Uncategorized

رواية عشقي لوعد الفصل التاسع 9 بقلم ريهام

 رواية عشقي لوعد الفصل التاسع 9 بقلم ريهام
رواية عشقي لوعد الفصل التاسع 9 بقلم ريهام

رواية عشقي لوعد الفصل التاسع 9 بقلم ريهام

بعد مرور شهر ع موت جدت وعد 
وعد :قاعده ف البيت ومش بتنزل الشغل وإسراء معظم الوقت قاعده معاها  مش بتنزل شغل هي كمان  وعمر بيحاول يوصلها واتسدت كل الطرق ف وشه بيرن عليها ومش بترد عليه بيروحلها ومش بتفتحله وهو سايبها براحتها ومش بيضغط عليها بس دايما بالليل بعد ما يخلص شغل  يروح  يقف تحت العماره ويشوفها وهيا واقفه ف البلكونه من غير متاخد بالها منه 
********ف صباح يوم جديد 
اسراء: اياد اصحى بقا عايزه اتكلم معاك 
اياد: اممم 
اسراء:بتهز فيه وهو نايم  ااف يعم قوم بقا 
اياد: بزعيق عايزه ايه ع الصبح 
اسراء: عايزه نخلي وعد تطلع من البيت تنزل الشغل أو ننزل مع بعض نعمل اي حاجه المهم تطلع من اللي هيا فيه 
اياد : امم طيب غوري وانا هتصرف 
اسراء: اشطه 
**********
أسر: اهد ي عمر 
عمر: اهدا ازاي بس انا خلاص مش قادر دا انا بروح كل يوم ومش بتفتحلي وبرن عليها ومش بترد وانا كل يوم اهدي ف نفسي واقول خليها تاخد وقتها بس خلاص مش قادر مش مدياني فرصه اكون معاها
أسر : يعني انت عايزها 
عمر : بتريقه لا هعمل بيها ايه ايوه ي اسر طبعا
اسر: تمام  انا عندي ليك خطه تخليها معاك وفي بيتك بس غصبا عنها ف الاول هيبقى ف مشاكل بينكم بس انت وشطارتك خليها تحبك وتنسة كل حاجه
عمر : مش مشكله بس انا امسكها ف ايدي بس ومش هسيبها تاني  
اسر :سيبها عليا يامعلم
عمر: مش مرتحلك هتعمل ايه 
أسر: لا انت ملكش دعوه لما ارن عليك تكوم جاهز 
عمر: مش مطمنلك 
اسر: بخبث لا اطمن سلام همش انا 
***********
أسر: الو حبيبت قلبي فين ع الناحيه التانيه ف التلفون 
سلمى: اه يبق عايز مصلحه 
أسر: بت عيب دا انا اخوكي الكبير 
سلمى: امم طيب يا أبيه عايز ايه 
أسر : احم لا انا برن عليكي اطمن بس انتي فين ايه الدوش دي سلمى : انا ف الجامعة
أسر: حط ايده ورا راسه طب يا سو انتي مش مصاحبه وعد وأسراء وبتروحي تزوريهم دائما من ساعت موت جدت وعد سلمى :امم ايوه ليه 
أسر:احم  معاكي رقم اسراء
سلمى:بخبث اه وبعدين 
أسر: اي بعدين دي هاتيه 
سلمى: بخبث ليه ي ايسو عايزه ف ايه هي البنت عجباك هي بصراحه مزه 
أسر: احترمي نفسك يا جزمه وهاتي الرقم 
سلمى: امم اشطه بس بي شرط
أسر: اخلصي يا زفته هاتي الرقم وغوري 
سلمى: ابدا والله لازم يكون فيها عزومه 
اسر: طيب هاتي 
ادتو الرقم وقفل معاها 
*********
ورن ع اسراء 
اسراء: الو 
اسر: بص ف التلفون معقوله يكون ده رقم اسراء مستحيل الصوت الرقيق  ده يكون صوت عمي جعفر اللي اعرفه
ع النحي التاني ف التلفون 
اسراء: الو لما مش هترد بترن ليه جتك القرف داهيه تخد شكلك العفش 
أسر: عفش لا يبقى هيا
