Uncategorized

رواية ملك ومالك الفصل الثاني 2 بقلم أمل محمد

 رواية ملك ومالك الفصل الثاني 2 بقلم أمل محمد

رواية ملك ومالك الفصل الثاني 2 بقلم أمل محمد

رواية ملك ومالك الفصل الثاني 2 بقلم أمل محمد

ارتبك وبص بعيد ومد ايده…
_ دي دعوة لخطوبتي يا ملك ..
قطعت كلامه وسحبت منه الكارت بهدوء وابتسمت بطصنع…
_الف مبروك يا بشمهندس مالك.
لف وشه ومشى وانا اترميت ورا الباب .. هيخطب يعني بيقولها صريحة انه كان مستنيني اخلع .. عمر ما كان بنا كل المظاهر دي حتى من قبل ما يتقدملي كنا بنهزر مع بعض بس الوقتي في حاجز كبير بنا وصعب جدا .. صعب يتهد.
خطب وماما راحت الخطوبة ومع اصراري اني مروحش وافقت وراحت لوحدها .. كانت مستنية مني اسألها شكلها اي مستنية اني اسألها عنه او عنها بس انا معملتش كل دا .. وحطيت في دماغي شئ واحد بس .. “مالك كان فترة وعدت”. 
عدت الايام عادي وبدأت ارجع لحياتي القديمة مع جزء بسيط مع حبي ليه لسة في قلبي .. الإنسان مستحيل يقدر يتخطى حبه الأول .. ولو اتخطاه معنى كدا انه مكنش بيحب بجد .. ومالك هو حبي الاول.
وفي يوم كانت خطيبته دي عندهم في البيت .. وانا في البيت عندي مع منة .. سمعنا صوت خبط ع الباب وكانت طنط هي اللي ع الباب .. مشت وبعدها ماما دخلت تقولي انها عازمانا النهاردة.
_ لا يا ماما مش راحة في حتة .. بعدين طنط ناوية تقهرني ولا ايه.
_ عيب كدا يا ملك هي الست طلبت نتغدى عندها واصرت.
_ لا برضو.
وقفت منة قصاد ماما…
_ طب يا طنط روحي انتي وانا هتكلم مع ملك.
قعدت منة وشدتني اقعد جنبها…
_ اترزعي كدا .. هبلة انتي .. مش عايزة تروحي.
_ اه يا منة مش راحة وكلمة اخيرة انا مش مهزقة للدرجادي.
وقفت قدام باب شقة مالك وجنبي ماما ومنة .. اصلي مهزقة وكلمة من منة ع كلمة من ماما خلوني أوافق .. دخلنا وقعدنا كلنا ع الترابيزة .. دي اي البت المبقعة دي.
لقيت مالك خرج من اوضته واول ما شافني ابتسم ..  يمكن انا بتخيل .. وقالي…
_ ازيك يا ملك.
رديت وانا وشي في الطبق…
_ كويسة.
قعد ع كرسي جنب هدير خطيبته وقال وعلى وشه لسة الابتسامة…
_ اخبارك اي.
ما قولنا كويسة ولا هو اي لك والسلام…
_ كويسة.
حسيت منة بتقرصني من تحت الترابيزة ومالت عليا شوية من غير ما حد ياخد باله…
_ راكبك عفريت اسمه كويسة متفرضي بوزك.
_ اهو يستي بوزي بقا وانا حرة فيه.
_ يا هبلة متحسسيسهمش انك زعلانة.
صح البت منة دي صح .. حطت طنط الاكل قدامي فشمرت ايدي وقولت بهزار…
_ يلا استعنى ع الشقى بالله.
_ اي دا انتي بتعملي اي. 
بصيت لهدير وقولت وانا مبتسمة بانشكاح كدا…
_ هاكل.
_ بايدك.
بصيت لتحت وبعدين قولت…
_ اي دا نسيت رجلى استنى اطلعها اكل بيها.
