Uncategorized

رواية بنات عمي الفصل السادس 6 بقلم آية الرحمن

 رواية بنات عمي الفصل السادس 6 بقلم آية الرحمن

رواية بنات عمي الفصل السادس 6 بقلم آية الرحمن

رواية بنات عمي الفصل السادس 6 بقلم آية الرحمن

ظلت الافكار تهاجمها توافق ام ترفض لتقطع كل هذا التفكير قائله… ايوا موافقه 
المأذون…. علي بركة الله مين وكيلك ياعروسة
حور….جدو هو وكيلي
 المأذون… حط يدك في يد جدك ياعريس
مالك بغيظ منه…. حاضر 
وضع يده في يد جده 
 قامو بترديد الكلمات وراء المأذون
لينهي المأذون قائلا….. بارك الله لكما  وبارك عليكما وجمع بينكم في خير مبروك
اطلق صوت الزغاريط في كل مكان
 ليقول المأذون…. امضي ياعريس هنا وانتي كمان ياعروسة امضي هنا
اخذ مالك القلم وقام بتوقيع علي الاوراق وحور هيا الاخري
المأذون بتسأل…. فين الشهود
معاذ وهو يخرج بطاقتة الشخصية…. انا شاهد
كريم وعو يعضع البطاقه امام المأذون…. وانا كمان شاهد
 وقع كلا من كريم ومعاذ علي عقد الزواج كاشهود 
تحدث المأذون وهو يجمع اغراضه…. اول ما القسيمة تتوثق في المحكمة هدلكو خبر الف مبروك وعن اذنكو
غادر المأذون ومعه كريم للخارج 
 اطلقت مكة صوت الزغاريط مرة اخرى
ليتحدث مالك…. خلاص يا ماما انتهينا
محسن بفرحه….. سبهم يتبستو ياولدى الف مبروك ياولاد ربنا يتتم علي خير
حور بأبتسامه….. الله يبارك فيك ياجدو
وقام الجميع بالمباركات لهم 
محسن وهو ينصرف…. اني هقوم ادخل اوضتي ارتاح وانتو امبسطو بوقتكو تصبحو علي خير
منيرة وهي تقف…. وانا كمان هقوم اشوف ايه اللي ناقص عشان الفرح
فايزة وهي تلاحقها… خديني معاكي يامنيره
منيرة… تعالي وانصرفو الاثنان
دخلت توتهم متجهه اليهم بأرهاق 
تحدث مالك….انتي كنتي فين ياتوتة كل دا
توتة بغيظ…. كنت بصور في الجبل يامالك ما انت عارف وفضلت مستنياك كتير وانت مجتش فين وفين بقه لحد مالقيت تاكسي بصعوبة وكمان عطل علي الطريق
مكة وهيا تحاول كتم ضحكتها…. معلش  بقه ياحببتي عريس ومالهي في تجهيزات الفرح ولسة حالا كاتبين الكتاب من شوية
توتة بصدمة…. ايه كتب كتاب بالسرعة دي
مكة…. نعم ما الفرح كمان تلات ايام علي اخر الاسبوع ان شاء الله 
توتة بأبتسامة مصطنعه….. مقصدش عالعموم الف مبروك يامالك ربناا يتمملكو علي خير
 وقفت امام حور قائله بخبث…. الف مبروك ياقلبي ربنا يسعدكو
حور بلا مبالاه… عقبالك 
توتة….  قلبي… طب  انا هطلع اوضتي بقه ارتاح شويه اليوم كان متعب
مالك… اوك اتفضلي
مكة بخبث…. ماتخليكي معانا ياتوتة امبسطي شوية معانا
توتة بأبتسامه خبيثه…. معلش وقت تاني بقه مش قادرة عن اذنكم 
غادرت توته الي اعلي وظل الشباب 
كريم محدثا مكه وهو يأتي من خلفها…. احم ممكن نقعد نتكلم شوية 
مكة بخضه… الله يحرقك هنتكلم فين هنا
كريم بزعل مصطنع…. يحرقني ماشي ياستي شكرا
مكة بأسف…. اسفة والله ماقصدش بس هي دي. طريقة كلامي اعمل ايه
كريم بأبتسامة…. ولا يهمك انا مزعلتش بس كنت بشوف اذا كان زعلي يهمك ولا لاء
مكة بأندفاع…. وحياه امك
كريم بغضب…. نععععععم
مكة بضيق… انا اللي استفزتني الاول اشرب بقه
كريم بحب…. من الواضح كدا انك بلوة مسيحة
مكة بمرح….. تشكر ياذوق عن اذنك 
كريم بسرعه…. اسف مقصدش اقعدي بقه ياستر انتي بتقفشي لية بسرعة كدا
مكة بمرح…. انا اطلاقا يابني دا انا جاية العيله دي غلطة وربنا كلهم نكد الا انا بير الفرفشه بتاع العيله 
كريم بضحك…. يعجبني ثقتك في نفسك
مكة بخجل…. احم . شكرا
كريم بثقه… احب اعرفك علي نفسي بقه قبل مايحصل حاجة زي العاده 
مكه بضحك… اتفضل
كريم بجديه….. اسمي كريم العزايزى داخل في الستة وعشرين سنة بشتغل مع مالك بابا الله يرحمة متوفي ومفيش غير ماما ربنا يديلها الصحة
 مالك هو صحبي واخويا وكل حاجة بالنسالي ولما بابا اتوفي قررت اجي الصعيد اشتغل مع مالك وضمينا الشركات مع بعضها وبفضل الله بقت مجموعة كبيرة وفروعنا في كل مكان وانا عايش انا وماما لوحدينا
مكة بأبتسامه…. ربنا يخليهالك
كريم بأبتسامه هو الاخر…. تسلمي يامكه دورك 
مكة… بكل بساطة انا في كلية اعلام وهتخرجي السنادى
كريم بضحك…. كفاية كدا جيتي علي نفسك والله
مكة بمزح… تصدق فجأتني بكلامك دا
كريم بضحك…. لا يارجل
مكة بثقة… وحياه الراجل
…………. 