اسراء: هي مين يعم انت وانت مين اصلا 
أسر: لا انا كده اتأكدت 
اسراء: استغفر الله العظيم انت مين ي اخ انت 
أسر: انا اسر 
اسراء : هو انت نعم عايز ايه وجبت رقمي منين  
اسر: سيبك من دا كله انا عايزك ف خدمه 
اسراء: طب يلا معطلقش انا بقا سلام 
اسر: خدي يابت الو يا بنت المجنونه دي قفلت بجد رن عليها تاني مردتش رن تاني 
اسراء: ينعم عايز ايه 
أسر: انتي بتقفلي ف وشي 
اسراء: انت شايف ايه 
أسر: خد نفس عشان ميتعصبش ويبهدل الدنيا طب ممكن نتكلم جد شويه 
اسراء: امم يعني 
اسر: بصي انا عايزك تساعديني نرجع وعد لي عمر 
اسراء: بعصبيه بس وعد حكتلي كل حاجه حصلت وهو استغلها واتجوزها 
أسر: بص هو اتجوزها عشان وحكالها كل حاجه وأن هو بيحبها وغيرته عليها عمتو وهو كان ناوي يتقدملها من الاول بس اول اللي حصل 
اسراء: اه بس كان اتاكد ومكنش شك فيها 
اسر: والله انا مليش دعوه المهم انتي حابه تساعدي صحبتك ولا ايه 
اسراء : بتفكر أن هيا محتاجه حد جنبها ومفيش احسن من عمر يكون شريك حياتها وهي كانت معجب بيه لولا اللي حصل 
أسر: الو رحتي فين 
اسراء: ماشي موافقه بس هعمل ايه 
أسر: تمام انتي فين عند وعد 
اسراء: لا بس كنت رايحه 
اسر : تمام خديها وروحي ع مطعم ل****  عرفاه 
اسراء: ايوه بس المشكلة أن هي مش هترضى تطلع 
اسر: لا لازم انتي وشطارتك بقا 
اسراء: ماشي سلام  
***********
وعد بليييز عشاني بالله عليكي 
وعد: خلاص ي زفته دا انتي زنانه 
اسراء: طب يلا ادخلي البسي وانا هجهز واجي بسرعه ماتتاخريش 
وعد دخلت لبس  درس هادي 
اسراء: يلا ي وعد وعد يلا 
***********
سلمى لا انا خلصت محاضرات 
ملك صحبتها اشطه تعالي نأكل عشان انا هموت 
سلمى : بس ع حسابك 
ملك : يخرب بيت نتانتك مش حال لو مكنتيش من عيله  غنيه سلمى:خمستلها ف وشها  الله اكبر
ملك: متخفيش انا مش بحسد انا بقر بس 
سلمى: هههه   
تدوم الضحكه ي عسل قالها شاب معدي هو واللي معاه
سلمى: مرداتش عليه  وبعدت هي وملك الشاب ماشيين وراهم   
سلمى : لا بقا دول عايزين يتربو 
ملك: سيبك منهم ي سلمى 
اسيبني منهم ازاي انتي مش شايفه ماشيين ورانا ازاي 
 سلمى :بص يبتاعه منك ليه انت وهو لو محترمتوش  نفسكم ومشيتو  هصوت والم عليكم الناس 
الشاب1 احبك وانت شرس ي عسل وبيقرب منها 
سلمى: لقيته بيقرب زقته جامد وخبضه العربية اللي كانت معديه 
سلمى اتصدمت وحطت أيدها ع بقها ينهار اسود الشابين اللي كانو معاه جريو 
ملك : ياابن الجبان منك لي 
الشب اللي اتخبط صاحي بس اتخبط ف راسه جامد وبتنزف   الناس اتلمت
ظابط كان معدي ف ايه اي دا بينزف خدو يبني ع المستشفى صاحب العربيه البنت دي اللي زقته انا شفتها انا مليش دعوه ملك : شافك عفريت لما يلهفك بعدين مهو متلقح صاحي 
الظابط خدو يا اابني ع المستشفى وانتم تعالو معايا ع القسم 
سلمى: شهقت اي قسم
