Uncategorized

رواية بكامل قواي العقلية الفصل الحادى والثلاثون 31 بقلم أميرة أسامة

 رواية بكامل قواي العقلية الفصل الحادى والثلاثون 31 بقلم أميرة أسامة
رواية بكامل قواي العقلية الفصل الحادى والثلاثون 31 بقلم أميرة أسامة

رواية بكامل قواي العقلية الفصل الحادى والثلاثون 31 بقلم أميرة أسامة

عدي وقع طويل…لمار وكارمن في حضن بعض مش راضين يسيبو بعض…
انس….بقول ايه…احنا هنسيبكم مع بعض…واطلع انا ودياب…نشرب حاجه ونتكلم شويه….وانت. خليكو مع بعض…اكيد عندكم كلام كتير حابين تقولوه.
طلع…انس..ودياب…. عملو قهوه واعدو
دياب.. اكد علي كارمن متنطقش بكلمه..
انس…لا متقلقش انا هظبط كل حاجه..
انس…..ايه مش هتقولي الخطه…
دياب…..تمام 
انس…مش هتقولي بقي الخطه…
دياب…انت لسه بتسأل انا مش قولتلك يالا…
انس…ياعم قول تاني عشان ابتدي…وانا كله تمام.
دياب….عمي ميعرفش حاجه الوقت خالص…اعرف بس ايه علاقه مراته بوالدت لمار….بعد كده ابلغه…
تاني…حاجه هتاخد اللي اسمه مسعد…علي المكان بتاعنا….
وتبلغني وطبعا هتسيب الباقي عليا
انس…طيب قول ورسيني عالحوار.
دياب…هتعرف كل حاجه لما تبلغني ان مسعد فالمكان واجي افهمك…وعايز ريناد وياسمين معانا
انس…ودول هيعملو ايه.
دياب…هفهمك بعد ما نخلص مع مسعد…الاتنين هيتملمو ادام حنان ويتعمدو انهم يتكلمو عن لمار….وعن قضيتها وهما اصلا اول ما يتكلمو عن قضيتها اكيدد هتعرف ان هي اللي يقصدوها….ياسمين تقول لريناد علي ان والدتها بقت احسن…وان انت خدتها تعيش مع كارمن….باختصار كل الحوار اللي تم ده….يتقال ادام حنان…طبعا هنعرف رد فعلها منهم….ده غير ان المراقبه علي موبايلها وعليها هي شخصيا هتكون وراها….تمام.
انس….تمام مع اني مش فاهم للدرجه…بس اوك.
دياب.. متوجعش قلبي انا كده كده لما اجي هتفهم كل حاجه.
انس…تمام…
وفضلو يتكلمو في كذا حاجه
اما عند كارمن ولمار…
كارمن…بصالها بحب….وحشتيني اوي مش مصدقه اني اعده ادامك.
لمار….انتي اللي وحشتيني اوي…لسه زعلانه.
كارمن…بابتسامه….للاسف مقدرش ازعل منك..انتي عارفه انا بحبك اد ايه..
لمار…كان غصب عني والله
كارمن….خلاص سيبنا بقي من الكلام ده…المهم اننا مع بعض…ونفكر فاللي جاي…عشان انا المرادي لايمكن اسيبك تبعدي عني….قوليلي يالمار ايه الله حصل..
لمار….كارمن عشان خاطري اقفلي الموضوع ده…عشان هو منتهي..انتي اكتر واحده عارفه اني استحاله اقول حاجه مش عايزه اقولها.
كارمن…ايوه بس لما تبقي فيها موتك وموتي انا كمان…يبقي لا مش هسمحلك يا لمار…
لمار…صدقيني يا كارمن معنديش حل..
كارمن…والله معندكيش حل..تمام انا عندي..
لمار…حل ايه اللي عندك…
كارمم….بتحدي….يا تعترفي يالمار باللي حصل….
