Uncategorized

رواية عشقي لوعد الفصل السابع 7 بقلم ريهام

 رواية عشقي لوعد الفصل السابع 7 بقلم ريهام
رواية عشقي لوعد الفصل السابع 7 بقلم ريهام

رواية عشقي لوعد الفصل السابع 7 بقلم ريهام

عمر: روح متعصب ومش طايق نفسه وبعت واحد يجبله معلومات عن اياد 
رنا دخلت عليه بدلع وحشتني اوي يا عمر الشغل واخدك مني اوي 
عمر: بضيقه مش فاضي دلوقتي يا رنا روحي نتكلم بعدين 
رنا : قربت منه وحطت أيدها ع كتفو بدلع مالك يا عمر احكيلي تلفونه رن بعد ازنك يارنا وسابها وطلع الجنينه يرد 
الو عملت ايه ع الناحيه التانيه ف التلفون 
دا اسمه اياد عبدالله جارها ف العماره وأخو صحبتها 
عمر قفل واتعصب يعني اكيد ف بينهم حاجه مش معقوله تحضنه كده 
********* ف صباح يوم جديد
وعد قامت لبست وراحت  تحضر الفضار بما أنها صحيت بدري يا تيتا هي تيتا  ماله النهارده  مصحيتش بدري تيتا 
نعم يا حببتي وعد: مالك يا تيتا انتي نايم ليه  تعبانه 
الجده لا بس حاسه بجسمي واجعني شويه 
وعد: بلهفه طب تعالي نروح المستشفى أو اكشف 
عليكي الجده : لا يا حبيبتي انا كويسه روحي انتي هتتاخري ع شغلك وعد: لا لما اشوف مالك 
الجده يابنتي والله مافيش لو حسيت بتعب هخليكي تكشفيلي تمام 
وعد: اوعديني الجده: وعد روحي بقا 
***********
اياد اصح بقا قالتها 
اسراء ايااااد قوم ياخ 
اياد: بزعاج عايزه ايه ع الصبح 
اسراء: مش النهارده عيد ميلاد اللي هو عيد ميلادك برضو 
اياد : استغفرالله العظيم اصطبحنا وقلنا ياصبح ايوه عايزه ايه يعني 
اسراء: بحلم عايزه عيد ميلاد واعزم اصحابي 
إياد: اتعدل يعني هو بزمتك انتي عندك أصحاب غير وعد دا انتي ف الجمعه كنتي بتنحلي البنات ومحدش استحملك غير وعد 
اسراء: بغيظ لا ونبي وحيات امك 
اياد: ايوه ابقي اجبلك تورطه  وغوري من وشي خليني انام ورجع نام 
اسراء :اااف ونبي ي اياد عايزه عيد ميلاد 
اياد: انا عارف ان يوم نحس حاضر حاجه تاني 
اسراء:  ايوه عايزه ف اكبر قاعه  
اياد: ممم 
اسراء: ايااااد انت نمت 
اياد: ياصبر ايوب حاضر ارتحتي غوري بقا ي شيخه وزقها من ع السرير 
اسراء: اشطه اروح انا اعزم اصحابي والبنات الارشونات بتوع الجامعه واغيظ البت مروة البومه  هيهيهي 
**********ف المستشفى
عمر متعصب ومش طايق اي حد وكل اللي بيكلمه بيزعقلو
اسر :مالكم ف ايه واقفين كدا ليه  بيسال الممرضين  أحد الممرضاة  مافيش يا دكتور بس الدكتور عمر متعصب اوي وبيزعق للكل 
اسر: امم طب كل واحد ع شغله  عمر سمع الباب بيخبض 
مسح وشه بقفى ايده بعصبيه قولت مش عايز حد يا بقر 
أسر: دخل اهدا يعمنا مالك كده مش ضايق نفسك 
عمر : اسر انا مش فايق دلوقتي ممكن تطلع بره وادخل العمليات مكاني 
أسر: استغرب من حالته طب مالك يا صحبي 
عمر: مافيش ومش عايز اتكلم
اسر : رفع ايده بستسلام تمام انا طالع 
دكتوره وعد قالها اسر :وهو طالع من عند عمر 
وعد: نعم يا دكتور 
لو فاضيه تدخلي معايا العمليات ولا اشوف اي دكتور فاضي وعد: انا عندي عمليات مع الدكتور عمر 
اسر : ما انا هدخل مكانه
وعد بفضول ليه هو الدكتور عمر مجاش 
اسر : لا جه بس طلب مني ادخل مكانه وعد :تمام 
طول اليوم وعد مع اسر ف العمليات 
وعمر شاغل نفسه وتفكيره ف الكشوفات اتعمد ميدخلش العمليات ويشوف وعد لان لو شافها هيفرتك نفوخه 
اسراء بابا انا همشي بقا عشان هعدي ع وعد ونروح نشتري فساتين للحفله
عبدالله : انا مش عارف لزمتها ايه الحفلاا ف القاعه ما كنا عملناها ف البيت  
اسراء : هو يوم ف السنه  يا بودي يلا سلام 
وعد قالتها اسراء وهيا داخله المستشفى يلا خلصتي 
وعد: ايوه كان يوم متعب طول اليوم وانا ف العمليات اسراء طب يلا 
وعد: طب استني اجيب شنطتي واجي 
اسراء: طيب هستناكي بره عشان مش عايزه اشوف ابو طويله قالتها ف سرها  
بتلف تمشي خبط ف حد متفتح يا خينا
أسر::ايه 
اسراء:  بلعب بلي 
أسر: ايه 
اسراء: شبسي وكرتيه 
اسر: ايه 
اسراء،: فراخ بنيه
اسر :وقلبظ بجنيه 
اسراء: الله عليك مانت معاي اهو 
اسر : انتي متاكده انك طبيعيه
اسراء: اه والله طبيعي اصل ماما مش بتولد قيصري 
اسر: قهقه بصوط عالي ههههه انتي مجنونه والله وبعدين ايه خينا  دي انتي داخله السوق يابنتي 
اسراء اتحرجت طب وسع كده خليني اعدي ابو ضحكتك الحلوه قالتها بصوت واطي بس هو سمعها قرب منها وهمس عارف وسبها ومش وهو مبتسم 
اسراء : احي دا سمعني يختتتي  كانت هتخبط ف حد تاني لا بقا 
لا ايه قالها عمر 
اسراء : اي دا مش انت الدكتور عمر 
عمر:  اه انا 
اسراء: بخبث طب انت فاكرني عمر ايوه فاكرك اسراء 
اسراء: اشطه انا عيد ميلاد اخويا النهارده في ل***** وانا بعزمك وممنوع الرفض سلام وسابته ومشت 
عمر: مالها دي انا كنت ناقص اه اياد اخوها ووعد اكيد هتكون هناك انا لازم اروح واتاكد ان مافيش حاجه بينهم لسه ي عمر بتضحك ع نفسك قالها بين نفسه 
***********
وعد يابنتي حرام عليكي انا تعبت انتي مابتتعبيش مافيش حاجه عجباكي احنا لفينا اكتر من 3ساعات انا تعبت كنت واقفه النهارده كله ف العمليات وانتي كملتي عليا 
اسراء: والله اخر حاجه الجزمه بلييز امشي وبتسحبها وعد هستناكي ف الكفتريا اللي هنا وانتي غوري هاتي الجزمه اسراء:طيب 
راحت وسبتها  لو سمحتي عايزه دي 
وهي قاعده تقيس  انتي قالتها سلمى اخت اسر اسراء: رفعت راسها تشوف مين سلمى مش كده  
سلمى: ايوه ايه اخبار الخطف لس مجاش فارس احلامك عشان يخطفك 
اسراء :بضحكه لا لسه 
سلمى شرقتها ف الضحك عامله ايه 
اسراء :تمام الحمدلله وانتي يا عسل 
سلمى: تمام انتي بتشتري لوحدك زي حلاتي معندكيش اخوات اسراء لا صحبتي معايا بس هي تعبت من كتر ما انا لففتها المول كله لو خلصتي تعالي اعرفك عليها 
سلمى تمام يلا انا خلصت 
اسراء: لو سمحتي عايزه الشوذ ده 
وعد: كل ده يزفته 
اسراء: وحدو يا حك  ع العموم دي سلمى اللي حكيتلك عنها يوم ماكنت هتخطف 
وعد :اتشرفنا يا سلمى 
انا ليا الشرف اني اتعرفت عليكم 
اسراء: تمام يامزه بم ان بقيتي صحبتي وانا صعب حد يدخل قلبي بسهولة يبقي تيجي عيد ميلاد النهارده ف ل**** تمام ومتتاخريش 
وعد: ضحكت ممنوع الاعتراض عندها مجبر انك تيجي برضاقي اوغصب عنك  
سلمى: ضحكه لا طبعا هاجي  
اسراء تمام هنستناكي سلام 
*************
رنا رأيح  جاي بعصبي لا انا لازم اعرف هو رايح فين 
عمر: ادخل 
رنا دخلت  شافته  متشيك وريحت برفانه مغرقه الدنيا رنا  بدلع هو انت رايح فين 
عمر :رايح حفلة عيد ميلاد
رنا عيد ميلاد مين 
عمر :واحده صحبتي 
رنا بغيظ ومين دي أنشأ الله عمر بصلها برفع حاجب وانتي مالك يا رنا رنا بدلع  وخبث مش قصدي بس انا زهقانا من ساعت ما جيت وانت 
مش فاضي  ولا حتى خالو  ومش بقعد معاه وانا زهقت من قعدت البيت  ونفسي اخرج قالتها بحزن 
عمر : طب تعالى معايا ومنها تفكي ايه رايك 
رنا : كانت هطير من الفرحه بس مبينتش بهدوء طيب هروح البس 
*********
سلمى:  يا ماما بلييز عايزه اروح ومش هتاخر والله 
زينب  : لا يا سلمى لو هتروحي دلوقتي هتيجي امتى
سلمى:  اااف يا ماما مش هتاخر متقول حاجه ي بابا رفع ايده بأستسلام انا مليش دعوه
سلمى :بصطلو بغيظ 
والدها : انا عندي فكره خدي اسر معاكي وهي هتوافق 
سلمى بصت لمامتها 
زينب: معنديش مانع  بس روحي اقنعي اخوكي ولو مرضيش يبقا مافيش مرواح 
سلمى:  طلعت تجري ع السلم  وقفت قدام الوضه وبتفكر تخليه يوافق يروح معاها ازاي  اسوره حبيب قلبي
اسر : مش فيه حاجه اسمه باب تخبطي عليها يازفته 
سلمى: بص انا  هدخل دوغري معرفش اتمسكن واعمل حركات  زي البنات من الاخر كده عيزاك تروح معايا عيد ميلاد واحده صحبتي وماما مش راضيه غير لما انت تروح معايا
اسر: ايه حنفيه فتحت لا 
سلمى : والنبي يا اسوره 
قلت لا 
سلمى : ونبي وحيات عيالك 
اسر :عيال مين ي بت هو انا اتجوزت اصلا 
سلمى : خلص بقا ياابيه 
اسر : انا عارف انك مش هتبطلي زن طيب روحي البسي ولا هتروحي كده 
سلمى باسته فوريره يامعلم واكون جاهزا 
سلمى لبست فستان اخضرر فتافيت السكر ضيق من فوق وواسع من تحت وطرحه بيج 
وأسر لبس بدله قميص سماوي وجاكت كحلي وبنطلون ابيض سلمى يلا يا اسور انا جهزت 
أسر: ايه الحلو دي يا بت سلمى دي اقل حاجه عندي ياكوتش اسر : طب امشي قدامي يختي 
********** في القاعه في اوضه بيلبسو فيها 
اياد : يلا يزفته منك ليها  الناس جت  
وعد من ورا الباب  بضيق انا مستنيه اختك هتشلني 
اسراء : خلاص والله اهو خلصت 
اياد :ادخل 
اسراء اه ادخل ايه العسل ده يا بت 
اسراء كانت لابسه فستان كافي طيق من فوق ونزل بتساع وطرحه بنفس الون وحاطه ملمع شفايف وكحله بيضه بتلمع بس 
اما وعد كانت لابسه فستان هادئ لونه  روز مافيهوش اي رسومات ساده ضيق من فوق ونزل بتساع من تحت ليه أكتاف مرفوعه وحاطه ملمه بنفس لون الفستان بس وكانت قمر 
ام اياد كان لابس بدله رمادي وتحتيها قميص ابيض وفاتح اول قام زرار 
اياد يلا اصحابك جوه وبيسالو عليكي بس خدي يابت انتي عازمه العالم المصري ايه الناس اللي تحت دي كلها 
اسراء ببرائه والله يا ايود انا عازمه نصهم بس ومرضتش اعزم بقيت اصحابي 
إياد: بقرف وحيات امك ام اللي تحت دا كل ايه ده انتي يوم ما تتجوزي هتعزمي مصر كلها
اسراء: طبعا 
وعد بضحكه سيبها يا اياد هو يومها النهارده خليها تفرح 
اياد: طب يلا يختي انتي وهيا
نزل وهم نزلو وراه 
*******
رنا : عمر مش دا اسر وشاورت عليه عمر بص ايوه وراح ناحيته اسر: عمر انت هنا 
عمر:  انا جاي اسالك نفس السؤال 
اسر : انا جاي مع سلمى عيد ميلاد واحده صحبتها وانت 
عمر :انا لسه هيكمل لقي الانوار طفت 
شافو النور ع السلم بصو ناحيته اسراء ووعد كانو نازلين 
عمر : اتصدم من جمالها وأسر اتصنم مكانه وبيبصلها هي دي مش اسراء 
سلمى هروح أعيد عليها اسر مسكها هو دا عيد ميلاد مين سلمى :اسراء ليه 
أسر: هااا طيب روحي 
اسراء: بتسلم ع اصحابها 
وعد: مش هتقطعي الطرطه اسراء: اه يلا 
الكل اتلم حوالين طربيزه كبيره وبيغنو Happy Birthday سنه حلوه يا جميل هابي بيرثي داي تويو  وطفو الشمع وحضنت وعد كل سنه وانتي طيبه يا قلبي وعقبال مليون سنه 
اسراء : وانتي معايا وحضنت اياد والكل 
عيده 
رنا :لحظت نظرات عمر لوعد اتضايقت مشت بعيد  وراحت تشرب حاجه سمعت اسر وعمر وهم بيتكلمو
اسر عملت ايه ف موضوع وعد 
عمر بتنهيد طويل مش عارف يا اسر حاسس أن ف حاجه بينها وبين اياد اخو اسراء وانا جيت النهارده عشان اتاكد 
اسر: حط ايده ع كتفه خير ان شاء الله يا صحبي عمر اكتفى بهزت راسه 
رنا سمعتهم منها كانت متضايقه عشان عمر مهتم بوعد متعرفش ليه ومنها كانت مبسوطه ف حكاية اياد وجت ف بالها فقره شيطانيه 
اسراء: انا رايحه الحمام 
وعد: طيب 
اسر:  شافها وهيا طالعه راح وراها قبل ما تدخل الحمام جه من وراها ومسكها وحط ايده ع بقها وسحبها ف مكان مفهوش حد اسراء: بتقاوم وبتبعد الشخص دا خافت ليكون اللي كان عايز يخطفها اممم عضطه في ايده
أسر سحب ايده ااه يا بت العضاضه لس هتصوت  عرفت هويته من صوته حطت أيدها ع قلبه  ااه يخرب بيتك خوفتني وراحت ضرباه ع صدره باديها انت غبي بتعمل كده ليه خوفتني 
اسر : مسك أيدها اتهدي عايز اقولك حاجه 
اسراء: وانا مش عايزه ابعد كده 
،،،،،،،،،،،
رنا: هاي انا رنا مش انت اياد 
اياد: ايوه اهلا 
رنا: وعد بتدور عليك 
اياد: امم شكرا راح ناحيه وعد 
ورنا راحت عند عمر  
عمر:  كنتي واقفه بتعملي ايه مع اياد وانتي تعرفيه
رنا: ببرائه خبيثه لا بس كان بيسالني لو شفت وعد كان عايزها
عمر اتعصب وعروقه بانت وشافهم وهم واقفين مع بعض وبيتكلمو ويضحكو 
رنا: بخبث  باين عليهم بيحبو بعض 
عمر: اتعصب اكتر وسابها ومشى طلع برا يشم هواء 
اسراء : اسر ابعد 
اسر بس ايه الحلاوه دي 
اسراء: بتوتر اوعى كده يعم انا طول عمري حلوه 
أسر واثقه  قوي من نفسك 
اسراء: طب ابعد عايزه اعدي 
اسر : طب عايز اسالك حاجه 
حاجت ايه 
أسر: احم هو  اياد بيحب حد 
اسراء: وانت مالك لتكون حبيته هيهيهي 
أسر :بقرف بس  ايه الضحكه دي 
اسراء : متهربش انت حبيت اخويا وعايز تتجوزه انا كنت شاكه فيك 
أسر: اتعصب بس ي بت حبك برص جاوبي وبس 
اسراء: بعناد لا والله لازم اعرف 
أسر: استغفرالله العظيم طب وعد بتحب حد 
اسراء: ولا انت بتحوم ع مين فيهم 
اسر : لمي لسانك الطويل وجووبي وبس 
اسراء: ليه بقا ان شاءالله 
اسر : ردي وبس 
اسراء : لا وسابته ومشت 
اسر: سحبها عليه ابعد انت بتعمل ايه 
اسر قرب اكتر لا مش هبعد غير لما تقوليلي 
اسراء: اتوترت من قربه لا يعني لا 
أسر برفع حاجب متاكده 
اسراء: ايوه
اسر قرب اكتر متعمد الاقتراب ليتلاعب ف مشاعرها وتجاوبه
اسراء: با ارتباك  من قربه تاهت في قوت جسده المختلط  برائحته الروجوله التي حاوطتها في كل جانب فارتعش جسدها من قربه الزايد الذي يفصل بينهم ال سانتي متر
اسراء : بصوت مرتبك ابعد 
اسر:  تاه في صوتها الضعيف اسار قربه ونسى ما كان ينوي فعله فمال عليها وشم ريحتها الوردي 
اسراء: جسمها قشعر من نفسه الختلط في بشرتها  
فاقت من اللي هيا فيه وزقته وطلعت تجري 
أسر: عبس ف شعره من مشاعره المتهجمه اسار قربو منها مالك يا اسر فوق 
حبيبت قلبي مالها واقفه لوحدك ليه قالها اياد لوعد 
وعد بتنهيد بابا وماما وحشوني اوي حس اني لوحدي 
اياد: خدها ف حضنه انا معاكي يا قلبي اي حاجه انتي عيزاها أو نفسك فيها قوليلي 
وعد : انت اغلى حاجه عندي شكرا انك موجود في حياتي انت والهبله اختك 
اياد بضحكه طب يلا عشان نمشي انا هدخل وانتي تعالي وعد هزت راسها
  عمر : كان داخل شافهم واقفين يتكلمو وقف يسمعهم  وسمعه كل حاجه  اتعصب وقرف منهم 
وعد: اااه عمر ابعد انت بتعمل ايه عمر سحبها من أيدها بعيد لبرا 
وعد ممكن افهم ف ايه 
عمر بعصبي أنا الي عايز أعرف ف ايه وانتي طلعتي وحده بوشين ورخيصه و زباله 
وعد اتصدمت من كلامه  انت بتقول ايه مسمحلكش 
عمر: بعصبي  لما انتي بتحبي حد ليه تديني امل ليه خلتني اقرب منك عشان انتي واحده زباله 
وعد:  بصدمه ودموع نازله  ضربته قلم الزم حدودك معايا
عمر: اتعصب وجن جننونه انتي بتضربيني يا روح امك مسكها من دراعها لوه ورا ضهرها بفحيح انتي لس متعرفيش مين هو عمر السيوفي هندمك ع اليوم اللي اتولدتي فيه 
وعد:  بوجع ودموع ابعد يا حيوان سيب دراعي 
عمر :سابها ومشي
يتبع ……
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!