_ مش قصدي بس دا اسلوب بيئة اوي يا ملك. 
بصيت في طبقي وكلت من سكات ..  مطولتش في الأكل وقومت بسرعة غسلت ايدي وروحت بيتنا.
_ فضلتي تقوليلي متبينيش متبينيش لما جابت بكرامتي الأرض .. والبيه ساكت اللي ينشك في بطنه .. بس براحة يعني.
_ شوف المهزقة .. كرامتك يعني منقحتش عليكي غير لما قلتلك كدا ومنقحتش لما هو سكت.
_ يوووه متفكرنيش بقا.
**********
_ملك بت يا ملك. 
_ جيت يا ماما. 
خرجت لماما اللي بتنادي عليا .. ولقيته قاعد برة .. بروح خالته عايز اي دا.
وقفت قصاد ماما فقالت… 
_ مالك عايزك في كلمتين. 
_ ماشي. 
قعدت قصاده فتكلم.
_ انا بعتذر جدا بالنيابة عن هدير يا ملك بجد أ…. 
قطعت كلامه… 
_ ولا يهمك يا بشمهندس. 
_ ملك انا عايز ارجعلك. 
قالها فجأة .. انا اتصدمت بس مبينتش .. وقفت وبصيت لماما… 
_ انتي معرفتيش بشمهندس مالك ولا ايه. 
لفيت بصتله وقولت. 
_ اصلي متقدملي عريس والله .. يلا ربنا يرزقك ببنت الحلال. 
حسيته زعل واتكسر .. بس خليه يدوق شوية .. مفيش حاجة اسمها “مفيش كرامة في الحب” لو الجملة دي صحيحة مكنش حد عاش .. الكرامة والثقة هما أساس الحب .. لو وافقت ارجعله كان هيعرف اني سهلة .. كلمة توديني وكلمة تجبني .. لازم يبقى شوية عناد .. ولازم هو يشرب من نفس الكاس. 
… بعد شهرين … 
خرجت مع منة شوية .. قعدنا في مطعم وهي قامت تغسل ايديها .. بمجرد ما هي قامت بدقتين حسيت بحد قعد قصادي .. كان هو مالك. 
– ازيك يا لوكا. 
– انت بتعمل اي .. قوم من هنا لو سمحت. 
– ممكن تسمعيني. 
– لا مش ممكن. 
– ملك انا بحبك وشاريكي وعارف أن حوار العريس دا لعبة منك وانا والله اتعلمت ومستحيل الاقي زيك .. كفاية عليا كدا. 
اخدت نفسي… 
– مالك انت هنتني .. سواء فترة الخطوبة او بعد الخطوبة .. مفيش حد يقدر يغصبك على جوازك مني .. كان ممكن ببساطة ترفض لكن مش تخطبني وبعدين تعاملني احسن من الغريب .. بمجرد ما اتخطبنا اتغيرت من مالك اللي كان صديق ليا ومتربين سوا .. لمجرد واحد انا مفروضة عليه .. مكنتش بتكلف نفسك حتى ولو لمرة وتكلمني .. حتى الإبتسامه كنت بشحتها منك ويارتها كانت بتطلع .. يوم ما مامتك عزمتنا والحيزبونة هدير دي شتمتني منطقتش حتى .. هرجعلك ع اساس اي.
بصلي وقال بنبرة رجاء…
– ملك انا والله من بعد الموقف دا فسخت معاها .. انا نفسي متحملتش انها تهينك .. ومامتك قالتلي حوار اللعبة بتاعتك .. ملك انا محستش بقيمتك غير لما بعدتي .. ارجوكي اديني فرصة.
– فرصة !
ابتسم – فرصة.
ابتسمت – فرصة.
“حبيت وأخيراً جاني اللي سنين اتمنيته ❤️✨”
النهاية..
لقراءة الجزء الثاني : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!