 عند مالك وحور
كانت جالسه تتصفح هاتفها بهدوء 
 اردف مالك…. حور
حور بعدم اهتمام وهيا مازالت علي نفس الوضع…. اممممممممممم
مالك بغضب…. جتك اووووه اتتعدلي وانتي بتتكلمي معايا 
حور وهيا تنظر له ببرود… نعم اتفضل اتكلم
مالك بغضب… هاتي الزقت دا 
اخذ الهاتف من يدها والقاه في الارض اصبح عباره عن قطع بجوار بعضها 
حور بغضب وعصبية… انت ايه غبي ومبتفهمش في  حد يعمل كدا التلفون ادشدش وكان علية حاجات مهمة انتي مبتفهمش ياحمار
مالك بغضب وعصبية وهو يحز علي اسنانة… انا حمار يامتخلفة 
صفعها علي وجهها بقوه مال جسدها قليلا 
ليكمل بغضب وصوت جمهوري  
اقسم بالله انا جبت اخرى معاكي وعمال اصبر وانتي تتمادي وديني لعلمك الادب بس صبرك عليا
 اخفي اطلعي علي اوضتك مش عاوز اشوف وشك 
………….. 
علي الجانب الاخر كانت اشرقت جالسه علي الاريكه واضعة جهاز الحاسوب امامها والهاتف بيدها تتصفحة 
 اردف معاذ قائلا…. ياانسه ممكن اعرف في هنا شبكة نت ولا لاء
ظلت تتصفح هاتفها ببرود دون ان تجيبه 
 اردف بنفاذ صبر…. انتي يا انسة ضلمت انتي فية ولا مفيش
مازالت علي نفسك الوضع دون ان تجيبه 
اردف بقله حيله…. وربنا انا قولت من الاول انها طرشة مصدقتش 
 تحدث بصوت عالي
انتي بابني ادمة انتي هو انا مش بكلمك وزعلتي لما كنت بقول انك طرشة
اشرقت ببرود…. هو انت كنت نديت عليا وانا مردتش
معاذ بأستهزاء…. ياسلام كل دا ومندتش دا الصعيد كلها سمعتني
اشرقت ببرود….. تؤتؤتؤ هو انت كنت قولت يا اشرقت هو فية شبكة نت ولا لاء وانا مجوبتش
معاذ بسخريه…. ايه يابت التناكة اللي انتي فيها دي
اشرقت بغضب….. مسميش بت اسمي اشرقت فاهم  ياشاطر
معاذ وهو يغمض عيناه حتي  يسيطر علي غضبة….طب يا انسة في هنا شبكة نت والا لاء
اشرقت وهي تدير ظهرها له ببرود لتغادر…. معرفش اسأل مالك 
تركته وغادرت 
معاذ بغضب…. انسانة بايخة ومستفزة
اردفت وهي تصعد الدرج…. علي فكرة سمعتك
معاذ…. سمعتي الرعد في ودانك اخفي
اشرقت… مش هرد علي انسان بارد ذيك
………. 
بأوضة توتة
دخلت توتة بغضب والقت مابيدها علي الفراش وعصبية وتوعد قائله….. ماشي يامالك برحتك بس متبقاش تزعل بقه من اللي هيحصل بعد كدا
 انا مش هسمح لحد ياخدك مني تاني انا خسرتك مرة ومش مستعدة اخسرك تاني
 التقطت الهاتف وقامت بعمل مكالمه لبضع دقائق 
القت الهاتف بعد ما انتهت وارتمت بجسدها علي الفراش لتردف بحبث وتوعد…. 
ماشي يامالك اما نشوف هتصرف ازاي ابتسمت بشر واخذت ملابسها وذهب للمرحاض
……………. 
 في صباح يوم جديد تجلس العائله علي مائده الإفطار 
اشرقت بغضب…. لو سمحت قوم دا مكاني
معاذ وهو يرفع حاجبة ويشير علي نفسة…. بتكلميني انا
اشرقت بعصبية…. لا بكلم اللي جمبك
معاذ ببرود…. خلاص روحي كلمية وهدي صوتك شويه عشان الازعاج
اشرقت بعصبية…. قوم يابني ادم انت من مكاني انت متخلف
معاذ ببرود…. مش قايم والله انا لما جيت اقعد انتي مكنتيش موجودة ولا الكرسي مكتوب علية اسم حضرتك فاغورى من وشي بقه عالصبح
اشرقت بخبث… اوكي 
جلست علي المقعد المقابل له وبدأت في تناول الطعام 
حركت كوب الماء بهدوء سقط علي ملابسه 
معاذ بعصبية…. مش تفتحي ياغبية 
اشرقت وهيا تتظاهر البراءه….. اسفة مكنش قصدى مأخدتش بالي سوري يامعاذ 
معاذ بغيظ …. حصل خير انا هقوم اغير هدومي عن اذنكم
محسن وهو ينظر بغضب لأشرقت… اذنك معاك ياولدي
أتت حور وجلست مكانها المعتاد بجوار مالك
هبطت توتة من اعلي
اتغاظت عندما رأت حور جالسه بجوار مالك 
جلست بجوار اشرقت وبدأت في تناول طعامها
 بعد وقت هبط معاذ بعد ماابدل ملابسه 
جاء ليجلس علي مقعده وجدها جالسه عليه 
نظرت له ببرود بادلها النظره بغضب وجلس علي مقعد اخر 
فايزه…. خلصي بسرعة ياحور عشان عاوزين نجيب شويه طلبات
حور بهدوء…. حاضر 
رن هاتفها هب واقفه قائله…. 
بعد اذنكو هقوم ارد عالتلفون وجايه 
 انصرفت للخارج وهي تتحدث في الهاتف ظلت تسير حتي خرجت خارج القصر
 اتت سيارة وقفت بضع دقائق وبعدها اختفت حور
قام حرس القصر بأطلاق النار علي السيارة لكن بلا فائدة
هب جميع من بالداخل واقفين عندما استمعو لصوت طلقات النار
منيرة بخضة…. ايه صوت ضرب النار اللي برة دا
مالك بأستغراب…..مش عارف
فايزة بلهفه…. نهار اسود حور برة
انطلق الجميع الي الخارج بسرعة لكن لم يجدو احد
 اقترب منهم احد الحرس وهو يلهس من الرقض…. الحقنا ياحاج في مصيبة
محسن بقلق…. مصيبة ايه ياواد انطق
الحارس بخوف…. حور هانم كانت واقفة بتتكلم في التلفون برة القصر بشوية ووقفت عربية وناس خطفوها وفضلنا نجرى وراهم ونضرب نار بس ملحقنهمش
نزل الخبر علي الجميع وكأنها صفعة قوية أتت علي وجههم
مالك بغضب وزعيق للحارس…. مين دول اللي يتجرئو يعملو كدا ويخطفوها لية
محسن بهدوء…. اهدي ياولد حور ملهاش عداوة مع حد يمكن دا واحد عاوز قرشين ويرجعها
فايزة ببكاء…. انا مليش دعوة انا عاوزة بنتي ترجعلي سليمة
محسن بهدوء…. متقلقيش يافايزة هترجع صدقيني هترجع ادخلو جوه  ومسمعش صوت حد فيكو وانت يامالك تعالي وراي
معاذ…. انا جاي معاكو
مالك برفض…. لا يامعاذ خليك انت هنا معاهم عشان لو احتجنا مساعدة تبقي موجود
معاذ بموافقه… ماشي بس ابقه طمنا
مالك وهو ينصرف…. ان شاء الله 
غادر خلف جدة الي المنضدرة الخلفية للقصر الذي يستخدمها محسن في الاجتماعات مع اهل البلد
مالك بقلق…. ها ياجدي هنعمل ايه
محسن بحيرة…. مخبرش ياولدي مقدمناش حل غير اننا نستنا لحد ماحد يتصل بينا
مالك برفض…. بس انا مش هصبر لحد ماحد يتصل انا هروح ادور عليها
محسن… ياولدي متبقاش متهور  هو انتا عارف هما فين اهدي اكدة واستغفر ربك واقعد خلينا نفكر بالعقل 
جلس مالك مردفا بتنهيده…. استغفر الله العظيم وأتوب إليه 
بداخل القصر 
كانت فايزة تبكي بشدة يجلس بجوارها مكة واشرقت ومنيرة وتوتة ومعاذ
منيرة وهيا  تحاضنها…. اهدي ياحببتي ان شاء الله ترجع بالسلامة
فايزة ببكاء…. اشمعنا بنتي انا عاوزة بنتي
مكة…. اهدي ياماما ان شاء الله هتكون بخير
فايزة بدعاء…. يارب يابنتي يارب
اشرقت بتفكير… انا اللي مش فهماه حاجة واحدة هما لية متصلوش يطلبو فدية لحد دلوقتي الوقت اتأخر يعني بالعقل كدا لو ناس خطفنها عشان عاوزين فلوس متصلوش لية
معاذ وقد انتبه لكلامها… قصدك 
اشرفت بمقاطعه…. ايوا حور مخطوفة بفعل فاعل
 اردف مالك من عالباب بعصبية مختلطة بالهدوء…. للاسف مقدرناش  نعرف هو مين لان وشة كان في الاتجاة المخالف لكاميرات المراقبة بس قدرنا نشوف رقم العربية وهنبلغ دلوقتي ونعرف مكانها
جلست فايزة بتنهيدة علي الاريكه وهي تبكي وبحرقة علي ابنته…. جبلي بنتي يا مالك انا عمرى ماطلبت منك حاجة عشان انا عارف انك قد المسؤلية اللي سلمهالك عمك ودلوقتي ام بتتطلب منك سلامة بنتها
انحني مالك الي مستواها وجلس نصف جلسه امامها ورفع يدها الي مقبلها بحنان قائلا 
وحياتك عندى لابنتك تكون عندك خلال اربعة وعشرين ساعة
فايزة وهيا تملس علي رأسه بحنان… 
وانا واثقة فيك يابن قلبي روح ربنا معاك
…………. 
في مكان مظلم يشبة اليل الكحيل تجلس حور علي مقعد خشبي ومكتفة بالحبال
 بداءت تفتح عيونها ببطئ شديد القت نظره علي المكان برعب وخوف 
حولت نظرها بعيدا الي الرجال الجالسون علي الارض وتذكرت بما حدث لها
 غضبت وازاحت الكراتين الموجودة بجانبها بقدميها
استمع الرجال الي صوت الكراتين التي تنهال علي الارض أتو إليها 
الراجل…. اتني فوقتي قايمة بغارتك لية
حور بتوتر من منظرهم المرعب…. انتو مين زعاوزين مني ايه
الراجل الثاني… احنا هنا اللي نسأل وانتي تجاوبي فاهمة ولا مفهماش 
حور بعند…. والله من حقي ان اسأل مش مخطوفة يبقي لازم اعرف 
الراجل الثالت… والله معاكي حق ياقمر دول ناس وحشين انا اقولك
 انتي موجودة هنا عشان وقفة صوت صفعة قوية نزلت علي قفاه من الرجل الاخر 
ليردف الثاني… انت حمار ياض رايح تقولها ايه الغباوة دي
 اني اللي غلطان مشغل معايا جوز بقر حسب ياالله ونعم الوكيل 
الراجل الاخر وهو يحسس مكان الصفعة…. انت صح يامعلم
 ثم نظر الي حور وتحدث…. 
انتي يابت انتي متسأليش علي اي حاجة قدامهم ابقي اسأليني من وراهم ماشي اعسل
الصفعة مره اخرى…. اخفي ياض من قدامي غور جتك البلا وانا هتصل بالمعلم دومة يبعتلي حد غيرك
الراجل الثاني…. لية كدا يامعلم بس دا انا خيخة ايدك اليمين يامعلم
المعلم… اهو انت اللي قولت خيخة غور بقه من قدامي ياض
خيخة هو ينصرف…. حاضر يامعلم انت تؤمر هروح اعملكو شاي
  وجة حديثه لحور…. تشربي حاجة يامزمزيل
المعلم وهو يصفعة مرة اخرى…. هو فرح امك غور من قدامي 
 وانت ياحشيشة قوم جيبلي كرسي عشان اقعد علية
 التفت اتجاة حشيشة وجدة يجلس علي الارض ويضع يدة علي خدة وينظر الي حور بأبتسامة 
صفعة المعلم علي قفاه انتفض من مكانة
المعلم… بتعمل ايه ياض
حشيشه…. اوء اوء اوء اؤمورني يامعلم
المعلم…. قوم فز جيبلي كرسي اقعد علية
حشيشة….م.م.م.م.م.من عنية
ركض من مكانه جلب المقعد للمعلم
جلس المعلم مردفا بغضب منهم.. عوض عليا عوض فيهم الصابرين يارب
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!