Uncategorized

رواية ألحان الأسد العاشق الفصل الحادى عشر 11 بقلم منة فتحي

 رواية ألحان الأسد العاشق الفصل الحادى عشر 11 بقلم منة فتحي
رواية ألحان الأسد العاشق الفصل الحادى عشر 11 بقلم منة فتحي

رواية ألحان الأسد العاشق الفصل الحادى عشر 11 بقلم منة فتحي

في صباح اليوم التالي
اسد صحي مالقاش الحان جنبه استغرب وقام خد شور ولبس بدله كحلي وقميص أبيض وسرح شعره بشبابيه ونزل وكانت الحان بتعمل الفطار مع تمارا وبتغني بصوت ساحر….
الحان: اه منها ي ليالي ليله
اه لما تحب بجد بعد سنين طويله
وانا بين ايديه مبقاش فيه حاجه مستحيله.
اسد كان بيسمعها وهو مسحور من روعه وجمال صوتها صوتها…
الحان أنهت الاغنيه وبصت لتمارا:ايه رايك عجبتك؟
تمارا غمزتله: طبعا ي حبيبتي بس مين بقا؟
الحان فهمت قصدها وابتسمت بخجل:مافيش دي اغنيه.
تمارا:عليا انا.
الحان وشها أحمر بخجل:بس بقا ي تمارا.
تمارا ضحكت: شكل القمر وقع وماحدش سمي عليه.
الحان بخجل:مش جوزي عادي.
اسد كان واقف بره وسامعها وابتسم ودخل وحضنها من ضهرها:نزلتي ليه من غيري؟
الحان بعدت عن اسد بخضه وبغيظ:اوووف خضتني.
اسد باس خدها بخفه:سلامتك من الخضه ي روحي.
الحان وشها أحمر بخجل وخدت طبق السلطه:انا انا هخرج السلطه.   وخرجت بسرعه.
تمارا بضحك: كده تكسفها.
اسد اتنهد وظهر ع وشه الحزن والتعب..
تمارا بقلق:مالك؟
اسد ابتسم بهدوء: مافيش.
تمارا بقلق اكتر:مش مطمنه..مالك؟
اسد:مافيش ي تمارا…هروح اشوف فهد وروح.  وخرج.
تمارا بصت لطيف اسد وبتوتر:ي رب تبقي بخير.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في شقه ادهم
ضحي:صباح الخير ي بابا.
محمد ابتسم:صباح النور…ضحي فين ادهم وروح؟
ضحي بتوتر:اا ادهم وروح…ادهم ادهم عند واحد صاحبه ومعاه روح.
أحمد باصلها بشك:ضحي في ايه؟
ضحي دموعها نزلت وسكتت.
محمد بخوف: ضحي ادهم وروح فيهم حاجه؟
ضحي بدموع:روح كويسه بس بس ادهم في القسم مقبوض عليه بتهمه قتل و.  وبصراخ وفزع.  بابا بابا.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في فله الدمنهوري
الكل كان قاعد بيفطر والباب خبط والخدامه فتحت ودخل زين….
اسد: اقعد.
زين بتوتر:محمد ابو ادهم دخل العنايه.
اسد بص لزين ونفخ بغضب:ضحي قالتله صح!؟
زين:اه.
الحان بصت لاسد: ضحي مين؟
اسد بغضب:مش وقتك ي الحان.   وقام.   يلا ي زين.
الحان بغضب:هتروح فين؟
اسد بغضب:خليكي في حالك.  وخرج مع زين.
الحان قامت بغضب وخرجت وراه: اسد.  
اسد كان ركب العربيه واتفاجي بالحان بتخبط ع القزاز….
الحان بغضب: أخرج.
اسد خرج من العربيه وبغضب:عايزه ايه؟
الحان ربعت ايديها بغيره:مين ضحي.
اسد بزعيق: يعني انتي معطلاني عشان تسألي مين ضحي.
الحان بصت لاسد والدموع اتجمعت في عينيها…
اسد نفخ بضيق:ضحي تبقي جاره ادهم و
الحان بدموع وغيره:وبتخوني معاها.
اسد بص لالحان وبرخامه:اه ومخلف منها 3 عيال…لا واحلا منك وبدلعني كمان.
الحان بصت لاسد بغضب:طب روحلها الهي تولع الشقه بيكم ومايعرفوا يطفوا ست ضحي بتاعتك وتترموا تحت قطر يفرمكم واجي المكم حته حته واوزعها ع الغلابه.   ومشيت.
اسد بضحك:ي ساتر ي رب كل ده.
زين غمزله:لاعبه معاك ي عم.
اسد:يلا ياض اركب.  وركبوا العربيه ومشيوا.
الحان وقفت تاكسي:وري العربيه دي لو سمحت.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في المستشفى
اسد دخل وكانت ضحي قاعده ع الكرسي بتعيط وأحمد جنبها..
ضحي قربت من اسد وبدموع:ما ماكنتش اعرف انه هيحصلوا كده.
اسد: اهدي أن شاء الله هيبقي كويس هو فين الدكتور.
الدكتوره:انا اهو ي اسد بيه…اتفضل معايا ع المكتب.
     ودخلوا المكتب
أسد:عمي محمد كويس؟
الدكتوره (نورا):للاسف لا وكمان كان لازمله عمليه واتاخر جدا وفضله كام يوم ويموت.
اسد اتنهد بحزن:تمام ي نورا.
نورا ابتسمت وحضنت اسد:ع فكره انت وحشتني وبدر وزياد وعلي عايزين يشوفوك.
فجاءه الباب اتفتح بقوه ودخلت الحان وبصتلهم…
الحان رزعت الباب بقوه وبغضب وغيره:بقي دي ست ضحي بتعاتك.  ومسكت نورا من شعرها.   والله لازعلك عليها.   وبصت لنورا بغل.   مبسوطه بشعرك صح تمام.   ومسكت مقص وبدأت تقص شعر نورا اللي بتصرخ وأسد بيحاول يبعد الحان ودخل زين وضحي واحمد وادهم اللي جيه لما عرف حاله أبوه والعسكري اللي مع ادهم….
الحان بصت لاسد ورفعت المقص وبغل وغضب:انت تبعد دلوقتي عشان انا نخلص منها وهجيلك.
نورا بصراخ:اسد الحقني من المجنونه دي.
الحان بغل: مجنونه انا مجنونه تمام.  ومسكت دراع نورا وعضتها.
نورا بصراخ ومسكت ايد اسد: ابعدها عني.   وعضته بقوه.
اسد بزعيق:ي ولاد المجانين ابعدي ي نورا.   وزق نورا ورجع خطوتين لوري.
زين بضحك:هو هو في ايه؟
اسد وهو فرحان من غيره الحان:فاكره نورا ضحي.
ضحي باستغراب: فكرها انا.
الحان بعدت عن نورا وبصت لضحي:انتي ضحي؟
اسد:لا
ضحي باستغراب:اه.
الحان ردت المقص وفي لاحظه كانت قاعده فوق صحي وبتعضها وتضربها وبتصرخ بكلام مش مفهوم….
ادهم بص لاسد بغضب:ما تعمل حاجه لمراتك.
اسد قرب من ألحان:قومي ي مجنونه.
الحان بصت لاسد بشر:ده انت نهار ابوك اسود وليلتك مش هتعدي و ي انا ي انت.
اسد بضحك:هو انا عملتلك حاجه.
نورا بدموع وغيظ:منك لله ي اسد ي ريتني ما عرفتك شعري بااااظ اااااه شعري.
ضحي قامت من ع الأرض بتعب:هو انا عملت ايه لكل ده حرام عليكي.
ألحان مسكت ايد من القميص بتاعه وبغضب:تعالي.
اسد بضحك:طب سيبني وانا هاجي وراكي…طب كرامتي اللي راحت…ي مجنونه استني.
الحان فتحت باب عربيه اسد وركبت وأسد جنبها:روح ع الفله.
اسد وهو بيضحك: حاضر.
شويه ووصلوا الفله وكانت تمارا قاعده مع ليل وليث وصاحبتها وبنتها وفجاءه دخل اسد وهو بيجري وبيضحك من قلبه والحان دخلت وراه وهي هتنفجر من الغيظ…
اسد بضحك:ي بنت المجنونه.
الحان بغضب: والله ما هسيبك ي اسد.
تمارا بخضه:بسم الله..مالكم؟ في ايه؟
اسد وقف وري تمارا وبضحك:اساليها.
الحان وقفت قدام تمارا وهي بتحاول تمسك اسد وبغضب:اسالي ابنك.
اسد بضحك:والله مجنونه.
الحان بغضب: ماتقولش مجنونه.
تمارا:في ايه؟
الحان وأسد في نفس اللحظه:إساليها…إساليه.
اسد جري من وري تمارا والحان وراه…
تمارا بزعيق وغيظ’بااااااس ايه قلبتوا عيال مره واحده.
اسد والحان وقفوا جنب بعض وأسد لسه بيضحك والحان متعصبه….
ألحان بغضب: بطل ضحك.