لمار…مترقبه ???? يا اما ايه؟؟؟
كارمن…يا اما قسما بالله العظيم.يالمار…
هروح انا اعترف….واقول انك عملتي كده دفاع عني وان ابوكي كان هيعتدي عليا وانتي كنتي بتحميني منه.  وجرتيني بسرعه عشان محدش يعرف.ومقولتيش عشان سمعتي وعشان شكل ابوكي..
لمار…بابتسامه وزهول انتي مجنونه صح.
وقفت كارمن بغضب عكس ابتسامه لمار..
لا يالمار انا مش مجنونه وانا اقسمت بالله اني هعمل كده….انتي  سلبيه ومستسلمه…انا سبتك اول مره بس ده كان غصب عني لان باختصار اتفاجأت ان الحكم اتنفذ من غير ما حد يعرف…بس دخلت عليا لان زي ما قال انس انا مجرد صحبتك فا طبيعي مش هيبلغوني…لاكن المرادي انا لو سبتك تضيعي من ايدي يبقي مستاهلش حبك ليا.
لمار…بلاش عبط اصلا محدش هيصدق..
كارمن…لا هيصدقوني ومتقلقيش هسبكها كويس….
لمار…بغضب…بلاش دماغك دي…واطلعي منها ملكيش دعوه باي حاجه متخلنيش اندم اني طلبت اشوفك واعرفك انك عايشه…
كارمن…  بصوت عالي يشبه الصراخ…
دياااااااب…
لمار….بس يامجنونه.
كارمن…ديااااااااااب.
………
دياب…ايه ده في ايه.
انس…ده صوت كارمن.
دياب…لمار حصلها حاجه 
نزل جري هو وانس يشوفوهم..
 كارمن…..دياااااااااب.
نزل دياب وانس…بسرعه وقفوا ادامهم كانو الاتنين كويسيين.
دياب…في ايه 
انس….كارمن في ايه.
كارمن…بغضب رعبهم هما شخصيا..
لمار فاضلها اد ايه وترجع السجن.
دياب….يعني خمس. ست ايام.  ليه .
بصت كارمن للمار..
كارمن….ادامك بس يومين يا تعترفي..
يا قسما بايات الله البوم التالت هكون ببلغ.
انس…تبلغي في ايه ياكارمن وتبلغي عن مين 
دياب…فهمينا ياكارمن حصل ايه…لمار قالتلك حاجه..
كارمن…لا مقالتش بس ادامها فرصه يومين يا دياب يا تقول.  يا هي عرفت انا هعمل ايه .
لمار…بدموع…كارمن ارجوكي بلاش كده
انس…ما تفهمونا في ايه.
لمار…بدموع…المجنونه دي بتهددني لو معترفتش هتروح تبلغ وتقول ان بابا كان بيعتدي عليها وانا عملت كده عشان احميها ورفضت اقول عشان سمعتها وعشان مفضحش بابا….
ابتسم دياب…..صح يا كارمن انتي صح.
لمار….انت مجنون هو ايه اللي انتي صح ..انتو اكيد اتجننتو.
انس….صدقيني يا لمار مش من مصلحتك انك تسكتي ولا تخبي لو تشوفي فرحه مامتك وهي شايفه كارمن هتتعبي اكتر.  بلاش تحرميها منك .
لمار….بدموع…مش بأيدي افهمو بقي حرام عليكو انتو ليه بتضغطو عليا بالشكل ده انا بني ادمه ارحموني بقي….
مشيت بسرعه من ادامهم ووقفت تبص لكارمن…..روحي واعترفي وكدبي بس انا هقول انك قولتيلي كده عشان تضغطي عليا اعترف بالحقيقه وبما انك معندكيش دليل مش هيصدقوكي….
جريت لمار علي اوضتها.
اعدت كارمن علي ركبتها بقله حيله وهي بتعيط..
كارمن….غبيه غبيه 
انس….كارمن اندي والله قلبي حاسس ان كل حاجه هتتحل.
كارمن ….تتحل ازاي بس يا انس.
دياب….هتتحل يا كارمن زي ما انس بيقول….وعايزك معانا في حاجه مهمه.سيبك من لمار الوقت خالص احنا ادامنا كام يوم بس قبل ما ترجع لازم نعرف الحقيقه…
كارمن….الحقيقيه محدش يعرفها غيرها هي وطنط ناريمان….هي مش راضيه تتكلم وانا عارفه لمار دماغها زباله مش هتنطق….وطنط ناريمان….انتو عارفين حالتها..
دياب….اولا احنا تقريبا وصلنا لنص الحقيقيه ثانيا مامتها هتحتاج منك مجهود شويه
كارمن….ازاي..
دياب….عايزك تعرفيها لما ترجعي ان انس خدك للمار وانك عرفتي انها عايشه وشوفتيها وعايزك كمان تعرفيها انها بكره هترجع السجن وهو خلاكي تشوفيها قبل ما تترحل…وان خلال ايام الحكم هيتنفذ فيها…يمكن المرادي يكون عندها دافع تقدر تتكلم 
كارمن….طب قدر تعبت.
دياب…لا مش هتتعب متخافيش…
كارمن…طيب ايه هو نص الحقيقه اللي وصلتوله…
انس…يمكن تستغربي او متصدقيش بس انا هقولك علي حاجه…
ابتدا انس يحكيلها من بدايه ما اتفق هو ودياب انه يعرف والدت لمار انها عايشه للقاتل لريناد اللي سمعت مرات عمها بتتفق مع حد عالقتل  للرقم اللي جابه انس…واكتشف ان القاتل اللي حنان كانت بتكلمه هو نفسه اللي كان عايز يموت والدتها اللي هو مسعد….اللي ضحك عليها وقالها انه في قضيه مع صاحبه….
انس…بس 
دياب…يعني مرات عمي انا ليها علاقه بوالدت لمار ازاي انا معرفش بس احساسي عمره ما كدب وواثق ان في خيط بينهم يوصل لسبب القتل.
كارمن….انا مش مصدقه اللي بسمعه ده ده لو فيلم هنقول عليه كدب …ويعدين يا انس انت قولت لمامت لمار وانا لا…
انس….مش وقته الوقت يا كارمن 
كارمن…عندك حق مش وقته…خلينا فاللي احنا فيه…طب انا ممكن اقول حاجه بس متزعلش مني يادياب..
دياب…لا طبعا مش هزعل قولي.
كارمن…يمكن يعني تكون مرات عمك كانت علي علاقه بمسعد مثلا وبما ان طنط ناريمان عرفت علي اساس انه صاحب عمو خالد فقالت تقتلها عشان متفضحهاش…
دياب…لا طبعا اولا هي عندها شلل تام يعني مش خطر عليها ثانيا لو ده صح…طب ايه علاقه قتل لمار بوالدها.
كارمن…ايوه صح..انا دماغي لفت…
انس…المهم الوقت بلاش نشتت نفسنا ونفضل نفكر خلينا نبتدي علي طول…انتي مع والدتها…
وانا هجيب مسعد…وانت تيجي تشوفه…والباقي هستناك تبلغنا بيه..
دياب….هو ده الكلام….امسك بس اول الخيط وانا هجيب السيناريو كله..
كارمن…..تمام وانت بردو عرفها اني مصممه عاللي في دماغي
دياب….حاضر وقعنا في اتنين مجانين.
انس….صدقت والله يلا انا همشي انا بقي عشان اوصل كارمن ومتتأخرش…وبكره هعرفك ان مسعد تمام.
دياب…تمام هستني مكالمتك..
انس…سلام يا صاحبي..
دياب….سلام يا كارمن.
كارمن….خلي بالك منها والنبي.
