Uncategorized

رواية نور الفصل الثانى 2 بقلم هدي ناجي

 رواية نور الفصل الثانى 2 بقلم هدي ناجي
رواية نور الفصل الثانى 2 بقلم هدي ناجي

رواية نور الفصل الثانى 2 بقلم هدي ناجي

نور بصتله بتعجب : ازاي مفيهاش حد من سنين امال ايسل كانت قاعده فيها الزاي 
البواب : زي ما بقول لحضرتك كدا 
نور : بدهشه مستحيييل انا بقولك اكسر الباب لتجد نور ايد تلمس كتفها  فتلتفت لتجد عمتها: في اي يا نور بتتخانقي ليه اي الي حصل 
نور : في حاله من الدهشه وعدم التصديق مفيش حاجه  
عمتها: طب يلا عشان راجعه تعبانه وعايزه استريح 
“””””””””””””” 
نور وعمتها علي العشاء نور ف حاله سكون 
عمتها  : مالك ينور مبتكليش ليه  
نور : ولا حاجه وتدخل الي اوضتها وتقعد علي سريرها بتفكر هو في اي ي تري ايسل  راحت فين وليه البواب بيكدب عليا لحد ما تعبت من التفكير ونامت  
“””””””””””””””””
تاني يوم راحت الجامعه عادي لكن مبطلتش تفكير ايسل راحت فين  لحد ما لقت صوت من وراها بينادي عليها نور يا نور 
التفتت نور لقت ايسل واقفه بعيد جنب شجره وبتشاورلها  نور راحت عندها 
نور : كنت فين امبارح 
ايسل : كنت …..
ليأتي احمد زميل نور ف الجامعه نور بعد اذنك فتلفت نور  بغضب لو سمحت انا مشغوله دلوقت  فيمشي احمد بحرج وتلتفت نور لايسل التي تجدها اختفت فجاه……….
فتلتفت نور لتنظر الي احمد بغضب 
نور :عجبك كدا اهي مشيت 
احمد : بنظره تعجب هي مين دي مكنش فيه حد هنا انا شوفتك من بعيد متضايقه وبتكلمي نفسك فجيت اشوف مالك 
نور بغضب : نعم قصدك اي يعني مشفتش صحبتي الي كانت واقفه معايا هنا 
احمد : مكنش فيه حد واقف هنا 
نور : عن اذنك انا اتأخرت ولازم اروح 
“””””””””””””””””””
دخلت نور مسرعه الي غرفتها لتجلس ع سريرها وتبكي بتنهد ليه عايزين يجنوني وليه ايسل بعدت عني وراحت فين فتدخل عمتها فجأه مالك ينور بتعيطي ليه 
نور وهي تدير وجهها وتمسح دموعها  : مفيش انا عايزه انام 
فتخرج عمتها وتغلق الضوء متمتمه : نامي يا بنتي نامي 
تذهب نور في النوم لتري ف أحلامها ايسل وهي تبكي 
نور : بتعيطي ليه بس 
ايسل: تنظر بحزن والدموع تتساقط من عينيها بصمت 
تحاول نور الاقتراب من ايسل فتدخل ايسل في غرفه ضيقه مظلمه وتبكي 
نور : تذهب اليها فتجد وكأن شيئا يمنعها من الدخول فقط تسمع صوت بكاء ايسل 
تسيتقظ نور خائفه: ي تري انتي فين ي ايسل لتخرج من غرقتها فتجد عمتها وقد احضرت الطعام  يلا عشان تفطري قبل الجامعه 
نور : مليش نفس 
عمتها: مش عايزه تفطري معايا دانا راجعه بكره 
نور : بسرعه كدا 
عمتها  : معلش ي حبيبتي انا جهزتلك اكل طول الاسبوع ف التلاجه ونضفت البيت لسنه قدام  وحضرتلك احلي فطار يلا بقي هتتأخري ع الجامعه  
نور بصوت مهموم : حاضر 
“”””””””””””””
في الجامعه نور تجد احمد ورائها منادي نور نور 
نور : نعم  
احمد: انتي ليه مبتحضريش محاضراتك وليه ساكته علطول ومش بتروحي المكتبه زي عادتك علطول قاعده حزينه وساكته في حاجه حصلت 
نور : انت عرفت منين اني بحب اروح اقعد ف المكتبه واني مبحضرش 
احمد : نور احنا زمايل من سنتين ف نفس التخصص  وانا اعرفك من اول يوم شفتك ف الجامعه بس انتي الي مش واخده بالك ممكن لو ميضيقكيش نقعد نتكلم شويه افتكر احنا زمايل 
نور : اتفضل 
احمد  : انا ملاحظ انك تعبانه شويه ومنمتيش كويس 
نور : عرفت منين  
احمد : باين من وشك افتكر هترتاحي لو اتكلمتي مع حد 
نور : بدون تفكير حكيتله ع كل حاجه من يوم ما شفت ايسل لحد الكوابيس الي بشوفها 
احمد : طب وهي راحت فين ؟!
نور : مهو ده الي هيجنني انا خايفه يكون حصلها حاجه 
احمد بهدوء : او ممكن تكون مش موجوده اصلا نور احيانا الوحده بتخلينا نتخيل اشخاص مش موجودين ونتعامل معاهم ومش بس الوحده يمكن صدمه وفاة اهلك تكون لسه ماثره عليكي وده طبيعي  
نور : المفروض اصدقك صح بتطلب  مني اصدق ان مجنونه وبتخيل واحده ملهاش وجود 
احمد : انا مقصدتش صدقيني انا بس بحلل كلامك والي شفته بعنيه لاني يوم ما جيت كلمتك كنتي بتكلمي نفسك 
نور انهارت ف البكاء انا عارفه ان محدش هيصدقني كلكم شايفني مجنونه انا مش هرتاح غير لما صاحب العماره ويفتحلي شقه ايسل اكيد هعرف هي راحت فين ؟؟
احمد بيحاول يهديها : انا اسف ممكن تهدي وتسمعني انا مصدقك بس علشان الكل يصدقك لازم تثبتي صحه كلامك مثلا مين شافها غيرك  
نور بسكون : م مفيش حد 
احمد : انا مصدقك ي نور بس كمان لازم اساعدك 
نور بغضب لو بس اعرف ادخل الشقه دي ….
احمد : لو دي مشكلتك بسيطه بس لازم نتأكد محدش يشوفنا واحنا داخلين  
نور  : يشوفنا !! 
احمد : يعني عايزاني اسيبك تدخلي شقه مفيهاش حد من سنين وباليل لوحدك  ولو حد شافك هيفتكرك حراميه وداخله تسرقي … اكيد هاجي معاكي 
نور : هنفتح الباب ازاي 
احمد : لما تتاكدي ان الكل نام حتي البواب رني عليا وسيبي الباقي عليا 
نور مش عارفه ليه وثقت فيه من غير سبب نفذت كلامه او يمكن عشان مليش حد يساعدني ومحتاجه حد يصدقني ويقف جنبي 
“””””””””””””””””””””””””
باليل نور واحمد قدام الشقه احمد يخرج شئ غريب من جيبه 
نور : اي الي ف ايدك دا 
احمد : امال هقول للباب افتح ي سمسم هيفتح ربنا يستر بس وميكونش في كاميرات جوه ونروح ف داهيه 
احمد فتح الباب 
نور : اي دا !!! ………
يتبع ……
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!