Uncategorized

رواية عشق وسيم الفصل العشرون 20 بقلم نعمه شرابي

    رواية عشق وسيم  الفصل العشرون 20 بقلم نعمه شرابي

رواية عشق وسيم  الفصل العشرون 20 بقلم نعمه شرابي  

 رواية عشق وسيم  الفصل العشرون 20 بقلم نعمه شرابي

عشق….. يا مرحب بارك لي اخدت
الموافقة علي بنا المطعم الجديد
محمد….. فريدة قولتي اية
عشق….. في اية
محمد…… عشق الراجل عاوز الرد
دلوقتي قولتي اية في جوازك
من  وسيم
عشق…… أنا أنا  بيني وبينك 
مترددة يا محمد
وخوفت اكتر من وقت ما حلمت
بخالد الصبحية  
جلس محمد أمامها هتفضلي لحد
امتي سلبية كدا في حياتك
مش دي فريدة اللي كانت 
بتوقف في وش سالم عشان
تطلع من البيت وتشتغل
مش دي فريدة اللي كانت بتصمم
وتفكر بعقلها ولغت قلبها سنين
فين فريدة الصبورة القوية
اللي بتحكم الأمور بعقلها ودائما صح
نسيتي كلمتك لي يوم سماح
ما سابتني وراحت اتجوزت غيري
فاكره ولا افكرك فوقي
افكرك أحسن ،،، ارمي الماضي ورا 
ظهرك يا محمد و عيش 
عيش لنفسك عيش لمستقبلك
اعمل لك حياه و كيان اعتبر 
سماح فتره في حياتك وانتهت
كانك عشت فترة مراهقه مبكره 
شويه فوق في رقبتك امك
واخواتك البنات  وانا اخرهم بطل سلبية يا محمد ورضي بشغله
البنك قدامك الطريق طويل
واخواتك عايزين عين وحيل ولو فضلت سلبي كده عمرك ما هتعمل لنفسك حاجه
انسى سماح سماح خلاص شافت مستقبلها وتجوزت 
وربنا يعينها على حياتها الجديده 
انسى انسى زي ما انا نسيت
حب خالد اي نعم حب خالد في قلبي وعمره ما هيتنسي
لكن فكر بعقلك زي دايما الغي قلبك 
في قرارات حياتك الشخصيه 
عشق ……..بس انا يا محمد حملي 
تقيل ولاد تلاته من سالم وفريده الصغيره وخالد ابني خمسه 
ولادي خمسة يا محمد  هل وسيم هيقدر يشيل معي مسئوليه
خمس اولاد هل هيرضى يسيبني
اراعي مصالحهم هل وهل وهل وهل اسئله كثير في دماغي محيراني
وتعباني وانا تعبت وخايفه اكل و المسئوليه كبيره علي
لكن اعمل ايه خايفه خايفه
اظلمو ويايا خايفه احملوا هم 
وولادي يهرب ويبعد عننا 
وخايفه اتعلق به
هو اي نعم انسان كويس ومحترم وخلوق بس انا خايفه يا محمد 
انت اخويا وسندي لكن خالد  كان 
ظهري وظهري انكسر ظهري
ا نكسر يا محمد اه يا خالد
ليه سبتني ليه للعذاب ده كله
محمد…… بطلي لعب عيال يا فريده وسيم راجل و قد المسؤوليه
انا عارف انت خايفه من ايه
انه هيكون تالت راجل في حياتك 
مش كدا يا فريدة
عشق…. نظرت له بألم
محمد…………وعارف انت خايفه
من ايه خايفه من علاقتك به كا زوج وزوجه عارف ان خالد احتواكي
عشان كان عارف اللي حصلك
من سالم الله يسمحه
عارف كويس قوي ان انت وسيم هتبقى زوج وزوجه تتكتب حكايتكم
في روايات 
خالد اي نعم حبك من صغرك 
حبك انت بس لكن
وسيم حبك وحب عيالك وحب 
حبك لخالد بل بالعكس كان نفسه
يكون هوه خالد عشان انت تعشقية وتحبيه زي ما كنتى بتعشقي وتحبي خالد ارمي همومك
وراء ظهرك يا فريده وانسي وعيشي حياه جديده حولي
تفتحي قلبك لوسيم هاقول لك
يا ستي بلاش  جواز مره واحده 
ممكن نقول تتخطبوا الأول  لمده ست شهور و بعد ست شهور
او تكتبوا الكتاب يتم الزواج
بحيث ان انتم تتعرفوا على
بعض اكثر 
ولو انت مش ارتاحتي وفضلتي 
في ظنونك الجميله 
سيبيه وانا جنبك ومش هاسيبك 
انا اخوك الكبير ياعشق 
عشق …….وهي تبكي بقهر  ازاي
محمد…….. هاسيبك من هنا الاخر النهار تردي علي عشان اقدر 
ارد على الراجل
عشق …….حاضر هارد عليك الرد النهائي  بس سيبني افكر
عشق ….محمد ما تنساش تبعث
تجيب مراتك واولادك الامتحانات خلصت احنا هننقل كلنا في 
الفيلا عشان الشاليه صغير
علينا هاسيب لك الشاليه
انت ومراتك واولادك
وحاول نقل اوراقهم مدارسهم
زي ما انا عملت للاولادي
الجو هنا حلو والعيشه هنا حلوه
و هادئه و ربنا يعمل اللي فيه الخير استاذنك انا
ذهبت عشق الى الصخره الموجوده بالبحر وجلست هناك وهي تذرف الدموع خائفه فالخوف تملك منها منذ ان رايت حلم خالد في الصباح تاكلها الظنون والهواجس 
وضع وسيم الكرسي وجلس بجوارها وسيم……. مساء الورد عملت ايه في المحافظه يا ست الكل
عشق …..كل خير اخذت الموافقه
على عمل المطعم الجديد
وسيم …..ليه مطعم شرقي ممكن اعرف الفكره اللي في دماغك 
عشق….. انا هاعمل في المكان اللي 
وراء الشاليه مطعم شرقي 
يعني ايه مطعم شرقي 
يعني هنعمل فرن بلدي و هاجيب
واحده تعمل عيش كل يوم
وقشطه وجبنه وزبادي ولبن رايب وعسل ابيض وبيض واكل بيتي من بتاع جدتي في اه اسفه انت ما تعرفش جدتي كانت بتعمل ايه لا نك مش 
مصرى……….. قاطعها وسيم بالكلام
انا أصلي مصري امي
مصرية وابويا تركي
تبسمت عشق وقالت  هاقول لك يا سيدي احنا هنعمل ارز معمر وهنعمل طواجن غير الاكل اللي
هو بتاع الفندق ده هنعمل المطعم ده جنب الفندق
جنب الشاليه عشان نجذب السياح
في المكان الخالي اللي بعد المطعم هاعمل في نظام شاليهات صغيره جنب بعض وروف فوق  وطربيزات للمطعم
علي اول شالية جمب المطعم
هنعمل خمس ست شاليهات او عشره شاليهات على البحر
وجراج كبير هناك كدا وشاورت علي مكان خالي جمب الطريق السريع
وهنجيب جاسك كي يوصل الجراج 
ده الحلم اللي انا بحلم به
وانا كنت قلت لخالد نفسه 
ورحب بالفكرة اية رئيك
وسيم……. ومعك السيوله الكامله 
عشان تعملي كل ده 
نظرت له عشق قائله اه ما انا
هاستعين بصديق 
نظر لها وسيم بمكر 
وسيم ……ويا ترى مين
الصديق دوت 
عشق ……انت مش كنت عايز تشارك خالد بالنص في الفندق
اهو تشاركني في  الشاليهات
والمطعم هيبقى انا وانت
ويشترك معانا في المطعم فقط
فريده الصغيره وخلودي 
وماما رقية
وسيم……. ده يبقي  يوم السعد يوم ما اكون شريك معكي بالنص 
فرحتيني عقبال ما تفرحيني
برضاكي علية
نظرت عشق آلية بالخجل 
وقالت اللي عايزه ربنا هيكون 
رد وسيم يا رب انا بيني وبينك عمار خلي الست دي بقى توافق عليا
ضحكت عشق وقالت لما تبقى تجيب الموز لخالد ابقي اوافق عليك 
وسيم…….. هوا هاروح اجيب سباطه موز مش كيلو موز بس 
ضحكت عشق بصوت عالي
وسيم….. يا رب يخلي لي ضحكتك
الحلوة دي  دائما منوره 
وشك يا اغلى ما في دنيتي
سامحيني مش هاقدر اكبت مشاعري اكثر مش كده مش هاقدر اخبي
حبي لك اكثر من كده 
حني على والله العظيم باحبك بحبك كل هذا وقد خجلت عشق  وتوردت وجنتيها باللون الوردي 
وجدت ابناءها رواد وخالد الصغير يجرون عليها حمدت الله على انها سوف تخرج من كلام وسيم 
الذي ادي بها الي الاحراج
الصغير خالد ……مامي مامي مامي خلي ابنك يديني كويا بتاعتي
تبسمت عشق على ابنها الصغير موجها كلامها الى رواد بطل تضايق 
خالد العب انت وهو انت
تعتبر اخوه الكبير 
واخرجت من حقيبتها نقود
واعطتها لرواد وقالت له خذ اخوك  وهات لكم ايس كريم
وقل للجرسون يعمل لنا اثنين قهوه مضبوط ويبعثهم هنا 
مشي الاطفال ونظرت 
عشق الى وسيم وكانت اول مره
تنظر الى وجهه في ضوء الشمس الذهبيه الخلابه على الشاطئ
وسيم …….هاقوم انا خلي حد
يجيب شمسيه وكرسيين 
عشان نعرف نقعد براحتنا 
عشق……اية ده هو انت ناوي تقعد اكثر من كده  تبسم وسيم قائلا
اه طبعا ناوى اقرب منك و اقعد ومش هاسيبك من هنا  وجاي هاكون ظلك يعشق في مانع
نظرت له عشق نظره تلوم لانه قال لها عشق وقد طلب منا خالد قبل الموت عدم ان يذكرها احد بهذا الاسم
معلش غلطت وقلت عشق ما تبصيش البصه الصعبه دي
جلسو مده طويله على الشاطئ وجاء الاطفال يلعبون حولهم وتكلموا في كثير من الاعمال وطلب منها ان تفكر جيدا في موضوعهما
وردت عليه بانه سوف يصلوا الرد عن طريق اخيها محمد
وانتهى اليوم وقد نقلوا جميع  أغراضهم  الى الفيلا 
وذهبت عشق لكي ترتاح وتنام من ارهاق اليوم الطويل ولكن قبل ان تتوجه الى الغرفه 
رن هاتفها برقم محمد ردت عشق
عشق….. الو ايوه محمد 
محمد…….فكرتي يا فريده ولا لسه دماغك ناشفه
عشق……. افكر امتى يا محمد
وهو قاعد لي طول النهار 
جنبي على البحر 
محمد ……بطلي  حجكك الفارغه يا فريده فوقي لنفسك نصف ساعه و ارن عليك ثاني يكون ردك علي يا اه يا لا مفهوم عشان انا تعبت منك
عشق….. مفهوم يا غتت علي رئي
الواد رواد خالو الرخم
هدى من خلفها……خير يا فريدة
يا بنتي انت وصلت بكي 
انك تكلمي نفسك
عشق… بسم الله الرحمن الرحيم
اية يا أمة هدى مش
تعملي أي حركة كدا ولا 
كدا خرعتيني لاء يا ستي كنت 
يشتم في ابنك الرزل مصمم
علي رئي بموضوع وسيم النهاردة
هدى ….تعالي يا بنتي اقعدي
نتكلم كلام العقل
عشق…قولي يا أمة سمعاكي
هدى… انت عندك كام سنه او بمعني اصح اترملتي من خالد وانت عندك
كام سنه 
عشق….. اربعين سنه
هدى…..عدي كام سنه 
عشق….سنتين ونص لية يعني
هدى…. انت لسة صغيرة وحلوة
والناس هتطمع فيكي
وخصوصا بعد ما ورثتي ومش هيسبوكي في حالك
وانت عارفة أن الشعب بتاعنا
ما بيصدقوا لاقوا وحدة حلوه
يجيبوا في سيرتها
وبعدين الراجل مافيهوش عيب
وشاريكي وبتمني التراب
اللي بتمشي علية وخالد الله 
يرحمه شاف عشقة لكي في عنيه
وطلبها منك وروحة طلعت للي
خلقها يا بنتي ودي وصية ميت
يبقي لازم تتنفذ
ارتمت عشق في احضان هدى
تبكي 
هدى …. عيطتي فضفضي كل 
اللي جواكي 
عشق…… خايفة أمة 
هدى…. ارمي توكالك علي الله
مفيش احن منه وقولي يارب
قومي اتوضي وصلي الاستخارة
وانا هقول لمحمد يستني لبكرة
مسحت عشق دموعها 
وقامت قائلة عندك حق
هستخير ربنا قبل اي شئ
تصبحي على خير

يتبع

لقراءة الفصل الحادي والعشرون : اضغط هنا

لقراءة  باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!