Uncategorized

قصة حب ولاد العم الفصل الأول 1 بقلم دهب مبروك

 قصة حب ولاد العم الفصل الأول 1 بقلم دهب مبروك

قصة حب ولاد العم الفصل الأول 1 بقلم دهب مبروك

قصة حب ولاد العم الفصل الأول 1 بقلم دهب مبروك

_ازاي اتجوزه وانا بحب اخوه، انا كداا بخ”ونه بتفكيري في اخوه 
: بصتلها.. هتنسي اخوه وهتحبيه الحب بيجي بعد الجواز يشروق
_شروق.. الحب مش بيجي بعد الجواز ديه كلمه بنضحك بيها علي نفسنا…  تخيلي لما اخوه يجي واشوفه اي هيحصل كدااا غلط… ليه بابا مصر يعمل كداا فيا يضي
_ضي دمعت وقالت…  احنا محكوم علينا بكداا…  قلبنا يحب واللي نحبوه ميكونش لينا…  ياريت كان في ادينا امتا نحب وامتا نكره يشروق كنا هنرتاح 
_شروق… انتي مالك يضي بتحبي مين؟! 
_ضي… مبقتش فارقه خلاص هو خلاص مبقاش من  نصيبي.. ومسحت دموعه وبابتسامه مزيفه،يلا اتجوزي وانبسطي كداا فكري ان ممكن حياتك تكون حلوه مع شريف 
_شروق…  بس انا مش بحب شريف انا بحب فارس اخوه يضي انا قلبي هيتحكم عليه بالاعدام…  قلبي مع غيروه 
_الاتنين حضنوا بعض وفضلوا يعيطوا…   يعيطوا علي النصيب 
“بين النصيب والقدر مقبره دفنت فيها نصف مشاعر البشر .!”  
*********************
_ فارس… واقف ودموعه بتنزل في صمت وبسرح في زكاريتهم سواا شريط زكرايتهم قدام عيني ويعيط اكتر واكتر ليه قلوبنا محكوم عليه بالاعدام ليه نتوجع من الحب انا هعيش ازاي من بعدها انا كدا هعيش بدون روح لان روحي خلاص انسحبت مني وسرح
_فلاش باااك 
_فارس…  بيبصلها بابتسامه وبيصورها بفونه 
_شروق…  يفارس لا متصورنيش يوه بقاا اطفي الكاميرا بقااا 
_فارس….  بحبك يشروقي 
_شروق…  وانا بحبك يفروستي اقفل بقااا البتاع ديه 
_قفل فارس الكاميرا وقال…  مستاني اليوم اللي اصحي في واشوف ابتسامتك ديه 
_شروق…  اتكسفت وسكتت 
فارس…  ضحك عليها وهي بصتلوه وضحكت علي ضحكتوه 
بااااااك 
_ فارس.. قعد وساند دماغوه ورجعها لورا ودمعه نازله في صمت ويقول بحبك يشروق بحبك وانا عارف انك مش من نصيبي بحبك وانت فرحك وكتب كتابك علي اخويا بعد اسبوع بحبك وقلبي هيفضل ينبض طول ما بيحبك وبهستريه انا بكرهكككك لان اتخليتي ورايحه تتجوزي اخويااااا لاا انا بحبك بحبك يشروق وسرحان وفتح فونه ويتفرج علي صور شروق لوحدها وصوارهم سواا والفيديوهات بتاعتهم ويضحك ويقوم يمشي…
“شريف وفارس اخوات وضي وشروق اخوات وهما ولاد عم” 
********************
_شريف…يبابا انا يعني وقبل ما يكمل كلامه 
_الاب…  خلاص انت هتتجوز شروق وضي تتجوز فارس
_شريف بعصبيه وصوت عالي….  لا ده مش هيحصل 
_الاب…  احنا الكبار خلاص قررنا وانتوا الضغيرين توافقوا ولا هتبرا منك ليوم الدين 
_شريف…  خلاص يبابا انا موافق..  مفيش مبروك 
_الاب…  مبروك يا ابني 
**********************  
“يوم الفرح”  
_العروسه شروق بفاستانها الابيض وواقفه قدام المرايه وتبص لنفسها بحزن وتبتسم لم تتخيل نفسها هي وفارس هي بالفستان وهو بالبدله وتعود للواقع تاني وتستسلم للواقع 
_الاب…  يلا يعروسه جوزك مستني والناس في انتظار العروسه القمر ديه 
_شروق ابتسمت بحزن و….  قالت يلا بينا 
_ضي…  مبروك اختي القمر بقت عروسه قمر 
_شروق..   بصتلها وسكتت 
والاب سلم شروق لشريف اللي عيونه علي حد تاني خالص ومش مركز معاه اصلاً  
_فارس… قرب منهم وبص لشروق بعيون مدمعه او ماسك دموعه بالعافيه 
_شريف…  بص لي شروق وبص لفارس وفهم نظراتهم دي ايه فاتكلم بحزن وهو بيبصلهم يلا علشان المأذون وصل 
_فارس…  مسك ايد شروق وضغط عليها جامد اوووي _شروق دمعت….  وسحبت ايديها بهدوء وفارس عيونه مركزه علي ايديها 
_شريف بصلهم وبعد عنهم وفضل يتسحب ما بين المعازيم لحد ما خرج براا القاعه كلها وركب عربيه ومشي هرب من الفرح.!! 
بعد شويه بيدورا علي شريف ملهوش اثر
_فارس…  بقاا مش عارف يعمل ايه وقرب من بابه وقال احنا لازم نصلح اللي بيحصل ده علشان الفضيحه وكلام الناس… انا اللي هتجوز شروق يبابا!! 
وفجأه جت مسدج لفارس وفتحها و كانت من شريف بيقول ….
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!