Uncategorized

رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم منة الله وائل

      رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم منة الله وائل

رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم منة الله وائل

رواية تبنيتها ولكن احببتها الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم منة الله وائل

اتسعت عين بسمه بصدمه فور رؤيتها لتلك السيده التي كانت معه في منزله وكانت بين احضانه
كريم بصدمه قائلا :
يانهار اسود، ايه اللي بيحصل دا؟
عاصم بغضب قائلا :
يابنتي ايه اللي عملتي دا اوعي كدا
كان يعدل ملابسه فنظر وجد بسمه تنظر له بصدمه
عاصم بدهشه :
يانهار اسود!..
التفتت بسمه الي مريم وكريم وقالت بابتسامه مكسوره :
الف مبروك يا مريوم، الف مبروك يا دكتور انا همشي بقا هشوفك بكرا باي
كانوا ينظرون لها ولن يستطيعوا ان يتفوهوا بكلمه
كانت تلملم اشيائها وستهم بالرحيل فامسك يدها عاصم وقال :
بسمه انا…
قطعت حديثه قائله بابتسامه مقتضبه :
انت واحد خاين
عاصم بغضب قائلا :
يا بسمه اسمعني بقا، انا خنتك في ايه، انتي ليه مصره انك تحكمي عليا بالشكل دا
كريم وهو يبعد يده عنها قائلا :
انت مش شايف اللي انت عملته من شويه والا ايه ماتبعد عنها بقا يااخي
نظر عاصم له ثم التفت وقال :
وانت بقا البودي جارد بتاعها؟
بسمه بنفاذ صبر قائله :
عاصم لوسمحت انا مش عاوزه اي مشاكل اتفضل روح للكنت جاي معاها وسبنا في حالنا بقا
عاصم وهو يجذبها اليه قائلا :
اشبكم في حالكم؟ نعم ياختي وانتي ان شاء الله عامله حزب انتي واللافندي دا، مابصي بقا اسمعي لما اقولك كون انك مش عاوزه تسمعي ورافضه حتى اني ادافع عن نفسي فده مش يديكي الحق ابدا انك تتصرفي كدا، ماهو مش بمزاجك يا بسمه سامعه، وانتي ليا انا يابسمه ومفيش اي مخلوق على وجه الأرض دي هيعرف ياخدك مني سامعه
ثم تركها ورحل وسط دهشة الجميع،
عيون غاضبه، وعيون حاقده، وعيون تحترق من الغيره
كانت تتحدث في الهاتف من بعيد قائله :
يا باشا الدنيا مولعه هنا، اه منا اتصرفت خلاص عشان مايخلنيش اروح وافهمها على كل حاجه، المهم ايه هي الخطه اللي جايه يا باشا
، تمم يا باشا تحت امرك سلام
عاصم وهو ينظر لها بشك قائلا :
كنتي بتكلمي مين؟
قمر باءرتباك وتوتر قائله :
دا… دا صاحب الشغل بيقولي يعني عشان ماروحتش النهارده
عاصم بتفهم قائلا :
اه طيب يلا عشان اوصلك لبيتك
نظرت له ثم قالت في نفسها :
وبعدين بقا منا لازم اخترعله اي حاجه عشان افضل موجوده معاه
كانت تفكر في شئ لكي تبقى معه وتعرف كل الأخبار
نظرت له ثم قالت :
اه طيب في حاجات عندك نسيتها
عاصم بنفاذ صبر قائلا :
طيب اتفضلي يلا عشان تجبيهم بس يكون في علمك انتي دورك ماخلصشي لحد كدا بكرا هعدي عليكي عشان هتروحي وتحكلها كل حاجه مفهوم
قمر بخوف قائله :
ح…ححاضر
بقلمي منه وائل
**************************
في المدرسه
انتهت وقت عقوبة فيفيان وقد ذهبت إلى الحديقه كانت تتأرجح على الارجحوه المفضله لدي فريده، كانت تنظر إلى السماء وتسرح
ذهبت لها موزموزيل ميرت ثم ابتسمت لها وقالت :
فيفيان في زياره عشانك
نظرت لها فيفيان باستغراب ثم قالت :
زياره عشاني انا؟، مين؟
موزموزيل ميرت بابتسامه قائله :
خالتك
ابتسمت فيفيان ثم قالت :
اوكي
…………………
كانت تجلس في قاعة الاستقبال تنتظرها الي ان دخلت عليها فيفيان بابتسامتها الهادئه
شويكار بحب قائله :
فيفي روح قلبي وحشتني اوي تعالي حبيبتي تعالي
ذهبت لها فيفيان ثم احتضنتها ولكن شعرت انها تحتضن امها فبكت، بما بشده واحتضنتها جيدا
شويكار بحزن قائله ‘
حبيبتي بتبكي ليه فيفي ماتبكيش
فيفيان وهي تمسح دموعها قائله:
مامي وحشتني اوي
شويكار بحزن قائله :
ووحشتني انا كمان فيفي بس هنعمل ايه دا. قدر الرب، المهم انا يعني كنت عاوزه اقولك انك من النهارده انا المسؤله عنك حتى ورثك انا اللي هكون واصيه عليه حبيبتي لحد اما تتمي السن الشرعي اللي تقدري تستخدمي فيه فلوسك
نظرت لها فيفيان بحزن ثم قالت :
اعملي اللي انتي شيفاه خالتو
ابتسمت شويكار ثم قبلت وجنتيها وقالت :
اوكي حبيبتي انا هروح بقا عشان ورايا حاجات كتير هعملها سلام
نظرت فيفيان الي مكانها الفارغ بشرود ثم ذهبت إلى الداخل
بقلمي منه وائل
**************************
في المستشفى
استيقظت فريده من اغمائها على صوت كامل يقول:
فوقي بقا يا فريده
تحدث والدها قائلا :
اهي فاجت اهي
فريده بتوتر وخوف قائله :
هو ايه اللي حصل؟…
كامل وهو يحاول ان يعدل من جلستها قائلا :
اهدي يا فريده محصلش حاجه
كريمه بدموع قائله :
مالك يا جلب امك ليه خايفه أجده بس؟
نظرت لها فريده وكانت الدموع تحاول الخروج من عينيها ثم قالت :
انتي امي صح؟، طب لما انتي امي وبتحبني زي مابتقولي، ليه سبتني؟، ليه رمتني السنين دي كلها؟
هههه طب بلاش دي، ليه ماحاولتيش طول السنين دي حتى ترجعني؟، تعرفي ان كل يوم كنت بقعد على امل اني اصحى الاقيكي جيتي واخدتني من هناك، تعرفي اني كنت بعاني وانا لوحدي، جربتي شعور انك نفسك تترمي في حضن مامتك ومش لاقياها، طيب جربتي شعور انك تتعاملي حاله خاصه لأنك يتيمه
انا بقا جربت كل دا ويمكن اكتر، ومع ذلك كنت بقول لو في يوم حاولتوا تيجوا وتاخذوني كنت هسامحكم
كان نفسي اوي اتربي وسطكم كان نفسي يبقا ليا حد يحمني اوي
اقترب منها محمد ثم قال بحنان ابوي :
يابتي اسمعينا افهمي ليه امك عملت أجده كان في ظروف تمنعنا انك تفضلي چارنا
فريده بانفعال قائله :
لاااااا مفيش اي حاجه تمنعكم اني افضل جنبكم ولو حتى فيه، هونت عليكم
كريمه ببكاء قائله :
يابتي لو كنتي فضلتي چاري كنتي هتروحي منك، چدك كان هيجتلك
ضحكت فريده بشده ثم قالت :
هههههههه على اساس اني مكنتش هموت امبارح، بصي ماتحاوليش تبرري لنفسك يا.. يا ماما
انتوا اخترتوا انكم تبعدوا عني، تمم كملوا بقا المره دي انا اللي مش عاوزاكم
عقد القوي بفضي قائلا :
وه انتي بتجولي ايه يابت انتي اتحددتي عدل، جالولك كانوا بيحموكي ايه ماهتفهميش
هبت فريده واقفه ثم قالت بصوت عالي :
لا مابفهمش ولوسمحت انسوا ان ليكم بنت اسمها فريده
نظر لها محمد بصدمه ثم قال :
انتي بتجولي ايه يابنتي كيف يعني
فريده وهي تمسك دموعها قائله :
زي ماسمعتوا اعتبروني مت
صرخت فريده قائله :
لااااااااا، لا يابتي اني ماصدجت لاجيتك حرام عليكي تعملي فيا اجده
ذهب لها محمد وامسك ذراعها بعنف قائلا :
بجولك ايه يابت انتي، انتي عماله تزعجي أجده ولاكاني ابوكي ولا هي امك، وبعدين مفيش حاچه اسمها ابعدوا عني انتي هتيچي معانا ودلوك يلا
كان يسحبها ورائه وهي تصرخ وكريمه تبكي
الا ان وجد أحد يقف أمامه قائلا :
افندم حضرتك وأخدها على فين؟
محمد بغضب قائلا :
إيه واخد بتي معايا وانت ايه حشرك؟
ضحك كامل ثم قال وهو ياخذ فريده تجاهه :
شكل حضرتك وقع منك مشهد صغنون قد كدا، لو تفتكر اني قولتلك برا اني اكون جوزها مش كدا والا ايه
نظرت له كريمه بفزع ثم قالت :
چو.. چوزها كيف يعني دي لساتها صغيره
كامل وهو يخرج بطاقه فريده الشخصيه قائلا :
لا فريده مش صغيره ولا حاجه فريده هتم ١٩ سنه اخر الشهر دا يعني بنت كبيره وناضجه وانا من حقي كازوج ليها اني اقولها تروح فين وماتروحش فين
نظر محمد له بغضب ثم نطر لفريده التي تختبئ خلف كامل بخوف ثم قال وهو يرحل:
اني برا شوفوا هتعملوا ايه وجولولي
كامل باءستئذان قائلا :
معلش ياأمي بس ممكن تسبونا لوحدنا شويه
نظرت له كريمه بحزن ثم خرجت من الغرفه يليها عبد القوي
التفت كامل الي فريده ثم قام بالجلوس على الفراش وقال لها وهو يشير على مكان بجانبه :
تعالي يا فريده اقعدي جنبي
نظرت له فريده ثم ذهبت له
كامل بحب قائلا :
انتي بتثقي فيا مش كدا.؟
هزت فريده راسها بالموافقه
ثم أكمل كامل حديثه قائلا :
انا مش عاوزك تخافي من اي حاجه طول منا جنبك ماشي، انا هخدك وهنروح من هنا ماشي، بس عاوزك تعملي كل اللي هقولك عليه عشان نخرج من هنا تمم
فريده بموافقه قائله :
حاضر
……………….
كان يجلس على المقعد في الخارج ويشتعل من الغضب
عبد القوي وهو في محاوله لتهدئته قائلا :
اهدي ياولدي اكيد مهتبعدش تاني
كريمه بنواح قائله :
يا مُرك يا كريمه يعني بعد دا كله هتبعد عني تاني
محند بانفعال قائلا :
اسكتي بجا انتي السبب في اللي احنا فيه ديه، دايما بتفكري لوحدك ودايما بتمشي على كيفك، والنتيچه ايه اهي بتك هتبعد تاني، ومعاها حج اي بنت في سنها هتحتاچنا واحنا رمناها وكأننا بنحميها اجده يس الحجيجه اننا كنا بنهدمها
كانت تستمع له وهي تبكي لم تستطيع قول شئ ثم هبت واقفه قائله :
اني داخله لأمي
عبد القوي سريعا :
استنى يابتي اني داخل معاكي نطمنوا عليها
………………..
في غرفة نعيمه
كانت تتحدث مع الممرضه وتضحك معاها
الممرضه بمرح قائله :
حمدالله على سلامتك يا حجه
نعيمه باءبتسامه هادئه قائله :
الله يسلمك يا بتي
دب دب
الممرضه وهي تأذن للطارق قائله :
ادخل
كريمه وهي تجري في أحضان والدتها قائله :
اما وحشتني جوي جوي يااما، انتي زينه يااما والا فيكي حاچه
ربطت نعيمه على ظهرها قائله :
اني زينه يابتي ماتجلجيش
كريمه بتساؤل قائله :
مابك يااما وشك مخطوف ليه اجده، اني هچبلك حاچه تشربيها
نعيمه وهي تمسك يدها قائله :
لاه يا بتي ما رايداش حاچه
عبد القوي وهو ينظر لها بحب قائلا :
حمدالله على سلامتك يابت عمي
ابتسمت نعيمه ثم قالت :
الله يسلمك يا ولد عمي
كريمه بحزن قائله :
ابويا مات يااما
نعيمه وقد هبطت الدمعه من عيونها قائله :
الله يرحمك يافتحي
عبد القوي بحنان قائلا :
لساتك طيبه وجلبي ابيض كيف الحليب يا نعيمه
نعيمه بابتسامه بسيطه قائله :
العشره ماتهونش الا على ولاد الحرام يا ولد عمي، وانتي تعرفني زين لو عشرتك يوم ماتهونش عليا برضو
عبد القوي بمرح قائلا :
حُصل وعلى يدي، ههههه لما جعتي يوم بحاله تتحددي ويا بتاعة الكحك لحد اما خلص، ومن ساعتها كل يوم تسئلي عليها ههههههههه
ضحكت نعيمه فور اه تذكرت ما قاله ثم قالت :
هههههههه وه لساتك فاكر ياولد عمي دا كنا صغار
عبد القوي بحب قائلا :
اني عمري مانسيت اي حاچه عملناها سوا يا نعيمه
خجلت نعيمه من حديثه بشده
فنظرت لها كريمه بعد فهم قائله :
مالك يااما تعبانه فيكي حاچه والا ايه؟
نعيمه وهي تتصنع النعاس قائله :
لاه اني زينه بس عاوزه انام يابتي
كريمه وهي تضع الغطاء عليها قائله :
ماشي يا اما ارتاحي هبابه
بقلمي منه وائل
**************************
في القاهره في منزل كامل
دخلت بسمه الي المنزل ويبدو على وجهها الحزن
ميرفت بتساؤل قائله :
مالك يا بسمه في حاجه حصلت والا ايه؟
بسمه وهي تصعد إلى غرفتها قائله :
لا يا ميمي مفيش حاجه..
ميرفت بتساؤل :
طب مش هتتغدي؟
بسمه وهي تحاول الوقوف قائله :
حاضر هغير واجي اتغدى معاكي
دخلت الي غرفتها وارتمت على فراشها كانت تبكي بدون صوت، كانت تصدر فقط صوت انين بسيط الي ان سمعت صوت رنين هاتفها يصدح برقم مجهول لا تعرفه كانت تتردد في الرد ولكن أمسكت الهاتف وقررت الرد
بسمع بغضب قائله :
انت يعني معندكش دم كل شويه هتنطلي، اقعد عني يا عاصم بقا
ابتسم المتصل ثم اخذ نفس عميق وقال :
احم اذيك يا بسمه انا وائل انتي نستيني والا ايه، طول عمرك مشاكسه وبتتخانقي كدا
نظرت بسمه الي الهاتف باستغراب ثم قالت بتساؤل :
احم انا اسفه، بس مين حضرتك؟
ضحك بشده ثم قال :
ههههههههههه ايه يا بنتي اهدي مابك بس، يابنتي انا وائل رشدي كنا زمايل في سنه اولى كليه وبعدها انا سبت الكليه وسافرت فرنسا انتي نسيتي والا ايه
ابتسمت بسمه بحماس ثم قالت بدهشه :
وائل عامل ايه والله ليك وحشه، رجعت مصر امتا
وائل بمرح قائلا :
وانتي كمان يا بنتي وحشتني اوي والله، انا لسه راجع النهارده الصبح وكان لازم اول حد اكلمه هو انتي يعني انتي عارفه ماليش صحاب غيرك وكدا، الا قوليلي صحيح انتي مخطوبه والا متجوزه والا ايه؟
بسمه بياس قائله :
لا انا مش مخطوبه ولا متجوزه
وائل بمكر قائلا :
يابنتي منا قولتلك ساعتها يلف نتجوز ونسافر سوا انتي اللي رفضتي وعملتلي بلوك من كل حاجه مش عارف ليه يعني كل دا عشان كنت مُصر
بسمه بانفعال قائله :
لا يا وائل انا عملت كدا عشان انت عارف اني لما برفض يبقا خلاص تقوم تروح لخالتي في اسكندريه وتطلب ايدي منها وتقولها كمان انك زميلي في الكليه، ماتعرفش انا حصلي مشاكل قد ايه بسبب البي انت عملته دا
وائل بأسف قائلا :
سوري بسمه مكنتش اعرف انا اسف بجد
بسمه وهي تعتدل في جلستها قائله :
لا مفيش حاجه وبعدين الموضوع ذا عدي عليه سنتين والا تلت سنين فخلاص يعني
وائل بتساؤل قائله :
المهم انتي عملتي ايه في دراستك وحياتك والشله لسه بتشوفي حد منهم
بسمه بنفاذ صبر قائله :
خلصت وبعمل رسالة الماجستير انا ومريم وهدى لو فاكرهم هما دول اللي اتبقوا من الشله
وائل بمرح قائلا :
الله الاتنين مره واحده لا انا كدا عاوز اقابلكم في يوم اتفقوا على معاد كدا نتقابل فيه
بسمه :
تمم، طيب انا مضطره اقفل يا وائل عشان معايا حاجه مهمه بعملها محتاج حاجه؟
وائل باحراج قائلا :
ها، لا عاوز سلامتك هبقا اكلمك تاني بقا
بسمه بزهق قائله :
ان شاء الله يلا سلام
وائل :
سلام، انا مش عارف بتعاملني كدا ليه، ما اي واحد في مكاني وبيحبها كان هيعمل اكتر من كدا، قلبها اسود اوي
……………..
القت الهاتف على الفراش ثم قامت بفتح خزانتها الخاصه وأخرجت بعض ملابس النوم المريحه وذهبت الحمام..
بسمه وهي تضع الملابس في الحمام قائله :
راجع بقا يفتح الاسطوانه بتاعة الكام سته اللي فاتوا دول بني آدم رخم
بقلمي منه وائل
**************************
في منزل عاصم
عاصم بتساؤل :
ها اخذتي كل حاجه؟
قمر بتوتر قائله :
ها… اه خدت كل حاجه
عاصم وهو ينظر إلى ملابسها باشمئزاز قائلا :
تمم يلا عشان اوصلك
قمر وهي تهبط على الدرج بحذر قائله :
ماشي يلا
نظرت قمر له وجدته منشغل في هاتفه، فقامت بخلع حذائها سريعا والقت بنفسها على الدرج وقامت بالصراخ قائله :
عاااااااااااااا رجلي اااااااااااااه رجلييييي
فزع عاصم فور سماع صراخها فنظر إليها وجدها تسقط علي الدرج فذهب لها سريعا وحاول ان يساندها وقام باءدخالها الي الشقه وقال:
ماتقلقيش هبعت اجيب دكتور حالا
وبعد نصف ساعه
خرج الطبيب من الغرفه فذهب له عاصم وقال بتساؤل :
خير يا دكتور حاجه بسيطه ان شاء الله؟
الطبيب بأسف قائلا :
للأسف مشط رجلها حصله التواء فمش هتقدر تتحرك يعني لمده اسبوعين كدا، ودا العلاج اللي هتمشي عليه، الف سلامه على المدام
نظر عاصم الي ورقة الادويه ثم نظر الي الغرفه التي تجلس بها قمر ثم قال :
هههههه المدام، حسبي الله ونعم الوكيل
بقلمي منه وائل
**************************
في المساء في سيارة كامل
كانت تجلس بجانبه ويدور بداخلها الكثير من الاسئله
نظر لها كامل ثم ابتسم وقال :
عاوزه تقولي ايه يا ديده؟
فريده بحيره قائله :
هما ازاي سبونا نمشي بسهوله كدا
كامل بمكر قائلا :
مش انتي قولتي انك عاوزه تبعدي عنهم ولو حتى فتره بسيطه ملكيش دعوه بقا سبونا ازاي..
فريده بتساؤل :
اومال احنا رايحين فين؟
كامل وهو يقف بالسياره قائلا :
المفروض هنروح على البيت بس قبل مانروح في حاجه لادم نعملها انزلي يلا
هبطت فريده من السياره ونظرت حولها باستغراب ثم قالت :
احنا فين يا كامل؟
كامل وهو يمسك يدها قائلا :
هتعرفي كل حاجه دلوقتي
كانت تصعد الدرج بخوف وتوتر الي ان دخلت معه إلى ذلك المكتب وجدت رجل يجلس على مكتب ومبتسم فنظر إليها ثم نظر الي كامل وقال :
معقوله كل دا يااستاذ كامل انا قولت انك مش جاي النهارده
كامل بابتسامه قائلا :
لا طبعا ازاي بس الطريق على ما جينا وكدا
الرجل بابتسامه بشوشه قائلا :
ولا يهمك، المهم الورق كله جاهز والشهود اهو العروسه جاهزه؟
هبت فريده واقفه ثم قالت :
عروسه ايه وشهود ايه؟
كامل وهو يمسك يدها يحاول تهدئتها قائلا :
اهدي يا فريده هفهمك كل حاجه
فريده وهي تنزع يدها من يده بعنف قائله ‘
سيب ايدي يا كامل، عروسه ايه انت بتتكلم عن مين؟
كامل بنفاذ صبر قائلا :
انتي يا فريده انتي
نظرت له بصدمه وذهول ثم قالت :
انا…؟
يتبع….
لقراءة الفصل التاسع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!