تمارا بغيظ’في ايه؟
الحان بغضب:في أن ابنك بيخوني ومتجوز عليا اتنين.
اسد بضحك:اتنين!!؟ والله انتي مفتريه.
الحان والدموع اتجمعت في عينيها:مفتريه ومجنونه ووحشه صح مش ده كلامك ي خاين وزعلان عشان ضربت نورا وضحي صح..خلاص طلقني وروح خلي ضحي ونورا يدلعوك.
اسد ابتسم:طب والله نورا دي بنت عمتي ومتربين سوا وضحي ممرضه احمد ومحمد وزي ليل.
الحان ابتسمت:طب مش كنت تقولي كده من الاول بدل اللي حصل.
ليث:هو ايه اللي حصل تاني؟
اسد وهو بيمسك الحان من قفاها بغيظ:اصل الهانم قصت شعر نورا وكسرت عضم ضحي وقله مني في المستشفي كلها وقدام الحرس وقدام اهلي.
الحان ببلاهه: انا!!؟
اسد بغيظ:لا امي.   وشدها وراه ع اوضتهم.
تمارا ضربت كف بكف وبضحك:مجانين.  وبصت لسعاد:اسفه ي سعاد.
سعاد:ولا يهمك.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في المستشفى في مكتب نورا
زين:خلاص بقي ي نورا.
نورا بغيظ:منه لله اسد هو السبب.
أحمد بص لضحي بقلق:انتي كويسه؟
ضحي:اه.
ادهم: زين هو ايه اللي حصل ذ؟
زين بضحك:الحان كانت عايزه اعرف مين ضحي وأسد قالها مراته فجت وراه وافتكرت نورا ضحي.
نورا بغيظ:منك لله ي اسد منك لله.
زين بضحك:حرام عليكي تدعي ع حد ميت.
ادهم بضحك:روح اتصل بيه شوفوا حي ولا ميت.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في فله الدمنهوري في اوضه الحان وأسد
اسد بغيظ:مجنونه.
ألحان:خلاص بقا سوري.
اسد زقها ع الحيطه وحاصرها: سوري!!؟ انا كرامتي في الأرض بسببك.
الحان بدلال:انت اللي قولت انك متجوز.
اسد قرب منها اكتر:بتغيري عليا.
الحان بتوتر:ها..اسد ابعد.
اسد قرب اكتر وبتوهان:بعشق اسمي من بين شفايفك.
الحان بتوتر وخجل:اسد ابعد.
اسد بتوهان قرب من شفايفها وباسها بقوه وبعدها بحنيه والحان لفت ايديها حوالين رقبته واتفاعلت معاه…
اسد فونه رن وكان زين قفل وشال الحان وحطها ع السرير…
الحان:اسد.
اسد بتوهان:هشششش.
و…..
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في شقه في التجمع الخامس
لمار بتوتر:ليث انت هنا….ليث.  وفجاءه وقعت ع الأرض.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في فله الدمنهوري
ليث كان قاعد بيلعب ع الفون وفجاءه جتله رساله من رقم لمار….
(ليث انا تعبانه اوي تعالي بسرعه)
ليث قام بتوتر وبص لتمارا:عن اذنك ي تمارا هروح مشوار.  وخرج.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في اوضه الحان وأسد
بعد وقت كان مليان سعاده ودفي وحب بعد اسد عن الحان وقعد ع طرف السرير وحط رائع بين أيديه بندم والحان كانت حاضنه هدومها وبتعيط وتسد اتعصب وقام لبس هدومه وخرج ورزع الباب وراه والحان لفت الملايه حوالين نفسها ودخلت الحمام فتحت الدش وقعدت تحته وهي منهارة…
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في المساء في الصاله
ليل:اومال ليث فين؟
تمارا:مش هنا.  وبصت لاسد اللي باصص للاكل وسرحان: مالك ي اسد؟؟ وفين الحان؟
اسد بص لتمارا:مافيش…الحان فوق.
تمارا بقلق:انت مخبي عني حاجه ي اسد.
اسد ابتسم بتعب:لا مش مخبي حاجه.
فهد:بابا هو انا ممكن اتجوز روح.
اسد:اسكت ي زفت. 
تمارا:اسد اطلع شوف الحان.
اسد اتنهد بضيق وطلع اوضته واستغرب أن الحان مش موجوده بس سمع صوت الدوش خبط…
اسد:الحان انتي لسه في الحمام!! الحان خلصتي ولا لا؟ انا هفتح.   وبقلق.   الحان انتي مش بتردي ليه هفتح.   وفتح الباب و….
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد