Uncategorized

رواية ألحان الأسد العاشق الفصل السادس 6 بقلم منة فتحي

 رواية ألحان الأسد العاشق الفصل السادس 6 بقلم منة فتحي
رواية ألحان الأسد العاشق الفصل السادس 6 بقلم منة فتحي

رواية ألحان الأسد العاشق الفصل السادس 6 بقلم منة فتحي

في المستشفى
اسد كان نايم ع السرير لسه مفعول المخدر موجود وتمارا كانت جنبه ماسكه أيده بحزن وليل وليث جنبها…ادهم واقف جنب زين عند الشباك ويزيد وسليم وأميره جنب بعض..المكان كان هادي جدا الكل باصص لاسد بحزن قاطع الهدوء صوت تمارا…
تمارا بلهفه:اسد فاق..اسد حبيبي سامعني!!؟
الكل قرب منه بلهفه..
اسد فتح عينيه بتثاقل وبسرعه قفلها تاني بسبب الضوء حاول اكتر من مره لحد ما فتحها وباصلهم…
تمارا بدموع وقلق:انت كويس ي حبيبي!؟
اسد حاسس بتعب شديد في جسمه:اه اه كويس..عايز اخرج.
ليث:لا انت لسه تعبان.
الدكتور دخل وابتسم لما لقاه فاق:اسد بيه حمدالله ع سلامتك.
اسد رفع حاجبه ببرود:هو ايه اللي حصل؟
الدكتور قرب منه:كان في حد اتهجم عليك وحاول يقتلك…ابعدوا شويه ي جماعه عشان اعرف اكشف عليه.  
اسد:مين جابني هنا؟
ليل: الحان.
اسد ابتسم لما سمع اسمها بس حاول يتظاهر بالبرود:تمام.
ليل:هو كويس ي دكتور.
الدكتور: صحتك بوم ي اسد بيه ولا كأنك لسه خارج من العمليات فعلا اسم ع مسمي.
تمارا بصت للدكتور بغيظ:الف سلامه عليك ي اسد.
الدكتور: ماتقلقيش ي هانم ابنك صحته ولا 60 حصان انا لو حصلي زيه كان زماني في العنايه المركزه.
تمارا صحكت ع اسنانها بغيظ:ي اخي ياكش 60 حصان يرفصك كتك القرف غور من هنا بعنيك دي جاي تكشف ولا تنق عليه.
الدكتور باحراج:احم احم حضرتك لازم تقعد أسبوعين عشان جرحك مايلتهبش.     وخرج
تمارا بغيظ: اوووووف كته القرف.   وبصت لاسد وكان لابس تيشيرت يبرز عضلاته.   كله بسبب عضلاتك دي..لو كنت بكرش ماكنش هيقول كده.
الكل بص لتمارا وفجاءه علي صوت ضحكاتهم…
اسد ابتسم بهدوء:اقعدي ي تمارا الله يهديكي.
تمارا ضيقت عينيها بغيظ ولوت شفايفها بغيظ..
اميره:اسد ي ابو الاسود مين الست القمر دي.
اسد:تمارا.
تمارا ملامحها اتحولت للحزن وبصت بعيد…
اسد بص لتمارا وبهدوء:امي.
زين وادهم بصوا لتمارا بصدمه…
يزيد باستغراب:بس امك ماتت.
اسد:بس الام اللي بتربي مش اللي بتولد.
زين بص لتمارا بضيق ولف وشه بعيد..
تمارا حست بحزن من نظره زين وادهم لأنهم اقرب اتنين لاسد ويعرفوا عنه كل حاجه…
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
عدي اسبوعين من غير اي جديد
اسد بيحاول يسامح تمارا وتمارا بتحاول تقرب منه…
ليث بيقابل لمار كل يوم بس بقالهم 3 أيام مش بيتقابلوا ولا بيتكلموا وهنعرف ليه…
ليل اوقات بتقابل ادهم وفرحانه أنها لقت حد حنين عليها غير اسد وليث..
الحان دائما بتفتكر اسد وهو غرقان في دمه وعايزه تروح تزوره بس مكسوفه…
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في فله الدمنهوري
الحل كان بيفطر ماعدا ليث اللي بيلعب في طبقه وسرحان…
تمارا بحنان:مالك ي ليث؟
ليث باصلها بهدوء:مافيش ي تيمو.
ليل:مش متعودين عليك هادي…مالك بقا؟
ليث قام بهدوء:مافيش ي ليل.
ليل باستغراب: رايح فين؟
ليث:هطلع الجنينه شويه.   وخرج.
اسد بص لتمارا:انا مسافر بليل.
تمارا بحزن:بردك عملت اللي في دماغك…انت تعبان ي اسد.
اسد: ماتقلقيش.   وقام.   يلا هروح الشركه.
تمارا:ماشي.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في الجنينه الخلفيه
ليث كان نايم ع الأرض وباصص للسما بتوهان…
اسد قعد جنب ليث خرج علبه سجايره الفاخمه خرج واحده وولعها:مالك يا استاذ ليث؟
ليث بص لاسد وبهدوء:مافيش ي اسد…هو انت مسافر؟
اسد:بليل…مش هتحكي لصاحبك يعني.
*علاقه اسد وليث قويه جدا وليث دائما يحكي لاسد كل حاجه*
ليث اتنهد: بعدين ي اسد.
اسد قام: تمام..قوم عشان تيجي معايا الشركه.
ليث باستغراب:ليه؟
اسد:انا مسافر وانت اللي هتمسك الشغل.
ليث بصدمه: ايه!!؟
اسد رمي السيجاره ع الأرض وببرود:5 دقائق وتكون في العربيه.   ومشي.
اسد نفخ بغيظ وطلع اوضاع خد شور ولبس بنطلون اسود وتيشيرت ابيض بفتحه متوسطه  وسلسله وحاجات كده شقاوه ونزل لاسد…
اسد بغيظ:هما دول ال 5 دقائق.
ليث باستفزاز:كنت باخد شور ايه اروح معفن.
اسد بقرف: وبعدين ايه القرف ده.   وبسخريه.   لابس سلسه فاكر نفسك بنت….لا بسم الله ماشاء عليك لابس خواتم وايه دول خوايش!!!؟
ليث بملل:هنمشي ولا لا!؟
اسد:لما تخلع القرف اللي لابسه.
ليث:لا.
اسد بنظره مرعبه:قولت ايه!؟
ليث وهو بيخلع الخواتم:قولت حاضر حاضر.
اسد ببرود: شاطر اركب.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في كليه الحان ولمار
الحان:لمار هو انتي متغيره ليه؟
لمار بحزن:ليث مابقاش يكلمني.
الحان بضيق:احسن ي لمار كده احسن ليكي وليه.
لمار بحزن:احسن ازاي!؟
الحان:انتي بتغضبي ربما بكلامك معاه.
لمار بضيق: الحان انا هروح.
الحان بحزن عليها:هاجي معاكي.   وخرجوا وهما بيتمشوا وقف قدامهم 3 شباب….
1:اول مره اشوف الجمال ده.
2:بقا انتوا جمال بالطرحه اومال لو شيلناها.  وقرب منهم.
لمار بغضب:في ايه يالا منك ليه؟؟ خلونا نعدي.
3:هو دخول الحمام زي خروجه ي مزه.
الحان بتوتر:يلا ي لمار نلف.   ولفوا يمشوا واحد منهم شد الحان…
1:استني ي مزه.
الحان ضربته بالقلم بقوه:ماتلمسنيش ي حيوان.
1؛بقا كده تمام.   ومسك ايديها وجرها وراه وحاول يدخلها العربيه والشاب التاني بيعمل كده مع لمار لحد فجاءه ما وقع الاتنين ع الأرض بينفزوا من بؤهم…
لمار بفرحه:ليث.   وحضنته.
اسد قرب من الحان بخوف:انتي كويسه؟
الحان:اه.    وابتسمت.   حمدالله ع سلامتك.
اسد ابتسم:الله يسلمك.  وعقد حواجبه بتذمر.  ماجتيش تشوفيني ليه وانا في المستشفى!؟
الحان بخجل: بصفتي ايه اجيلك؟
اسد ابتسم:اختي مثلا.
ألحان:طبعا.
اسد بص في عينيها الزيتونيه وبتوهان: عينيكي حلوه اوي..انتي كلك حلو.
الحان وشها أحمر بخجل وبصت في الأرض…
ليث قرب من اسد:ي عم الرومانسي الشغل.
اسد اتحرج:احم احم تعالوا اوصلكم.
الحان:لا لا مش لازم.
اسد:لا لازم.
لمار بخبث:مش هينفع دلوقتي عشان الحان بدور ع شغل.
اسد بسرعه:خلاص تشتغل معايا انا اصلا محتاج سكرتيره.
لمار: تمام موافقين.
الحان بصدمه:لمار!!
اسد بحزن مصتنع:مش عايزه تشتغلي معايا ي الحان!؟
الحان بسرعه:لا طبعا أنا موافقه.
اسد ابتسم:تمام جهزي نفسك عشان مسافر انهارده وانتي هتيجي معايا.
الحان بصدمه:ها!!؟
اسد:شغلك هيبدا من انهارده اجهزي وانا هبقي اعدي اخدك..يلا ي ليث.
ومشي وليث وراه.
الحان بغضب:ازاي تعملي كده ي لمار.
لمار:انتي كنتي عايزه شغل واهو جالك شغل.
الحان بضيق:طب يلا عشان نروح. 
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في المساء في شركه الدمنهوري
اسد:فهمت!؟
ليث:اه.
مني دخلت بلبس فاضح وقربت من اسد بدلع:انا جهزت ي بيه.
اسد ببرود:جهزتي لايه؟
مني بدلع:السفر.
اسد ببرود:لمي حاجتك وما اشوفش وشك تاني.
مني بصدمه:نعم!!
اسد ببرود:مش هعيد كلامي تاني.
مني بغضب:حاضر.   وخرجت.
ليث:طردتها ليه دي مزه.
اسد بقرف: احمد هيفهمك الباقي انا ماشي.   وخرج.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في فله الدمنهوري في اوضه اسد
تمارا كانت بتحضر شنطه ليث وشافت صوره اسد مع بنت جميله وطفل…
اسد من وراها:كنت بحبها اوي كانت صاحبتي وأمي واختي وحبيبتي ومرات يوم ما عرفت انها حامل فرحت بس الفرحه ما اكتملتش..
فلاش باك ????
اسد بحب:روحي خدي شور ي قلبي وانا هستناكي عشان ننزل  لفهد
مايا:حاضر ي قلبي.   ودخلت الحمام.
اسد كان قاعد مبسوط بس فجاءه حس أنه قلبه اتكسر ملايين الحتت لما اتبعتتله رساله من رقم مجهول…
مايا خرجت وباستغراب: حبيبي مالك؟
اسد رفع الصوره قدامها وكانت صورتها وهي في حضن حد:اي ده؟
مايا بدموع:سس سامحني ي اسد انا
اسد بوجع:خونتيني ليه؟
مايا بدموع:انا انا
اسد والدموع في عينيه:هستناكي تحت.   ونزل
باك ????
اسد والدموع اتجمعت في عينيه:كنت ماشي بالعربيه وهي وفهد معايا كنت موجوع اوي وماختش بالي من العربيه اللي جت عملنا حادثه هي ماتت وفهد فضل في غيبوبه وسفرته يتعالج بره بقاله 5 سنين وفاق من شعر ورايحله انهارده.
تمارا حضنته وبدموع:ماتستهلاكش ي حبيبي.
اسد اتنهد:كنت بحبها اوي.   وبعد عنها.  يلا عشان الطياره.
تمارا بحزن:ربنا معاك ي حبيبي.
اسد ابتسم وخرج.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في شقه الحان
الحان جهزت الشنطه واستنت اسد والباب خبط راحت فتحت واتصدمت…
_وحشتيني.
يتبع ……
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!