Uncategorized

رواية جريمة فرح الفصل العاشر 10 بقلم مروة فتحي

      رواية جريمة فرح الفصل العاشر 10 بقلم مروة فتحي

رواية جريمة فرح الفصل العاشر 10 بقلم مروة فتحي

رواية جريمة فرح الفصل العاشر 10 بقلم مروة فتحي

_و المطلوب 
– تحدد معاد الفرح و اضمن لفرح كل حقوقها 
_ موافق بس شرط 
– ايه 
_  نتجوز 
– ننننععععاااام يا عنيا…. لا طبعا مستحيل اوافق علي حاجه زي دي اسمو جنون 
_ مش بمزاجك
– ايه تتجوزني غصب و انا مش عارفه 
_ لا…. بس عادي برحتك…. بس جوازة فرح مش هتم و يا حرام البنت هتكون ولا طالت سما ولا ارض…. و هتكوني انتي السبب  في كده 
– ليه ان شآء الله هو انا الي رجعت في كلامي ولا انت 
_ انا مرجعتش في كلامي ولا حاجه انا بس حطيت شرط و انتي الي مش وافقتي عليه…. بيقا لو حصل حاجه لفرح هتكون ذنبك انتي مش انا 
مقدرتش استحمل النقاش اكتر من كده و سيبتو و مشيت و انا مش شايفه قدام من كتر العصبية الي كنت فيها 
و في المكتب بتاع ادهم 
كان بيقول بينو و بين 
_ هتجوزك يعني هتجوزك…. و اما مكسرتكيش… مبقاش انا ادهم الالفي 
عشان تبقي تعمليها فيها الي قادره علي التحدي و علي موجهة كويس 
و لما خرجت جنة من عند ادهم راحت مكتبها حاولت تركز و نشتغل بس كل ما تحاول تركز تفتكر ادهم و هو بيكلمها و بيقولها علي  موضوع الجواز و انها هتوافق كمان و تتعصب اكتر…. و اخيرا ما صدقت ان اليوم خلص و قررت تروح عشان ترتاح و تنسي الي حصل في يوم و لما روحت 
لقت مامتها بتقول ليها ان في عريس جاي ليها و ان علي وصول و انها لازم تلبس كويس و تقعد معاها و تتكلم كويس و مش تطفشو زي كل عريس بيجي يتقدم ليها…. و انها تديه فرصة و ان مش كل الرجالة زي بعض 
و اطرت جنة تسمع كلام مامتها و تدي العريس دي فرصة….. يمكن دي القشيه الوحيدة الي تقدر تهرب بيها من جواز ادهم و فرح هتحاول تجيب ليها حقها بطريقة تانية منو 
و بعد شويه مامتها نداتها عشان تطلع تسلم علي العريس استغربت جدا انو جاي لو حدو من غير اهلو قعدت و هي حاطة وشها في الارض و بعد شويه لقت مامتها بستأذن و تقوم عشان تسيبهم يقعدو لوحدهم
و فجأة سمعت صوت بيقول ليها 
_ شيلي وشك من علي الارض مش هصدق انك مكسوفة و لا كلام ده….. انا عارفك كويس انتي علي ايه 
– انت… ايه جيبك هنا
_ هي مامتك مش قالت اني في عريس جاي انهارده 
– ايوا قالت في عريس جاي مش انت 
_ هو انا متقولكيش 
– ولا عرفتني حتي 
_ ما انا العريس دي 
– ادهم… بطل هزار دي مش وقته ولو جي تهزر و تستخف دمك… فدي بردو مش مكانو…. فتفضل قول انت جاي ليه 
و هنا لقيتو بيعلو صوتو و بينده علي ماما 
_ طنط يا طنط 
* ايه يا بني في ايه 
_ باركي لينا يا طنط جنة خلاص وافقت 
ماما انصدت في الاول… بس بعد كده فرحت 
* معقول بسرعه دي… بس علي عموم الف مليون مبروك 
وكتب الكتاب امتي بقا ان شآء الله 
_ الخميس الجاي 
– ايه بسرعه دي 
ماما ردي عليا 
* ولا سرعة ولا حاجه يدوبك 
_ قولي ليها يا طنط 
* طب و الفرح 
_ اخر الشهر 
– لا كده كتير…
* لا هو كده حلو 
– ايه ماما هتأجري اوضتي اخر الشهر و عشان كده عاوزه تخلصي مني ولا ايه 
* لا يا حبيبتي عاوزه افرح بيكي… و طالما كده اتفقنا علي كل حاجه نقرا الفاتحه 
و فعلاً بدأ يقرأ الفتحة و لسه هرفع ايدي عشان اقرأ معاهم 
لقيتو بيلاعب لي حواجبو اتعصب و نزلت ايدي 
ماما اصرت ان ادهم يتعشا معانا و ماما كانت فرحانه بيه اوي 
و بعد ما روح
و توضيت و صليت وخلاص كنت هنام
لقيت مسج من رقم غريب مبعتو لي مكتوب فيها 
« هنفذ اتفقنا زي ما انتي وافقتي علي موضوع جوازنا… انا هخلي فرح سالم و فرح بعد كتب كتابنا علي طول و قبل فرحنا كمان و هضمن لفرح كل حقوقها»  
– تمام اوى مش انت مصر نتجوز دي هخليك تشوف النجوم في العز الضهر صبرك بس عليا
هخلي ايامك سوده 
و تاني صحيت و توضيت وصليت و نزلت المكتب
و لقيت عم سيد و فرح مستنيني هناك و باين علي وشهم الفرحة غير المره الي فاتت 
استقبلتهم 
و بدأت كلام معاهم
– بجد منوريني و فرحانه اني شوفتكو انهارده 
رد عم سيد 
_ دي بنورك يا ست الكل… و بجد مش عارفه اشكرك ازاي علي عملتيه معايا انا و بنتي
– انا معملتش حاجه 
_ ازاي ماجد بيه بنفسو ايجي هو سالم بيه و اتفق معانا علي كل حاجه و لما سألتو ايه الي خلاه يعمل كده قال لي انك امبارح روحتي لادهم بيه و فهمتي علي كل حاجه هو اتفق معاكي ان الفرح هيكون كمان  أسبوعين و اهو حصل بجد مش عارفه اشكرك ازاي… و قولت لازما ولا بد تكوني انتي اول المدعين في الفرح 
– تمام ده شرف ليا اني احضر فرح بنتك و انا معملتش حاجه دي شغلي 
و ستأذن و مشي و بعد ما مشي دخلت صفاء عليا و في ايدها طبق فيه شوكلاته و بتقدمو ليا عشان اخد وحدة 
اخد واحده و قولت ليها 
– خير يا صفاء اليوم ده اصلا من غير حاجه مليان مفجأت 
_ ها مفيش… فيها حاجه لما اجيب شوكلاته و اوزع المكتب كلو 
– لا مفيش حاجه… بس لما نكون في نص الشهر و لما مرتبات لسه منزلتش يبقي في حاجه… قولي في ايه انا مش مطمناه ليكي 
_ اصل دي حلاوه شبكتي 
قالت الكلمة و طلعت تيجري بره المكتب 
و انا اول ما استوعبت الكلمة طلعت اجري وراها 
-ننننععععاااام يا ختي….. حلاوه مين ام حلاوه….. مفيش كلام ده الحلوه مبتدخلش المكتب غير فلوس مولد النبوي غير كده لا 
_ يا بنتي استنى هفهمك….. مش كل الرجاله زي بعض و احمد غيرهم 
– لا كل الرجاله زي بعض…. و كمان ملقتيش غير احمد…. دي احمد خاين و مش ليه امان 
_ احمد دي غير دي ايجي اتقدني 
– يترفض يجي يتقدم و يترفض فاهمه….!؟  
_ بس انا بحبو و هو بيحبني و عاوزين نبدأ ومع بعض بداية جديدة 
– حبك برص و عشره خرص… و حياة ايه الي عاوزه تبدأيها دي هتني حياتك و انتي لازم تعملي دور الدايه و الطباخة و شغالة و كل حاجه و البيه يرجع اخرو يزعق و يكون عايزة ياكل و بس و مش همه حاجه تانية 
_ بس الجواز سنة الحياة
قعدت علي الارض من كتر ما كنت بلف ورها في المكتب كلو و كل الي كان في المكتب بيحوشو قعدت جمبي و شاورت ليها انها تيجي في حضني و قولت ليها
– خلاص لو انتي مصممه ماشي 
و اخدتها في حضني 
_ اعععاااااااا
 ايوا دي انا الي عضتها في كتفها عشان بعد كده الحيوانة تفكر قال تتجوز و سيبتهم و دخلت مكتبي و لقيت 
فون مش مبطل رن 
رديت 
– الو 
_ حضرتك الاستاذة جنة رشاد 
– ايوا مين معايا 
_ انا مدوبة شركة الأزياء الي المفروض هتصمم لحضرتك فستان عقد قرانك
يتبع…..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!