… متقربش مني بقا ياخي 
رعد بعصبية ..لمي لسانك يا بت انتي 
رحمه قاعده على الكنبه والكل حوليها بصتلهم … في ايه… بتبصولي كده ليه…
رعد بأمر.  مروان هات الدكتوره ..
رحمه بتدخل… لا… مش عايزه منك حاجه كل الي عايزاه تغور من وشي ابعد 
الكل ضحك و سابهم مع بعض ومشى ..لعلهم يحلو المشاكل دي بقا 
رعد بعصبية …ما تلمي لسانك يا بت انتي بقا .. بدل ما أمد ايدي عليكي 
رحمه بصتله بصدمه والدموع في عينيها.. .. الي خلاك تكسر قلبي. واحلامي هيخليك تمد ايدك عليا 
رعد بهدوء وهو يمسك أيدها بقوه ..تنقطع ايدي قبل ما تيجي عليكي يا روحي
رحمه وهي تنظر له بعتاب . روحك.. 
رعد وهو يبوس أيدها بشغل.. روحي وكل حاجه ليا .. 
رحمه سحبت أيدها بهدوء منه .. مينفعش كده.  ابعد بقا . و جت تقوم مسكت بطنها تاني من الوجه 
رحمه بالم… ااااه .. بطني 
رعد سندها  تقريبا تقريبا في حضنه .. انتي كويسه اهدي واقعدي علي ما الدكتوره تيجي .
رحمه. زقته يبعد عنها… انت ابعد عن لم تكمل كلامها حتي وقعت غابت عن الوعي  بين ايد رعد 
رعد بخضه..  رحمه.. يا حبيبتي 
في الوقت ده كان ريتاج واسامه وحازم مشو كل واحد لبيته 
رعد بصوت عالي… مروان   مروااااان 
مروان ومراد وزهراء وريوان دخلو يجرو ورا بعض 
رعد بأمر.. ابعت هات الدكتوره بسرعه 
مروان. حاضر  
زهراء بخوف وتوتر…انا . انا هجيب ميه واجي
ريوان بتوتر… استنى هاجي معاكي يلا بسرعه 
مروان.واقف بعيد بيرن على الدكتوره 
مراد. انا هشوف مروان… ومشى.  يجيب دكتوره بسرعه . وخرج ..ام 
رعد فا حط رحمه على الكنبه و هو قعد قصادها على الأرض و بيبصلها بإشتياق كبير ليقول بهمس.. وحشتيني اوي يا ري ري….اوي يا غرام الرعد .. ابتسم ابتسامه خفيفه بعد ما افتكر كسوفها منه من ثواني فقط
وبعد شويه الدكتوره جت.. وبدأت تفحص رحمه الي فاقت نوعاً ما 
رعد واقف مع مروان ومراد وزهراء وريوان الي قلقانين عليها .. 
بعد شويه الدكتوره خرجت…هي متزوجه
رعد .. ايوه…انا جوزها ..ملها
الدكتوره بابتسامه .. متقلقش حضرتك ..دي حاجه عاديه … 
رعد بعدم فهم. مش فاهم 
الدكتوره بابتسامه…  المدام حامل… بس الاول  لازم تعمل شويت تحليل علشان نتأكد.. لان الغماء الي عندها دي.. ممكن جدا.. يكون حامل 
الكل كان مصدوم. نعم 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث والأربعون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!