***********
ف المطعم عمر  دخل لقيها قاعده سرحانه وقف يتأمل فيها 
(كم انتي جميله فاتنتي بملامحك  الهادئه عندما تحاوريني بعينيكي في صمتأ وهدوء،،،
وكم انتي رقيقة عندما يغرد صوتك في اذني  
بكل  رقة وعذوبة،،، وضحكتك تسير ف شرابيني وكأنها ترياقآ لكل همومي،،، فكم انتي ملاكآ عندما يهديني عشقك لنورآ يشع في فؤادي ويفتح ابواب جنة الشوق ،،، جنة مليئة بأزهار عطرك الساحر الذي،،،، طهر جسدي من كل ذنوبي،،)
أسر:انت يعم سرحان ف اي مش هندخل 
عمر: هاا احم اه راح وقف قدامها وعد شافته اتاملت فيه لثواني بعدين فاقت وراحت قايمهعمر : مسك أيدها خليكي بصلها بنظرت رجاء 
وعد سيب ايدي لو سمحت 
عمر : بمشاكسه ع فكره انا زي جوزك عادي يعني 
وعد سيب ايديعمر سيب ايدي 
عمر: ياااه اسمي حلو اوي كده 
اسراء: احم نحن هنا يعم  
عمر: بصلها وابتسم 
أسر: معلش ي وعد ممكن نقعد معاكم 
عمر اتعصب لما قلها وعد اسمها الدكتوره وعد  
أسر: يعم اتهد لما تسمحلنا نقعد 
وعد سحبت أيدها ومشيت 
اسر: عمر روح وراها راح وراها
اسر: انتي رايحه فين 
اسراء: يعني هكون رايحه فين هروح اشوف وعد 
أسر:وقف قدامها لا ياشيخه امال احنا جمعناهم ليا اترزعي عمر راح وراها 
اسراء: اه صح طب همشي انا بقا 
أسر :وقف قدامها 
اسراء: ابعد 
أسر :احم خليكي شويه 
اسراء: ارتبكت  ومعرفتش تقول اي 
اسر: ابتسم اي دا انتي بتتكسفي زي البنات عادي 
اسراء: بعصبيه ذادتها جمال طب اوع كده عشان معوركش وراحت زقاه ومشيت 
اسر: ابتسم معرفش ليه بحب استفزك واشوفك وانتي معصبه
عمر: وعد استني كان ف عربيه هتخبطها وهي معديه سحبها عليه 
عمر: بعصبيه انتي مجنونه مش تاخدي بالك بعد كده وانتب بتعدي وعد كانت شبه ف حضنو ماسكها من وصتها ط طب ابعد عمر لس واخد بالوه من وضعهم من الخوف عليها قربها اكتر وهيا حاطه أيدها ع صدره وبتزق في عمر ابعد احنا ف الشارع 
عمر : وفيها اي واحد ومراته 
وعد بعصبيه ابعد انت مجنون الناس بتبص علينا وبعدين انا اصلا هطلق منك عمر قرصها ف وصتها 
وعد: اااه انت بتعمل ايه ي قليل الادب ابعد 
عمر :بعد وقهقه بصوت عالي هو انا كده قليل الادب قرب منها وهمس جنب ودنها لما تيجي معايا البيت هوريكي الادب وغمزلها 
وعد: بصدمه ا انت م مش محترم وانا اصلا اصلا مين قلك اني هاجي معاك احنا هنطلق 
عمر بتحلمي ي قطه انا مش هطلقك وهتيجي معايا البيت من النهارده هاجي اخدك بليل 
وعد:ل،،،، حط ايده ع بقها يمنعها من الكلام وعد انا سبتك براحتك بس خلاص من النهارده هتيجي معايا البيت انتي مراتي مش هسيبك تقعدي لوحدك تاني دا اخر كلام ومفيش نقاش وعد: بعصبيه بعدت ايده لا مستحيل انت بتحلم احن هنطلق عمر: بليل هاجي وهنشوف سلام   
وعد: بعد ما مشى واثق من نفسه اوي  قال هاخدك قال دا عند ام ترتر 
**********
ف القسم 
ادخل 
الأمين:اياد باشا ف بنات بره الباشا جمال بيقول شوف اي حكايتهم 
اياد: تمام دخلهم 
الأمين ادخلوا 
سلمى اول ماشافت اياد قلبها دق احي دا اياد 
اياد: رفع راسه يشوف مين انتي مش انتي سلمى اخت اسر سلمى: اه 
اياد : مالك ف ايه واي اللي جابك ومين دي سلمى احنا وحكتله كل حاجه حصلت من الشباب لحد ما جت
اياد: امم هو صاحي 
سلمى: اه 
اياد: طيب متخفيش هو المذنب انتي دافعتي عن نفسك فا متخفيش انتي روحي بس لما اطلبك تيجي
سلمى: الحمدلله طب ممكن محدش يعرف ولا حت اسر عشان ميحصلش مشكله 
اياد: تمام بس سيبي رقم لما ارن عليكي تيجي عشان نقفل المحضر
سلمى: تمام 
اياد: احم خلي بالك من نفسك 
سلمى: بابتسامه هزت راسها بمعنى اوكي 
ملك: مش يلا ولا ف حاجه كمان 
اياد: احم لا اتفضلو طلعو 
سلمى :ابو شكلك كسفتيني 
ملك: وحيات امك دا كان ناقص اتنين ليمون جوه من نظراتكم خدي ي بت مين ده اصلا وتعرفيه منين به بصراحه الواد مز  
سلمى: هححح دا عليا عيون خضره  يلهوووي يجننوا والله الشب اللي خبضنا جه من وراه فايده
ملك: ربنا يشفي  يلا ي اختي اتاخرنا 
***********
اسراء: يابنتي اقعدي بقا هوستيني رايح جاي راح جاي من ساعت ما جينا وانت دوختيني 
وعد :ما انتي متعرفيش قالي ايه 
اسراء: ياد النيله عليا ما انا اديلي ساعه بقولك مالك 
وعد : قعدت جنبها ع الكنبه قلي هاجي اخدك بالليل يعني عايزني اعيش معاه ف بيت واحد يعني هو ممكن ييجي ف اي وقت دلوقتي 
اسراء: بأستفزاز وحيات امك طب ماهو جوزك ايه يعني 
وعد: بحزن انتي ناسيه احنا اتجوزنا كيف انا هطلق منه ومش هعيش معاه ويوريني هيعمل ايه 
اسراء: هو شكله بيحبك ومتمسك بيكي اديه فرصه خليه يقولك هو عمل كده لي 
وعد: لا مستحيل انا مش هسامحه ولا هنسى ازاي استغلني اسراء: اي حد بيغلط ي وعد هو انسان من لحم ودم  مفيش حد مبيغلطش اديه فرصه قالتها  بخبث وبعدين انتي مش  بتحبيه
وعد: هاا ل لا طبعا مين قلك كده انا مبحبوش دا واحد مغرور وشايف نفسه
اسراء: امم طيب همشي انا عشان عايزه حاجه
وعد: مسكت فيها لا اقعدي خليكي معايا 
اسراء: مش هو هييجي ياخدك انا هقعد اعمل ايه
لا انا مش هفتحله
اسراء: ااف طيب اهي قعده  
وعد : طيب انا هدخل اخد شاور اوعي تمشي 
اسراء:طيب 
الباب خبط  
اسراء:دا اكيد عمر طب اعمل ايه افتح ووعد تفتح راسي ولا اعمل ايه اي دا ما انا لازم افتح عشان يرجعو لبعض يلا سامحيني ي وعوده 
عمر: اسراء امال فين وعد 
اسراء: احمد ربك أنها ف الحمام ولا مكنش حد هيفتحلك بص انا همشي وانت اتصرف معاها بقا سلام شكرا
اسراء: بس والله لو زعلتها هتلاقيني انا اللي همنعك تقربلها عمر : متخفيش دي ف عيني 
عمر: قفل الباب ودخل الاوضه بتعتها قاعد يبص ع باب  الحمام مستنيها تطلع الباب اتفتح عمر اتصدم من اللي شافه
يتبع ……
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد