Uncategorized

رواية عشق وسيم الفصل السابع عشر 17 بقلم نعمه شرابي

   رواية عشق وسيم  الفصل السابع عشر 17 بقلم نعمه شرابي

رواية عشق وسيم  الفصل السابع عشر 17 بقلم نعمه شرابي  

 رواية عشق وسيم  الفصل السابع عشر 17 بقلم نعمه شرابي

قضت اسبوع على اليخت بالبحر 
وكانها عروسه جديد تزف الي عريسها فكان خالد دائما يا يبسها حبه وعشقةوحنانه فكان لها اكثر من زوج وحبيب وعاشق
عادة الي بيت خالد بجوار الفندق 
وعند نزولهم من السيارة
سمعت عشق من ينادي باسمها
بصوت جهوري
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
كانت تجلس بجوار الصخرة تتذكر الأيام الجميلة التي عاشتها مع خالد 
جاءها صوت طفلها الصغير ذو الخمس
سنوات وهو يجري من اخية رواد
مامي مامي ابنك اخد مني الكورة
ومش راضي يدهالي
مامي انا مش بكلمك اعمل اية لابنك ده
عشق وقد اخذت طفلها بين أحضانها
وهي تضحك علية 
ولا هنعمل حاجة هنضحك علية وناخدها منه 
رواد…… تعرف ياض انت أن لعبت بالكورة وجبتها في وانا بذاكر
تاني هضربك 
نظرت له عشق بنظرة حادة وصوت
جاد قائله والله طب مد ايدك علية يا رواد وانا ازعل منك
ده بدل ما تاخده بحضنك وتهدد علية
وتفهمه الصح من الغلط براحة
رد رواد بخجل آسف يا ست ماما
حقك علية تعالي يا وسيم أما العب
معاك شوية واروح اذاكر
جري الطفل وسيم وارتمي بحضن اخية
قائلا آسف أبية رواد
عالف انك بتذكر بس الكورة الوحشة
دي جريت عليك وانا هضربها
ضحك رواد وعشق وأخذ رواد وسيم
الصغير وذهب الي البيت
ظلت هي تتذكر ما حدث لها بالماضي
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
سالم بصوت جهوري عشششششششق
صدمت عشق عندما رأت أمامها
وبيده مسدس مصوبه ناحيتها
نظرت إلي خالد الذي جري عليها
محتضنها وجدت وسيم بعدما ابلغ الشرطةيجري
علي سالم الذي سبق وسيم و
اصابه بطلق ناري في كتفه
اوقعه مكانه
وصوب مرة اخري علي عشق
سالم…….انا تسبيني عشان ده انا يا
فريدة انا اللي بحبك حب عبودية
تسيبيني وتنامي بحضن غيري
لاء ده يبقي موتك
صرخت عشق به قائله… انت تحبني 
انا فين الحب ده فين
نظراتك اللي ترعبني فين حبك ده
وانت بتعاملني جارية وخدامه
له ولاخواتك فين القهر والذل
اللي كنت عائشة فية معاك
انت اتجوزتني غصب
عني مش حب مني انت ظلمتني
وهنتني وضربتني وآلات واغتصبتني
بدل المرة كتير حرام عليك 
خدت فلوسي وكل شئ
كان لازم استرد ورثي وتعب بابا
اللي خدته انت واخواتك وابوك
سيبني اعيش واربي ولادي 
ولادي اللي بخاف اكرهم لانهم ولادك
هما مالهمش ذنب سيبني اربيهم
كفاية انا بكرهك بكرهك بكرهك
كل هذا أمام أنظار الجميع
وعلي الذي صدم من كلام أمه
الهذا الحد ذاقت العذاب مع أبي
كان علي يحاول ربط جرح وسيم وهو يتأسف 
له وأثناء مساعدة علي اوسيم
سالم…….وطالما انا ظالم ووحش
مش هتكوني لي يبقي مش هتكوني لغيري يا عشق
واطلق رصاصة ولكن تحرك خالد أمام عشق تلقي الرصاصة بقلبه
وفي هذه اللحظة اتت الشرطة وقبض علي سالم تحت أنظار الجميع 
اللذين اتلتفوا حول عشق وخالد
ارتمت عشق علي الارض بجوار 
خالد اخذته 
باحضانها تبكي بكل قهر خاااااااااالد
اوعي تسيبني انا عشت حياتي معاك
نظر خالد لها وهو يودعها
عشت معاكي اسبوعين بالجنه
رجعت من الموت عشان اموت
وانت علي اسمي بحبك يا فريدة
متخليش حد يندهك بعشق بعدي
يا عشق خالد
عشق ……. متتكلمش عشان خاطري خليك معايا متسبنيش 
خاااااااااالد جري علية علي ووسيم وسيم…..خالد فتح عيونك
متغمضش متستسلمش
فتح خالد عيونه وهو ينظر الي عشق
انا خلاص يا وسيم فريدة أمانه
بين ايديك ياريت تحافظ عليها
اتجوزها ياوسيم 
عشان خاطري عارف انك حبيتها
وهتحافظ عليها بعدي 
وضع يده علي يد
عشق فوق قلبه وعشق تنظر له وهي مصدومة وتهز رأسها بلا
خالد….. ده طلبي وانا بين أيادي 
ربنا يا عشق وبتمني تنفيذية
وخرجت روح خالد لبارئها فقد عاش عمره كله يتمني العيش بين أحضان محبوبته ولكن القدر
شاء وحدث ما لم يكن بالحسبان 
فبعدها بشهر بدأت عشق 
تشعر بأعراض الحمل وتوجهت
الي المشفي وتاكدت أنها حامل بقطعة
من خالد خرجت من المشفي
ركبت السيارة طالبة من عم مدكور
التوجه إلي المقابر 
عم مدكور …..هتروحي دلوقت يا ست فريدة الدنيا ليل وغلط عليكي
عشق…..معلش يا راجل يا طيب
ده رجاء مش طلب
ذهب بها الي ما تريد ودخل معها الي
مقبرة خالد وجدها تبكي علي قبره
عشق……خالد قوم انا جاية اخدك
معايا انا جوايا حته منك
انا جوايا وسيم يا خالد
جيت أعرفك عشان تفرح 
وتربية معايا آه جسمك هنا
لكن روحك معايا وحواليا
هربية زي ما اتربينا هطلعه راجل
زيك قد الحمل والمسئولية
ده اجمل حاجة حصلت لي من وقت
ما فديتني بروحك يا روحي
هعيش عشانه هو وبس
سرقها الوقت بالكلام علي المقبرة
وخاف عليها عم مدكور
وجدت وسيم يقف خلفها قائلا
يلا يافريدة الوقت أتأخر 
ومينفعش تقعدي اكتر من كدا
الدنيا ليل واولادك قلقنين
وطنط هدي وطنط رقية خايفين 
عليكي لازم تكوني قوية
لو مش عشانك عشان الناس
اللي اتعلقوا برقبتك
ولادك وطنط رقية وفريدة الصغيرة
لازم تكملي مسيرة خالد
مد يده لها كي تقوم نظرت عليها
عشق مترددة
وسيم…. ايدي في ايدك نحقق احلام
خالد هو معانا ومش راح ننساااه
قامت عشق دون أن تضع
يدها بيده قائله…. ان شاء الله
يلا بينا فين عم مدكور
وسيم…… خليته سبق يمكنهم عليكي
فتح لها باب السيارة
ركبت وانطلق الي الفندق وعند
نزولها جري عليها رنا وفريدة ورواد
كنت فين يا ماما كدا تقلقينا
عليكي وضعت عشق يدها علي بطنها
وهي تتبسم لاول مره بعد موت
خالد قائلة …كنت بطمن علي 
اخوكم وسيم الصغير
هلل الأولاد واخذتها رقية باحضانها
رقية ….. ده خالد يا فريدة 
هسمية خالد ده ربنا بعته ليبقي
بينا للابد ربنا يكملك على خير
أمن الكل لكلام رقية
عشق…… حاضر يا ماما رقية
هكتبه خالد وهننده وسيم زي
ماكان خالد نفسه
هدى….. تعالي يلا انت ماكلتيش 
حاجة النهاردة كولي عشان
الواد خالد يطلع صحته حلوة
مرت سنه ووضعت عشق مولودها
واسمته كما قالت
وطفلها اصبح عنده ستة أشهر
أخذته معها وذهبت الي المحكمة
لسماع النطق بالحكم على سالم
كان معها المستشار حامد
ووسيم وعلي وبعض الشهود 
وهم أيضا من ضمنهم
حاولت اخت سالم التهجم 
علي عشق وهي تحمل طفلها
الذي جذبه علي بين احضانه
بسرعة 
اخت سالم….. ملهوف علي إبن
الراجل اللي فرق ابوك وامك
عن بعض ياعلي
علي…. عمتي ملوش لازمه الكلام
ده وده اخويا والراجل
اللي بتتكلمي عنه اخوكي قتله ويتم ابنه وانا هنا أبوه 
ضحكت عمته بتهكم وحاولت 
جذب الطفل من يد علي 
ولكن امسكها وسيم صادد يدها
وسيم….. إياك إياك إياك بس
تفكري تمديد إيدك علي أبني
وانا احبس وما يبنش لكي صاحب
هو انت فكرة أية هنخاف منك
يا حضرة الظابط عاوز اثبات 
حاله تعدى علي ابني ومراتي
أمام عدالة المحكمة
صعقت اخت وسيم عندما ألقي
الضابط القبض عليها
قائلة….. يا حضرة الظابط دانا كنت
عاوزة اخده أبوسه
الظابط…. يلا ياحاجة احنا 
واقفين من الأول حراسة لمدام
فريدة وسمعنا كل كلمه
اتفضلي معانا وهي لها مطلق 
الحرية تمشي محضر التعدي
ولا تتنازل عنه براحتها
أخذها الضابط ووضعها بالحبس
وجلسوا جميعا يستمعون الي 
النطق بالحكم
حكمت المحكمة العليا للجنايات
مادة رقم (…) بالإعدام شنقا علي المتهم
سالم رمضان شهدي بتهمة قتل المجني علية خالد محمد الشافعي بالقتل العمد مع سبق الإصرار والترصد بتاريخ ٢٥ ديسمبر ٢٠١٨، تحت المادة ١٣٠ – القتل عمد، والمادة ١٨٦ – جرائم ضد الإنسانية.
مع الشغل والنفاذ من ساعته وتاريخه
نزلت دموع فرح من عين عشق
وجرت علي علي بعدما
ألقت طفلها علي وسيم
واخذت ابنها في أحضانها وهي
تبث به الثبات والقوه
،،،،،،،،،،،،،،،
وطلبت منه عدم البوح بما قال القاضي
أمام إخوته وأخذته
وطلبت من وسيم أن يعط طفلها
لامها رقية لحين رجوعها
توجهت إلى مكان هادئ علي النيل
جلست واجلست علي الذي كان منهك
عشق….. آسفة آسفة يا أبني
سامحني يا علي سامحني
نظر لها علي وهو لا يستوعب 
علي ماذا تتاسف امه
عشق برجاء… آسفة علي كل
اللي حصل وبيحصل لك ولاخواتك
والله العظيم كان كله غصب عني
جوازي وعشتي معاة 
كان غصب كنت ضعيفة لاحول
ولا قوة لا اب ولا أم
حاربته كتير بس انت كنت شايف
كام مرة قلت لك انت راجلي
يا علي كام مرة قلت لك 
اقف في ضهري قويني
انا يوم ما مضيت العقد مع خالد
قلت هعيش وتعيشوا
معايا بعيد عن المشاكل وهعيش
حياة كريمه بين ولادي
مرضتش أرفع خلع عشان
سمعتكم بين الناس فضل ابوكم
يهددني وما رديت على كلامة
خالد وقف معايا وجمبي
كتير وانا مع ابوكم
خالد تعب بسبب رفضي له 
وفضلتكم علي سعداتي وسعادته
لكن لما ابتدينا نعيش ونفرح
ابوكم قتل فرحتي جوايا
خد الإنسان الوحيد اللي كان
بيساعدني في مصاريفكم ومصاريف
مدارسكم وكليتكم
نظر لها علي سريعا
اومأت عشق براسها علامة على
الموافقة قائله… أيوة يا علي
خالد فاتح حساب بالبنك
مع محمد باسمي وكان ليحول
لي مبلغ مالي كل شهر
بصرف عليكم منه يا ابني
علي يدك شغلي كله ابوك كان بياخد
غصب وبالاهانه والضرب ده
غير

يتبع

لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا

لقراءة  باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!