Uncategorized

رواية عوضني بالأجمل الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة محمد

 رواية عوضني بالأجمل الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة محمد

رواية عوضني بالأجمل الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة محمد

رواية عوضني بالأجمل الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة محمد

يارا:معقوول
حسام:هو اي اللي معقول
يارا:لا لا مفيش حاجه عامل اي
حسام:الحمدالله انتي عامله اي 
يارا:الحمدالله تمام بس اي الصدفة الحلوة دي
حسام:هيا فعلا صدفة حلوة
يارا ابتسمت
حسام:هو انتي صح ليكي عندك فيس بوك كل مره اجي اسئلك انسى
يارا:لا مش عندي مش بحبوا هو الواتساب بس
حسام: انتي كده عجبتيني
يارا:اي مش فاهمه
حسام:لا ولا حاجه
ومشيوا
يارا لنفسها: ياترى دي صدفة ولا قدر بس هو لي قالي كده تعجبيني ونا لي اصلا بفكر في كده كتير
وعدت 6 شهور وهيا بتفكر فيه وكانت خلاص وقعت في حبه
فون يارا رن
يارا:الو بالعروسة اللي واحشاني
سارة:واحشاني اكتر والله 
يارا:عامله اي واي اخبار الجواز معاكي
سارة: اهو يلا بقولك تعالي بكره عندنا
يارا: عندك ولا بيت جدو
سارة:لا يختي بيت جدك 
يارا:تمام بكره هجيلك
سارة:تمام يلا سلام
وتاني يوم
كانت يارا في قمة الاناقة كانت لابسة(دريس اسود وطرحة بيبي بلو)
يارا طلعت عند سارة
يارا: اي الصدفة الجميلة دي
حسام: ايي ده ازيك 
يارا:الحمدالله لله انت عامل اي
حسام:الحمدالله تمام
يارا:بقالي كتير مقعدتش معاكي ياساره
سارة: تعالي طب نتكلم ودخلوا اوضة سارة
سارة:انا ملاحظة ان انتي بتبصي لحسام كتير
يارا: هقولك يبنتي
وحكت كل حاجه لسارة واهتمامه بيها وكلاموا
سارة:يبقا بيحبك ماتصرحيه بحبك انتي كمان
يارا:انتي عبيطة مينفعش اقول لواحد انا بحبك
سارة: وفيها اي ماهو كمان بيحبك
يارا:ماهو مقلش انوا بيحبني عشان اقول انوا بيحبني
سارة: طب انا هقوله
يارا:لاا لا متقولوش انا خايفة من ردت فعله
سارة: طب خلاص انا مش هقوله استني ثانية
ويارا فضلت قاعدة كتير في الاوضة وسارة مجتش
يارا:هيا اتأخرت كده لي انا هطلع اشوفها وطلعت
يارا لاحظت ان هو متغير بس مدتش اهتمام
يارا: بقولك يامرات خالو هيا فين سارة
منال: تحت يبنتي
(منال ام سارة ومرات خال يارا)
يارا نزلت لسارة
يارا:هو انتي قولتيله حاجه
سارة:اه وهو قالي لا انوا مش بيحبك ومش عايزك تتعلقي بيه عشان هو وراه كتير عقبال مايتجوز
يارا اتصدمت وبعياط: يبقا كل ده كان حب كن طرف واحد
سارة:ربنا هيعوضك بالاجمل انشاء الله متعيطيش انتي بس
وروحت يارا
يارا: دخلت اوضتها وفضلت تعيط وتعبت نفسية ومن قلة الاكل والشرب 
ومرت سنة ….
وكانت يارا بتحاول تنسى بس للاسف منسيتوش كانت بتتضحك على نفسها بالكلام
اسراء: انا جايبالك عريس يارا رايك اي
(اسراء 27 سنة اخت يارا الكبيرة متجوزة ومخلفة)
يارا:لا انا مش هتجوز دلوقتي
اسراء:فكري طب وردي عليا
يارا:ماشي
وجي الليل على يارا
وفضلت تفكر
يارا لنفسها: انا خلاص هفكر في نفسي ومش مهم هو ماهو السبب في كل اللي انا فيه انا هوافق
في اليوم التاني
اسراء:هاا فكرتي
يارا:اه وموافقة
اسراء:خلاص هقولهم وهما هيجوا 
وبعد اسبوعين هما وصلوا  
ولاء: جهزتي نفسك العريس وصل
يارا وهيا مدايقة:اهه جهزت
ولاء: خلاص ماشي ابتسمي كده شوية
 يارا:اهو ابتسمت
ودخل العريس
كان في منتهى الاناقة
وشاف يارا اتبهر بجماالها
وجلسوا العائلتين لكي يتفقوا على الخطوبة واتفقوا بعد اسبوعين الخطوبة مصطفى العريس:طب احنا هنمشي بقا ياعمي وانشاء الله بعد اسبوعين الخطوبة
محمد ابو العروسة:تمام يابني خلاص 
وذهبوا اهل العريس….
(مصطفى 23 سنة ابيض ملمحوا حلوة وموظف في شركة كبيرة)
(محمد ابو يارا 46 سنة حاكم في قرارته جدا)
????????????????????????????.
ومر الاسبوع على يرا وكأنه يوماا وستلتقي بعذابها الابدي…
يوم الخطوبة????????….
يارا لبست الفستان الذي هداهولها مصطفى…
كانت لابسة(فستان سوارية كشمير وكانت بشعرها وكعب ابيض وميكب هادي)
وعملوا الفرح وعدا اليوم بدون اي مشاكل وخلص الفرح….
مصطفى في الفون:الو ياحبيبتي
يارا بحزن:الو
مصطفى:عايزة اقولك حاجه
يارا:قول
مصطفى:………
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!