دياب…بابتسامه حاضر لمار في عيني..
كارمن ….باي
دياب…باي..
……………
طلع دياب فوق…خبط علي اوضتها.وفتح…
كانت نايمه عالسرير ودافنه وشها بين ايديها…..
دياب…انتي كويسه…
رفعت لمار وشها مسحت دموعها…. الحمد لله…مشيو
دياب…اه مشيو لسه ماشيين..
لمار….كارمن كويسه.
دياب…كويسه ومصممه عاللي في دماغها.
لمار….حتي لو صممت معهاش دليل مش هيقدرو ياخدو بكلامها.
دياب….علي فكره انا عجبتني فكره كارمن اوي….بس زي ما انتي بتقولي معهاش دليل…بس تقدري تعتبري الدليل معاها  وانا هساعدها واعرفها تعمل ايه وتقول ايه…انتي اكيد عارفه اني اقدر بسهوله اعمل كده..
لمار….عشان خاطري يادياب..
دياب….بغضب….عيزاني اعملك خاطر وانتي ولا عملالي ولا عامله لكارمن ولا كأننا موجودين في حياتك….
قام وقف دياب….تصبحي علي خير
لمار….دياب????????????
دياب…بجديه….تصبحي علي خيييير
لمار????????????????????????
……………………………
في صباح يوم جديد…
عرفت كارمن….ناريمان بكل حاجه…
كان واضح عليها التأثر دموعها نزلت…ولاحظت كارمن تعابير وشها المختلفه وكأنك تعابيرها من غير كلام…بتتقول كلام كتير..
طول اليوم كارمن كانت بتحكيلها علي حجات زمان وعن مواقف حصلت بينهم كانت بتفكرها بكل لحظه حلوه عاشوفها مع بعض…
وناريمان…كانت بتسمع باهتمام ….
………………  
عدي ساعات كتير من النهار…واتصل انس بدياب علي الساعه 6.
دياب…ايه يا انس..
انس…مسعد معانا فالمكان…
دياب…..تمام سيبه مرمي..انا هاجي الوقت حالا
انس…في انتظارك يا كبير…
قفل معاه دياب…وقام طلع لبس بسرعه ولبس وخرج….وراح خبط علي اوضه لمار يعرفها…
هي من امبارح وهي حابسه نفسها فالاوضه وسابها دياب خالص عشان تراجع نفسها. 
فتحت لمار….وبصتله وهي ساكته.
دياب….لمار انا رايح مشوار بسرعه ومضطر اسيبك.
لمار…????????????تسبني فين هنا.لوحدي لا طبعا مينفعش.واصلا انت رايح فين
دياب….امي تعبانه ولازم اشوفها حالا.
لمار….تعبانه ازاي.
دياب…مش عارف بس لازم اروحلها.
لمار…طيب وسياده اللواء لو عرف.
دياب…اطمني هتصرف وهو عموما مش هيقول حاجه..
لمار..طيب خدني معاك.
دياب…مش هينفع حد يشوفك هناك
لمار…هأعد فالعربيه
دياب….قولتلك مش هينفع انا مش هتأخر. والله ساعه ساعه ونص ساعتين بالكتير وهتلاقيني ادامك.
لمار…طيب متتأخرش من فضل انا بخاف
دياب…متخافيش المكان هنا امان 
لمار…بردو متتاخرش
دياب…حاضر عايزه حاجه اجبهالك وانا جاي.
لمار…لا شكرا..
دياب…خلي بالك من نفسك..
لمار…حاضر.
دياب…سلام
لمار…سلام…
مشي دياب ودخلت لمار اوضتها قفلت علي نفسها الباب..
………………….
اتصلت لمار علي كارمن.
كارمن…اول ما شافت رقمها ضحكت بفرحه…..الووو
لمار……وحشني كلامي معاكي فالموبايل اوي.
كارمن….سكتت شويه….وانا كمان وحشني صوتك..
لمار…….ماما كويسه.
كارمن….الحمد لله هي وماما اعدين في اوضتها 
لمار….ممكن اطلب منك طلب.
كارمن….اتفضلي????????
لمار…ممكن تسيبي الخط بيني وبينك…زي ما كنا بنعمل زمان…وحشني اوي ان اعرف كل حاجه بتعمليها.
كارمن…..ابتسمت بحب… حاضر لحظه اركب الهاند فري…
ابتسمت لمار بارتياح…
وفضلو مع بعض….
…………………….
وصل دياب المكان اللي مسعد محجوز فيه.
دياب…لمح انس ..ايه هو فين.
انس…حوه مربوط عالكرسي واعد ينادي زي النسوان..
دياب…تمام تعالا ورايا..
دخل دياب وانس..وكام واحد من رجالت دياب…
مسعد كان اعد علي كرسي….مربوط عينه وايده مربوطه ورا ضهر الكرسي ورجله مربوطه فالكرسي….
اول ما سمع الباب بيتفتح…
مسعد…..مين اللي هنا…..حد يرد عليا انا فين…..مين هنا ردوا عليااااااا???? انتو مين وعايزين ايه مني…..
دياب…بيقرب وصوت خطواته هو والرجاله بتقرب….جاب كرسي واعد ادامه بالظبط…لدرجه ان مسعد كان سامع صوت نفس دياب مات في جلده منه الخوف….
مسعد…..مين مين  انت مين وعايز مني ايه رد عليا…
دياب…..وطي صوتك…مبحبش الصوت العالي .
مسعد…انت مين.
دياب….شاور لانس يرفع الرباط اللي علي عينه…
مسعد فضل يغمض في عينه ويفتحها النور كان مضايقه…..انت مين…وجايبني هنا ليه
دياب…لو بطلت رغي النسوان ده هتعرف.
مسعد…سكت يا باشا خلاص 
دياب….قرب يا انس…
مشي انس من ورا مسعد….وراح وقف جمب دياب..
دياب….ايه كده ممكن تكون عرفتش شويه انا جايبك هنا ليه.
اتصدم…مسعد.  بس أنكر…هاااا لا لا مش عارف يا باشا…
دياب….وحيات امك مش عارف. لو البدايه كده تبقي النهايه هتزعلك…
مسعد…لا والنبي يا باشا انا مليش دعوه والله ماليا دعوه.
دياب…حلو امال مين اللي ليه دعوه….
مسعد…ابوس ايدك ياباشا بلاش انا ممكن اتقتل فيها…
دياب…انجزز يلا…كنت عايز تقتل مدام ناريمان ليه. وايه علاقه حنان بيها.
مسعد…..???? هو حضرتك عارف ان مدام حنان اللي قالتلي اقتلها.
دياب….حط دياب رجل علي رجل ونفخ دخان سيجارته والله يامسعد لو عرفت انا اعرف ايه انت هتنبهر.
مسعد….صدقني يا باشا هي طلبت مني اقتلها ومقالتليش السبب
دياب…لا ياشيخ وانت بتفذ وخلاص.
مسعد….والله يا باشا ما اعرف هي عرضت عليا مبلغ وانا لنا عرفت المبلغ وافقت لاني محتاج فلوس.
دياب…احكيلي اللي حصل….
مسعد…..مفيش انا اعرف ست ناريمان وجوزها خالد الله يرحمه كان صاحبي…
وبنتهم لمار كانو جيراني اصلا في المنطقه….وانا عرفت ست حنان دي…من خالد.
دياب…وانس بصو لبعض ???????????????? عرفتها عن طريق والد لمار يعني
مسعد…بالظبط كده يا باشا كانو علي علاقه مع بعض.
دياب….???? علاقه ازاي
مسعد…لا مش علاقه وحشه علاقه في بينهم كلام وحكايات معرفش عنها حاجه برغم ان انا وخالد كنا صحاب بس عمره محكالي عن اللي بينهم 
دياب….يعني مدام ناريمان وبنتها لمار تعرف حنان.
مسعد…لا يا باشا مظنش خالص…خالد كان كل اللي بينه وبينه تليفونات وكان بيقابلها كل فتره…ورحت معاه مرتين قبل كده….بس كنت بقف بعيد 
دياب……طيب لما هما مفيش بينهم علاقه وحشه ولما حنان متعرفهاش كانت عايزه تقتلها ليه…
مسعد…والمصحف الشريف يا باشا ما اعرف هو ده اللي اعرفه. والمصحف لو في حاجه تانيه هقولها هخبيها عليك ليه ياباشا..
دياب….وانا هصدقك يا مسعد…بس بشرط.
مسعد…خدامك يا باشا اللي تأمر بيه هنفذه.
دياب….هتكلم حنان…انا عارف انك انت وهي بقالكم اسبوع تقريبا مبتتكلموش…اصل نسيت اعرفك كل مكالمتكم واتفاقتكم معايا يعني متفكرش تلعب بديلك عشان كله متسجل والعين عليكم من الحكومه في كل حته يعني لبسنها لبسنها خصوصا ان الراجل الطيب ده شافك ومسكك فالمستشفب وانت ضربته بالمطوه في ايده وكمان الكاميرات جابتك يعني متقدرش تنكر وطبعا لو عايز تطلع منها يبقي تنفذ اللي هقوله بالحرف.
مسعد…والله يا باشا هعمل اللي تقولي عليه بس ابوس ايدك انا مليش دعوه..
دياب…تمام هتكلمها وتعرف سبب اختفائها وتبلغها  ناريمان خرجت من المستشفي…وان الناس بتقول ان حالتها كويسه …وانك عرفت انها خرجت من المستشفي مع ظابط اسمه انس الجوهري….والظابط ده وداها في شقه مع بنت صاحبه بنتها اسمها كارمن….وانك قدرت توصل للبيت…
مسعد….طيب وهي هتصدقني.
دياب…دي بتاعتك مش بتاعتي…
مسعد…هتصدق ان شاء الله
دياب…تمام….واللي تبلغك بيه بالحرف يوصلني…
مسعد…حاضر حاضر ياباشا..
دياب ….تمام متحاولش تختفي عشان هجيب امك من قبل ما تفكر وزي ما قولتلك رجالتي وراك في كل حته 
مسعد….والله ما هروح في اي حته.
دياب…..تمام
……………………….
سابه دياب يروح…
واتفق مع انس….انه يفهم ريناد وياسمين كل حاجه وان ياسمين تروح بكره لريناد وينفذووووو.
ومشي دياب علي الموقع…
كان مشغول جدا ودماغه مش ساكته لمار  مانت مضايقه من سكوته ولا كأنها معاه مكانتش تعرف اي حاجه بتحصل بس كانت مضايقه من تجاهله ليها…
………………………..
في صباح يوم جديد…..
ملييييييئ بالاحداث
رن تليفون ناريمان…ولحسن حظها كانت لوحدها فالاوضه..
ناريمان….ايوه عايز ايه .
مسعد…ايه ياست الكل براحه شويه عليا …
ناريمان…اخلص يا مسعد عايز ايه…انا كلمتك اخر مره وعرفتك متتصلش الا لو انا اللي عوزتك وعرفتك اني مش عارفه حاليا اجهزلك المبلغ في ايه بقي مهم عشان تتصل بيا????????????
مسعد…لا ده اللي عندي هيعجبك اوي يا ست الكل.
ناريمان…في ايه..
مسعد….ست ناريمان….خرجت من المستشفي..
حنان…بفرحه مصدقت حست انها فرصتها بعيد عن المستشفي…ايه بتتكلم جد????راحت بيتها
مسعد…اه خرجت بس مراحتش بيتها..
ناريمان…امال راحت فين هي ليها حد. ماجوزها مات وبنتها غارت في داهيه وماتت .
مسعد…..هقولك…انا صراحه اليومين دول مأشفر عالاخر ولما لقيتك مبتسأليش قولت اروح انا اعس فالمكان كده…يمكن اعرف انفذ وتديني قرشين .ولقيت هناك حد معرفه قولتله يجبلي ارارها مين عندها مين بيزورها كده يعني…رجعلي المرسال وقال انها خرجت…من يومين..وان اتكتبلها علي خروج لما حالتها اتحسنت اوي…الدكاتره بيقولو انها احسن…ونفسيتها احسن…وكمان بيقولو انها عشان تتكلم ولا تتحرك مسئله وقت بسيطه…وادام حالتها استقرت ونفسيتها احسن فا ممكن تخف بسرعه….وعرفت انها مراحتش بيتها لان مفيش حد يراعيها.
ناريمان…بغضب….خالتها اتحسنت يا نهار اسود….وخرجت راحت فين ولا عند مين دي.
مسعد…المرسال اللي بعته بيقول ان في واحد هو اللي كان بيسأل عليها ومهتم بيها وشغال ظابط…عنده شقه مأعد فيها صاحبه بنت ست كارمن يقصد لمار طبعا ….ولما سالت هو يعرف اصلا صحبتها منين…قالي انه صاحب ظابط المباحث اللي كان ماسك قضيه لمار…وتقريبا كده وقع في حب البت كارمن بنت المحظوظه وبيقولو انه كتب كتابه عليه ولسه متجوزوش…وان صاحبتها طلبت منه يهتم بيها واول ما خفت طلبت انها تروح تاعد معاه عشان يهتمو بيها…وخرجت واعدين مع بعض في شقه الظابط…
حنان….بصدمه…انت بتقول ايه….انت بتقول ايه….اسمه ايه الظابط ده..
مسعد…والله يا ست حنان مش فاكر اوي….هو اسمه حاجه الجوهري.
حنان…..????????????????انس الجوهري.
مسعد….ايييييوه هو انس الجوهري…
حنان…يانهار اسود  ومنيل انت متأكد من اللي بتقوله 
مسعد…زي مانا متأكد اني بكلمك هو في ايه ياست ما تفهميني يمكن افيدك 
حنان….ناريمان لازم تموت وبسرعه انس يبقي دياب ابن اخو عادل…يعني لو ناريمان نطقت انا هروح في داهيه انا كل ما احاول اخلص منها الاقيها تقرب مني اكتر…اعمل ايه ياربي عشان اخلص منها.
مسعد…بسيطه جهزي المبلغ وانا اروح اخلصلك عليها فوري….اللي عرفته ان الظابط مش بيبات معاهم يعني هما حريم مع بعض وهعرف اخلص بسرعه
حنان….بكره هجهزلك اللي انت عايزه بس لازم تخلص يا مسعد ارجوك..
مسعد…وانا معاكي يا ست الكل…
قفلت حنان وهي مش علي بعضها ومرتبكه ومتوتره…وراحه جايه فالاوضه…
الباب خبط..كتير وهي مش بترد….زاد الخبط..
حنان…ادخلللللل????
الشغاله….معلش يا ست حنان بس بخبط بقالي كتير .
حنان…عايزه ايه بلاش رغي.
الشغاله… الغدا جاهز.والجماعه منتظرينك.
حنان….مين تحت.
الشغاله…كلهم يا هانم…ومعاهم انسه ياسمين صاحبه الانسه ريناد..
حنان….بسرحان…ياسمين…طيب انا نازله حالا…
…….نزلت حنان كلو مع بعض كلهم وحاولت تبان طبيعيه وكانت علي غير العادي بتهزر مع ياسمين وريناد الكل كان مستغربها إلا ريناد وياسمين….لان انس عرفهم كل حاجه.
خلصو اكل..
خرج عادل وعاصم فالجنينه…
وطلعت ريهام تغير عشان تخرج….
اما نوال فا راحت تعمل القهوه بايدها لعاصم ….
اعدت….حنان قريبه منهم بتحاول تجيب طريقه تسأل بيها بس مكانتش عارفه تبدأ منين….لكن ياسمين وفرت عليها السؤال..
ريناد….مقولتليش ايه الموضوع اللي قولتيلي هننم فيه
ياسمين…بضحك…اه فكرتيني اسكتي مش انس اتجوز????
ريناد…ايه???????? اتجوز بجد
ياسمين…امال بهزار..ده احنا عرفنا بالصدفه من كام يوم بس مرضتش اقولك عشان اجيلك ونحكي.
ريناد…اتجوز مين وليه مره واحده ودياب عارف ولا هيطين عيشته.
ياسمين يا بنتي افهمي…هما كتبو كتاب بس .لاكن الفرح لسه
حنان….ايه ده معقول لنس يتجوز من غير ما يعزمنا..
ابتسمت ياسمين وريناد بفرحه ابتدو يشدو انتباهاا.
ياسمين…لا والله ياطنط مش كده احنا نفسنا محضرناش معاه…..انا هحكيلكم..
وابتدت ياسمين تحمي كل حاجه زي ما قالها انس…وكان نفس الكلام اللي مسعد قاله لحنان…اللي كانت مصدومه..
ياسمين…بس هي دي الحكايه
ريناد….والله يا ياسمين البنت دي صعبانه عليا من البدايه من اول ما دياب قال حكايتها كنت حساها بريئه 
ومامتها صعبانه عليا بجد خصوصا ان جوزها وبنتها راحو ورا بعض..
ياسمين…..لا ده كمان في حاجه لو قولتهالك مش هتصدقي..
ريناد…ايه هي..
ياسمين…..البنت اللي اسمها لمار عايشه 
حنان..????????????????
ريناد …عايسه ايه يابنتي ده دياب اللي كان ماسك قضيتها وقال ماتت
ياسمين…اللي فهمته من كلام انس مع دياب فالتليفون ان في لواء شاف لمار وطلعت شبه بنت جاسوسه وقررو انهم يحطو لمار بدالها…وقضيه الجاسوسه دي كان اخوكي يا اختي بيحقق فيها بنفسه….وكلفوه يكمل مع لمار 
ريناد…بتهرجي.
حنان…????????????????????????????????????????????????????????????????????
ياسمين…اه والله خليني انا كده اجبلك في اخبار…حتي اخوكي متعرفيش عنه حاجه.
ريناد….انتي عارفه ان دياب في شغله مبينطقش.ولا يقول حاجه صامت.
ياسمين….ماهو زي انس…بس بصراحه انا اللي سمعته وهو بيتكلم مع دياب…ولمعت اوكر????????
ريناد…مش هتتعلمي ابدا….
عموما انا مبسوطه وحاسه ان المرادي البنت دي هتطلع من اللي هي فيه.
ياسمين …المهم الوقت مفيش ولا كلمه تطلع احسن اروح في دافيه….
ريناد…عيب عليكي.
ياسمين…وحضرتك يا طنط حنان.
حنان بتمثيل انها مسمعتش….نعمممم.
غمزت ريناد لياسمين…
ياسمين…بقول  يعني يا طنط محدش يعرف اللي قولته ده.
حنان…انا مسمعتش اصلا كنتو بتقولو حاجه علي جواز انس. تقريبا
يا سمين لا ما احنا خلصنا الكلام…
حنان…طيب هستأذنكم انا بقي طالعه اوضتي…
طلعت حنان وهي باين عليها الارتباك والصدمه
اما ريناد وياسمين فا ادو لبعض كف
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!